Heimwee en vakantie
donderdag 9 november 2017 om 21:52
Tot nog toe , gaan manlief en ik hooguit 3 nachtjes op vakantie.
Langer niet, door mijn heimwee.
Afgelopen vakantie waren t ervoor t eerst 4 nachten.
Gaan ook alleen maar in Nl op vakantie, vind Nl best mooi.
Zijn er meer mensen hier met heimwee tijdens vakantie en wat zijn jullie ervaringen zoal ?
Zou je nooit 's langer of verder weg willen ?
Zelf heb ik zo 'n idee dat als ik er al voor zou kiezen naar t buitenland te gaan...ik zou kiezen voor hooguit 8 dagen...minder kan niet. .toch ? En 10...pfff...Nee dat gaat m niet worden.
Maar stel ik ben daar...en ik krijg dan heimwee. ..wat dan ?
Dan moet ik mijn tijd uitzitten tot ik terug naar Nl kan.
Alle ervaringen zijn welkom.
Ter info , ik heb hier al meer dan 25 jaar last van.
Langer niet, door mijn heimwee.
Afgelopen vakantie waren t ervoor t eerst 4 nachten.
Gaan ook alleen maar in Nl op vakantie, vind Nl best mooi.
Zijn er meer mensen hier met heimwee tijdens vakantie en wat zijn jullie ervaringen zoal ?
Zou je nooit 's langer of verder weg willen ?
Zelf heb ik zo 'n idee dat als ik er al voor zou kiezen naar t buitenland te gaan...ik zou kiezen voor hooguit 8 dagen...minder kan niet. .toch ? En 10...pfff...Nee dat gaat m niet worden.
Maar stel ik ben daar...en ik krijg dan heimwee. ..wat dan ?
Dan moet ik mijn tijd uitzitten tot ik terug naar Nl kan.
Alle ervaringen zijn welkom.
Ter info , ik heb hier al meer dan 25 jaar last van.
anoniem_350705 wijzigde dit bericht op 09-11-2017 21:53
Reden: Typfout
Reden: Typfout
0.20% gewijzigd
donderdag 9 november 2017 om 21:58
Wat een lastig probleem lijkt mij dat, zeker op latere leeftijd. Geen ervaring hier, zit juist veel in het buitenland voor mijn werk. Zou het je niet helpen om eerst eens kort naar het buitenland te gaan? Paar dagen Duitsland/België/Luxemburg of gewoon eens een midweek of lang weekend naar een grote buitenlandse stad? Heel erg zonde om je te laten beperken door heimwee. Misschien moet je het juist eens ervaren. De wereld vergaat niet door heimwee, wellicht ebt het gevoel zelfs na een tijdje weg.
donderdag 9 november 2017 om 22:12
Heb zelf ook geen last van heimwee, hooguit soms een cultuur shock de eerste dag/2 dagen dat ik denk waar ben ik aan begonnen. Maar daarna gaat het wel weer. Echt heimwee hebben lijkt me echt verschrikkelijk helemaal als je daardoor belemmert wordt.
Neem je ook wel eens dingen van thuis mee (naast de logische dingen) zoals je eigen kussen, pantoffels, huispak wellicht.
Neem je ook wel eens dingen van thuis mee (naast de logische dingen) zoals je eigen kussen, pantoffels, huispak wellicht.
donderdag 9 november 2017 om 22:16
Je kunt prima een paar dagen naar het buitenland. Een dagje op en neer naar Parijs, 2 nachten naar Barcelona, enz. Zelfs New York zou je in een weekendje kunnen “proeven”. Natuurlijk kun je dan niet alles zien wat die steden te bieden hebben, maar het kan wel helpen om je grenzen te verleggen naar een stapje verder van huis (mocht je dat willen).
Ik heb geen heimwee, dus kan je niet echt adviseren. Maar misschien kan het helpen als je echt een doel hebt op de plaats van bestemming, zodat je mentaal meer focust op waar je naartoe gaat dan op wat je achterlaat?
Ik heb geen heimwee, dus kan je niet echt adviseren. Maar misschien kan het helpen als je echt een doel hebt op de plaats van bestemming, zodat je mentaal meer focust op waar je naartoe gaat dan op wat je achterlaat?
donderdag 9 november 2017 om 22:17
Je hoeft niet op vakantie. Niet iedereen vindt dit leuk, of gaat niet om verschillende redenen. Geld, huisdieren, mantelzorg, etc.
Vind je zelf dat je een probleem hebt? Zo ja, dan zou ik eens een afspraakje maken met de huisarts.
Omdat jij niet op vakantie wilt, dan hoop ik dat jij je partner wel de ruimte geeft om langer op vakantie te gaan mocht deze daar behoefte aan hebben.
Vind je zelf dat je een probleem hebt? Zo ja, dan zou ik eens een afspraakje maken met de huisarts.
Omdat jij niet op vakantie wilt, dan hoop ik dat jij je partner wel de ruimte geeft om langer op vakantie te gaan mocht deze daar behoefte aan hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 9 november 2017 om 23:11
Sorry, ik ga misschien een domme vraag stellen, maar ik ben echt totaal onbekend met heimwee. Wat mis je dan precies als je weg bent? Waar heb je heimwee naar? En wat voor gevoel geeft dat?
Ik zou het bijvoorbeeld snappen dat je je man mist als je alleen weg bent, maar als je met je man bent, kun je hem ook niet missen
Ik heb vijf jaar in een ander land gewoond met veel plezier. Als ik nu een foto voorbij zie komen van daar, of er ineens op terug denk dan gaat er wel eens een steek/droevig gevoel door me heen. De gedachte van 'woonde ik daar nog maar'. Maar vervolgens ga ik dan weer over tot de orde van de dag en hier is het leven óók leuk. Voelt heimwee zo?
Hoe dan ook als je niet persé de behoefte hebt veel van de wereld te zien, dan hóéf je toch ook niet ver en lang op vakantie? Als je de tijd alleen maar loopt uit te zitten tijdens een vakantie heb je er ook niks aan. Dan kun je net zo goed lekker thuis blijven en thuis van je vrije tijd genieten lijkt me.
Ik zou het bijvoorbeeld snappen dat je je man mist als je alleen weg bent, maar als je met je man bent, kun je hem ook niet missen
Ik heb vijf jaar in een ander land gewoond met veel plezier. Als ik nu een foto voorbij zie komen van daar, of er ineens op terug denk dan gaat er wel eens een steek/droevig gevoel door me heen. De gedachte van 'woonde ik daar nog maar'. Maar vervolgens ga ik dan weer over tot de orde van de dag en hier is het leven óók leuk. Voelt heimwee zo?
Hoe dan ook als je niet persé de behoefte hebt veel van de wereld te zien, dan hóéf je toch ook niet ver en lang op vakantie? Als je de tijd alleen maar loopt uit te zitten tijdens een vakantie heb je er ook niks aan. Dan kun je net zo goed lekker thuis blijven en thuis van je vrije tijd genieten lijkt me.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
donderdag 9 november 2017 om 23:21
donderdag 9 november 2017 om 23:21
Ik heb ook gauw last van heimwee. In mijn jeugd ben ik wel in diverse landen geweest voor zo'n 10 of 14 dagen per keer. Als we 14 dagen weg gingen had ik op de 12e dag meestal heimwee. En sinds mijn ouders en ik in Tunesië ziek werden van het eten is dat versterkt. De 10-daagse reizen waren naar Spanje en daar voelde ik me echt thuis. Daar was de ruimste keus uit eten en komt het meest overeen zoals ik het ken. Bij andere landen was dat een stuk minder en smaakte het ook zo anders. Dat was ik ook gauwer beu. Wel prachtige dingen gezien.
Mijn laatste vakantie buiten de Benelux was in 2005 naar Benidorm met mijn moeder. Heerlijk genoten. Daarna waren er een aantal ingrijpende gebeurtenissen in ons leven kort op elkaar. Toen kwamen we erachter dat we eigenlijk niet perse verder en lang weg hoefden. We gingen in de jaren daarna meestal in NL of BE, een midweekje. Vond ik lang genoeg. En dan op de 4e dag was ik het weer beu. Ondanks dat het leuk was. Nu ga ik niet meer elk jaar op vakantie. Hoe leuk/mooi het ook kan zijn, ik vind het zo'n gedoe. Inpakken en uitpakken, steeds checken of ik alles wel heb. De 1e dag dat ik weer thuis kom voel ik me naast blij ook een beetje depri. Omdat het dan zo anders ruikt als normaal. Daar moet ik dan weer even aan wennen.
Eigenlijk zou ik best weer eens aan de Middellandse Zee willen vertoeven. Maar alles wat erbij komt kijken, daar wen ik niet aan.
Mijn laatste vakantie buiten de Benelux was in 2005 naar Benidorm met mijn moeder. Heerlijk genoten. Daarna waren er een aantal ingrijpende gebeurtenissen in ons leven kort op elkaar. Toen kwamen we erachter dat we eigenlijk niet perse verder en lang weg hoefden. We gingen in de jaren daarna meestal in NL of BE, een midweekje. Vond ik lang genoeg. En dan op de 4e dag was ik het weer beu. Ondanks dat het leuk was. Nu ga ik niet meer elk jaar op vakantie. Hoe leuk/mooi het ook kan zijn, ik vind het zo'n gedoe. Inpakken en uitpakken, steeds checken of ik alles wel heb. De 1e dag dat ik weer thuis kom voel ik me naast blij ook een beetje depri. Omdat het dan zo anders ruikt als normaal. Daar moet ik dan weer even aan wennen.
Eigenlijk zou ik best weer eens aan de Middellandse Zee willen vertoeven. Maar alles wat erbij komt kijken, daar wen ik niet aan.
vrijdag 10 november 2017 om 09:28
Voor mensen die het gevoel van heimwee niet kennen: het voelt als liefdesverdriet. Het doet pijn en je wordt er naar van waardoor je niet meer kan genieten.
Ik heb ook lang last van heimwee gehad. Niet met een paar dagen weg, maar wel met een paar weken. Op een gegeven moment toch drie weken naar Thailand gegaan en dat was echt een drama. Achteraf baalde ik zo erg van mezelf en dat ik als volwassen vrouw nog heimwee had. Ik was tegelijkertijd zo nieuwsgierig naar de wereld en andere culturen.
Ik wilde me niet meer zo laten dwars zitten door heimwee. Wat mij heeft geholpen is stapje voor stapje steeds iets langer weg, en iets verder. Toen ik mijn man ontmoette - een echte globetrotter, heeft hij me overal mee naartoe genomen en de wereld laten zien.
Probeer eens een paar dagen Antwerpen, of de Belgische Ardennen. Eerst twee nichtjes, dan drie. Trek er veel op uit zodat je veel afleiding hebt. Buiten zijn helpt. En probeer daarna een paar dagen Duitsland, net over de grens.
Inmiddels draai ik mijn hand er niet meer voor om en reis ik met plezier in mn eentje wekenlang door latijns amerika. Helemaal weg is de heimwee niet, maar het zit me niet meer zo dwars.
Ik heb ook lang last van heimwee gehad. Niet met een paar dagen weg, maar wel met een paar weken. Op een gegeven moment toch drie weken naar Thailand gegaan en dat was echt een drama. Achteraf baalde ik zo erg van mezelf en dat ik als volwassen vrouw nog heimwee had. Ik was tegelijkertijd zo nieuwsgierig naar de wereld en andere culturen.
Ik wilde me niet meer zo laten dwars zitten door heimwee. Wat mij heeft geholpen is stapje voor stapje steeds iets langer weg, en iets verder. Toen ik mijn man ontmoette - een echte globetrotter, heeft hij me overal mee naartoe genomen en de wereld laten zien.
Probeer eens een paar dagen Antwerpen, of de Belgische Ardennen. Eerst twee nichtjes, dan drie. Trek er veel op uit zodat je veel afleiding hebt. Buiten zijn helpt. En probeer daarna een paar dagen Duitsland, net over de grens.
Inmiddels draai ik mijn hand er niet meer voor om en reis ik met plezier in mn eentje wekenlang door latijns amerika. Helemaal weg is de heimwee niet, maar het zit me niet meer zo dwars.
vrijdag 10 november 2017 om 10:22
Is je heimwee erger in NL of in het buitenland? Als je het buitenland zo eng vindt, kun je misschien vlakbij de grens beginnen. In de Ardennen ofzo. En als je merkt dat je daar niet doodgaat, kun je weer verder. Sterkte, het lijkt mij echt heel vervelend, maar ik reis dan ook graag.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 10 november 2017 om 17:29
Zit geen verschil in...na 3 ..4 nachten heb ik t gezien en wil ik naar huis.Belle73 schreef: ↑10-11-2017 10:22Is je heimwee erger in NL of in het buitenland? Als je het buitenland zo eng vindt, kun je misschien vlakbij de grens beginnen. In de Ardennen ofzo. En als je merkt dat je daar niet doodgaat, kun je weer verder. Sterkte, het lijkt mij echt heel vervelend, maar ik reis dan ook graag.
vrijdag 10 november 2017 om 17:30
Dat doen we ook...zijn niet van het stilzitten.redbulletje schreef: ↑10-11-2017 09:32Mijn tip zou zijn, vooral heel veel doen op reis zodat je geen tijd hebt om over thuis te piekeren. Zelf doe ik altijd meer in 3 weken op reis dan verder in 'n heel jaar. Reis rond ipv op dezelfde plek te blijven en doe allerlei activiteiten en bezichtig van alles.
Heb van tevoren al gegoogle'd en een hele lijst met activiteiten erop.
vrijdag 10 november 2017 om 17:31
Het huis , t thuisgevoel.redbulletje schreef: ↑10-11-2017 09:30Maar wáár heb je dan heimwee naar? Mis je een persoon of mis je je huis?
vrijdag 10 november 2017 om 17:31
Is dat omdat je vast zit op een zelfde bestemming en dan de verveling toeslaat? Misschien dan 'ns rondreizen/roadtrippen? Voordat je je kunt gaan vervelen ben je weer ergens anders en is er weer 'n hoop nieuws te ontdekken. Ik ben in 3 weken tijd door 5 staten van Amerika gereden afgelopen maand (eigenlijk 7 maar dat was slechts 'n dagtripje
vrijdag 10 november 2017 om 17:33