Wat hiermee te doen?
zondag 17 december 2017 om 09:58
Hoi,
Graag advies. Mijn vriendin gaat vreemd, ze is ruim 20jaar met haar partner en ik ben sinds 6 jaar bevriend met beide.
Heb haar al gezegd dat ze mij er buiten had moet houden, het vreemdgaan is een uiting van relatie problemen tussen haar en partner. Maar op deze manier krijgt haar partner geen kans. Haar al twee keer goed hierover gesproken, ze begrijpt me, zegt dan dat ze gaat stoppen en aan de relatie problemen met partner wil werken. Maar gisteren merkte ik aan alles, dat ze niet met hem gestopt is.
Dit is nu een paar weken aan de gang. Partner en zij gaan in het nieuwe jaar samen op vakantie gelukkig. Dus ik hoop dat ze daar weer nader tot elkaar komen.
Maar wat als dat niet gebeurt? Ik zie haar partner maandelijks, ben dol op hem. Haar zie ik vaker.
Ik vind het erg belastend dat ik dit weet. Doet me verdriet. Als ik hen beide zie, begin ik mij ongemakkelijk te voelen.
Wat zouden jullie in dit geval doen?
Ikzelf wil nu de vakantie af wachten en als zij daarna nog steeds vreemd gaat, wil ik een stap terug doen in onze vriendschap. En even niet meer met haar omgaan, tot ze weer bij zinnen is.
Andere ideeën zijn welkom.
Graag advies. Mijn vriendin gaat vreemd, ze is ruim 20jaar met haar partner en ik ben sinds 6 jaar bevriend met beide.
Heb haar al gezegd dat ze mij er buiten had moet houden, het vreemdgaan is een uiting van relatie problemen tussen haar en partner. Maar op deze manier krijgt haar partner geen kans. Haar al twee keer goed hierover gesproken, ze begrijpt me, zegt dan dat ze gaat stoppen en aan de relatie problemen met partner wil werken. Maar gisteren merkte ik aan alles, dat ze niet met hem gestopt is.
Dit is nu een paar weken aan de gang. Partner en zij gaan in het nieuwe jaar samen op vakantie gelukkig. Dus ik hoop dat ze daar weer nader tot elkaar komen.
Maar wat als dat niet gebeurt? Ik zie haar partner maandelijks, ben dol op hem. Haar zie ik vaker.
Ik vind het erg belastend dat ik dit weet. Doet me verdriet. Als ik hen beide zie, begin ik mij ongemakkelijk te voelen.
Wat zouden jullie in dit geval doen?
Ikzelf wil nu de vakantie af wachten en als zij daarna nog steeds vreemd gaat, wil ik een stap terug doen in onze vriendschap. En even niet meer met haar omgaan, tot ze weer bij zinnen is.
Andere ideeën zijn welkom.
zondag 17 december 2017 om 10:30
Dat wil ik ook zekerRooss4.0 schreef: ↑17-12-2017 10:28Als dat echt zo is, als je echt van ze houdt dan laat je ze hun eigen fouten maken en hoef jij alleen maar het vertrouwen te hebben in hun beslissingen. Houden van uit zich niet in het mengen van wat dan ook. Je hoeft echt helemaal niks te doen om houden van te laten zien. Je hoeft alleen maar vriendin te zijn.
zondag 17 december 2017 om 10:32
die vriendin is toch veel meer dan alleen een vreemdganger.
waarom moet jij je bezwaard voelen door haar gedrag? zij is verantwoordelijk voor haar gedrag.
Je kan haar wel zeggen dat je hier niets mee te maken wilt hebben en er niet over wilt praten.
aan de andere kant het is wel een vriendin. en je kan ook zeggen dat je haar gedrag niet begrijpt, maar dat je niet in haar schoenen staat. En dat ze je vriendin is. En als vriendin wil je haar zorgen delen. Maar dat ze niet van je kan verwachten dat je gaat liegen en alles maar goedkeurt.
Een echt goede vriendin zal ik niet laten vallen. We maken allemaal wel eens verkeerde keuzes. Ik ben verder ook geen moraalridder dat ik bepaal wat goed of fout is. En het is haar leven en haar keuzes, daar moet ik me niet door bezwaard voelen, want het is niet mijn relatie.
waarom moet jij je bezwaard voelen door haar gedrag? zij is verantwoordelijk voor haar gedrag.
Je kan haar wel zeggen dat je hier niets mee te maken wilt hebben en er niet over wilt praten.
aan de andere kant het is wel een vriendin. en je kan ook zeggen dat je haar gedrag niet begrijpt, maar dat je niet in haar schoenen staat. En dat ze je vriendin is. En als vriendin wil je haar zorgen delen. Maar dat ze niet van je kan verwachten dat je gaat liegen en alles maar goedkeurt.
Een echt goede vriendin zal ik niet laten vallen. We maken allemaal wel eens verkeerde keuzes. Ik ben verder ook geen moraalridder dat ik bepaal wat goed of fout is. En het is haar leven en haar keuzes, daar moet ik me niet door bezwaard voelen, want het is niet mijn relatie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 17 december 2017 om 10:43
Wat irritant dat je je postings verandert. Ik zie mensen reageren op stukjes tekst die nu niet meer in de postings staan. Heel verwarrend zo.
Maar goed, voor zover ik nu begrijp was je voorstel om een ultimatum te stellen. Denk je dat haar relatie zomaar ineens weer goed is als ze gedwongen stopt met deze minnaar?
Pluisi, als mijn vriendin bij mij komt uithuilen omdat haar man vreemd gaat, steun ik haar. Als mijn vriendin degene is die vreemdgaat, ben ik er ook voor haar. Zij is mijn vriendin toch?
Maar goed, voor zover ik nu begrijp was je voorstel om een ultimatum te stellen. Denk je dat haar relatie zomaar ineens weer goed is als ze gedwongen stopt met deze minnaar?
Pluisi, als mijn vriendin bij mij komt uithuilen omdat haar man vreemd gaat, steun ik haar. Als mijn vriendin degene is die vreemdgaat, ben ik er ook voor haar. Zij is mijn vriendin toch?
zondag 17 december 2017 om 10:43
Als ik daar mee bevriend zou zijn dan ja, precies het zelfde. Geslacht maakt me echt niet uit. Verder vind ik vreemd gaan ook al niet zo spannend. Ik bemoei me gewoon niet snel met andere verbintenissen en wil niet in situaties komen waar in mensen onlogisch en onvoorspelbaar gaan reageren, want dan kan ik ook nog wel eens de boeman worden in het verhaal en daar heb ik totaal geen behoefte aan.
zondag 17 december 2017 om 10:46
zondag 17 december 2017 om 10:46
Ze hadden toch al relatie problemen? Is zij het dan die de relatie kapot maakt of eerder een wisselwerking?ywtje schreef: ↑17-12-2017 10:24Een week later stond ze met hem te zoenen tijdens het uitgaan. Waar ik bij was. Weer een week later te appen met hem een meter naast haar partner, waar ik bij was. Dus ja, de confrontatie was/is er.
Maar ok, duidelijke meningen. Voel mij hier bijna de boeman. Wil graag eem goede vriendin zijn, maar het doet mij pijn deze situatie.
En waarom, omdat ik van beide mensen veel hou. En ik haar, haar relatie zie kapot maken.
Maar goed, eigen keuze. Ikzelf moet met mijn eigen gevoelens zien te dealen.
Ik zou gewoon dit met haar bespreken zo als je het nu zegt. Dat je ook om hem geeft en het lastig vindt. Dat je er niets van gaat zeggen verder maar dat je geen zin hebt om die minnaar er bij te hebben als je met haar uit gaat. Dat lijkt me toch redelijk.
zondag 17 december 2017 om 10:54
Dit. Ik snap dat ze ook loyaliteit voelt naar de man van haar vriendin. Ik zou het moeilijk vinden om tegenover hem net te doen of alles koek en ei is, terwijl je weet dat hij wordt belazerd. Ik zou daar ook niet aan willen meewerken en niet tegen die man liegen als hij er ooit iets over zou vragen.
zondag 17 december 2017 om 11:00
Dit heb ik inderdaad al besproken op deze manier. En ook dat ik begrijp waar dit vandaan komt en dat ik er voor haar ben. De problemen zijn drie jaar geleden ontstaan en ik snap volledig dat ze nu vreemd is gegaan. Het is de aanleiding van jarenlang concessies doen voor partner. Vind het alleen kut dat ze nu verliefd lijkt te zijn en het geen eenmalig iets is.strikjemetstippels schreef: ↑17-12-2017 10:46Ze hadden toch al relatie problemen? Is zij het dan die de relatie kapot maakt of eerder een wisselwerking?
Ik zou gewoon dit met haar bespreken zo als je het nu zegt. Dat je ook om hem geeft en het lastig vindt. Dat je er niets van gaat zeggen verder maar dat je geen zin hebt om die minnaar er bij te hebben als je met haar uit gaat. Dat lijkt me toch redelijk.
Ze is nu in iets kortstondigs beland, wat misschien kapot maakt wat ze heeft met partner. Als dit uit komt (ze is niet echt een held in geheimzinnig doen) gaat de relatie stuk en is het daadwerkelijke probleem onbesproken gebleven.
Maar goed, dat is haar beslissing. Ik ben er hoe dan ook voor haar. Nu voor mijzelf de juiste manier aan het vinden hoe dat te doen.
Dit is niet de eerste keer dat een vriendin vreemd gaat, maar wel de eerste waarbij het mij ook raakt. Kon het bij een andere vriendin wel van een afstand zien. Nu heb ik er meer moeite mee.
Moet bij mijzelf eens onderzoeken waar dat vandaan komt.
zondag 17 december 2017 om 11:04
Dit precies... Ik vond het pas echt moeilijk worden toen vriendin een meter van mij en haar partner met hem zat te appen. En partner net zat te vertellen hoeveel hij van haar houdt, blij is dat hij niet net als ik in de dating scene zit. En hij vroeg hoe de situatie met andere vriendin en het vreemdgaan is verlopen.Tr0tter schreef: ↑17-12-2017 10:54Dit. Ik snap dat ze ook loyaliteit voelt naar de man van haar vriendin. Ik zou het moeilijk vinden om tegenover hem net te doen of alles koek en ei is, terwijl je weet dat hij wordt belazerd. Ik zou daar ook niet aan willen meewerken en niet tegen die man liegen als hij er ooit iets over zou vragen.
Pijnlijk.
zondag 17 december 2017 om 11:07
TO ik snap je wel... Zou me er ook knap lullig bij voelen. Onder de streep is het niet jou zaak, maar ik vind dat je dit zeker wel mag bespreken met je vriendin.
Gewoon hoe jij je er bij voelt. En dat je baalt van de confrontatie .. maar ook dat je, je een gruwelijke vriendin vind tov haar partner..
Meer kun je helaas niet doen.
ALS je afstand neemt, doe dat dan niet om haar gedrag te willen veranderen, maar omdat je jezelf wilt beschermen.
Vraag is dan natuurlijk, komt zij bij jou terug? Ga je haar vriendschap missen??
Gewoon hoe jij je er bij voelt. En dat je baalt van de confrontatie .. maar ook dat je, je een gruwelijke vriendin vind tov haar partner..
Meer kun je helaas niet doen.
ALS je afstand neemt, doe dat dan niet om haar gedrag te willen veranderen, maar omdat je jezelf wilt beschermen.
Vraag is dan natuurlijk, komt zij bij jou terug? Ga je haar vriendschap missen??
zondag 17 december 2017 om 11:13
Ik zou een vriendin die een affaire heeft dus wel laten vallen. Dat iemand een keertje vreemd gaat en daar spijt van heeft oke.
Maar stelselmatig vreemd gaan en je partner op die manier glas hard voorliegen en pijn doen.
Nee zulke onbetrouwbare egoïstisch types daar wil ik niet bevriend mee zijn.
Bevalt je relatie je niet meer dan maak je het uit alvorens wat met de ander te doen.
Ik zou haar sowieso niet meer kunnen vertrouwen.
Maar stelselmatig vreemd gaan en je partner op die manier glas hard voorliegen en pijn doen.
Nee zulke onbetrouwbare egoïstisch types daar wil ik niet bevriend mee zijn.
Bevalt je relatie je niet meer dan maak je het uit alvorens wat met de ander te doen.
Ik zou haar sowieso niet meer kunnen vertrouwen.
zondag 17 december 2017 om 11:36
Ik heb in een dergelijke situatie mijn vriendschap 'uitgemaakt'. Had geen enkele zin om bij hem thuis gezellig te zitten doen terwijl hij het deed met een van onze collega's. Zijn vriendin was namelijk ook een vriendin van me. Het voelde niet OK dat ik wist dat ze werd bedonderd.
Blijkbaar gaf ik daarmee net het zetje dat nodig was om de minnaars te doen inzien dat dit niet kon. Minnares ging afkoelen op wereldreis en daarna vertrok ze naar een andere stad. Ze hebben elkaar niet meer gezien.
Ikzelf ben nog steeds bevriend met alledrie.
Blijkbaar gaf ik daarmee net het zetje dat nodig was om de minnaars te doen inzien dat dit niet kon. Minnares ging afkoelen op wereldreis en daarna vertrok ze naar een andere stad. Ze hebben elkaar niet meer gezien.
Ikzelf ben nog steeds bevriend met alledrie.
zondag 17 december 2017 om 11:36
Ik heb een vreemdgaande vriend gehad. Geen enkel probleem mee. Heb nog voor hem ruzie gemaakt via sms (zijn telefoon) met zijn vrouw.
Vriendschap gaat voor wmb
zondag 17 december 2017 om 11:38
Jij snapt het, alle vrouwen hier zijn heilig, maar als de man wat doet... Nou dan weet je het wel.
zondag 17 december 2017 om 11:42
Ik heb ook in zo'n situatie gezeten, maar was wat gecompliceerder om dat hij achter mij aan zat (ik was bevriend met beide en zij was collega). Ik leidde af uit zijn gedrag dat hij dat echt veel vaker deed. Ik zie die mensen al lang niet meer om andere redenen, maar ik heb dat nooit verteld. Ook niet om dat ik in een dronken bui terug zoende maar goed. Als ik enkel met 1 persoon van een stel bevriend zou zijn zie ik het me zelf nog wel zeggen, maar dan nog weeg ik heel zorgvuldig af of het niet nadelig is voor mij zelf. Jammer dan, we komen alleen ter wereld en verlaten de wereld ook alleen en ik ga mij zelf niet opofferen.
zondag 17 december 2017 om 11:48
Ik vind het raar dat veel mensen TO een bemoeial en opvoeder vinden. Als zij zowel goed contact met vriendin als met man heeft, dan is het toch logisch dat ze zich heel erg opgelaten voelt tegenover man van vriendin als ze weet dat vriendin vreemd gaat? Andersom, als ze het zou weten van man vd vriendin, zouden jullie dan ook zeggen dat ze er niets mee te maken heeft, of zou TO dan wel haar vriendin op de hoogte moeten stellen?
Ik zou hier zelf ook niet lang mee willen lopen. Optie voor vriendin om eerlijk te zijn of niet, maar ik zou ook aangeven nooit hierover te liegen tegen haar man, en dat hij er mogelijk dus achter zou komen.
Ik zou hier zelf ook niet lang mee willen lopen. Optie voor vriendin om eerlijk te zijn of niet, maar ik zou ook aangeven nooit hierover te liegen tegen haar man, en dat hij er mogelijk dus achter zou komen.
zondag 17 december 2017 om 11:49
Ik snap je gevoel wel eigenlijk. Snap niet waarom het hier gelijk over opvoeden gaat. Natuurlijk snapt ze wel dat die vriendin haar eigen keuzes maakt. Maar dat betekend nog niet dat zij er mee zit, en zelfs bij betrokken word zonder dat ze daarom heeft gevraagd. Lekker dan, lijkt me een hele vervelende situatie. Maar zoals de rest al zegt, je haar gaat niet dwingen het te vertellen, je kan haar wel proberen te overtuigen dat het beter is als ze dat wel zou doen, want tja, dit is geen ideale situatie lijkt mij, ook voor haar. Als ze dat echt niet wil dan zou je dat moeten respecteren. En in dat geval zou ik het bij mezelf houden, dus niet zeggen wat zij moet doen of moet zeggen. Maar dat JIJ je er niet gemakkelijk bij voelt als je haar man onder ogen komt en haar minnaar ziet. Haar laten vallen of afstand nemen zou in zelf persoonlijk niet doen. Wel kan je haar vragen om haar minnaar niet mee te nemen als jij er bent, lijkt me niet teveel gevraagd. En zeggen dat je liever niet met haar en haar man samen bent omdat je je geen houding weet te geven. Zij maakt haar eigen keuzes, jij maakt je eigen keuzes. Zij zet jou in een situatie waar je niet comfortabel in bent, dan mag je best wat aanpassingen doen voor jezelf zonder dat het ten koste gaat van de vriendschap met haar.
zondag 17 december 2017 om 11:54
Ik snap best dat je je er ongemakkelijk bij voelt, TO, en dat kun je natuurlijk aangeven. Ook dat je het er met haar liever niet meer over hebt, en dat zou zij moeten respecteren.
Maar daar zou het i.m.o. bij moeten blijven, ik ben het enorm eens met Roos en Leesmee.
Ik laat mijn vrienden/vriendinnen niet vallen, en wat LeesMee ook zegt: ik ben niet hun opvoeder.
Maar daar zou het i.m.o. bij moeten blijven, ik ben het enorm eens met Roos en Leesmee.
Ik laat mijn vrienden/vriendinnen niet vallen, en wat LeesMee ook zegt: ik ben niet hun opvoeder.
zondag 17 december 2017 om 11:56
Hartstikke logisch. Dat ontkent niemand toch?
Ze hoeft er alleen niks mee te doen.