Vliegen vanaf Duitsland
donderdag 7 december 2017 om 14:23
Hoi allemaal,
Dit voorjaar willen mijn vriend en ik naar Californië op vakantie voor een paar weken. Nu zijn we verschillende reizen aan het bekijken en hebben ook gezocht naar reizen vanaf Duitsland (bijv Frankfurt). Dit lijkt echt goedkoper te zijn dan vanaf Schiphol te vertrekken. Omdat wij in Haarlem wonen, vliegen we eigenlijk altijd gewoon vanaf Schiphol, lekker makkelijk, maar nu denken we toch na of Frankfurt dan geen beter idee is.
Heeft iemand daar ervaring mee? Bedankt alvast!
Dit voorjaar willen mijn vriend en ik naar Californië op vakantie voor een paar weken. Nu zijn we verschillende reizen aan het bekijken en hebben ook gezocht naar reizen vanaf Duitsland (bijv Frankfurt). Dit lijkt echt goedkoper te zijn dan vanaf Schiphol te vertrekken. Omdat wij in Haarlem wonen, vliegen we eigenlijk altijd gewoon vanaf Schiphol, lekker makkelijk, maar nu denken we toch na of Frankfurt dan geen beter idee is.
Heeft iemand daar ervaring mee? Bedankt alvast!
donderdag 7 december 2017 om 14:35
Wij zijn afgelopen jaar vanaf Frankfurt naar San Fransisco gevlogen, onze reis begon wel op Schiphol ( heb bij exit reizen geboekt).
Maar als je Frankfurt niet te ver rijden vindt is dat toch goed?
Je moet dan wel even de reistijd en de kosten daarvan en evt overnachtingshotel wel bij de reis optellen natuurlijk.
We zijn ook al een paar keer vanaf Düsseldorf vertrokken. Maar dat is vanuit Eindhoven net zo ver als Schiphol.
Het moet dus wel echt heel veel schelen als je alle andere kosten en tijd er bij optelt in jouw geval want Haarlem is zo dichtbij Schiphol.
Maar als je Frankfurt niet te ver rijden vindt is dat toch goed?
Je moet dan wel even de reistijd en de kosten daarvan en evt overnachtingshotel wel bij de reis optellen natuurlijk.
We zijn ook al een paar keer vanaf Düsseldorf vertrokken. Maar dat is vanuit Eindhoven net zo ver als Schiphol.
Het moet dus wel echt heel veel schelen als je alle andere kosten en tijd er bij optelt in jouw geval want Haarlem is zo dichtbij Schiphol.
donderdag 7 december 2017 om 14:37
Begrijp ik, beetje suf van me. Ik heb, denk ik, de volgende vragen:
- zijn de tickets volgens jullie ook goedkoper en heeft dit met belastingen en toeslagen enzo te doen?
- wat voor luchthavens zijn Frankfurt en Düsseldorf, moet ik me net zo iets als Schiphol voorstellen?
- is het makkelijk om daar je auto te parkeren?
- zijn de tickets volgens jullie ook goedkoper en heeft dit met belastingen en toeslagen enzo te doen?
- wat voor luchthavens zijn Frankfurt en Düsseldorf, moet ik me net zo iets als Schiphol voorstellen?
donderdag 7 december 2017 om 14:41
Ik bekijk voor verre reizen altijd wel verschillende vertrek luchthavens. Wij zijn al een aantal keer vanaf Dusseldorf vertrokken, dat loonde echt wel de moeite. Schiphol is voor ons 3 kwartier rijden en Dusseldorf 2,5 uur. Maar als het om een paar 100 euro verschil gaat en je bent met 4 personen, dan kan het wel uit, desnoods neem je daar nog een hotel. Een andere optie kan ook Brussel zijn of zelfs Londen, dan meen je een goedkope easyjet vlucht er heen en neemt daar een hotel. Je moet dan ook nog met de trein op het juist vliegveld komen, maar zelfs dat kan soms allemaal uit.
Frankfurt is wel vrij ver rijden en veel files, dus dan zou ik zeker een dag eerder gaan en een hotel nemen, dan moet het prijsverschil dus wel erg fors zijn, zeker met 2 personen.
Mocht je vanaf Dusseldorf vliegen reserveer dan wel parkeergelegenheid van tevoren, anders heb je wel een probleem.
Frankfurt is wel vrij ver rijden en veel files, dus dan zou ik zeker een dag eerder gaan en een hotel nemen, dan moet het prijsverschil dus wel erg fors zijn, zeker met 2 personen.
Mocht je vanaf Dusseldorf vliegen reserveer dan wel parkeergelegenheid van tevoren, anders heb je wel een probleem.
donderdag 7 december 2017 om 14:45
Dusseldorf is een prima vliegveld. Kleiner dan Schiphol, maar voldoende voorzieningen, schoon en netjes. Parkeren is particulier geregeld, dus allemaal verschillende eigenaren van de terreinen, vreselijke chaos, van tevoren regelen.
Frankfurt ken ik niet, wel München, maar daar huur ik altijd een auto, dus geen idee hoe parkeren is. Dat vind ik wel een prachtig vliegveld, vooral rond kerst, hele gezellige kerstmarkt tussen de twee terminals in.
Frankfurt ken ik niet, wel München, maar daar huur ik altijd een auto, dus geen idee hoe parkeren is. Dat vind ik wel een prachtig vliegveld, vooral rond kerst, hele gezellige kerstmarkt tussen de twee terminals in.
donderdag 7 december 2017 om 14:45
Wij waren wel duidelijk goedkoper uit, maar wij wonen dan ook in het oosten van het land. Dusseldorf is voor ons net zo ver weg als Schiphol.
En we hadden vanaf Dusseldorf een directe vlucht, die waren vanaf Schiphol veel duurder, dan moesten we een tussenstop in Madrid maken om even goedkoop uit te komen.
Verder is het gewoon een moderne luchthaven, van alle gemakken voorzien.
Over parkeren durf ik je niets te zeggen, wij zijn weggebracht.
Ik wou eigenlijk zeggen dat ik volgende keer liever wat meer uitgeef dan dat ik nog een keertje zo'n lange vlucht (Dusseldorf - Miami) maak met Air Berlin, maar volgens mij zijn die ondertussen failliet.
En we hadden vanaf Dusseldorf een directe vlucht, die waren vanaf Schiphol veel duurder, dan moesten we een tussenstop in Madrid maken om even goedkoop uit te komen.
Verder is het gewoon een moderne luchthaven, van alle gemakken voorzien.
Over parkeren durf ik je niets te zeggen, wij zijn weggebracht.
Ik wou eigenlijk zeggen dat ik volgende keer liever wat meer uitgeef dan dat ik nog een keertje zo'n lange vlucht (Dusseldorf - Miami) maak met Air Berlin, maar volgens mij zijn die ondertussen failliet.
donderdag 7 december 2017 om 14:48
Dusseldorf is een fijne luchthaven. Vrij overzichtelijk en modern. Alleen het parkeren vind ik lastiger geregeld. Dat moet je echt even van tevoren boeken. Inderdaad zijn tickets daar in sommige periodes veel goedkoper.seabie schreef: ↑07-12-2017 14:37Begrijp ik, beetje suf van me. Ik heb, denk ik, de volgende vragen:
donderdag 7 december 2017 om 14:55
Bedankt voor het meedenken, en ja is inderdaad een paar uur rijden. We zouden dan een dag eerder gaan en een hotel in de buurt nemen. Heb even gegoogeld en zag op http://www.parken-und-fliegen.de/nl.html bijvoorbeeld dat je voor 100-150 euro kunt overnachten en je auto kan laten staan, maar ja, daar moet je dan natuurlijk ook nog je benzine bij optellen. We gaan nog even rekenen, maar tickets lijken echt zo’n 200-250 goedkoper te zijn!
donderdag 7 december 2017 om 15:04
Weegt het goedkoper vliegen op tegen de moeite, geld en tijd die je er aan kwijt bent. Zoals heen en weer naar Frankfurt misschien wel een dag extra onderweg en een extra vakantiedag. Het verschil moet toch wel erg groot zijn wil het een beetje lonen en wil je nog zo lang extra onderweg zijn? Ik vind het persoonlijk geen relaxt begin van de vakantie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 7 december 2017 om 15:41
En dat, zeker niet als je op de terugweg een nachtvlucht hebt.
Ik zou denken dat het na verrekening van alle extra kosten en tijd minstens 250€ moet schelen wil het de extra moeite waard zijn.
donderdag 7 december 2017 om 16:12
donderdag 7 december 2017 om 16:30
Let wel even op als je via Dusseldorf gaat. Je zult niet de eerste zijn die Dusseldorf Airport en vliegveld Weeze door elkaar haalt en dus op het verkeerde vliegveld staat.
Vanaf Haarlem is Frankfurt zo'n 450 -500 km rijden. Reken dat eens uit aan brandstofkosten, extra overnachting, extra vakantiedagen, stress, e.d..
Vanaf Haarlem is Frankfurt zo'n 450 -500 km rijden. Reken dat eens uit aan brandstofkosten, extra overnachting, extra vakantiedagen, stress, e.d..
donderdag 7 december 2017 om 16:58
Voor 200-250 euro verschil zou ik het niet doen. Bij ons was het afgelopen jaar meer dan €300 verschil en we vlogen met 5 personen. Dat was dan ook nog eens vanaf Dusseldorf, wat een stuk dichterbij is dan Frankfurt. Dat vond ik dus wel degelijk die moeite. Maar 200-250 voor 2 personen en dan helemaal naar Frankfurt, nee zou ik niet doen. Frankfurt kan bovendien ook makkelijk opeens 8 uren rijden zijn he in plaats van 4,5. Die files zijn een drama in Duitsland.
donderdag 7 december 2017 om 17:13
IS die 200-250 pp?
Frankfurt is idd echt wel een extra stukje rijden. Bovendien moet je dan ook je auto daar nog parkeren of met de trein. Of gebracht worden. Maar dat kost diegene die brengt een hoop tijd (2x) en 2x reiskosten,
Frankrurt is een grote luchthaven trouwens. Zeker vergelijkbaar met Schiphol qua grootte. Goede voorzieningen.
Als je nu in het Zuidoosten van NL zou wonen dan zijn Dusseldorf of Frankrfurt wel een alternatief kunnen zijn. Vanuit Haarlem moet het wel belachelijk veel goedkoper zijn, wil het lonen.
Frankfurt is idd echt wel een extra stukje rijden. Bovendien moet je dan ook je auto daar nog parkeren of met de trein. Of gebracht worden. Maar dat kost diegene die brengt een hoop tijd (2x) en 2x reiskosten,
Frankrurt is een grote luchthaven trouwens. Zeker vergelijkbaar met Schiphol qua grootte. Goede voorzieningen.
Als je nu in het Zuidoosten van NL zou wonen dan zijn Dusseldorf of Frankrfurt wel een alternatief kunnen zijn. Vanuit Haarlem moet het wel belachelijk veel goedkoper zijn, wil het lonen.
donderdag 7 december 2017 om 17:46
Maar wat blijft er dan nog over van je werkelijke voordeel als je benzinekosten en hotelkosten erbij hebt? Denk aan extra uitgaven, en veel extra reistijd.
Wij hebben het een keer gedaan, maar de extra reistijd viel tegen en we zouden het niet gauw weer doen. Al waren bepaalde dingen wel prettiger, kleiner vliegveld, niet van die enorme wachtrijen zoals op Schiphol.
Plus dat je daar, als het goed is, veel te vroeg bent, want hoe verder weg, hoe eerder je weg zal gaan.
Wij hebben het een keer gedaan, maar de extra reistijd viel tegen en we zouden het niet gauw weer doen. Al waren bepaalde dingen wel prettiger, kleiner vliegveld, niet van die enorme wachtrijen zoals op Schiphol.
Plus dat je daar, als het goed is, veel te vroeg bent, want hoe verder weg, hoe eerder je weg zal gaan.
donderdag 7 december 2017 om 18:56
Wij doen het regelmatig. Omdat het inderdaad veel kan schelen, maar er zit geen lijn in. De ene keer is die luchthaven goedkoper, de andere keer een andere. Wij vliegen met 4 en dan scheelt het al snel 400 euro of soms nog veel meer.
We wonen in België en zijn al vanuit Londen, Parijs, Frankfurt, Düsseldorf, Amsterdam, Eindhoven en natuurlijk Brussel en Charleroi vertrokken. De auto is van de zaak dus brandstofkosten hebben we niet. Via Londen moesten we wel nog eurostartickets kopen, maar die vlucht (naar Kuala Lumpur) was toen zo verschrikkelijk goedkoop dat we dat en een overnachting op de heenreis er makkelijk uithaalden. De extra reistijd vinden wij geen probleem.
We wonen in België en zijn al vanuit Londen, Parijs, Frankfurt, Düsseldorf, Amsterdam, Eindhoven en natuurlijk Brussel en Charleroi vertrokken. De auto is van de zaak dus brandstofkosten hebben we niet. Via Londen moesten we wel nog eurostartickets kopen, maar die vlucht (naar Kuala Lumpur) was toen zo verschrikkelijk goedkoop dat we dat en een overnachting op de heenreis er makkelijk uithaalden. De extra reistijd vinden wij geen probleem.
donderdag 7 december 2017 om 20:22
Let goed op, want er zit echt geen enkele logica in de tarieven.
Afgelopen zomer zijn we vanaf Dusseldorf naar Kuala Lumpur gevlogen, dat was stukken goedkoper dan vanaf Schiphol.
Komend jaar vliegen we naar San Francisco met Lufthansa; Amsterdam-Frankfurt-San Francisco was meer dan € 400 p.p goedkoper dan dezelfde vlucht van en naar Frankfurt, zonder het stuk van en naar Amsterdam.
Vorig jaar zijn we ook vanaf Amsterdam via Frankfurt naar Tampa gevlogen; was ook veel goedkoper dan rechtstreeks vanaf Frankfurt.
Afgelopen zomer zijn we vanaf Dusseldorf naar Kuala Lumpur gevlogen, dat was stukken goedkoper dan vanaf Schiphol.
Komend jaar vliegen we naar San Francisco met Lufthansa; Amsterdam-Frankfurt-San Francisco was meer dan € 400 p.p goedkoper dan dezelfde vlucht van en naar Frankfurt, zonder het stuk van en naar Amsterdam.
Vorig jaar zijn we ook vanaf Amsterdam via Frankfurt naar Tampa gevlogen; was ook veel goedkoper dan rechtstreeks vanaf Frankfurt.
donderdag 7 december 2017 om 20:35
Ik ken iemand die met Condor naar Californië is gevlogen vanaf Frankfurt en dat beviel goed, de vlucht was in ieder geval goedkoop. Misschien kun je met de ICE naar Frankfurt, maar het hangt een beetje af van de prijzen natuurlijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 7 december 2017 om 21:08
Je kunt inderdaad wat geld besparen, maar effectief kost het je wel 2 extra vakantiedagen (de 4,5 uur die hierboven wordt genoemd is erg optimistisch en hoogstens te halen als je 's avonds of 's nachts rijdt), hotelovernachtingen, brandstof, parkeergeld, etc.
Het prijsverschil moet wel heel erg groot zijn wil dit de moeite waard zijn. M.n. voor de terugweg zou het voor mij een behoorlijke barrière zijn om nog een halve dag in de auto te moeten zitten voordat ik thuis ben.
Het prijsverschil moet wel heel erg groot zijn wil dit de moeite waard zijn. M.n. voor de terugweg zou het voor mij een behoorlijke barrière zijn om nog een halve dag in de auto te moeten zitten voordat ik thuis ben.