Werkgever en loon
donderdag 23 november 2017 om 22:59
Hallo.
Vandaag kreeg ik een brief van de belastingdienst dat er een wijziging in mijn aangifte van 2016 ( dus meest recente) vindt.
In nov 2016 kreeg ik een bijbaan naast mijn studie en die werkgever heeft een bedrag van boven de 1000eu aan inkomen opgegeven die ik dan in nov en dec zou verdiend hebben.
Echter vindt de betaling contant plaats en was dit bedrag vele malen kleiner in nov en dec bij elkaar. Ik kan in bezwaar gaan met de wijziging die mijn werkgever doorgegeven heeft.
Mijn vraag: wat is voor mij de meest logische oplossing om financieel technisch gezien een antwoord te geven aan zowel mijn werkgever als de belastingdienst?
Vandaag kreeg ik een brief van de belastingdienst dat er een wijziging in mijn aangifte van 2016 ( dus meest recente) vindt.
In nov 2016 kreeg ik een bijbaan naast mijn studie en die werkgever heeft een bedrag van boven de 1000eu aan inkomen opgegeven die ik dan in nov en dec zou verdiend hebben.
Echter vindt de betaling contant plaats en was dit bedrag vele malen kleiner in nov en dec bij elkaar. Ik kan in bezwaar gaan met de wijziging die mijn werkgever doorgegeven heeft.
Mijn vraag: wat is voor mij de meest logische oplossing om financieel technisch gezien een antwoord te geven aan zowel mijn werkgever als de belastingdienst?
donderdag 23 november 2017 om 23:16
donderdag 23 november 2017 om 23:20
Je vraagt je werkgever loonstrookje of een jaaropgave. Je gaat met je werkgever de discussie aan als het niet klopt. Daarna aangifte conform de waarheid bij de bd.
vrijdag 24 november 2017 om 00:15
Kijk allereerst wat de uitkomst van de aangifte inkomstenbelasting is als je de gegevens die de belastingdienst wil bijtellen erbij zet. Moet je dan bijbetalen, krijg je meer terug of blijft de uitkomst gelijk met wat je eerder had ingediend. Krijg je meer terug of blijft de uitkomst gelijk moet je je afvragen of je er nog tijd en energie in wil steken.
De gegevens van die werkgever zijn bruto, wat jij contant heb ontvangen is netto. Dus het kan kloppen dat jij contant veel minder heb gehad dan wat de belastingdienst in hun brief schrijven.
Ivm aanpak schijnconstructies mag de werkgever vanaf 1 jan 2016 het minimum loon niet meer contant uitbetalen aan de werknemer. Als je dus je salaris volledig contant heb ontvangen dan is dat verboden.
Kijk eerst maar of je meer terug krijgt, moet bijbetalen of de uitkomst gelijk blijft in je aangifte inkomstenbelasting (en toeslagen) en neem aan de hand daarvan je vervolg stap.
De gegevens van die werkgever zijn bruto, wat jij contant heb ontvangen is netto. Dus het kan kloppen dat jij contant veel minder heb gehad dan wat de belastingdienst in hun brief schrijven.
Ivm aanpak schijnconstructies mag de werkgever vanaf 1 jan 2016 het minimum loon niet meer contant uitbetalen aan de werknemer. Als je dus je salaris volledig contant heb ontvangen dan is dat verboden.
Kijk eerst maar of je meer terug krijgt, moet bijbetalen of de uitkomst gelijk blijft in je aangifte inkomstenbelasting (en toeslagen) en neem aan de hand daarvan je vervolg stap.
vrijdag 24 november 2017 om 04:07
Volgens de berekening van de belastingdienst heb ik meer verdiend dan wat ik opgegeven heb bij de aangifte.
Echter worden alle collega's (circa 5) ook contant uitbetaald, en wordt er op papier niet naar waarheid geschreven, zodat wergever weinig premies moet betalen. Betaling vanuit kas noemt werkgever als reden dat contant betaling wel mag.
Dit is trouwens een sector waar heel veel bedrijven aan zo een constructie doen en de boekhouder aan mee werkt.
Echter worden alle collega's (circa 5) ook contant uitbetaald, en wordt er op papier niet naar waarheid geschreven, zodat wergever weinig premies moet betalen. Betaling vanuit kas noemt werkgever als reden dat contant betaling wel mag.
Dit is trouwens een sector waar heel veel bedrijven aan zo een constructie doen en de boekhouder aan mee werkt.
vrijdag 24 november 2017 om 06:40
Tja, jij bent er met die schimmige constructie en het niet krijgen van een loonstrook of jaaropgave akkoord gegaan.
Succes er mee, ik geef je weinig kans om dit recht te breien, het is het woord van de belastingdienst tegen dat van jou.
Je werkt er dit jaar ook nog?
Succes dan bij de komende belastingaangifte.
Succes er mee, ik geef je weinig kans om dit recht te breien, het is het woord van de belastingdienst tegen dat van jou.
Je werkt er dit jaar ook nog?
Succes dan bij de komende belastingaangifte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 24 november 2017 om 08:37
Rdam500 schreef: ↑24-11-2017 04:07Volgens de berekening van de belastingdienst heb ik meer verdiend dan wat ik opgegeven heb bij de aangifte.
Je werkt dus zelf bewust mee aan fraude.
dinsdag 5 december 2017 om 07:25
De Belastingdienst administreert geen inkomen. De BD legt wel ambtshalve aanslagen op als je evident niet of onjuist aangeeft.Zalmsnipper schreef: ↑24-11-2017 08:40Dus de belasting dienst heeft een hoger inkomen geadministreerd, maar je zegt dat je werkgever juist een gedeelte zwart betaalt om de premies te omzeilen.
Het 1 sluit niet aan bij het ander.
dinsdag 5 december 2017 om 07:53
Niet door zelf een salarisadministratie te voerenZalmsnipper schreef: ↑05-12-2017 07:43Eh. Hoe denk je dat de BD je aangifte tegenwoordig vooraf invult?
dinsdag 5 december 2017 om 12:35
Op basis van de aangiften loonheffing van de werkgever.Zalmsnipper schreef: ↑05-12-2017 07:43Eh. Hoe denk je dat de BD je aangifte tegenwoordig vooraf invult?
Ik weet niet precies hoe het gaat als de werkgever geen aangifte loonheffing doet, maar als het een ambtshalve aanslag is (doet de belastingdienst ook voor andere belastingen, en die zijn meestal fors hoger dan wat het daadwerkelijk zou moeten zijn) en daarbij wordt ook inkomen van werknemers geschat kan het maar zo eens fors hoger uitpakken dan de werkelijkheid.
Hoe groot is het verschil? Is het 100 vs 200 of meer richting 100 vs 1000?
dinsdag 5 december 2017 om 12:42
Praktisch gezien is je werkgever (zoals ook al gezegd) je loonstroken en een jaaropgave te verstrekken, ik zou dus eerst hierom vragen bij je werkgever. En niet vergeten bij de belastingdienst bezwaar aan te tekenen (en uitstel van betaling te vragen tot op het bezwaar is beslist). Als de werkgever alsnog een jaaropgave verstrekt kun je die naar de belastingdienst sturen (of je hand ophouden voor niet ontvangen loon
) en als de werkgever in gebreke blijft dit doorgeven aan de belastingdienst.
dinsdag 5 december 2017 om 13:15
Prima, dan verstaan we iets verschillends onder dat administreren.Zalmsnipper schreef: ↑05-12-2017 12:56En waar staat die bewering van mij?
Ik zeg dat de BD een inkomen heeft geadministreerd (heeft opgenomen in haar administratie).