Werk & Studie alle pijlers

Onzeker binnen team

07-11-2017 17:32 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve forummers,

Al een poosje lees ik hier mee, maar nu wordt het tijd voor mijn eigen eerste topic. Graag ontvang ik wat advies m.b.t. mijn baan en dan met name de onzekerheid die ik voel (en het feit dat ik daardoor minder plezier aan mijn werk beleef).
Sinds een jaar werk ik bij een nieuw bedrijf en het is me tot op heden niet goed gelukt om een eigen plek binnen de afdeling te creëeren. Het contact met mijn collega's blijft wat oppervlakkig en ik voel me niet altijd op mijn gemak binnen de groep. Van nature ben ik al wat onzeker aangelegd maar doordat ik met geen van mijn collega's een echt goede band heb opgebouwd vind ik het lastig om met iemand te praten over de dingen die me dwars zitten. Mijn werk vind ik super leuk en volgens mij gaat het prima, maar ik mis een stukje aansluiting. Hebben jullie tips hoe ik dit zelf aan kan pakken? Voor degenen die zich ook weleens onzeker voelen op of over het werk; met wie bespreken jullie dit?
Ben benieuwd naar jullie reacties, al is het alleen maar even om het in perspectief te brengen.
Vragen naar hoe het weekend was, sporten, gezin of hobby. Doe je dat al?

Bied je je aan om met collega's samen te werken aan kleine projecten of opdrachten? Zit je wel eens 1 op 1 met collega om dingen te bespreken of advies te vragen?

Vaak bouw je door zoiets wel een band op.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
maar doordat ik met geen van mijn collega's een echt goede band heb opgebouwd vind ik het lastig om met iemand te praten over de dingen die me dwars zitten

Wat voor dingen heb je het dan over? Werkgerelateerd of privé?
Dingen die me dwars zitten: mijn onzekerheid met betrekking tot het werk, of het goed genoeg is wat ik doe. Ik denk het wel (onder het motto; als het niet goed zou gaan krijg je het vanzelf te horen) maar het zou fijn zijn als er iemand was met wie ik dit kon delen.

Ik werk best regelmatig met collega's samen en probeer altijd interesse te tonen in wat ze buiten het werk om mee maken, maar toch stokt het daar een beetje. Misschien heeft het meer tijd nodig of heb ik gewoon niet zo'n klik met mijn collega's.

Als jullie op een gegeven moment minder plezier aan het werk zouden beleven, zou je dat dan bespreekbaar maken? En zo ja, met wie?
Kate670 schreef:
07-11-2017 17:47
Dingen die me dwars zitten: mijn onzekerheid met betrekking tot het werk, of het goed genoeg is wat ik doe. Ik denk het wel (onder het motto; als het niet goed zou gaan krijg je het vanzelf te horen) maar het zou fijn zijn als er iemand was met wie ik dit kon delen.

Ik werk best regelmatig met collega's samen en probeer altijd interesse te tonen in wat ze buiten het werk om mee maken, maar toch stokt het daar een beetje. Misschien heeft het meer tijd nodig of heb ik gewoon niet zo'n klik met mijn collega's.

Als jullie op een gegeven moment minder plezier aan het werk zouden beleven, zou je dat dan bespreekbaar maken? En zo ja, met wie?

Heb je geen functioneringsgesprekken?
Het is een beetje het kip en ei verhaal. Jij bent wat meer terug getrokken, en dan gaan je collegae denken dat je liever alleen gelaten wordt. Waardoor jij nog onzekerder gaat voelen en je nog meer terug gaat trekken. Wat een bevestiging is voor je collegae.

Je collegae zijn gewoon mensen. Praat eens met ze. Vraag gewoon eens om feedback. Of begin zelf over het functioneren van een collega. Goh Marietje ik vind het fijn dat jij altijd helder uitlegt wat er met een nieuwe zaak gedaan moet worden. Piet wat fijn dat jij de overdrachten altijd zo doet dat ik het direct snapt. Etc.

Want zolang jij niet gaat veranderen, zal er ook niets veranderen. En zal je hier altijd tegenaan lopen.

Een negatieve feedback of kritiek, is niet direct een afwijzing van jou als persoon. Alleen dat er nog verbeterpunten zijn. Niemand is perfect en er zullen altijd wel op en aanmerkingen zijn. Of soms gewoon een verschil van mening en inzicht.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Kate670 schreef:
07-11-2017 17:47

Ik denk het niet. Ik zou het heft in eigen handen nemen en gaan solliciteren.
Ik vraag geen feedback aan collega's over hoe ik mijn werk doe. Als er iets verbeterd kan worden dan hoor ik dat wel of van collega's of van mijn leidinggevende. Als je van elk teamlid andere feedback krijgt dan weet je nog niets en versterkt alleen je maar je onzekerheid. Probeer wat meer vertrouwen te kweken, je hebt tot nu toe geen negatieve feedback gehad dus dat is al stap 1 en stap 2 is, mocht je dat nog niet gedaan hebben, is om wellicht wat meer interesse te tonen en zo wat meer aansluiting te vinden voor zover mogelijk.
Fijn dat jullie meedenken. Ik denk dat ik eerst voor mezelf moet bedenken waar de onzekerheid nou vandaan komt; het werk zelf of dat het (nog) niet gelukt is aansluiting te vinden binnen de afdeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven