Gezondheid alle pijlers

Galblaasverwijdering

23-11-2017 10:16 30 berichten
Aanstaande maandag wordt mijn galblaas eruit gehaald via laparoscopie. Volgens mijn chirurg zou de ingreep zo'n 40 minuten duren en na de ingreep zou de pijn minimaal zijn. Heeft er iemand ervaring en hoe lang duurde het voordat je weer volledig hersteld was?
Alleen eentje met 'n hele slechte plotwending.
Heb je alleen 'n echo gehad of ook 'n echte scan?
Bij mij is hij er zes jaar geleden uitgehaald. De ingreep viel
me reuze mee en na een week was ik goed opgeknapt.
Ik heb alleen wel nog steeds dat ik sommig (vet) voedsel
minder goed verdraag.
Als aanvulling: echo, scan en maagonderzoek
gehad
Alle reacties Link kopieren
Bij mij duurde het iets langer dan een uur maar ik was ook zwanger. Eerste twee dagen best veel pijn gehad, daarna prima. Nu nul last meer.
Natte tosti..
Mijn galblaas is in maart verwijderd. Heb van de operatie weinig last gehad, maar ben door complicaties (een infectie met abces) wel 2 maanden uit de running geweest.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
redbulletje schreef:
23-11-2017 10:30
Alleen eentje met 'n hele slechte plotwending.
Heb je alleen 'n echo gehad of ook 'n echte scan?
Echo is voor galblaas meestal voldoende.
Sterker nog: echo is beter om de galblaas te beoordelen.
Bij mij was op de ct-scan niets te zien aan en in mijn galblaas, maar met de echo wel.
Solomio schreef:
23-11-2017 10:37
Echo is voor galblaas meestal voldoende.
Sterker nog: echo is beter om de galblaas te beoordelen.
Bij mij was op de ct-scan niets te zien aan en in mijn galblaas, maar met de echo wel.
Bij mijn vader waren er op de echo galstenen te zien, maar tijdens de operatie bleek dat uitzaaiingen van darmkanker tegen de blaas aan drukten die de pijn veroorzaakten. Dat was op de echo dus níet te zien!
Ik heb alleen een echo en een röntgenfoto gehad. De galblaas zat helemaal vol met klein gruis. Dagopname in het ziekenhuis en een week later weer opgeknapt.
Niemand is onmisbaar
redbulletje schreef:
23-11-2017 10:39
Bij mijn vader waren er op de echo galstenen te zien, maar tijdens de operatie bleek dat uitzaaiingen van darmkanker tegen de blaas aan drukten die de pijn veroorzaakten. Dat was op de echo dus níet te zien!
Ja, er zullen altijd dit soort uitzonderlijke verhalen zijn, maar in het algemeen is een echo het aangewezen onderzoek voor de galblaas.
In februari verwijderd, eerste dag wel pijn, en na een week weer opgeknapt.
Na 4 galkolieken wees een echo bij mij ook duidelijk uit dat er 1 megasteen met heel veel kleintjes erbij in de galblaas zaten.
6 weken later eindelijk geopereerd. Galblaas was ontstoken en verkleefd waardoor operatie was langer duurde. Herstel duurde mij veel te lang. Een aantal bekenden die hetzelfde hadden ondergaan konden na een week weer aan het werk.
Ik ben na 2,5 week weer begonnen met rustig opbouwen op werk. Busreis was toen nog erg ongemakkelijk. Na 2 maanden voelde ik me weer een beetje m'n oude zelf.

Ik heb genoeg topics in verschillende fora gelezen om te weten dat het per persoon enorm kan verschillen. Hoop voor je dat jij tot de groep hoort die snel herstelt.
Mijn chirurg zei nog dat het ook uitmaakte hoeveel last iemand voor de operatie van de galblaas heeft. Als in, het herstel voor iemand die 1 x per jaar een koliek heeft en verder weinig klachten verloopt doorgaans beter dan voor iemand die voortdurend pijn heeft en meerdere galkolieken. (Of ze zei dit zodat ik me beter voelde over mijn frustrerend langzame herstel ....)
Bij mij is eind september mijn galblaas verwijderd. Ik heb 3 keer galsteenkolieken gehad. De eerste keer 2 achterelkaar en daarna 2 maanden later nog een keer.
Op een echo van enkele jaren geleden was toevalligerwijs al gezien dat ik meerdere concrementen in de galblaas had. Tja, toen was het al snel duidelijk dat ik dus galsteenkolieken had. Ik hoefde niet opnieuw een echo te laten maken.
Ik kon dezelfde dag (avond) naar huis na de operatie. Ik vond het nog vrij pittig het herstel. Ik heb anderhalve week tot 2 weken last gehad waarna ik pas weer kon gaan werken. Ik had volgens mij ook gekneusde ribben of zo. Tjonge wat een pijn. Alsof ze echt hebben zitten wrikken van binnen. Met hoesten en lachen zo'n pijn en ook bij aanraken. Dat heeft nog wel nog een maand geduurd.
Maar, ik ben wel van mijn darmproblemen af. Ik heb al jaren darmproblemen, dag en nacht, met heftige krampen, steken continu. Sinds de galblaas verwijderd is heb ik geen last meer. Mijn darmen zijn rustig en ik voel mij als herboren zo zonder pijn.
Ik ben zo blij dat de galblaas eruit is.
Ik heb alleen een echo gehad en in februari nog een colonscopie waarbij geen gekke dingen als kanker werd aangetroffen dus dat zal het niet zijn. Bedankt voor jullie ervaringen. Ik ben, denk ik, toch wel een beetje zenuwachtig. Ik heb nu 5 kolieken gehad waarvan de eerste in juni en de volgende in september - oktober. Er zit een grote steen van 2 cm en nog wat kleinere steentjes.
minoes5 schreef:
23-11-2017 11:29
Bij mij is eind september mijn galblaas verwijderd. Ik heb 3 keer galsteenkolieken gehad. De eerste keer 2 achterelkaar en daarna 2 maanden later nog een keer.
Op een echo van enkele jaren geleden was toevalligerwijs al gezien dat ik meerdere concrementen in de galblaas had. Tja, toen was het al snel duidelijk dat ik dus galsteenkolieken had. Ik hoefde niet opnieuw een echo te laten maken.
Ik kon dezelfde dag (avond) naar huis na de operatie. Ik vond het nog vrij pittig het herstel. Ik heb anderhalve week tot 2 weken last gehad waarna ik pas weer kon gaan werken. Ik had volgens mij ook gekneusde ribben of zo. Tjonge wat een pijn. Alsof ze echt hebben zitten wrikken van binnen. Met hoesten en lachen zo'n pijn en ook bij aanraken. Dat heeft nog wel nog een maand geduurd.
Maar, ik ben wel van mijn darmproblemen af. Ik heb al jaren darmproblemen, dag en nacht, met heftige krampen, steken continu. Sinds de galblaas verwijderd is heb ik geen last meer. Mijn darmen zijn rustig en ik voel mij als herboren zo zonder pijn.
Ik ben zo blij dat de galblaas eruit is.
Dat is fijn zeg. In 1 klap 2 problemen opgelost
Nou hij is er vanmiddag uitgehaald. Heb toch nog wel wat pijn ondaks de pijnstillers.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-11-2017 16:25
Reden: spam
99.46% gewijzigd
Sterkte.

Ik ging door de grond van de pijn voor de operatie. Twee dagen erna zat ik achter het stuur naar Disneyland Parijs. Kortom: met een beetje geluk ben je zo weer de oude.
MarkSD schreef:
27-11-2017 16:38
Sterkte.

Ik ging door de grond van de pijn voor de operatie. Twee dagen erna zat ik achter het stuur naar Disneyland Parijs. Kortom: met een beetje geluk ben je zo weer de oude.
Hier hetzelfde, 's ochtends verwijderd, een middagje voor de vorm op de bank gelegen, de volgende dag weer aan het werk. Geen pijn gehad erna, maar ik heb een hoge pijngrens, dus dat kan per persoon anders zijn.
"Boring conversation anyway"
Ik heb een drain erin en die doet pijn. Verder spierpijn. En ik ben ook naar het toilet geweest maar was toch wel duizelig. Als de drain eruit is is het al beter denk ik.
Ik heb 3 kinderen oo de natuurlijke weg gekregen zonder enkele vorm van pijnstilling. Heb de darmziekte CU dus je zou zeggen dat ik ook wel tegen pijn kan, maar het is nu ochtend en ik heb nog steeds pijn. Inderdaad spierpijn en die ellendige drain doet zoveel pijn. Hebben jullie die niet gehad? De dokter is geweest en ipv laparoscopisch hebben ze een grote snee gemaakt omdat de galsteen in de buis lag. Ik geloof niet dat ik binnen enkele dagen weer goed opgeknapt ben. Pfff
liubi schreef:
28-11-2017 06:02
Ik heb 3 kinderen oo de natuurlijke weg gekregen zonder enkele vorm van pijnstilling. Heb de darmziekte CU dus je zou zeggen dat ik ook wel tegen pijn kan, maar het is nu ochtend en ik heb nog steeds pijn. Inderdaad spierpijn en die ellendige drain doet zoveel pijn. Hebben jullie die niet gehad? De dokter is geweest en ipv laparoscopisch hebben ze een grote snee gemaakt omdat de galsteen in de buis lag. Ik geloof niet dat ik binnen enkele dagen weer goed opgeknapt ben. Pfff
Ow, maar laparoscopisch is echt niet te vergelijken met wat jij nu hebt gehad. Daar ben je echt langer zoet mee.
Ik heb na mijn galblaasverwijdering 10 dagen morfine geslikt. Na mijn keizersnedes heb ik nooit meer dan paracetamol nodig gehad.
Mijn pijngrens ligt hoog, maar die galblaas was echt een geval apart.
Nou inderdaad een geval apart. Daar was ik ook al achter. Eerst die kolieken die zoveel pijn doen en nu die operatie. Ik heb wel de laparoscopische gaatjes maar halverwege zijn ze blijkbaar overgestapt. En mijn buikspieren..auw!
Oh jee, wat jij hebt gehad is dan echt wel heftiger dan een laparoscopische ingreep. Ben je nog opgenomen, omdat je nog een drain hebt? Misschien in ieder geval nog aangeven bij afdeling/arts dat je erg veel pijn hebt.
Ja, dat is erg jammer. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven