Klasgenoot/vriendin?
maandag 20 november 2017 om 03:35
Ik ben afgelopen sep. begonnen met een opleiding aan het hbo. Een vriendin van mijn vorige opleiding ook en wij zitten toevallig in dezelfde klas. Ook in hetzelfde projectgroepje. Ik en zij en twee andere meiden. Tot nu toe geen problemen. Afgelopen dinsdag had ik mij verslapen omdat ik ziek was heel de nacht. Die vriendin van mij appt mij en zegt waar ben jij...ik zeg ik ben ziek en had me verslapen. Ik ga het niet halen vandaag meer. Waardoor zei mij later appt en belt want blijkbaar hadden wij een vergadering waar ik niks van wist. De vergadering is niet verplicht en er werden fouten besproken in het groepsverslag. Mijn gedeelte in het verslag was goed..voldoende dus en die van die andere twee meiden niet. Wij hadden dus door hun een onvoldoende gescoord. Ik had al eerder aan hun gemeld om de opdrachten eerlijk te verdelen dat hadden ze dus niet gedaan...ze hadden teveel op hun genomen. Dus ja een onvoldoende voor hun.ik ga sowieso niet hun fouten verbeteren tijdens een vergadering...die vriendin van zet mij in de spotlight in de gezamenlijke groepsapp. 'ja je hebt je niet afgemeld, waarom is dat blabla" . Ik had mij wel afgemeld bij haar. Raar dat ze ineens doet alsof ze niks vanaf weet? Vervolgens moesten wij die dag ook nog een opdracht inleveren, ik had voor mijn gedeelte tot 24:00 snachts de tijd om het in te leveren. Ik vond het een moeilijke verslag en begreep er niet zoveel van. Ik had er echt moeite mee en die vriendin van mij moest alles van ons inleveren...zij stopt druk op mij en zegt heel de tijd ja dan verwacht ik het, halloooo waar ben je mee bezig, ik heb nog andere dingen te doen blabla...zegt ja ik lever het alvast in. Zonder mijn gedeelte. Nu lijkt het alsof ik slecht aan het werk ben en zij niet. Ik vind het jammer dat zij mij zo onderuit probeert te halen en heb ook geprobeerd om niet meer met haar hierover te hebben tot morgen. Er is dus een vergadering gepland voor de samenwerking beoordeling. Ik heb ook besloten om afstand te nemen als vriendin van haar want ik vind dit echt een naaistreek. Ze hoefde er niet mee te bemoeien als vriendin van mij en ze kent mij ook wat langer. Ook heb ik persoonlijke dingen verteld over mij en is zij een aantal keer hier komen slapen. Wie zit er nou fout, zij of ik?
maandag 20 november 2017 om 15:25
Natuurlijk wel, het is ook haar opdracht en haar cijfer toch?
maandag 20 november 2017 om 15:29
Bemoeien? Samenwerken heet dit. Het gaat om het project niet om de individuele personen. Jullie moeten echt leren beter naar elkaar te luisteren en samen te werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 20 november 2017 om 15:30
En zoals altijd, in al je topics, ligt de schuld altijd bij een ander.
Je leert er niets van.
maandag 20 november 2017 om 15:41
Op het HBO maak je samen een opdracht. Wanneer mensen zich niet aan te planning houden, niet op komen dagen, of hun stuk niet goed doen dan heeft iedereen er last van. Dit hoort bij het HBO, het kan de leraar niet zoveel schelen wie wat heeft gedaan. Volgende keer van te voren maar duidelijke afspraken maken, beter plannen en strenger zijn. Wij spreken bijvoorbeeld altijd af wanneer iemand 3x zonder te melden niet bij de vergadering is, hij/zij uit de groep gaat. Andere mensen doen namelijk moeite om er te zijn dus het is asociaal als je niet komt.
maandag 20 november 2017 om 17:32
ik ben er altijd geweest dit was de eerste xbutterfly- schreef: ↑20-11-2017 15:41Op het HBO maak je samen een opdracht. Wanneer mensen zich niet aan te planning houden, niet op komen dagen, of hun stuk niet goed doen dan heeft iedereen er last van. Dit hoort bij het HBO, het kan de leraar niet zoveel schelen wie wat heeft gedaan. Volgende keer van te voren maar duidelijke afspraken maken, beter plannen en strenger zijn. Wij spreken bijvoorbeeld altijd af wanneer iemand 3x zonder te melden niet bij de vergadering is, hij/zij uit de groep gaat. Andere mensen doen namelijk moeite om er te zijn dus het is asociaal als je niet komt.
maandag 20 november 2017 om 17:42
Goh, nu je het zegt....
There is always something happening, and it's usually right now
maandag 20 november 2017 om 18:14
Ja maar dat is toch ook zo? Je snapte het niet, had er moeite mee en dat allemaal enkele uren voor inleveren? Dan kun je wel zeggen, dat je op de stukken van anderen moest wachten voor je door kon schrijven, je had toch hoop ik wel al wat voorwerk gedaan en je erin verdiept? Bijzonder dat je het op de avond zelf pas opeens niet blijkt te snappen. En hoezo, je hebt andere dingen te doen? Zij had niks beters te doen dan de hele avond te gaan zitten wachten tot het jou een keer zinde om over de brug te komen? Heel bijzonder dit en ik geef je vriendin groot gelijk. En verder: Ik hoop dat het een opdracht in het Engels was, want als in het in het Nederlands is wordt het zeker niks meer. Echt, dit is toch geen HBO-niveau?Liliana321 schreef: ↑20-11-2017 03:35Vervolgens moesten wij die dag ook nog een opdracht inleveren, ik had voor mijn gedeelte tot 24:00 snachts de tijd om het in te leveren. Ik vond het een moeilijke verslag en begreep er niet zoveel van. Ik had er echt moeite mee en die vriendin van mij moest alles van ons inleveren...zij stopt druk op mij en zegt heel de tijd ja dan verwacht ik het, halloooo waar ben je mee bezig, ik heb nog andere dingen te doen blabla...zegt ja ik lever het alvast in. Zonder mijn gedeelte. Nu lijkt het alsof ik slecht aan het werk ben en zij niet.
maandag 20 november 2017 om 18:21
Af en toe word ik wel eens gevraagd verslagen etc na te kijken van bekenden op het HBO. Ik kijk helaas niet op van dit niveau. Neefje van mij is via vmbo-t en mbo op het hbo terecht gekomen. Die loopt telkens weer vast op het Nederlands, die is gewoon niet in staat een fatsoenlijke letter op papier te zetten. Hij vraagt mij om hulp, maar ik weet ook echt niet hoe ik hem kan helpen, hij mist gewoon ergens een flink stuk onderwijs. Z'n spreken is trouwens van hetzelfde niveau, vergelijkbaar met hoe TO schrijft. Meestal geef ik mensen het advies probeer eens te schrijven zoals je praat. Dat gaat dan over mensen die ineens woorden gebruiken als 'middels' en 'tevens'. Maar in dit soort gevallen gaat dit niet op.
maandag 20 november 2017 om 21:24
Deze TO betreft directie-secretaresse mbo.lattemachiato schreef: ↑20-11-2017 18:21Neefje van mij is via vmbo-t en mbo op het hbo terecht gekomen.
maandag 20 november 2017 om 21:25
maandag 20 november 2017 om 22:37
Had Nicole ook geen cijfertjes erachter????
maandag 20 november 2017 om 23:06
ik ga geen moeite doen voor een forumlattemachiato schreef: ↑20-11-2017 18:21Af en toe word ik wel eens gevraagd verslagen etc na te kijken van bekenden op het HBO. Ik kijk helaas niet op van dit niveau. Neefje van mij is via vmbo-t en mbo op het hbo terecht gekomen. Die loopt telkens weer vast op het Nederlands, die is gewoon niet in staat een fatsoenlijke letter op papier te zetten. Hij vraagt mij om hulp, maar ik weet ook echt niet hoe ik hem kan helpen, hij mist gewoon ergens een flink stuk onderwijs. Z'n spreken is trouwens van hetzelfde niveau, vergelijkbaar met hoe TO schrijft. Meestal geef ik mensen het advies probeer eens te schrijven zoals je praat. Dat gaat dan over mensen die ineens woorden gebruiken als 'middels' en 'tevens'. Maar in dit soort gevallen gaat dit niet op.
maandag 20 november 2017 om 23:12
Je vriendin zat te zenuwen vanwege de recente onvoldoende en wou graag nu dat bij volgende opdracht het op tijd en goed ging, bij iedereen.
Ik denk dat je dat niet ziet. En dat je haar gepush opvat als persoonlijke aanval, terwijl ze zich richt op, de groep bijelkaar in gereel houden.
Dat je niks wist van de vergadering, ik zou volgende keer dit goed plannen en bespreken, dat zoiets niet weer gebeurd. En tijd inplannen, zaken ruim van te voren af hebben, zodat zoals maar 1 dag voor volgende taak, je wellicht dit op de vergadering had kunnen bespreken, het was pittig, dus met zijn allen hier over hebben scheelt, ipv alles alleen uitvogelen.
Dus meer balans in eigen deel en geheel. Jij schiet door in eigen deel, zij schiet door in geheel.
Ik denk dat je dat niet ziet. En dat je haar gepush opvat als persoonlijke aanval, terwijl ze zich richt op, de groep bijelkaar in gereel houden.
Dat je niks wist van de vergadering, ik zou volgende keer dit goed plannen en bespreken, dat zoiets niet weer gebeurd. En tijd inplannen, zaken ruim van te voren af hebben, zodat zoals maar 1 dag voor volgende taak, je wellicht dit op de vergadering had kunnen bespreken, het was pittig, dus met zijn allen hier over hebben scheelt, ipv alles alleen uitvogelen.
Dus meer balans in eigen deel en geheel. Jij schiet door in eigen deel, zij schiet door in geheel.
dinsdag 21 november 2017 om 08:52
Als je het Nederlands gewoon goed beheerst kost het geen moeite dan gaat het vanzelf. Dat het je dus moeite kost is best zorgwekkend.
dinsdag 21 november 2017 om 08:56
Het klinkt eerder als de brugklas.
dinsdag 21 november 2017 om 08:57
Net als dat je geen moeite wilt doen voor je samenwerkingsgroepje.
dinsdag 21 november 2017 om 14:53
En dat voor iemand die al 25 is.
En de schuld ligt altijd bij de ander. Ook in dit topic.
dinsdag 21 november 2017 om 18:29
En ondertussen stel je hier een serieuze vraag waar mensen wel moeite doen om je te helpen. Het is dan wel zo netjes om wel moeite te doen, anders zien anderen je topic eerder als vermaak dan als serieuze vraag.
dinsdag 21 november 2017 om 21:48
Dag TO,
Oef, als eerste (en niet lullig bedoeld): ga echt wat aan je taal- en spelvaardigheid doen.
Ik weet niet in welk studiejaar je zit, maar als je over niet al te lange tijd afstudeert en in het werkveld aan de slag gaat, dan ga je echt onderuit; van een hbo'er verwacht men echt een betere beheersing van de Nederlandse taal.
Ik heb nog niet eens zo lang geleden een stagiair met een dergelijke, belabberde schrijfstijl 'ontslagen'. Als je geen fatsoenlijke, foutloze mail aan klanten en relaties kan sturen ben je nog niet lang klaar voor het 'echte werk'.
Ten tweede: zowel jij als je studiegenoten gedragen zich ontzettend kinderachtig. Dit klinkt als niveau brugklas, middelbare school, niet als een groep volwassen studenten. Jullie volgen godbetert een hbo-studie, waar een beetje professionele houding en inzet toch wel de norm zou mogen zijn.
En zoals door anderen hier al aangegeven: je werkt samen aan een GROEPSopdracht. Je bent dus allen ook gezamenlijk verantwoordelijk voor het eindproduct; niet alleen voor jouw eigen bijdrage.
Is sta eerlijk gezegd echt versteld van het lage niveau, als dit hbo-niveau is dan keldert de kwaliteit van het hoger- en universitaironderwijs in rap tempo.
Oef, als eerste (en niet lullig bedoeld): ga echt wat aan je taal- en spelvaardigheid doen.
Ik weet niet in welk studiejaar je zit, maar als je over niet al te lange tijd afstudeert en in het werkveld aan de slag gaat, dan ga je echt onderuit; van een hbo'er verwacht men echt een betere beheersing van de Nederlandse taal.
Ik heb nog niet eens zo lang geleden een stagiair met een dergelijke, belabberde schrijfstijl 'ontslagen'. Als je geen fatsoenlijke, foutloze mail aan klanten en relaties kan sturen ben je nog niet lang klaar voor het 'echte werk'.
Ten tweede: zowel jij als je studiegenoten gedragen zich ontzettend kinderachtig. Dit klinkt als niveau brugklas, middelbare school, niet als een groep volwassen studenten. Jullie volgen godbetert een hbo-studie, waar een beetje professionele houding en inzet toch wel de norm zou mogen zijn.
En zoals door anderen hier al aangegeven: je werkt samen aan een GROEPSopdracht. Je bent dus allen ook gezamenlijk verantwoordelijk voor het eindproduct; niet alleen voor jouw eigen bijdrage.
Is sta eerlijk gezegd echt versteld van het lage niveau, als dit hbo-niveau is dan keldert de kwaliteit van het hoger- en universitaironderwijs in rap tempo.
dinsdag 21 november 2017 om 22:47