De ICT in?
zaterdag 18 november 2017 om 13:47
Na een studie in de richting van sociologie heb ik de afgelopen paar jaar een leuke baan gehad in de non profit sector. Over een paar maanden moet ik weg, wegens flexwet en het beleid om geen vaste contracten buiten de vaste formatie te geven. Om me heen zie ik dit ook gebeuren. Het gaat lastig worden om elders binnen te komen, en als dat lukt blijf ik waarschijnlijk van tijdelijk naar tijdelijk contract hoppen. Ik heb plezier in mijn werk, maar de onzekerheid die er binnen de organisatie heerst en de werkdruk die altijd hoog zal blijven zal ik waarschijnlijk ook elders in de sector tegen blijven komen.
Door een technisch aspect van het werk wat ik nu doe zou ik ook gerust in de ICT aan de slag kunnen omdat er veel starters gezocht worden bij bedrijf X. Mocht dit lukken zou ik een vast contract krijgen en volop opleidingsmogelijkheden. Het lijkt me leuk werk om te doen. Het moet dan echter wel binnenkort gaan gebeuren, want ze willen echt starters. Over een jaar, of twee, ben ik dat niet meer. Het lijkt me leuk werk met mooie groeimogelijkheden. Ik ben alleen wel bang dat ik de urgentie en het maatschappelijk belang van mijn huidige werk ga missen. Als dat het geval is kan ik me niet zomaar bedenken. Als ik tijdens het opleidingstraject zou stoppen bij bedrijf X moet ik volgens mij een deel van de opleiding terugbetalen.
Nu ben ik dus op zoek naar advies. In het algemeen of van mensen die ook de switch naar ICT hebben gemaakt. Ik hoor graag over jullie ervaringen!
Door een technisch aspect van het werk wat ik nu doe zou ik ook gerust in de ICT aan de slag kunnen omdat er veel starters gezocht worden bij bedrijf X. Mocht dit lukken zou ik een vast contract krijgen en volop opleidingsmogelijkheden. Het lijkt me leuk werk om te doen. Het moet dan echter wel binnenkort gaan gebeuren, want ze willen echt starters. Over een jaar, of twee, ben ik dat niet meer. Het lijkt me leuk werk met mooie groeimogelijkheden. Ik ben alleen wel bang dat ik de urgentie en het maatschappelijk belang van mijn huidige werk ga missen. Als dat het geval is kan ik me niet zomaar bedenken. Als ik tijdens het opleidingstraject zou stoppen bij bedrijf X moet ik volgens mij een deel van de opleiding terugbetalen.
Nu ben ik dus op zoek naar advies. In het algemeen of van mensen die ook de switch naar ICT hebben gemaakt. Ik hoor graag over jullie ervaringen!
zondag 19 november 2017 om 14:55
Dat is natuurlijk waar, maar daar kom je gaandeweg achter als je meer en meer met ICT te maken hebt.Bitje93 schreef: ↑19-11-2017 12:27.
.
Alleen dat is al een enorm wijd begrip.
Je kunt Word macro's schrijven en onderhouden, Excel templates maken en onderhouden (sommigen noemen een Excel-sheet zelfs al een database, wat het absoluut niet is), Je kunt applicaties schrijven voor telefoons in de vorm van app's of in de vorm van aangepaste webpagina's, je kunt applicaties schrijven voor PC's, je kunt complete besturingen voor machines maken, je kunt databases beheren..
En het leuke is dat je voor ongeveer elk van deze genoemde dingen een andere opleiding nodig hebt.
Voor MevrMariposa is het denk ik voor nu van belang om te kijken wat haar op hoofdlijnen het meeste aantrekt: functioneel of technisch ontwerp beschrijven, testen van applicaties, programmeren, ontwerp/beheer databases, infrastructuur etc. Dan rolt ze daarna vanzelf in wat ze het leukste vindt en/of waar ze het beste in blijkt te zijn.
Wat dat betreft klopt het ook zeker wat Dolfine zegt: bij de grotere commerciële detacheerders heb je ook veel kansen om verschillende functies uit te proberen. Heb het toch vaak zien gebeuren dat er 'handjes' nodig waren op een project en dat een junior waar men wel potentie in zag, een functie kreeg die ze nog niet eerder had uitgevoerd.
zondag 19 november 2017 om 17:09
Klopt, ik ben ook nog zoekende naar wat echt de juiste richting is. Ik heb het met een recruiter over een specifieke functie gehad die me echt wel aanspreekt (mendix consultant), maar ik wil me nog meer verdiepen en met ze in gesprek gaan om de juiste keuze te kunnen maken. En het lijkt me ook zeker heel leuk om uiteindelijk ook op verschillende activiteiten ingezet te kunnen worden (binnen dezelfde tak van sport dan waarschijnlijk).
zondag 19 november 2017 om 18:55
Goochelen met databases, het vervangen van hardware e.d. doe ik ook nog wel, maar dat is nu nog maar een klein gedeelte van mijn werk.Courage-- schreef: ↑18-11-2017 19:52
Ik vind de mensen die kunnen programmeren, jongleren met databases en alles weten van systeembeheer en infra de echte techneuten. Maar je hebt helemaal gelijk hoor, wat jij doet (en ik deels) is ook super technisch.
Zo zie je maar weer wat Bitje schreef; "ICT is heel breed".