Omgaan met Borderline

19-11-2017 23:26 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag beste mensen,

Ik ben een jongen 20 jaar en ik heb gevoelens voor een meisje met Borderline. Ik heb al het een en ander opgezocht over deze topic, maar ik ben een beetje radeloos op dit punt. Ik doe mijn best om te begrijpen hoe ik ermee om kan gaan. Dit meisje komt zeer onzeker over in mijn ogen. Ik voel wel dat er een wederzijds gevoel is. Maar ze laat het niet merken. Er is zo goed als geen lichaamstaal van haar kant en ik vraag me af of dit onzekerheid is of heeft het iets te maken met borderline? Ik zit met haar in mijn gedachten elke dag, het moeilijke is wel dat er namelijk een lange afstand is tussen ons. Ik ben niet het type persoon dat veel social media gebruikt. Er is dus niet al te veel contact. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik beter kan doordringen tot haar (ik wil niets forceren). Ik wil dat ze deel uitmaakt van mijn leven, ze geeft me een super gevoel dat niemand anders me kan geven. Door alleen maar al in haar buurt te zijn. Of is dit door de lange afstand niet mogelijk bij zo een type persoon? Ik wil graag jullie meningen.

Alvast bedankt

AFU
En het is niet zo dat ze jou gewoon niet leuk vindt?
psyche/borderline-medicatie-en-therapie ... #p27780595
Dit is niet het geval, ik ben niet het type persoon dat mensen lastig gaat vallen die me niet in de buurt willen.
Ik heb het idee dat je (te)veel zelf invult
Hoe bedoel je?
Ik vertel over hoe ik het aanvoel in deze situatie, geen harde feiten.
Ik denk dat verlegenheid en onzekerheid van beide kanten wel een (grote) rol speelt.
Hebben jullie uberhaupt wel eens een gesprek gevoerd?
Ik ken dit meisje al een lange tijd, Ik heb al verschillende keren met haar gepraat. We praten over serieuze onderwerpen, maar er is nooit echt veel oogcontact van haar kant. Ik wil hier niet mee zeggen dat ik superzelfzekerheid ben. Ik heb zelf mijn moeilijk heden daarrond. Ik weet gwn niet goed hoe ik verder moet.
AnonymousForumUser8 schreef:
20-11-2017 00:22
Ik ken dit meisje al een lange tijd, Ik heb al verschillende keren met haar gepraat. We praten over serieuze onderwerpen, maar er is nooit echt veel oogcontact van haar kant. Ik wil hier niet mee zeggen dat ik superzelfzekerheid ben. Ik heb zelf mijn moeilijk heden daarrond. Ik weet gwn niet goed hoe ik verder moet.
Vraag haar mee uit.
Ik had altijd het ding in men hoofd om haar ruimte te geven, omdat ze het altijd zo druk in haar hoofd heeft. Maar misschien is het tijd om die stap te nemen.
Wat is er nou eigenlijk zo veel leuker aan haar dan alle andere meiden die op aarde rond lopen?
Ze geeft jou een supergevoel zeg je. Hoe is dat in godsnaam mogelijk op deze manier? Het klinkt helemaal niet leuk.
"Ik voel wel dat er een wederzijds gevoel is. Maar ze laat het niet merken."

Aan wat "voel" je dat dan?
Ze laat niks merken & jullie hebben er niet over gepraat.
Vraag haar eens of zij jou ook leuk vindt meer dan een gewone vriend. Zij is ook maar een mens. Ben jij ouder dan haar of is er een andere vorm van machtsrelatie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
'ze geeft me een supergevoel dat niemand anders me kan geven'.
Natuurlijk kan iemand anders je dat gevoel ook geven. Dat heet verliefdheid en gaat je vast vaker overkomen. Eigenlijk begrijp ik niet dat je dit bewust gaat opzoeken. Borderline en lange afstand. Dat kan vast makkelijker.
Er komt heus wel een meisje waar je ook dat gevoel van krijgt, zónder meteen al veel gedoe.
Jij denkt dat de reden dat zij geen interesse in jou toont komt doordat ze eigenlijk wel gevoelens voor jou heeft, maar onzeker is? Als je wil weten hoe het echt zit zal je het haar toch moeten vragen. Vraag haar voor een date, nodig haar uit om iets leuks samen te doen. Als iemand geen interesse toont, maar de ander toch vast blijft houden en wil 'doordringen' klinkt je nogal wanhopig. Misschien is ze gewoon niet geïnteresseerd op die manier!
Borderline pakt bij ieder die het heeft weer anders uit, ik zou nu geen verbanden trekken, tussen haar stoornis en hoe ze doet. Zeg haar gewoon dat je haar leuk vind of nodig haar uit om iets te gaan doen. Als de band hechter is kun je haar vragen wat borderline voor haar betekend, ik zou dit niet zelf gaan invullen.
Borderliners stoten af en trekken aan, dus het zou best kunnen.

Maar geloof me, ik ben 15 jaar getrouwd geweest met een borderliner, het gaat je slopen. Dus ik zou haar laten gaan, en iemand zoeken waar je daadwerkelijk iets mee op kan bouwen.
Zouden die Viva Forum ontwikkelaars OOIT zelf op het forum gekeken hebben?? Kan het me niet echt voorstellen :-) !
TheZaphod schreef:
21-11-2017 08:45
Borderliners stoten af en trekken aan, dus het zou best kunnen.

Maar geloof me, ik ben 15 jaar getrouwd geweest met een borderliner, het gaat je slopen. Dus ik zou haar laten gaan, en iemand zoeken waar je daadwerkelijk iets mee op kan bouwen.
Blijft mijn mening ook na werken met mensen met borderline.
Hoe naar ik het ook vind om te zeggen.
Het telt zeker niet voor iedereen met borderline; maar over het algemeen genomen is het zwaarder om er een relatie mee te hebben... het is een stoornis op sociaal vlak. En kun je dat? Niet iedereen is er voor gemaakt.
Wat ik om me heen heb gezien dat het doorgaans werkt als de partner alles voor degene met borderline opzij kan zetten. Als sommige moeders voor hun kinderen. Je moet het zorgen voor (en jezelf vaak op de tweede plaatst zetten) écht in je bloed hebben. Dat hebben niet velen. Waarschijnlijk net zo veel als dat er mensen met borderline zijn; niet veel voorkomend dus.

Degene bij wie ik het heb zien werken waren per toeval vrouwen met borderline en hun mannelijke partners. Dit ging goed omdat de mannelijke partners werkten, het huishouden deden, weinig sociale contacten hadden, vaak op één dag voetbal/vissen/iets met mannen zonder vrouwen er bij. Ze boden rust en regelmaat. Ze haalden plezier uit leuke dingen doen doordeweeks met hun vrouwelijke partner; eten bestellen, samen een film kijken, de humor en spontaniteit die borderliners kunnen bieden, seks. Ze gaven haar verder de ruimte maar gaven ook rust en regelmaat.
Past dit bij jouw toekomstbeeld?
Is dit wat bij jou past?
Hmm, niet helemaal eens met Brejules over de situaties waarin het werkt. Ik denk dat je met zo'n instelling al snel in een disfunctionele relatie komt. Natuurlijk als je samen een goede balans hebt en beiden naar je zin, prima, al kan je je afvragen als alles op rolletjes loopt of er (nog) wel sprake is van problematiek. Maar de insteek dat het alleen werkt als de andere partner bereid is alles opzij te zetten vind ik een ongezonde basis en kan tot problemen leiden. Het is juist heel belangrijk om als naaste van iemand met borderline om grenzen te stellen. De verantwoordelijkheid voor gedrag te laten bij degene bij wie het hoort. Als je als persoon met borderline wil herstellen hiervan of er minder last van wil hebben dan is het belangrijk dat er niet continu met je wordt meegegaan, maar dat er ook gezonde grenzen worden geboden. Dan krijgen mensen ook de kans en de stimulans om te veranderen.
Dingen groeien vrij snel scheef. En als ik nu terugkijk op mijn huwelijk is de relatie vanaf dag 1 disfunctioneel geweest...

Maar dat besef je pas op het moment dat je eindelijk de stap kan zetten om weg te gaan, en je vervolgens iemand vindt die je laat zien en voelen hoe het ook kan en zou moeten zijn.

Dus als je zo jong bent als TO, zou ik het hem zeker afraden. Ik dacht altijd dat ik ermee om kon gaan omdat ik mentaal zo sterk was. Maar terugkijkend heb ik mij 15 jaar lang aangepast aan haar grillen en problemen, en ben ik mezelf totaal kwijtgeraakt.
Zouden die Viva Forum ontwikkelaars OOIT zelf op het forum gekeken hebben?? Kan het me niet echt voorstellen :-) !
KeaAlpine schreef:
22-11-2017 14:30
Hmm, niet helemaal eens met Brejules over de situaties waarin het werkt. Ik denk dat je met zo'n instelling al snel in een disfunctionele relatie komt. Natuurlijk als je samen een goede balans hebt en beiden naar je zin, prima, al kan je je afvragen als alles op rolletjes loopt of er (nog) wel sprake is van problematiek. Maar de insteek dat het alleen werkt als de andere partner bereid is alles opzij te zetten vind ik een ongezonde basis en kan tot problemen leiden. Het is juist heel belangrijk om als naaste van iemand met borderline om grenzen te stellen. De verantwoordelijkheid voor gedrag te laten bij degene bij wie het hoort. Als je als persoon met borderline wil herstellen hiervan of er minder last van wil hebben dan is het belangrijk dat er niet continu met je wordt meegegaan, maar dat er ook gezonde grenzen worden geboden. Dan krijgen mensen ook de kans en de stimulans om te veranderen.
Dat is zeker zo. Maar voor mijn gevoel is dat nóg een stap zwaarder. Dan ben je bekant actief begeleider. Het kost veel moeite om actief grenzen te stellen. Je moet je continu bewust zijn met de communicatie met je partner. Bijna in dergelijke mate dat er weinig sprake is van een vrijwillige en spontane relatie. Je moet continu alert zijn op wat je zegt, hoe je het zegt, je grenzen duidelijk maken i.p.v. eens relaxt je gal kunnen spuien.

Enfin. Ik zou het alsnog niet doen. Denk niet dat je mensen kan veranderen; dat kunnen ze enkel zelf.
Idem depressie. Ga geen relatie aan omdat je zoveel om iemand geeft en diegene wil helpen. Ze kunnen dat namelijk enkel zelf. En als ze dat lukt kunnen dit hele leuke partners zijn, maar nu zijn ze dat even tijdelijk niet.
In dat laatste zit ook vaak het probleem heb ik ondervonden.

Ze kunnen alleen zichzelf helpen, maar doen dat simpelweg niet. Je trekt en trekt en trekt eraan, op het moment dat ze zelf vinden dat iets anders moet heb je domweg pech.

Dan gaan ze ineens niet meer naar therapie (omdat er daar iemand iets gezegd heeft wat niet leuk is en niet in het straatje past), stoppen ze stiekem met de medicijnen (want daarvan worden ze 'dik' en krijgen za van allerlei andere dingen last.

Er zullen best voorbeelden zijn van mensen die er goed mee om kunnen gaan, ik zit zelf nog wel even in therapie om te leren omgaan met een verleden met een Borderliner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven