Gezondheid alle pijlers

Hoe val ik in slaap

24-08-2025 18:31 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Ik heb al jaren slaapproblemen. Soms gaat het een periode vrij goed en soms heel slecht. Ik zit nu in een wat slechtere periode wat zich vertaalt in slecht in slaap komen en ook weer vroeg wakker. Ik ben al naar de HA geweest, die heeft me slaapmedicatie voorgeschreven (Ik slaap niet goed met slaapmedicatie en maar max 5 uurtjes en ik wil er niet verslaafd aan raken dus ik ben ermee gestopt.
), slaapcentrum (kwam niets uit) en ik heb slaaptherapie gehad op basis van slaapregressie en allemaal andere tips. Niets heeft tot nu toe geholpen en de slaaptherapie heeft het voor mijn gevoel nog erger gemaakt. Ik ben in de twintig en heb een normale cyclus dus geen menopauze, ik eet gezond (geen cafeïne of alcohol) en ervaar behalve het slapen weinig stress.

Ik merk vooral dat ik slecht in slaap kom en ik denk dat ik teveel druk leg op het slapen zelf, maar geen idee hoe ik er vanaf kom. Vaak weet ik niet zo goed wat ik met mijn gedachtes moet en denk ik vooral "Ik kan niet slapen". Body scan maakt me alleen maar gefrustreerd, soms lukt het me om een verhaaltje in mijn hoofd te doen maar ik kan dan vaak ook gewoon daarnaast nog denken "Ik moet slapen".

Iemand misschien een gouden tip? Of misschien iemand met vergelijkbare ervaring?
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 25-08-2025 09:49
14.77% gewijzigd
- masturberen
- asmr
Ik val goed in slaap met een luisterboek.
Bladeren vallen niet, ze dansen naar de aarde.
Vooral tegen jezelf zeggen dat je NIET in slaap mag vallen. En punt a van Frost.
Everything you see I owe to spaghetti!
Je realiseren dat het maar een beperkte periode is, dat je er niet meteen dood van gaat als je ff slecht slaapt en accepteren dat het even zo is.

Films of series kijken/luisteren, luisterboek luisteren, podcast luisteren.

Dat advies dat je geen schermen meer na een bepaalde tijd moet hebben heb ik naast me neergelegd, want de nachten met alleen mijn gedachten werden daardoor wel echt erg lang.

Ik zet vaak een timer dat hij automatisch uitgaat na een uur of zo. Meestal slaap ik dan allang.
Ik zou eens beginnen met die slaapmedicatie te nemen.
Hecamel schreef:
24-08-2025 18:45
Je realiseren dat het maar een beperkte periode is, dat je er niet meteen dood van gaat als je ff slecht slaapt en accepteren dat het even zo is.

Dat advies dat je geen schermen meer na een bepaalde tijd moet hebben heb ik naast me neergelegd, want de nachten met alleen mijn gedachten werden daardoor wel echt erg lang.

Ik zet vaak een timer dat hij automatisch uitgaat na een uur of zo. Meestal slaap ik dan allang.
Bij de therapie werd er erg op gehamerd dat ik inderdaad schermen moest vermijden. Echter merk ik ook dat ik het best slaap als ik nog even een serietje kan kijken op mijn telefoon voordat ik ga slapen. Dan merk ik dat ik opeens niet meer kan focussen en dan doe ik het uit en leg ik het weg. Dus dat hele schermen verhaal laat ik ook achterwege. De laatste tijd lukt me dit alleen niet...
Als je na 45 minuten nog niet in slaap bent, dan even het bed uit. Iets anders gaan doen, een repetitieve taak, iets lezen of saai programma kijken oid.

Verder qua hormoon balans alles oké? Anders zou ik die invalshoek proberen (samen met de huisarts).
Merys schreef:
24-08-2025 18:46
Ja en dit! Om uit de negatieve spiraal te komen en het patroon te doorbreken. Daarnaast vooral routine opzetten en deze elke avond op exact dezelfde manier volgen.
Toetie schreef:
24-08-2025 18:49
Ja en dit! Om uit de negatieve spiraal te komen en het patroon te doorbreken. Daarnaast vooral routine opzetten en deze elke avond op exact dezelfde manier volgen.
Ik slaap niet goed met slaapmedicatie en maar max 5 uurtjes en ik wil er niet verslaafd aan raken dus ik ben ermee gestopt.
Hecamel schreef:
24-08-2025 18:45

Herkenbaar. Zonder scherm ga ik alleen maar nadenken waardoor ik juist wakker blijf. Ik kan dan beter een boek lezen of nog iets kijken (wel iets rustigs, niet te spannend en apparaat vrij donker) totdat ik bijna slaap.
Toetie schreef:
24-08-2025 18:48
Als je na 45 minuten nog niet in slaap bent, dan even het bed uit. Iets anders gaan doen, een repetitieve taak, iets lezen of saai programma kijken oid.

Verder qua hormoon balans alles oké? Anders zou ik die invalshoek proberen (samen met de huisarts).
Ja, dat uit bed gaan probeer ik maar werkt niet echt.

Ik heb bloedonderzoek gehad naar hormonen en die zijn in orde.
Ik heb mijn tablet op de donkerste stand ingesteld en heb die zachtjes aan met een serie die ik al ken en me geborgen bij voel (in mijn geval downton abbey). Dan luister ik maar omdat ik het al ken hoef ik mijn aandacht er niet echt bij te houden. Dan lig ik er met mijn rug naartoe en sukkel ik al snel weg. Misschien zou dit jou ook kunnen helpen?
Voor mij maken schermen wel veel verschil. Ook als ik wel in slaap val, mijn slaap is onrustiger en ik word weer wakker omdat mijn hoofd nog aan staat en ik overprikkeld ben.

Voor mij werkt het beste om in een boek te lezen. Minstens anderhalf, liever nog twee uur voor ik ga slapen. Het duurt gewoon een tijd om mijn hersenen tot rust te brengen.
En ik neem GABA, een voedingssupplement dat helpt om de inslaapstoffen in je hoofd aan te maken.
Na zevenhonderd jaren
Glas wijn.

Ik ben er niet dol op maar als ik echt niet kan slapen en niks werkt, dan ga ik mijn bed uit en sla een half glas wijn achterover. Dan slaap ik wel binnen een kwartier.

Wat soms werkt is mijn hoofd bezig houden met andere dingen. Een dier bedenken bij elke letter van het alfabet. Een getal verdubbelen en de uitkomst ook weer en zo door.
En een apart dekbed zodat kleine bewegingen van man me niet weer helemaal klaarwakker maken.
In periodes van moeilijk inslapen neem ik melatonine.
Accepteren. Ik heb periodes dat ik heel slecht en weinig slaap. Dat is dan maar even zo. Probeer voor mezelf te zorgen met gezond eten, thee en regelmatig en hopen op het beste elke avond.
Ik heb speciaal voor in bed een tablet gekocht. Ik heb een paar youtube kanalen die ik graag kijk, liggend op m'n zij, tablet op een kussentje.. werkt super.

Ik heb een erg eenzame jeugd gehad en kon beter slapen met geluid

Vroeger waren dat cd's met verhalen, nu dus youtube. Gemiddeld tien minuten en ik ben vertrokken :zzz:
Hoe oud ben je? Ik neem nu hrt vanwege de overgang en sinds ik dat neem slaap ik een stuk beter.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wat me soms helpt: ik masseer een acupunctuurpunt op m'n voeten (je kunt op internet vast betere beschrijvingen vinden, maar zit ongeveer hier: op de rug van je voet, tussen het botje dat naar je grote teen en de teen ernaast leidt, ongeveer 3 vingertoppen van de voorkant af). Het is bij mij een hele pijnlijke plek. Soms helpt het, soms niet.

Of een voetenbad.

En als slapen echt niet lukt, dan vermaak. Ik ga het liefst iets vrolijks kijken, stand up ofzo, dat leidt lekker af.
Merys schreef:
24-08-2025 18:46
Ik ook.
Wij hebben een white noise ruisgenerator aanstaan. Wil echt niet meer zonder. Verder bij inslapen een aflevering van Michelle's Sanctuary beluisteren, helpt ook erg om in slaap te vallen. En magnesium bisglycinaat voor slapengaan werkt bij ons goed.
.
Ik sta al heel lang onder enorm veel stress en kan alleen nog maar inslapen met een domme serie op tv (in mijn geval dr. Pol) met het geluid heel zacht aan en een timer. Als ik dit niet doe ga ik malen en kan ik niet meer stoppen en word ik gek. Slaapmedicatie helpt mij ook niet echt. Oxazepam neem ik soms wel om iets rustiger in te slapen, maar liever niet te vaak.
Oh en voor mijn zoon met slaapproblemen adviseerde de psychiater om een lavalamp neer te zetten. Hij wordt daar wel wat rustiger van.
Luisterboek en dan met een timer werkt bij mij .
Je hebt al zoveel geprobeerd dat ik denk dat tips van hier ook echt niet gaan helpen. Waarom neem je die medicatie dan niet?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven