Werk & Studie alle pijlers

Uitstelgedrag

27-11-2017 16:51 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of iemand tips heeft voor me? Ik ben naast mijn werk in loondienst, sinds augustus zzp'er, ongeveer 10 uur per week. Ik vind dit erg leuk en wil dit verder uitbouwen. Nu heb ik een redelijk grote opdracht binnen gesleept, superleuk, maar ook een beetje eng. Ik heb nog nooit zoiets als dit gedaan, ik kan het wel, maar door de spanning merk ik dat ik uitstelgedrag ga vertonen. Het is bijzonder irritant, want als ik mezelf een schop onder mijn hol geef lukt het altijd wel, en vrij rap ook nog. Maar het kost ook veel tijd en dus geld.
Nu snap ik zelf ook dat de beste remedie is om het gewoon te doen, maar ik hoopte dat jullie misschien ook nog wat tips voor me hebben. Ik stel op dat soort dagen al kleinere doelen, en ik plan mobiel momenten in zodat ik niet elke vijf minuten naar mijn telefoon grijp als afleidingsmanoeuvre. Ik zou gewoon heel graag ook hier geconcentreerd aan door kunnen werken, net als aan de projecten waar ik niet nerveus voor ben.
Ik herken het heel goed, reageer ook zo als ik iets groots en spannends moet doen.
Wat mij wel helpt is een soort planning te maken waarin ik heeeeeel duidelijk op een rijtje zet wat ik moet doen, zodat ik dat heel duidelijk heb. Dan zie ik vaak ook hoe ik dat grote werk in kleinere stukken op kan delen en wordt het minder spannend, meer behapbaar. Dan vind ik het makkelijker om aan de slag te gaan.
Herkenbaar...helaas nog geen remedie op gevonden. Blijkbaar werk ik het lekkerst als het op het laatste moment moet...dan kan ik ineens wel een goede tekst schrijven oid. Idd plannen helpt me wel een klein beetje en ik probeer de moeilijkste zaken eerst op te pakken ipv die op het laatst aan te laten komen. Dat geeft mij wel wat rust, dan is het nog haasten op het laatst maar dan wel de easy peasy zaken...veel succes in iedergeval
Ik focus op het begin. Dus niet op het eindresultaat, maar op dat ik gewoon een beginnetje maak. Als er eenmaal iets op papier staat vindt ik het vaak makkelijker om door te zetten en weet ik beter wat ik precies meot doen.
Treuzelen tot bijna de deadline en dan opeens pieken.
Vragen naar een strakke deadline.

Hoe sneller de boel klaar is, hoe sneller jij je centen hebt bovendien.
Fijn om te lezen dat anderen zich hierin herkennen. De deadline is al vrij strak, en treuzelen vind ik echt zonde van mijn tijd. Tijd die ik overigens liever aan andere dingen besteed haha!
Maar die tijd besteed je nu dus al aan andere dingen toch? ;-D
Kaaaaaaaatje schreef:
27-11-2017 17:17
Ik focus op het begin. Dus niet op het eindresultaat, maar op dat ik gewoon een beginnetje maak. Als er eenmaal iets op papier staat vindt ik het vaak makkelijker om door te zetten en weet ik beter wat ik precies meot doen.
Dit werkt voor mij ook. Ik doe dan meestal eerst de leuke/makkelijke dingen, want uiteindelijk moet je die toch ook doen en bij mij gaan de moeilijke dingen beter als ik de makkelijke dingen al heb. Alsof je dan een soort kader hebt waarin je nog maar een paar dingen in moet vullen.

En bij rapporten ed werkt het voor mij ook om gewoon een kwartier te typen. Het hoeft niet meteen goed, als er maar iets staat. Dan gaat het uiteindelijk ook altijd wel lopen.

Veel succes, je kan het!! :-)
Dingen die mij helpen bij grote klussen: tussendeadlines, het liefst dat ik het dan ook met iemand kan delen/afgesproken heb dat het wordt gereviseerd, wat dan ook.
Eierwekker op 20 minuten zetten en dan ook echt 20 minuten alleen maar de taak doen die ik me had voorgenomen. Dan een flinke pauze, en weer 20 minuten. Lijkt heel ineffectief (want soms doe ik dus op die manier maar 20 minuten per uur), maar zonder deze tactiek, doe ik ook gerust wel eens twee uur niks, dus dan is dit behoorlijke winst!!

Succes!
redbulletje schreef:
27-11-2017 18:22
Maar die tijd besteed je nu dus al aan andere dingen toch? ;-D
Ha scherp. Je hebt helemaal gelijk haha!

Dat van die tussendeadlines en die eierwekker is een goede, al blijf ik het erg onproductief vinden voelen als ik maar 20 minuten van een uur werk. Maar misschien moet ik dan mijn mindset even veranderen. Bedankt voor de input!
Ja ik heb hier ook altijd last van en ik HAAT HET maar geen enkele methode werkt!! Echt zo frustrerend.
groetjes, slagtandje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven