Hebben we echt verkeerd gehandeld?

14-12-2017 17:22 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik zou graag willen weten wat jullie denken van mijn situatie. Ik wist niet zeker onder welke pijler ik dit moest zetten, maar deze leek wel passend.

Hierbij het verhaal:

Een week geleden hebben mijn vriend en ik een jonge duif gevonden van ongeveer 3 weken oud. Hij zat bij een druk kruispunt en reageerde nergens op. Mijn vriend zijn vader heeft al jaren duiven, dus mijn vriend weet veel van duiven af. Omdat de duif zo zwak was, niet voor ons wegrende en gewoon een erg slecht indruk maakte, hebben we besloten hem mee te nemen en hem thuis in de warmte te laten aansterken. Na een dag ging het iets beter met het duifje, maar met het slechte weer in het vooruitzicht dachten we dat we hem beter nog iets langer konden houden. 2 dagen later had het beestje een enorme omslag gemaakt, en hij was aan ons gehecht. Piepen en flappen om kriebels in zijn nek. We hebben toen advies gevraagd aan duivenkenners, en die gaven aan dat hij waarschijnlijk niet meer in het wild kon vrijgelaten worden. De vader van mijn vriend wilde hem liever zelf niet bij zijn duiven hebben vanwege eventuele ziektes. Dus we hebben besloten hem zelf te houden. Ondertussen gaat het super goed met de duif. Hij is lief, hij is knuffelig. Hij eet goed en probeert al wat te vliegen (maar dat gaat nog niet heel goed xD)

Toen kwam er een vriendin van me, die het er niet mee eens is hoe we hebben gehandeld. Ze vind dat we gewoon de dierenbescherming hadden moeten bellen. Ik heb haar geprobeerd te vertellen dat we dat niet hebben gedaan omdat het in de duivenwereld vrij bekend is dat in de Randstad duiven gewoon de nek wordt omgedraaid wegens overlast etc. Maar dat was volgens haar niet waar. Toen beschuldigde ze ons ervan dat we niet het beste met de duif voorhadden toen we zo handelden. Ze vind het heel fout dat we een duif zo van de straat hadden gehaald. Haar manier (dus dierenbescherming) is de officiële manier en dat we wel beter hadden moeten weten. En ook dat de dierenbescherming boven mensen staat , ook al hebben andere mensen er nog zoveel verstand van.

Vooral de beschuldiging dat we niet het beste met het beestje voorhadden heeft me zoveel pijn gedaan. We hebben alles geprobeerd. We wisten echt niet dat dit beestje zo snel gehecht zou raken aan mensen. Dit heeft mijn vriend nog nooit meegemaakt met de jongen die hij heeft grootgebracht bij zijn vader. Achteraf komt dit waarschijnlijk omdat daar nog andere duiven bij waren die het wilde er een beetje in houden.
Maar de meeste mensen die dit weten vinden het heel goed van ons wat we doen voor dit diertje. Die zijn blij dat hij hier een goed huis gaat krijgen met liefde en alles wat hij maar kan willen.

Dus nu vroeg ik me toch af of jullie vinden dat we goed hebben gehandeld of niet.
Jemig, het zit je wel hoog he?
montblanc schreef:
14-12-2017 17:26
Jemig, het zit je wel hoog he?
Haha, ja best wel eigenlijk. Dit is een vriendin die ik al 7 jaar ken. Ze reageerde zo heftig dat ik er enorm van ben geschrokken en heel erg ben gaan nadenken.
wat zou ze ervan vinden als je een goudvis zou nemen?
Lorem Ipsum
Ja, jij hebt gelijk. Ik heb ooit de dierenambulance/bescherming (weet niet meer) gebeld voor een gewonde duif, en daar kwamen ze inderdaad niet voor. Voel je niet schuldig. Daarbij zorgen jullie toch goed voor hem? Het is niet alsof je een gewonde kat hebt opgelapt en nu wilt houden, wetende dat iemand anders hem mist.
Jullie hebben een keuze gemaakt op basis van de bekende feiten mbt wat jullie wisten van duivenverzorging en wat jullie weten van de kansen van die duif bij de dierenbescherming (namelijk de dood). En jullie aanvaarden de consequenties van jullie beslissing, ookal pakt deze anders uit dan verwacht. Dus, in dat kader hebben jullie de juiste beslissing genomen, ongeacht wat die 'gestoorde' 'vriendin' allemaal loopt te roeptoeteren.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Wat een zeikwijf zeg. Ik vind mensen als jij hartverwarmend.
Heel goed juist van je.
Dit soort naarlingen negeren.
Wat een gezeur om een duif.
Je bedoelde het goed.
Daar gaat het om.
Je vriendin heeft ergens wel gelijk vind ik. Diertje zal nooit een 'normaal' duivenleven hebben.
Waarom trek je je dit zo aan? Je weet toch zelf dat je intenties goed waren?
Die vriendin loopt gewoon te zeuren. Ergens heb ik het vermoeden dat die duif al niet wild is geweest. En een dierenopvang kijkt niet meer om naar een duif en heb je inderdaad een dikke kans dat ze het nekje omdraaien.
Ik heb zelf ook vogels en heb het er met een vogelarts ook wel eens over gehad. Zelfs hij geeft soms het advies om de nek om te draaien ipv het te laten brengen ivm stress, enorme kosten en een grote kans dat zo'n beestje alsnog doodgaat. Dus geloof niet dat de opvang een fijn kooitje voor hem maakt, er achter komt dat het beestje t is en het netjes ergens onderbrengt. Het is vrijlaten en hij gaat zelf dood of nek omdraaien.
Ik vind het vooral onpraktisch om een duif als huisdier te nemen. Als dat beest niet meer naar buiten wil en bij jullie wil blijven, ga je hem dan leren om op de kattenbak te gaan?

Verder niet zo licht geraakt doen, het is al 7 jaar een vriendin en eerlijk. Vriendschap betekent niet dat je het overal over eens moet zijn.

Mocht je een vriendin van mij zijn dan kwam ik niet meer op visite zolang die duif is huis zat, niet om jou maar meer omdat ik duiven vies en eng vind.

Maar dat is mijn gebrek.
@Kattenkop
Er zijn duivenluiers beschikbaar waar ze wel mee kunnen vliegen, maar die dus de poep opvangt. Ik was ook heel verbaasd dat dat bestond. Maar er zijn meer mensen die duiven als huisdier houden en die gebruiken.

Verder bedankt voor de reacties! Ik weet dat ik het me niet zo moet aantrekken, maar ik schrok er gewoon heel erg van. En zeker zulke beschuldigingen van een vriendin die ik al 7 jaar ken zijn gewoon heftig. Dan denk je dat ze je wel beter kent.
Kattenkop schreef:
14-12-2017 17:36
Ik vind het vooral onpraktisch om een duif als huisdier te nemen. Als dat beest niet meer naar buiten wil en bij jullie wil blijven, ga je hem dan leren om op de kattenbak te gaan?

Verder niet zo licht geraakt doen, het is al 7 jaar een vriendin en eerlijk. Vriendschap betekent niet dat je het overal over eens moet zijn.

Mocht je een vriendin van mij zijn dan kwam ik niet meer op visite zolang die duif is huis zat, niet om jou maar meer omdat ik duiven vies en eng vind.

Maar dat is mijn gebrek.
Haha, ik denk dat er maar weinig vogels "zinnelijk" zijn. Ook de parkietjes, kanaries en papagaaien poepen lekker waar ze willen.
minnimouse schreef:
14-12-2017 17:33
Waarom trek je je dit zo aan? Je weet toch zelf dat je intenties goed waren?
Dit. Waarom is een verschil van mening zo'n punt?
Ik ben dol op duif, in combinatie met trompette de la mort, yumm.
We turn the Cube and it twists us. — Professor Rubik
Mepi schreef:
14-12-2017 17:22
Haar manier (dus dierenbescherming) is de officiële manier en dat we wel beter hadden moeten weten. En ook dat de dierenbescherming boven mensen staat , ook al hebben andere mensen er nog zoveel verstand van.
Ben toch wel benieuwd wie er dan in de dierenbescherming zit, als ze boven mensen staan. Goden?
Ach laat dat mens toch kletsen.
Is er geen vogelopvang in de buurt die kunt bellen voor advies?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nala2013 schreef:
14-12-2017 17:41
Haha, ik denk dat er maar weinig vogels "zinnelijk" zijn. Ook de parkietjes, kanaries en papagaaien poepen lekker waar ze willen.
even off topic. maar onze papegaai is zindelijk hoor. ze gaat naar een vast hoekje om te poepen, ook als ze buiten de kooi is gaat ze in de kooi in dat hoekje poepen :P
aviv_13 schreef:
14-12-2017 17:43
Ben toch wel benieuwd wie er dan in de dierenbescherming zit, als ze boven mensen staan. Goden?
En ook dat het 'de officiële manier' zou zijn.... Staat dat ergens in een wet of zo?
Winter is coming...
Trek je er niks van aan Mepi. Sommige mensen zijn wel zo duidelijk in hun mening dat, als je niet stevig in je schoenen staat, je gaat twijfelen.
Niet doen!

In de zomer heb ik een geringde duif gevonden. Dierenambulance namen het beestje niet mee. Ik heb een duivenmelker opgebeld en hij heeft het diertje, apart van zijn duiven, verzorgd en na een aantal weken naar iemand gebracht heeft die duiven als hobby houdt.
Je verschilt van mening met iemand over een duif. Of ze al dan niet gelijk heeft maakt niet uit, maar ze kan niet beweren dat jullie niet het beste met de duif voor hadden, want jij weet van jezelf dat je naar beste kunnen hebt gehandeld. Dat is toch voldoende? Je hoeft je niet door een ander te laten vertellen wat jouw intenties waren.

Ik zou zo'n duif zelf hebben laten liggen trouwens, maar ik kan me heel goed voorstellen dat een dierenambulance geen duiven redt.
Ik denk dat je vooral geschrokken bent van de felheid van je vriendin, de manier waarop ze het bracht. Misschien is ze wel bang voor vogels? Ik vind jullie lief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven