Kleuter (5,5) vergeet cijfers constant
dinsdag 19 december 2017 om 22:15
Mijn kind is 5,5 en zit in groep 2 maar herkent de cijfers nog steeds niet. Hij kan tellen tot 30, ook terugtellen, hij kan benoemen hoeveel er van iets is maar wanneer ik een cijfer aanwijs haalt hii ze allemaal doorelkaar. We oefenen bijna iedere dag en dan gaat het goed en herkent hij alle cijfers maar de volgende dag lijkt hij alles weer kwijt te zijn, is dit normaal??
Heb naar de symptomen van dyscalculie en zelfs dyslexie gekeken maar ik herken die andere symptomen niet.
Is dit normaal? Wat moeten we doen blijven oefenen? Hoe? Of juist even stoppen ik weet het nier meer
We hebben afgelopen twee weken bijna dagelijks geoefend dus je zou denken dat hii het nu wel snapt.
Verser is het een hele slimme
Jongen die verbaal erg sterk is
Heb naar de symptomen van dyscalculie en zelfs dyslexie gekeken maar ik herken die andere symptomen niet.
Is dit normaal? Wat moeten we doen blijven oefenen? Hoe? Of juist even stoppen ik weet het nier meer
We hebben afgelopen twee weken bijna dagelijks geoefend dus je zou denken dat hii het nu wel snapt.
Verser is het een hele slimme
Jongen die verbaal erg sterk is
woensdag 20 december 2017 om 07:43
Iets moet betekenis hebben om het te kunnen opslaan in je hersens. Soms is de betekenis verfijnd, bijvoorbeeld een jeugdherinnering als je gemaaid gras ruikt of lentegeuren, en soms gaat het om bezit, bijvoorbeeld vijf knikkers. Gewoon iets noemen wat belangrijk is voor dat kind. Zo wordt het ook in kleuterprogramma's op tv geleerd. Een mooi versierde 6 en dan zie je zes schapen lopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 20 december 2017 om 07:53
Oh ja en nog iets. Verkeerde herinneringen zijn óók herinneringen. Je moet dus voorkomen dat hij vergissingen opslaat. Laat hem in het begin niet te veel zoeken in zijn geheugen want als hij een verkeerd antwoord geeft dan onthoudt hij het antwoord maar niet dat het een verkeerd antwoord was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 20 december 2017 om 11:25
Gewoon helemaal loslaten. Je zal zien dat eind groep 2 hij het ineens blijkt te kunnen.
(Ofwel..je kijkt naar je kind..ziet dat hij zich normaal otwikkeld en goed is in andere gebieden dus je weet er is niets mis met die jongen. Sommigen doodnormalen lopen/fietsen/praten/lezen nu eenmaal wat later
Vertrouw maar op je moederintinct dat kind in orde is)
(Ofwel..je kijkt naar je kind..ziet dat hij zich normaal otwikkeld en goed is in andere gebieden dus je weet er is niets mis met die jongen. Sommigen doodnormalen lopen/fietsen/praten/lezen nu eenmaal wat later
Vertrouw maar op je moederintinct dat kind in orde is)

woensdag 20 december 2017 om 12:35
Maak je niet druk zou ik zo zeggen. Mijn zoon is bijna 5, zit in de laatste klas kleuteronderwijs (te vergelijken met groep 2). Ze doen nu net wat aan pre calcolo op school. Maar ik ga echt thuis niet extra met hem oefenen op een "moeten" manier. Dat komt volgend jaar wel. HIj gaat nu al 40 uur per week naar school. Wel oefenen wij spelenderwijs, In de lift bv "druk jij op het knopje van de vijfde verdieping, nummer 5 etc"

woensdag 20 december 2017 om 12:52
Ha ha, ik herken mezelf hier zó in!Snoesje666 schreef: ↑20-12-2017 07:26Zoon heeft tot 9999 leren tellen op mijn stepapparaat. Daarna is hij er nooit meer opgestapt. Boos dat de teller terug sprong naar 0001.

woensdag 20 december 2017 om 12:55
Ik vind het wel schokkend dat er meerdere reacties zijn in de trant van 'hij zit nog niet in groep 3', 'komt vanzelf, in groep 3'.
Nee, je hebt echt een heel groot probleem als hij in groep 3 nog steeds niet de cijfers 1 t/m 10 herkent. Dat is iets dat je eind groep 1 'moet' beheersen. Eind groep 2 1 t/m 20.
Als je in groep 3 komt, moet je de cijfers 1 t/m 20 kunnen herkennen en leer je daar mee rekenen. De cijfers herkennen leer je dus niet pas in groep 3!!! Dan bouwt hij een enorme achterstand op.
Ik zou dus zeggen veel blijven oefenen, met spelletjes.
Nee, je hebt echt een heel groot probleem als hij in groep 3 nog steeds niet de cijfers 1 t/m 10 herkent. Dat is iets dat je eind groep 1 'moet' beheersen. Eind groep 2 1 t/m 20.
Als je in groep 3 komt, moet je de cijfers 1 t/m 20 kunnen herkennen en leer je daar mee rekenen. De cijfers herkennen leer je dus niet pas in groep 3!!! Dan bouwt hij een enorme achterstand op.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
zondag 24 december 2017 om 22:08
Dat is niet mijn ervaring. Mijn zoon zit nu in groep 3 en genoeg kinderen die de 15 of 19 of 23 niet direct herkennen. Ze kunnen meestal wel tot en met 20 tellen en terugtellen.CleopatraVII schreef: ↑20-12-2017 12:55Ik vind het wel schokkend dat er meerdere reacties zijn in de trant van 'hij zit nog niet in groep 3', 'komt vanzelf, in groep 3'.
Ze beginnen begin groep 3 echt bij de basis met rekenen. Ik was verbaasd over het lage niveau van de rekenlessen, terwijl ik me van te voren afvroeg of zoon wel mee zou komen want hij begreep de tientallen nog niet helemaal. Alle focus en tijd gaat naar het leren lezen die eerste maanden in groep 3.
maandag 25 december 2017 om 01:38
Als hij zich verder prima ontwikkeld zou ik me in groep 2 echt nog geen zorgen maken. Ik denk zelfs dat je hem tegenwerkt door zoveel te oefenen. De druk zal hij dan vast voelen, niet erg bevorderlijk om ontspannen iets te leren.
Zeker als ik lees dat hij tot 30 en terug kan tellen, dat is al super knap. Je zult zien dat zodra hij zelf interesse in de cijfertjes krijgt hij het zo oppikt.
Zeker als ik lees dat hij tot 30 en terug kan tellen, dat is al super knap. Je zult zien dat zodra hij zelf interesse in de cijfertjes krijgt hij het zo oppikt.
maandag 25 december 2017 om 08:56
Dat je één cijfer nog niet zo goed kent is niet erg, maar als je de cijfers 1 t/m 10 nog niet eens kunt herkennen... Einddoel van groep 1 is 1 t/m 10 en einddoel groep 2 is 1 t/m 20. 23 hoeven ze dan inderdaad nog niet te kennen.modus_ schreef: ↑24-12-2017 22:08Dat is niet mijn ervaring. Mijn zoon zit nu in groep 3 en genoeg kinderen die de 15 of 19 of 23 niet direct herkennen. Ze kunnen meestal wel tot en met 20 tellen en terugtellen.
Ze beginnen begin groep 3 echt bij de basis met rekenen. Ik was verbaasd over het lage niveau van de rekenlessen, terwijl ik me van te voren afvroeg of zoon wel mee zou komen want hij begreep de tientallen nog niet helemaal. Alle focus en tijd gaat naar het leren lezen die eerste maanden in groep 3.
Als je de cijfers 1 t/m 20 nog niet kunt herkennen kun je niet meekomen in de rekenles en krijg je zeer waarschijnlijk remedial teaching of iets dergelijks. Ik had ook zo'n meisje in de klas, we hebben haar terug laten gaan naar groep 2 in december. Ze kon het gewoon niet.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
maandag 25 december 2017 om 21:06
Is er een reden waarom dat meisje de getallen niet herkende? Zelfs niet mer remedial teaching?CleopatraVII schreef: ↑25-12-2017 08:56Dat je één cijfer nog niet zo goed kent is niet erg, maar als je de cijfers 1 t/m 10 nog niet eens kunt herkennen... Einddoel van groep 1 is 1 t/m 10 en einddoel groep 2 is 1 t/m 20. 23 hoeven ze dan inderdaad nog niet te kennen.
Als je de cijfers 1 t/m 20 nog niet kunt herkennen kun je niet meekomen in de rekenles en krijg je zeer waarschijnlijk remedial teaching of iets dergelijks. Ik had ook zo'n meisje in de klas, we hebben haar terug laten gaan naar groep 2 in december. Ze kon het gewoon niet.
maandag 25 december 2017 om 23:03
Ik zeg niet dat het bij jouw kind hetzelfde is, maar mijn zoon herkende ook de cijfers van 1-10 nog niet in groep 2. Hij blijkt ernstig dyslectisch te zijn.
Maar mijn zoon kon/kan bijvoorbeeld ook geen liedjes en versjes onthouden en heeft moeite met namen onthouden.
Nu zit hij (na een jaar doubleren in groep 4) in groep 5 en noemt het getal 59 nog regelmatig 95, hij blijft er dus echt moeite mee houden.
Maar nogmaals, dit zegt niets over jouw kind!
Maar mijn zoon kon/kan bijvoorbeeld ook geen liedjes en versjes onthouden en heeft moeite met namen onthouden.
Nu zit hij (na een jaar doubleren in groep 4) in groep 5 en noemt het getal 59 nog regelmatig 95, hij blijft er dus echt moeite mee houden.
Maar nogmaals, dit zegt niets over jouw kind!

dinsdag 26 december 2017 om 00:15
dinsdag 26 december 2017 om 15:04
Op you tube staan vaak ook leuke filmpjes/liedjes om spelenderwijs de cijfers te onthouden. Bijvoorbeeld onderstaande link.
https://www.youtube.com/watch?v=v9hMQu9lnD4
https://www.youtube.com/watch?v=v9hMQu9lnD4
zaterdag 30 december 2017 om 09:32
Het niet kunnen onthouden van de cijfers en met regelmatig oefenen op deze leeftijd vind ik zelf wel iets wat opvalt. Vooral, omdat hij ze allemaal door elkaar haalt en er veel geoefend is. Hoeft niets te zeggen, kan nog komen natuurlijk, maar kan ook dyslexie zijn. Hij heeft namelijk moeite met herkennen en niet met tellen.
Kan hij aangeboden letters onthouden (visueel)?
Herkent hij kleuren?
Kan hij namen herkennen van klasgenootjes?
Kan hij zijn naam naschrijven of woorden naschrijven of -stempelen?
Kan hij aangeboden letters onthouden (visueel)?
Herkent hij kleuren?
Kan hij namen herkennen van klasgenootjes?
Kan hij zijn naam naschrijven of woorden naschrijven of -stempelen?