Werk & Studie alle pijlers

Dag

11-12-2017 15:21 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie ervan als iemand een mailtje begint met "Dag Naam," ervoor?

Wat voor bijklank heeft dat voor jullie, of heeft dat helemaal geen bijklank?

Ik schrijf altijd "Beste," en naar vrienden "Hoi" maar nooit "Dag" als aanhef. Voor mij heeft het een vreemde bijklank die ik niet echt kan uitleggen. Misschien een beetje onvriendelijk ofzo? Het zou minder formeel moeten zijn dan Beste maar het komt bij mij toch afstandelijker over.

Laatst stuurde ik een mailtje naar een heel lieve collega met "Beste" en toen antwoordde ze met "Dag" en toen raakte ik een beejte in de war omdat ik weet dat zij het sowieso niet onvriendelijk bedoelde :biggrin:
Bearnaise schreef:
11-12-2017 16:11
Ik dacht dat het Lectori salutem was.

Dit is trouwens hopeloos verouderd en ik heb het in de praktijk nog nooit gezien dus ik mag hopen dat jij mensen hun intellectueel vermogen niet gaat inschatten op basis van dit weetje.
Ja de lezer zij gegroet of zoiets.
Echt wat die kerel bezielde. Beetje interessant lopen doen en vervolgens 86 tikfouten in een mail maken.
Zet je daar nog wat achter of is het alleen maar 'Beste,'?

'Dag' vind ik passend bij vertrek, afscheid, afsluiting.
Ik gebruik LS nog geregeld.

Hoe schrijven jullie dan een klantenservice aan of andere plekken waar je niet weet wie je lezer is?

Heeft niets met interessant doen te maken, gewoon een normale afkorting.
Benbits schreef:
11-12-2017 16:21
Ja de lezer zij gegroet of zoiets.
Echt wat die kerel bezielde. Beetje interessant lopen doen en vervolgens 86 tikfouten in een mail maken.
Klopt! Een andere betekenis is nog erger: Heil den lezer :facepalm: :pukey:

Als mijn baas dat zou sturen zou ik van mijn stoel glijden van het lachen. :proud: Maar mijn baas is eerder het type: voeten op zijn bureau...

iig, ik heb 100x liever gewoon "dag" of "hoi" dan L.S. :nope:
Moiren’ schreef:
11-12-2017 16:23

Hoe schrijven jullie dan een klantenservice aan of andere plekken waar je niet weet wie je lezer is?

eh... gewoon "goedemiddag"?
Bearnaise schreef:
11-12-2017 16:26
eh... gewoon "goedemiddag"?
En dan wordt het pas de volgende ochtend gelezen. Ook raar.
Moiren’ schreef:
11-12-2017 16:27
En dan wordt het pas de volgende ochtend gelezen. Ook raar.
Het uur van verzending staat er gewoon bij.

Maar goed, als ik mails verstuur worden die datzelfde dagdeel nog gelezen. Wellicht is dat de reden dat ik daar niet verder over nadenk. Men heeft er alle belang bij mijn e-mails tijdig te lezen en te beantwoorden en vice versa. We werken met strakke deadlines. Zoals eerder gezegd nemen we vaak niet eens de tijd voor een aanhef.

Het aantal typefouten in die e-mails is navenant. :proud: Niet netjes, wel functioneel.
Gewoon geachte heer/mevrouw als ik de klantenservice aanschrijf.
Moiren’ schreef:

Geachte heer, mevrouw,

Zo begin ik alle zakelijke mails naar onbekenden. Als ik de naam weet zet ik die erachter.

LS vind ik prachtig.
Benbits schreef:
11-12-2017 16:55
Gewoon geachte heer/mevrouw als ik de klantenservice aanschrijf.
LS is lekker kort en makkelijk en ook geschikt voor de genderneutralen.
Ik gebruik meestel Hoi of Hi (zowel intern als extern). Soms, als het wat formeler moet, alleen de voornaam. Dus bijvoorbeeld: Kees, bla bla bal.

(in mijn branche spreken we iedereen, ook klanten, eigenlijk alleen maar aan met de voornaam)
Moiren’ schreef:

Ik ook, inderdaad bij bijv. klantenservice. Daar gebruik ik soms ook wel goedemorgen of goedemiddag.

Verder gebruik ik in werkverkeer bij mensen die ik ken ook Dag. Als ik ze heel goed ken, bijv. collega's soms Hoi, bij mensen die wat verder van me af staan Beste. In formelere brieven Geachte.

Ik vind in werk- of zakelijke situaties Hi echt niet kunnen. En kreeg onlangs een bericht van post.nl n.a.v. een klacht die begon met Hoi Head. Vind ik ook niet kunnen.
anoniem_360410 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 18:38
12.84% gewijzigd
per ongeluk mezelf gequote.
anoniem_360410 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 18:39
97.87% gewijzigd
Ik had ooit een keer een mail gestuurd met als aanhef 'hallo Gerard'
Gerard helemaal over de pies, veel uitroeptekens teruggemaild.
Dus ik bel Gerard.
Hij las dus zoiets als 'he! Halloooo! Gerard *sukkel*'.
Ik kan me voorstellen dat je in deze feestmaand bij 'dag' iets in je hoofd kan horen als 'dag stomme mirjam, dahaag! Dahaag!'
Maarja, moet je daar rekening mee houden?
Ik vind daar niks van. Ik schrijf het zelf ook regelmatig en ik bedoel er niks negatiefs mee. (Ik schrijf wel altijd een naam erachter.)
zephora wijzigde dit bericht op 11-12-2017 19:44
18.78% gewijzigd
Beste is Vlaams. Tenminste mijn Belgische collega's gebruiken het vaak. Ik vind beste prima voor zakelijk gebruik maar voor vrienden en familie zal ik het nooit gebruiken. Klinkt zo afstandelijk vind ik.
Dag vind ik juist prima!
Beter dan hi of hoi
Ik schrijf altijd gewoon beste ..... Dag vind ik persoonlijk een beetje raar. Dag zeg ik bij het weggaan en niet bij de begroeting.
En goedemorgen/middag/avond vind ik ongepast omdat je nooit weet wanneer het gelezen wordt.

Maar goed dat ben ik, ik denk verder niet negatief over mensen die het anders doen. Misschien hebben mensen ook wel een mening over mijn manier en dat mag.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Van een Belgische dame krijg ik altijd mails met Beste, en verder niets. Is dat een Vlaamse gewoonte of is ze gewoon kort van stof?
Dag/hoi/hallo is mij om het even. Ik gebruik beste als ik iemand niet ken, hallo is iets minder afstandelijk en hoi gebruik ik alleen naar naaste collega’s en bekenden.
Bij onbekenden "geachte mevrouw, heer"

Bij collega's bij voorkeur "Hallo Lidewij"

Ik snap TO misschien een beetje: mijn man gebruikt "dag" als aanhef (dus verder ook geen naam ofzo) alleen als hij pissig is. Ik denk echter dat dat voor de lezer van de e-mail verder helemaal niet duidelijk is.
MinkeDeWit schreef:
11-12-2017 19:38
Van een Belgische dame krijg ik altijd mails met Beste, en verder niets. Is dat een Vlaamse gewoonte of is ze gewoon kort van stof?
Dag/hoi/hallo is mij om het even. Ik gebruik beste als ik iemand niet ken, hallo is iets minder afstandelijk en hoi gebruik ik alleen naar naaste collega’s en bekenden.
Dat is Vlaams.
Lijkt mij een prima aanhef.
Ik gebruik het vaak in mails naar collega's.

"Piet," is zo kortaf
"Beste Piet," is nogal formeel
Dus dat wordt vaak "Dag Piet,"

Ik vind het zelf ook aangenaam om met "dag aliva," aangesproken te worden.
Moiren’ schreef:

"Beste," (maar dat is erg Vlaams lees ik hier)
"Goeiedag,"

Of als ik in een speelse bui ben:
"Beste Bib,"
"Beste Bol,"
oid ;-D
aliva wijzigde dit bericht op 11-12-2017 20:39
1.49% gewijzigd
Bearnaise schreef:
11-12-2017 16:06
Lieve Schat?
Lekker stuk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven