Kinderen
alle pijlers
Kleuter (5,5) vergeet cijfers constant
dinsdag 19 december 2017 22:15
Mijn kind is 5,5 en zit in groep 2 maar herkent de cijfers nog steeds niet. Hij kan tellen tot 30, ook terugtellen, hij kan benoemen hoeveel er van iets is maar wanneer ik een cijfer aanwijs haalt hii ze allemaal doorelkaar. We oefenen bijna iedere dag en dan gaat het goed en herkent hij alle cijfers maar de volgende dag lijkt hij alles weer kwijt te zijn, is dit normaal??
Heb naar de symptomen van dyscalculie en zelfs dyslexie gekeken maar ik herken die andere symptomen niet.
Is dit normaal? Wat moeten we doen blijven oefenen? Hoe? Of juist even stoppen ik weet het nier meer
We hebben afgelopen twee weken bijna dagelijks geoefend dus je zou denken dat hii het nu wel snapt.
Verser is het een hele slimme
Jongen die verbaal erg sterk is
Heb naar de symptomen van dyscalculie en zelfs dyslexie gekeken maar ik herken die andere symptomen niet.
Is dit normaal? Wat moeten we doen blijven oefenen? Hoe? Of juist even stoppen ik weet het nier meer
We hebben afgelopen twee weken bijna dagelijks geoefend dus je zou denken dat hii het nu wel snapt.
Verser is het een hele slimme
Jongen die verbaal erg sterk is
dinsdag 19 december 2017 22:17
Waarom oefen je iedere dag? Moest dat van school? Ik oefen maar weinig schoolse vaardigheden met mijn kinderen. Ze zitten als zes uur per dag op school, dus thuis mogen ze van mij uitrusten en spelen. En dan nog vragen ze me oren van het hoofd en absorberen ze alle nieuwe kennis als sponzen, dus ik maak me geen zorgen over of ze wel genoeg leren. Misschien is jouw kind gewoon nog niet toe aan cijfers of op dit moment met iets heel anders bezig.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 19 december 2017 22:20
Komt meestal vanzelf goed. Kleuters ontwikkelen zich zo sprongsgewijs en alleen daar waar hun eigen motivatie ligt. Volgend jaar in groep 3 is het vroeg genoeg om, indien nodig, verder te kijken.
Daarbij is deze maand al enorm vol aan andere indrukken. Ik zou het even laten rusten en eventueel bij de rapportavond om de mening van zijn leerkracht vragen.
Daarbij is deze maand al enorm vol aan andere indrukken. Ik zou het even laten rusten en eventueel bij de rapportavond om de mening van zijn leerkracht vragen.
dinsdag 19 december 2017 22:21
Je kan ook spelende wijs oefenen. Dan voelt dat niet zo voor het kind
Speel inderdaad spelletjes zoals uno, ganzenbord, mens erger je niet. Of andere tel spelletjes. Kan ook onderweg, hoeveel bomen tel jij? Zie jij ergens een getal staan? Verkeersborden enz.
Grote dobbelsteen en zoveel stappen mag je zetten.. soort mini speurtochtje.
Uno kan je ook als memory spelen. Vind 2 dezelfde getallen. ( Je kan ook zelf kaartjes maken )
Speel inderdaad spelletjes zoals uno, ganzenbord, mens erger je niet. Of andere tel spelletjes. Kan ook onderweg, hoeveel bomen tel jij? Zie jij ergens een getal staan? Verkeersborden enz.
Grote dobbelsteen en zoveel stappen mag je zetten.. soort mini speurtochtje.
Uno kan je ook als memory spelen. Vind 2 dezelfde getallen. ( Je kan ook zelf kaartjes maken )
dinsdag 19 december 2017 22:23
Wat zegt de juf? Herkent hij al letters, kan hij rijmen? Kan hij kleuren benoemen en vormen? Zijn er verder bijzonderheden in de spraak-taal? Kan je kind zelf benoemen hoe oud hij is, op zijn vingers laten zien? Kan hij zijn naam schrijven of een paar letters? Hij is nog jong en dit is sowieso nogal een drukke periode, hij hoeft nog niet álles te kunnen. Als het puur cijfers zijn zou ik me er nog niet druk om maken, misschien is je kind nu met hele andere dingen bezig dan cijfers?
Als logopedist oefen ik vaak max. twee weken en dan laat ik het helemaal los. De ontwikkeling gaat ondertussen gewoon verder en veel kinderen hebben het even nodig dat de focus er niet op ligt. Vaak komt het dan ineens vanzelf in het spontane, hoor je kind ineens zeggen: hee daar staat vijf, dat ben ik ook!
Als logopedist oefen ik vaak max. twee weken en dan laat ik het helemaal los. De ontwikkeling gaat ondertussen gewoon verder en veel kinderen hebben het even nodig dat de focus er niet op ligt. Vaak komt het dan ineens vanzelf in het spontane, hoor je kind ineens zeggen: hee daar staat vijf, dat ben ik ook!
jempo wijzigde dit bericht op 19-12-2017 22:27
18.17% gewijzigd
dinsdag 19 december 2017 22:29
We ‘oefenen’ met oa Squla, spelletjes en inderdaad bordspelletjes en cijfers benoemen enz. De juf gaf tijdje geleden aan dat hij de cijfers niet herkent en ik schrok daar eigenlijk van want ik dacht dat hij dat in groep 1 wel kon. Ze adviseerde ook om thuis te oefenen maar misschien zijn we daar in doorgeslagen ja. Dacht als ik met hem oefen en dan een tijdje stop dat vergeet hij alles weer....maar begrijp dat het dus niet anormaal is dat een kind dat steeds vergeet?
Het gaat om de cijfers van 1 tot 10
Het gaat om de cijfers van 1 tot 10
dinsdag 19 december 2017 22:29
Verhuis naar Finland, daar leren de kinderen pas met 7 lezen en rekenen.
ieder kinderbrein ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. je kan wel willen oefenen, maar wanneer dat deel van het brein nog niet ontwikkeld is, dan heeft het niet zo veel zin.
Ik zou het gewoon zo laten, en wie weet over een paar maanden pikt hij dit zelf op.
ieder kinderbrein ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. je kan wel willen oefenen, maar wanneer dat deel van het brein nog niet ontwikkeld is, dan heeft het niet zo veel zin.
Ik zou het gewoon zo laten, en wie weet over een paar maanden pikt hij dit zelf op.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 19 december 2017 22:30
https://www.jufjannie.nl/2014/01/06/cij ... uf-jannie/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 19 december 2017 22:34
En.... als jullie wellicht zijn doorgeslagen in het oefenen en willen dat kind herkent, dan misschien na deze oefenperiode eens iemand anders laten checken? Iemand waarbij hij geen 'cijferdrang' voelt? Denk aan iemand die je de tijdens de kerstdagen ziet en die met een aantal kinderen en de dobbelsteen (met cijfers tip van Moiren) samen een spelletje gaat spelen? Misschien levert dat wel een heel ander beeld op dan hij jullie nu biedt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 19 december 2017 22:37
https://www.educatheek.nl/Grote-dobbels ... 80305.html
http://www.debanier.be/dobbelsteen-10-c ... -1-12.html
http://www.debanier.be/dobbelsteen-10-c ... -1-12.html
enn wijzigde dit bericht op 19-12-2017 22:38
36.26% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 19 december 2017 22:39
Mijn kind had dat met kleuren toen hij twee of drie was. Ik zei dan 'deze brandweerwagen is rood. Welke kleur is de brandweerwagen?' En dan zei hij gerust met een stalen gezicht dat hij blauw was. Het hielp hier uiteindelijk om het om meerdere manieren te benoemen. Bijvoorbeeld: De bal is rood. Dit is een rode bal. Toen klikte het eindelijk. Misschien ook een idee om met cijfers te proberen? Dit is cijfer is vier. Vier is de naam van dit cijfer.
dinsdag 19 december 2017 22:40
Ghe... zo'n kleuter heb ik ooit in huis gehad. Het ging dan wel over letters in zijn geval maar mooi dat hij er niets mee deed, ma in de stress. En toen kregen we het bericht van de oppas dat hij zelf boekjes las.
Afijn: het hoeft echt niet zo te zijn maar het kan wel, dus gewoon iemand anders een spelletje laten doen met hem. Er als moe en pa niet naar kijken, opa en oma keurig ergens anders laten zitten, er niet boveneop en ook niet laten klappen enzo. Dus net doen alsof je gek bent samen en stoïcijns doorpraten.
enn wijzigde dit bericht op 19-12-2017 22:49
16.85% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 19 december 2017 22:42
Die van mij zei ook alle kleuren verkeerd. Ik zie, ik zie was altijd dynamisch. Bleek enorm kleuren kind te zijnFunnyFace8 schreef: ↑19-12-2017 22:39Mijn kind had dat met kleuren toen hij twee of drie was. Ik zei dan 'deze brandweerwagen is rood. Welke kleur is de brandweerwagen?' En dan zei hij gerust met een stalen gezicht dat hij blauw was. Het hielp hier uiteindelijk om het om meerdere manieren te benoemen. Bijvoorbeeld: De bal is rood. Dit is een rode bal. Toen klikte het eindelijk. Misschien ook een idee om met cijfers te proberen? Dit is cijfer is vier. Vier is de naam van dit cijfer.
dinsdag 19 december 2017 22:53
Hij kan al lang zijn naam schrijven en herkent de letters uit zijn naam, kleuren en vormen zijn ook geen probleem. Verbaal is hij heel sterk. Rijmen kan hij ook als de besteJempo schreef: ↑19-12-2017 22:23Wat zegt de juf? Herkent hij al letters, kan hij rijmen? Kan hij kleuren benoemen en vormen? Zijn er verder bijzonderheden in de spraak-taal? Kan je kind zelf benoemen hoe oud hij is, op zijn vingers laten zien? Kan hij zijn naam schrijven of een paar letters? Hij is nog jong en dit is sowieso nogal een drukke periode, hij hoeft nog niet álles te kunnen. Als het puur cijfers zijn zou ik me er nog niet druk om maken, misschien is je kind nu met hele andere dingen bezig dan cijfers?
Als logopedist oefen ik vaak max. twee weken en dan laat ik het helemaal los. De ontwikkeling gaat ondertussen gewoon verder en veel kinderen hebben het even nodig dat de focus er niet op ligt. Vaak komt het dan ineens vanzelf in het spontane, hoor je kind ineens zeggen: hee daar staat vijf, dat ben ik ook!
dinsdag 19 december 2017 23:04
Nou, dat weet ik niet. Ik zou het zeker in de gaten houden hoor! Alleen zo kan je uitvinden of dit inderdaad meespeelt.Strawberry_shortcake schreef: ↑19-12-2017 22:57Hahah grappige verhalen, ok ik maak me dus te snel zorgen over zaken. Ga het inderdaad even laten rusten
enn wijzigde dit bericht op 19-12-2017 23:10
1.27% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 19 december 2017 23:36