Kater plast tegen de box
woensdag 8 november 2017 om 12:10
Wij hebben sinds 2,5 jaar een (gecastreerde) kater die vanaf het begin af aan zindelijk is. Eerst waren ze met z'n tweeën, maar zijn broertje is sinds begin september weggelopen. Ze waren niet hele dikke maatjes, en naar mijn idee heeft hij er ook geen last van dat hij nu alleen is (hij lijkt juist 'vrolijker' voor zover je daarvan kan spreken bij dieren).
Eind deze maand verwachten we een kindje. Sinds half september staat de box in de kamer en sinds half oktober heb ik nu een paar keer plasjes ontdekt, allen in de buurt van de box/tegen de box aan. Ik heb wel eens gelezen dat katten een zwangerschap kunnen ruiken, maar kan dit een oorzaak zijn voor het plassen? Er is immers nog geen baby, alleen een box. Verder plast hij ook wel gewoon op de kattenbak dus ik denk niet dat er sprake is van een blaasontsteking.
Iemand die hier ook mee te maken heeft gehad en wat je er aan doen kan?
Eind deze maand verwachten we een kindje. Sinds half september staat de box in de kamer en sinds half oktober heb ik nu een paar keer plasjes ontdekt, allen in de buurt van de box/tegen de box aan. Ik heb wel eens gelezen dat katten een zwangerschap kunnen ruiken, maar kan dit een oorzaak zijn voor het plassen? Er is immers nog geen baby, alleen een box. Verder plast hij ook wel gewoon op de kattenbak dus ik denk niet dat er sprake is van een blaasontsteking.
Iemand die hier ook mee te maken heeft gehad en wat je er aan doen kan?
woensdag 8 november 2017 om 12:17
Ik denk dat dit een gebrek aan acceptatie is, of een vorm van stress. En door tegen de box te plassen maakt hij duidelijk wat de bron van de stress is.
Katten zijn vaak een beetje onaangepast.
Ik denk dat je dit in de gaten moet houden als hij in de buurt is van de box en hem moet corrigeren. Krant naar hem gooien, plantenspuit, iets in die geest. Want hoe hij zich ook voelt, hij heeft dat niet te doen.
Mogelijk dat Feliway een beetje hierbij kan helpen?
Katten zijn vaak een beetje onaangepast.
Ik denk dat je dit in de gaten moet houden als hij in de buurt is van de box en hem moet corrigeren. Krant naar hem gooien, plantenspuit, iets in die geest. Want hoe hij zich ook voelt, hij heeft dat niet te doen.
Mogelijk dat Feliway een beetje hierbij kan helpen?
woensdag 8 november 2017 om 12:41
De box komt niet toevallig uit een huis vandaan waar ze ook katten hadden? Sommige katten reageren heftig op de geur van andere katten en markeren spullen die naar andere katten ruiken om hun eigen geur eraan te geven. In dat geval moet je de box goed schoonmaken met een middel dat de geur goed weghaalt, even bij de dierenwinkel halen. Dat moet je nu eigenlijk ook doen, zorgen dat de geur van de kat zelf ook goed weg is, katten zij vaak geneigd opnieuw te plassen/sproeien op plekken waar ze al plas ruiken.
Feliway helpt bij sommige katten, je zou dat spul op en rond de box kunnen spuiten, in de hoop dat dat helpt. Je kunt ook proberen het voer van de kat tijdelijk naast de box te zetten, katten sproeien/plassen niet snel in de buurt van hun eten.
Feliway helpt bij sommige katten, je zou dat spul op en rond de box kunnen spuiten, in de hoop dat dat helpt. Je kunt ook proberen het voer van de kat tijdelijk naast de box te zetten, katten sproeien/plassen niet snel in de buurt van hun eten.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
woensdag 8 november 2017 om 13:01
Ik heb een gecastreerde kater van 11 jaar en ken het probleem.
Feliway gebruikt maar dat hielp niet omdat mijn katten ook buiten lopen.
De dierenarts zei dat ondanks hij gecastreerd is sommige toch sproeien.
Ik gebruik voor mijn kat al jaren provera (verkrijgbaar bij dierenarts)
Zijn kleine pilletjes die je 1x per week moet geven. Na 2 dagen was het sproeien al over.
Het schijnt iets met gedrag/hormonen bij de kater te maken hebben
Feliway gebruikt maar dat hielp niet omdat mijn katten ook buiten lopen.
De dierenarts zei dat ondanks hij gecastreerd is sommige toch sproeien.
Ik gebruik voor mijn kat al jaren provera (verkrijgbaar bij dierenarts)
Zijn kleine pilletjes die je 1x per week moet geven. Na 2 dagen was het sproeien al over.
Het schijnt iets met gedrag/hormonen bij de kater te maken hebben
C'est la vie
woensdag 8 november 2017 om 13:23
Kan worden veroorzaakt door stress en daarom moet je een krant naar ze gooien? Djeez, doe normaal zeg.
Regel 1: voordat het op een gedragsprobleem wordt gegooid, moeten medische oorzaken worden uitgesloten. Je kunt een plasje inleveren bij de dierenarts, die kan kijken of er iets mis is zoals blaasontsteking. En ja, dat kan ook bij grote plassen in de kattenbak het geval zijn.
Regel 1: voordat het op een gedragsprobleem wordt gegooid, moeten medische oorzaken worden uitgesloten. Je kunt een plasje inleveren bij de dierenarts, die kan kijken of er iets mis is zoals blaasontsteking. En ja, dat kan ook bij grote plassen in de kattenbak het geval zijn.
woensdag 8 november 2017 om 15:45