Tips? 6-jarige zo vroeg wakker

21-02-2009 20:30 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Onze 6-jarige zoon is al tijden tussen 5.00 en 6.00 uur wakker. Maakt niet uit hoe laat hij naar bed gaat, of we hem nog even laten plassen 's avonds laat, hij blijft vroeg wakker. Hij heeft nu de leeftijd natuurlijk wel dat hij zichzelf vermaakt (gaat boekje lezen of spelen in bed), we hoeven er niet meteen uit ofzo maar vind het vooral voor hemzelf zo vervelend. Hij is vaak erg moe, wil bijv. in de vakantie langer opblijven maar dat gaat echt niet, dan is hij na een paar dagen niet meer te genieten. Ook wordt onze jongste van 1 jaar vaak van hem wakker en die kan zichzelf nog niet vermaken op dit tijdstip....

Hebben jullie dit ook meegemaakt? Heeft iemand tips? Gaat het vanzelf over?
Hier ook een kind van 6 dat maar niet kan uitslapen. Ook zij komt ergens tussen half 5 en 5 uur elke morgen ongeacht haar bedtijd. Zoon van 1 is ook vroeg maar op de meer schappelijke tijd van 6 uur. Oudste zoon ( van 8 met Asperger) slaapt wel uit soms tot 8 uur... Helaas is mama dan alweer een paar uur wakker. Gelukkig kan Madelief zichzelf redelijk goed vermaken maar het gebeurt ook wel vaker dat ze bij haar grote broer op de kamer gaat en dan worden wij om 5 uur gewekt door een potje ruzie met veel geschreeuw, ook altijd lekker... Ook hier geen (gouden) tips... Ben beneiwud of die wel nog komen...

In het zonnige zuiden zit morgen ochtend ook een moeder naar een donkere tuin te kijken...
wauw zeg, hoe houden jullie dat vol!

Geen ervaring mee (totnutoe) maar wel respect!

Sterkte allemaal!

groetjes

emma
Oh hahahahaha dankjewel Moppetoetje van me, maar ik groei echt de pan uit, slaapgebrek is zeer slecht voor de lijn, én voor de weerstand, zit alwéér aan de prednison, dit keer langer en meer mg, en ik ben sinds een week weer 3 kilo uitmekaar geklapt. En weet je? I don't give a fock!! Slapen, das pas écht belangrijk.

Over slapen gesproken. Zit als vanouds alweer al die k*tfilmpjes in mijn hoofd mee te zingen, thank god voor nick junior die volgens mij al midden in de nacht begint met kinder tv en ned 3 die vanaf half 7 ofzo kleuter en peutervriendelijke tv uitzendt. Dan maar niet pedagogisch, dat krijg je van te weinig slaap, eigen schuld

Nood breekt wet enzo weet je wel.

Verder iedereen hier lekker geslapen?

Gelukkig is het nog lang geen zomervakantie, dus drillen die kinderen.

Wie de gouden driltip heeft, ik hou me aanbevolen!!

Want inderdaad ik herinner het me nog goed, voor dag en douw als enige op een uitgestorven camping rondlopen met jengelende zeurende kinderen op je arm en aan je hand, en maar zorgen dat ze stil blijven, want ja op een camping hoor je alles. En dan die uitgestreken koppen als ze je vragen waarom jouw kinderen elke avond al om 7 uur in de tent liggen te slapen, dat het toch vakantie is, en ze niet voor niets op die manier zo vroeg wakker zijn elke morgen. Voor onze kinderen geen miniclub en kinderdisco, dan slapen ze namelijk....en uit eten gaan moet rond een uurtje of 5, anders storten ze in, maw; wij gaan níet uit eten dus, enig voordeel daarvan is is dat het behoorlijk in de centen scheelt.....

Paar maanden geleden waren we met het zwikkie in Curacao, zelfde laken in pak, tel daar een fikse jetlag bijop et voila tel uit je winst. En het kutterige was nog dat we moesten/mochten ontbijten in een restaurant aan zee, hardstikke mooi en leuk, vers fruit, eten en keus te over, maaaarrrrrr: pas open vanaf half 9, djeezzz wie dat op een familie resort heeft bedacht is niet goed in zijn of haar bovenkamer ik zweer het je. Gevolg was dat we alsnog, all inclusive of niet, brood konden gaan halen bij de buurtsuper, beleg en melk of ander drinken, welke we vervolgens half op gevroten weg konden pleuren omdat het er 100 graden was en we geen koelkast hadden in het hotel.

Arrrrrghhhhhhhhh kinderen

En dan heb ik er nog wel 3, what was I thinking?
Verder hier alles goed hoor, op 1 peutertje na die vannacht om 1 uur naast ons bed stond, totaal over de zeik omdat er een konijn in zijn bed zat die zijn rug aan het opeten was.

Waar die dat nu weer vandaan heeft, joost mag het weten....
Wen er maar aan, je hebt 'n ochtendmens als kind. Niets mis mee!
Oh ik kom niet meer bij lol, hahahahaha, dat van die vogeltjes die nog slapen ( nee hoor mama ik hóór ze toch, kut ohja het wordt zoetjesaan weer lente oh joy) de buren die écht nog slapen ( grumbl daar gaat de achterdeur, dat is ook zo, de buurman werkt heel vroeg en moet om 5 uur op de gemeente wagen zitten) en meer van die cliché's die alle mama's en papa's schijnbaar gebruiken. Ik voel een verband, een universeel verband. Het troost warempel. We zijn niet alleen. We zijn állemaal moe, en állemaal eigenlijk deep down precies hetzelfde. ( alleen jokken sommige mammies er een pietsie beetje over, dat is het gewoon, believe me, i know )
Oh ik vind op tijd op staan heel niet erg. Maar snachts op staan ( Alles voor 6 uur is nog nacht voor mij!!) is gewoon heel andere koek. Als ik nu dan nog langzaam zelf mocht wakker worden, op mijn eigen tempo aankleden, en een kop koffie kon gaan drinken, maar no way hozee, hier moeten we meteen in de benen, meteen aktie, meteen alle lampen aan, meteen eten maken, en meteen ruzie's suzzen, wat ik misschien nog wel het heftigste vind. Koud je ogen open, het slaapzand er nog in, en dan al beginnen met opvoeden. Echt hoor, ik ben al bijna 12 jaar moeder, maar ik zou dit stukje missen als kiespijn.
@ Zoyla: Dood aan de konijntjes!

Toch vind ik dat dan wel weer jammer... zoonlief kan nooit vertellen wat hij heeft gedroomd. Jammer want hij heeft soms dikke pret in het donker .

Maar hier, na twee verschrikkelijke nachten, een nacht doorgeslapen... tot half zes. Jippie... ik was er zo blij mee. Heb ik vandaag serieus weer iets energie om iets in het huis te doen. En me voor te bereiden op een vermoeiende werkweek.

En vakanties... dat is iets van lang geleden. De laatste keer sliep meneer pas rond een uur of elf en was hij rond vijven wakker... no fun. Gelukkig wel in een huisje... maar toch. En voordat hij de fantastische melatonine kreeg. Maar vakantie's zijn met mijn autistje toch een crime... dus dat hebben we maar afgeschaft.

En lang leve digitale televisie die 24/7 doorgaat en in het weekend de nintendo... Kan ik te minste lekker egoistisch achter de laptop verdwijnen. Behalve voor verschoningen en voedermomenten.
Je kan ook zelf op tijd naar bed gaan zodat je er aan het begin van de dag voor je kinderen bent.
Zie QR
quote:kaasfondue schreef op 22 februari 2009 @ 07:49:

Je kan ook zelf op tijd naar bed gaan zodat je er aan het begin van de dag voor je kinderen bent.

Beste kaasfondue... mag ik zeggen dat ik dit echt een hele domme en vervelende reactie vind? Zo nee... toch gedaan. Met jou antwoord impliceer je nu dat ik er ten eerste 's morgens niet ben voor mijn kind. Laat ik je nu vertellen dat ik er altijd 24/7 ben voor mijn kind.

Ten tweede impliceer je dat ik dus niet op tijd (wat is dat in godsnaam) naar bed ga. Ken je mij? Denk je dat het fun is om elke avond om half negen op bed te liggen? Mag ik misschien heel soms ook een beetje leven? Ja stout he... ondanks serieuze slaapproblemen van zoon, ikzelf ME hebbende ga ik soms na 10 uur naar bed. Het is duidelijk ik moet niet zeuren... moet ik maar op tijd naar bed gaan. Geen sociaal leven, minimaal slaap, 24/7 mijn zoon 1-op-1-begeleiding geven, drie dagen per week een intense baan... Op tijd naar bed is de oplossing
Hahaha op tijd naar bed gaan om zo beter te kunnen behapstukken dat je kinderen voor dag en douw aan je bed staan te tetteren....uhm.....werkt niet, echt niet, en zou ik niet willen ook. Ik ben ook nog getrouwd, vind het wel eens leuk een flink potje te neuken als iedereen slaapt. Of een gesprek te voeren, de was te doen, even tv te kijken, te computeren, een vriendin te bellen. Ik heb toch zelf ook nog een leven of niet dan? 24-7 in volledige dienst van onze 3 kinderen gaat me echt een tikkeltje te ver. Bovendien, ik heb het geprobeerd hoor, kan ik om 9 uur niet slapen. Dan is mijn biologisch wekker nog op volle toeren de dag aan het verwerken. Pas na elven word ik slaperig. Dat is mijn ritme, en daar valt helaas weinig in te schuiven. En al zou dat kunnen, dan nog zou ik het niet willen. Dus zit er niets anders op dan A accepteren of B heel hard hopen dat ooit, op een dag, heel snel graag, de kinderen bij godsgratie een uurtje langer op 1 oor zullen blijven liggen.

Maar bedankt voor het meedenken hoor
Gewoon je kind leren zichzelf te vermaken. In de tijd dat er nog geen ochtendtv of video's, laat staan dvd's en computers bestonden, vermaakte ik me ook altijd met tekenen en 'n boekje lezen op mijn eigen kamer als ik vroeg wakker was.
Hoi,

NIet al te veel ervaring mee gelukkig (wel een kind dat de eerste anderhalf jaar elke nacht een paar uur wakker was, dus ik ken we de vermoeidheid).Wellicht hebben jullie hier niets aan, maar het is absoluut goedbedoeld.

Mijn kinderen zijn nu 5 en 8 en vanaf een jaar of 6 kun je volgens mij heel goed afspreken wanneer ze uit bed mogen. Lukt dat met klokkijken niet, dan wellicht met een nachtlampje op timer. En dan natuurlijk uitgebreid belonen als ze zich daar bijvoorbeeld 10x achter elkaar aan houden. Met weet ik veel wat, wat je kind maar leuk vindt. Nieuw spelletje voor DS of Wii, extra tv-tijd, uitje naar een pretpark, weet ik het.

En als je wakker wordt van kinderen die op de kamer rommelen, kunnen ze dan niet beneden gaan spelen als je dat afspreekt, zodat je nog wat langer kunt slapen?

Voor lichte slapers: als je kinderen uit bed zijn gegaan oordoppen in doen en met de kinderen afspreken dat ze naar jou toe komen als er iets is? Zla de eerste paar dagen rot voelen en ze komen misschien vaak, maar zowel voor jou als voor kinderen went het wel en komen ze vast minder vaak naar je toe.

Crackers enzo smeren: kunnen ze ook heel goed zelf als je het spul klaarzet.

En inderdaad, hier mogen ze ook onverantwoord lang (in de vakanties dan) tv en ds en wii doen 's ochtends. Hoort bij de vakantie en het weekend, en we genieten er allemaal van

Veel sterkte allemaal!
quote:parel27 schreef op 21 februari 2009 @ 21:22:

Damn....die van mij is net 2 en we willen dit najaar voor nr 2 gaan.......

Waarom?

*sorry, kon het niet laten, ben alweer weg*
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
@ elninjoo en Kastanjetje: het is zo makkelijk gezegd. Maar in mijn geval heb ik dus een verstandelijk kind die ook autistisch is. En die heel zwak is op taalgebied. Dus als ik het hem kon uitleggen dan had ik dat allang gedaan... denk je ook niet.

Denk dat ik hier maar wegblijf... raak zwaar gefrustreerd van de reactie's.
Maroetje ik ben in mijn reactie uitgegaan van kinderen (waarvan hier ook moeders hebben gepost!) die geen verstandelijke beperking hebben en niet autistisch zijn. En dat is dus niet bedoeld voor jouw kind, natuurlijk realiseer ik me dat wel! Maar misschien kunnen andere mensen die hier gereageerd hebben er wel iets mee. En nogmaals, ik heb aangegeven dat het goed bedoeld is, dusseh.......
quote:Maroetje schreef op 22 februari 2009 @ 08:00:

[...]

Beste kaasfondue... mag ik zeggen dat ik dit echt een hele domme en vervelende reactie vind? Zo nee... toch gedaan. Met jou antwoord impliceer je nu dat ik er ten eerste 's morgens niet ben voor mijn kind. Laat ik je nu vertellen dat ik er altijd 24/7 ben voor mijn kind.

Ten tweede impliceer je dat ik dus niet op tijd (wat is dat in godsnaam) naar bed ga. Ken je mij? Denk je dat het fun is om elke avond om half negen op bed te liggen? Mag ik misschien heel soms ook een beetje leven? Ja stout he... ondanks serieuze slaapproblemen van zoon, ikzelf ME hebbende ga ik soms na 10 uur naar bed. Het is duidelijk ik moet niet zeuren... moet ik maar op tijd naar bed gaan. Geen sociaal leven, minimaal slaap, 24/7 mijn zoon 1-op-1-begeleiding geven, drie dagen per week een intense baan... Op tijd naar bed is de oplossing

Jeetje zeg, doe je ook zo tegen je kind als die iets zegt wat je niet aanstaat? Arm kind, misschien heeft jou zoon wel slaapproblemen omdat jij een ietsie pietsie gestressed ben?

Adem in............. en adem uit.................................
Zie QR
quote:kaasfondue schreef op 22 februari 2009 @ 13:01:

[...]

Jeetje zeg, doe je ook zo tegen je kind als die iets zegt wat je niet aanstaat? Arm kind, misschien heeft jou zoon wel slaapproblemen omdat jij een ietsie pietsie gestressed ben?

Adem in............. en adem uit.................................Topic lezen en dan je mond open doen!
quote:Kastanjetje schreef op 22 februari 2009 @ 11:47:

Maroetje ik ben in mijn reactie uitgegaan van kinderen (waarvan hier ook moeders hebben gepost!) die geen verstandelijke beperking hebben en niet autistisch zijn. En dat is dus niet bedoeld voor jouw kind, natuurlijk realiseer ik me dat wel! Maar misschien kunnen andere mensen die hier gereageerd hebben er wel iets mee. En nogmaals, ik heb aangegeven dat het goed bedoeld is, dusseh....... Sorry... het is mijn zwakke punt... en reageer nogal gefrustreerd... slaap te kort ;)
Hier ook een 5 jarige die al zijn hele leven voor 5en wakker is.

Soms heeft hij een fase waarin hij zich goed kan vermaken de laatste 2 jaren. Ik ga dan even mee naar de woonkamer, smeer een boterham en schenk een beker melk in en dan spreek ik een tijd (als de wijzers van de klok zo en zo staan..) met hem af dat hij ons wakker maakt.

Maar soms heeft hij daar helemaal geen zin in en zeurt hij net zolang tot ik eruit kom.

En daar zit je dan inderdaad. Soms ben ik dan zo moe dat ik me gewoon misselijk voel. Tijd voor spelletjes en grote gezelligheid is het dan ook nog niet. Dat komt pas na een paar uur, wat koppen koffie en liefst wat daglicht.
quote:Maroetje schreef op 22 februari 2009 @ 15:59:

[...]

Sorry... het is mijn zwakke punt... en reageer nogal gefrustreerd... slaap te kort ;)Thnx voor je berichtje. Ik kan me je reactie heel goed voorstellen, daarom had ik naar mijn idee al zo zorgvuldig mogelijk geformuleerd. Nogmaals sterkte, je situatie lijkt me sowieso niet makkelijk.
Ehhh durf het bijna niet tezeggen .....maarre hier begint de dag niet voor 8 uur. Ik moet er niet aan denken om voor die tijd ( of het is dat ze er eerder uit moeten om naar school tegaan) uit mijn bed tekomen. ( ik weet het ben zeer verwend)

Maar misschien een rare vraag, waarom laat je je kind om 5 uur 's nachts spelen op zijn kamer? Of naar beneden gaan?

Is het misschien een idee ( oke kan me voorstellen dat je het al geprobeerd hebt) om een paar dagen consequent terug in BED teleggen en zeggen dat ze gewoon moeten slapen. En ook iets later in bed leggen ( effe doorbijten als ze chagerijnig zijn van de slaap)

Ik bedoel het niet verkeerd, en ik snap als je kind een beperking heeft het anders is. Maar is het niet een kwestie van aanleren??

En als de klok verzet ( zomertijd) wordt kun je het daarmee ook een uurtje verzetten? ( het is natuurlijker moeilijker als de klok een uur teruggezet wordt)
Mietjes

Zit al vanaf 5 uur wakker te zijn. Liggen we hier allemaal nog te slapen ofzo

Ghe!!
quote:Elmervrouw schreef op 22 februari 2009 @ 10:32:

[...]

Waarom?

*sorry, kon het niet laten, ben alweer weg*

Ja dat vraag ik mezelf ook af na het lezen van dit topic....

Misschien omdat ik er tóch wel vroeg uit moet dus kan ik net zo goed opstaan voor 2 kinderen
Zoyla, geweldige reacties!!

Tja, we hebben hier alles al geprobeerd hoor maar niks werkt om hem langer te slapen.

Spelen op eigen kamer? No way!

Irritante is dat we meteen in de benen moeten terwijl mn kop nog op mn kussen ligt en de wekker blijft hangen op 5.00 (grmbl)

Meestal trek ik dan mn pyamabroek achterstevoren aan, zit mn haar nog als een vogelnest en weet ik even niet of ik van voor of van achteren leef.

Na het smeren van een boterham en een pakkie drinken plof ik maar even snoozend op de bank, me afvragend hoe ik in godsnaam de dag moet doorkomen!

Want de klok tikt langzaam hoor als het nog zo vroeg is.....

Tja, als je er eenmaal 1 hebt die zo'n vroege vogel is kun je er weinig aan veranderen hoor.

Net zoals je mij zelden voor 23.00 uur kan laten slapen, kan ik hem niet dwingen om tot 8.00 in zijn bed te laten liggen helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven