Heb ik slecht gehandeld?
zaterdag 25 november 2017 om 18:05
Van de week was ik met een groep vrienden in de stad. We zouden uit eten gaan.
Eenmaal bij het restaurant aangekomen zag ik dat het een VOC restaurant was en wilde ik niet naar binnen.
Nu zijn een aantal vrienden boos omdat ik in het volgens hun “zogenaamd racistische restaurant” niet wilde gaan.
Hebben zij gelijk of niet?
Eenmaal bij het restaurant aangekomen zag ik dat het een VOC restaurant was en wilde ik niet naar binnen.
Nu zijn een aantal vrienden boos omdat ik in het volgens hun “zogenaamd racistische restaurant” niet wilde gaan.
Hebben zij gelijk of niet?
zaterdag 25 november 2017 om 20:16
Ach, wat maakt het uit? Ze blijft een teutmuts! VOC is part of our history. En nee, veel in het verleden was niet iets om trots op te zijn. Ook hoe godsdiensten met elkaar om gingen, of de NSB, de manier waarop vrouwen behandeld werden en ik weet niet wat meer.SanneHuisman schreef: ↑25-11-2017 19:40Eerder iemand die niet bedacht heeft dat je ook had kunnen vragen waarom dit restaurant VOC heet. In dit geval heeft het niks te maken met de “misdadigers” maar met een periode van een muur of van dat bepaald eten naar Nederland kwam.
gelukkig hebben we al die misstanden niet meer in stand gehouden. Moeten we er dan over blijven zeiken?
zaterdag 25 november 2017 om 20:21
Dan hoef je nog geen personen die slavendrijvers waren te eren, alleen gaat het in dit topic helemaal niet over het eren van personen maar van een monumentale muur of dat eten naar Nederland kwam.iones schreef: ↑25-11-2017 20:16Ach, wat maakt het uit? Ze blijft een teutmuts! VOC is part of our history. En nee, veel in het verleden was niet iets om trots op te zijn. Ook hoe godsdiensten met elkaar om gingen, of de NSB, de manier waarop vrouwen behandeld werden en ik weet niet wat meer.
gelukkig hebben we al die misstanden niet meer in stand gehouden. Moeten we er dan over blijven zeiken?
zaterdag 25 november 2017 om 20:39
Je moet het heel letterlijk nemen : echte mannen hebben baarden en zijn dus geen vrouw.Uit armoede deden meisjes zich weleens voor als man om als matroos aan de slag te kunnen. Daar komt ook het liedje daar was laatst een meisje loos vandaan :
Daar was laatst een meisje loos
Die wou gaan varen
Die wou gaan varen
Die wou gaan varen als lichtmatroos
Zij moest klimmen in de mast
Maken de zeilen
Maken de zeilen
Maken de zeilen met touwtjes vast
Maar door storm en tegenweer
Sloegen de zeilen
Sloegen de zeilen
Sloegen de zeilen van bovenaf neer
Zij moest komen in de kajuit
Kreeg een pak ransel
Kreeg een pak ransel
Kreeg en pak ransel en toen kwam het uit
Ach kapteintje sla mij niet
Ik ben uw liefste
Ik ben uw liefste
Ik ben uw liefste zoals u ziet
Als het uit kwam liep het meestal slecht af met zo'n meisje.
zaterdag 25 november 2017 om 20:40
Ik kende het wel, maar het is heel lang geleden dat ik er was. Mijn 'probleem' om een goede locatie met betaalbare kaart te vinden voor het verrassingsverjaardagsfeestje dat ik organiseer is meteen opgelost! Met dank aan TO! (Die hoop ik wel begrijpt dat er hier hele goede reclame voor het restaurant gemaakt wordtstrikjemetstippels schreef: ↑25-11-2017 20:04Ik kende het niet maar wat leuk zeg! Daar ga ik eens heen.
Bedankt TO!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
zaterdag 25 november 2017 om 20:51
Hahaha,Oudblond schreef: ↑25-11-2017 20:40Ik kende het wel, maar het is heel lang geleden dat ik er was. Mijn 'probleem' om een goede locatie met betaalbare kaart te vinden voor het verrassingsverjaardagsfeestje dat ik organiseer is meteen opgelost! Met dank aan TO! (Die hoop ik wel begrijpt dat er hier hele goede reclame voor het restaurant gemaakt wordt)
Eet smakelijk alvast, dat gaat wel lukken.
Hoop ik alleen wel dat jouw gasten niet zo denken als TO, anders zit je straks alleen.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
zaterdag 25 november 2017 om 21:24
Hartelijk dank! Weer een raadsel opgelost en ik kende hier alleen het eerste stukje van.ava75 schreef: ↑25-11-2017 20:39Je moet het heel letterlijk nemen : echte mannen hebben baarden en zijn dus geen vrouw.Uit armoede deden meisjes zich weleens voor als man om als matroos aan de slag te kunnen. Daar komt ook het liedje daar was laatst een meisje loos vandaan :
Die wou gaan varen
Die wou gaan varen
Die wou gaan varen als lichtmatroos
Maken de zeilen
Maken de zeilen
Maken de zeilen met touwtjes vast
Sloegen de zeilen
Sloegen de zeilen
Sloegen de zeilen van bovenaf neer
Kreeg een pak ransel
Kreeg een pak ransel
Kreeg en pak ransel en toen kwam het uit
Ik ben uw liefste
Ik ben uw liefste
Ik ben uw liefste zoals u ziet
Als het uit kwam liep het meestal slecht af met zo'n meisje.
Al is het wel een stuk minder vriendelijk en gezellig dan ik dacht toen ik een jaar of 4, 5 was... dat valt vies tegen
Ik snapte dat lozemeisje wel, was ook gek op bootjes en varen en last but not least mijn oom die heeeel soms op visite kwam want hij zat op de wilde vaart.
Dat "wilde vaart" vond ik ook te spannend voor woorden!
Bij die oom heb ik ook voor het eerst van mijn leven een tattoo gezien, die zag je nooit in ons dorpje.
Een blauwig zwart anker op zijn onderarm, met onrustig weer op zee gezet zo te zien, niet echt messcherp..
Het is overgegaan toen mijn oom verliefd werd en trouwde met mijn tante.
Mocht van haar geen korte mouwen meer aan ivm de tattoo.
En geen sterke verhalen meer vertellen. Jammer hoor, ik hing aan zijn lippen als hij vertelde hoe de hele boot in een orkaan ook nog eens kapseisde door een walvis die net adem kwam happen.
Gelukkig gebeurde dat altijd vlak voor de kust van een tropisch eiland en haalde iedereen de kust op een stuk wrakhout.
Dat waren nog eens tijden!
zaterdag 25 november 2017 om 21:28
Gheghe, dan zou je voor de gein eens de oorspronkelijke sprookjes moeten lezen, en dus niet de Disney varianten.
Altijd is kortjakje ziek is ook zo'n berucht kinderliedje, en er zullen er nog wel veel meer zijn.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
zaterdag 25 november 2017 om 21:30
Ik loop geen risico. Het groepje dames is iets genuanceerder over waar ze zich druk over maken: Rascisme, kindermishandeling, overconsumptie, ecologie en zo kan ik er nog wel wat bedenken. Maar de naam van een restaurant? Neuh.
oudblond wijzigde dit bericht op 25-11-2017 21:35
2.73% gewijzigd
zaterdag 25 november 2017 om 21:32
Doornroosje werd orgigineel ook niet wakker gekust door de prins (waar nu gedoe over is) maar door een tweeling die ze slapend kreeg nadat de prins een nacht met haar doorbracht...AeonOfWinter schreef: ↑25-11-2017 21:28Gheghe, dan zou je voor de gein eens de oorspronkelijke sprookjes moeten lezen, en dus niet de Disney varianten.
Altijd is kortjakje ziek is ook zo'n berucht kinderliedje, en er zullen er nog wel veel meer zijn.
zaterdag 25 november 2017 om 21:51
Er zijn meerdere versies meen ik, sommige wat gruwelijker dan de ander.
Rapunzel was ook al zo fijn, assepoester, sneeuwwitje, de kleine zeemeermin.
zaterdag 25 november 2017 om 22:02
Tijden en inzichten veranderen. Vaak goed, soms overdreven politiek correct. Ik kom net uit BE waar de discussie ontstaat dat het kruis van de mijter van de Sint af moet. Tja. Hoe het verhaal ook geëvolueerd is, het is een verhaal uit het Katholisme. Als het zo doorgetrokken wordt allemaal hou je eenheidsworst over. Ik kijk niet uit naar een wereld waar we allen dezelfde zijn, wel naar een wereld waar we allemaal gelijkwaardig zijn. Met respect voor elkaar.AeonOfWinter schreef: ↑25-11-2017 21:51Er zijn meerdere versies meen ik, sommige wat gruwelijker dan de ander.
zaterdag 25 november 2017 om 22:15
De VOC bestaat al lang niet meer, het is een naam.
Het is ook niet met VOC geld gefinancierd.
Maar als jij je er druk over maakt zou ik zeggen kies een ander restaurant.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zaterdag 25 november 2017 om 22:48
[quote=AeonOfWinter post_id=27826172 time=1511641724 user_id=289129]
Gheghe, dan zou je voor de gein eens de oorspronkelijke sprookjes moeten lezen, en dus niet de Disney varianten.
Zou die mevrouw die tegen Doornroosje protesteert het oorspronkelijke verhaal kennen?
Zou die mevrouw die tegen Doornroosje protesteert het oorspronkelijke verhaal kennen?
zaterdag 25 november 2017 om 22:51
Vreet Roodkapje niet samen met de wolf haar grootmoeder op?AeonOfWinter schreef: ↑25-11-2017 21:51Er zijn meerdere versies meen ik, sommige wat gruwelijker dan de ander.
zaterdag 25 november 2017 om 22:53
zaterdag 25 november 2017 om 23:12
Hahaha ja dat is waar, Blauwbaard vond ik altijd veruit het engste sprookje ooit maar dat was kinderspel begrijp ik. (rare zin, I know..)AeonOfWinter schreef: ↑25-11-2017 21:28Gheghe, dan zou je voor de gein eens de oorspronkelijke sprookjes moeten lezen, en dus niet de Disney varianten.
Straks eens uitzoeken hoe dat zat met Kortjakje, geen idee!
De gebroeders Grimm konden er ook wat van. Ze hadden vast geen kinderen, ook even opzoeken
Boze stiefmoeders, hongerige wolven, Hans en Grietje, Assepoester... en ik wil niet weten wat Rapunzel in die toren deed. Mijn vader zei altijd als ik mijn (lange) haar uit de knoop probeerde te kammen na het wassen "Rapunzel rapunzel, werp mij uw gouden lokken toe dan knip ik de knopen eruit en kan jij naar buiten toe".
Hij bedoelde buitenspelen geloof ik.. hoop ik..
Nou zit ik met allemaal kinderliedjes in mijn hoofd opeens. Waarom zat het zigeunermeisje huilend op een steen, huilend, huilend, helemaal alleen
Nieuwe thee erbij en griezelen maar. Toch best een leuk en leerzaam topic geworden al met al, dank TO!
ps: Kortjakje was gewoon een hoer!
anoniem_348934 wijzigde dit bericht op 25-11-2017 23:17
1.96% gewijzigd
zaterdag 25 november 2017 om 23:16
Eens hoor. Ik vind de vele interpretaties die zijn ontstaan aan de hand van een soort gelijk verhaal juist erg interessant.Oudblond schreef: ↑25-11-2017 22:02Tijden en inzichten veranderen. Vaak goed, soms overdreven politiek correct. Ik kom net uit BE waar de discussie ontstaat dat het kruis van de mijter van de Sint af moet. Tja. Hoe het verhaal ook geëvolueerd is, het is een verhaal uit het Katholisme. Als het zo doorgetrokken wordt allemaal hou je eenheidsworst over. Ik kijk niet uit naar een wereld waar we allen dezelfde zijn, wel naar een wereld waar we allemaal gelijkwaardig zijn. Met respect voor elkaar.
Maar ik ben sowieso erg van de geschiedenis/legendes/mythes/sagen/folklore
zaterdag 25 november 2017 om 23:18
Kortjakje seer hups en fijn
Is de meeste tijd beschonken
Kortjakje mag geen Brandewijn
Maer het moet Jenever zijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Altijd_is_Kortjakje_ziek
Is de meeste tijd beschonken
Kortjakje mag geen Brandewijn
Maer het moet Jenever zijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Altijd_is_Kortjakje_ziek
nounou