flesweigeraar en weer moeten werken

22-02-2009 21:42 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over anderhalve week moet ik weer aan het werk en gaat mijn 3 maand oude zoontje naar het kdv, maar meneer weigert de fles... Het ging tot hij anderhalve maand was steeds wel goed met het drinken uit de fles en (stomstomstom) toen zijn we er een een beetje laks mee geworden en nu wil hij dus niet meer. Ben nu anderhalve week elke dag aan het oefenen, maar zonder reslutaat helaas. Heb nu de tommy tippee fles en de nuby fles geprobeerd. En ook door man, zonder mij in de buurt, wandelend, op de wenochtend op het kdv. Maar allemaal zonder resultaat. Mijn vraag is of iemand nog tips of ervaringen heeft?

Ik kan helaas niet zelf voeden op het kdv, werk te ver weg (uur rijden). Begin nu dus wel aardig nerveus te worden hoe dat straks moet...
Hoi

wat balen zeg... ik heb t zelfde gehad 2 jaar geleden.

Een aantal dingen die we geprobeerd hebben:

voeden van een lepeltje of uit een cupje

voeden in een afgezonderd hoekje, met zo weinig mogelijk afleiding

heel vaak kleine beetjes er in proberen te krijgen ( heel vervelend voor de leidsters)

aluminiumfolie rond de fles om de fels aantrekkelijk te maken.

alleen verse moedermelk geven en gene ingevroren, want die smaakt anders.

Bij heb voeden een t-sirt van mama er bij houden, voor de vertrouwde geur.

helaas werkte t bij ons allemaal niet zo goed. Vaak ging er op een hele dag maar zon 80 ml in, en moest ik om 15.00 van mijn werk komen om Bv te geven. Pas toen hij met 7 maandne bijvoeding kreeg ging t allemaal wat soepeler lopen.

Sorry dat ik niks beters te melden heb....

op www.borstvoedingsforum.nl staan ook veel tips voor flesweigeraars
Hoi Kayleigh, mijn zoon van 6 maanden is ook een flesweigeraar maar aangezien ik nog niet werk is het hier niet zo'n probleem gelukkig. Maar een tijdje geleden heb ik me er wel in verdiept en toen tipte iemand mij op een speciale fles die bij thuiszorgwinkels verkrijgbaar is. Ik weet helaas de naam niet meer, maar hij schijnt (nog veel beter dan bijv. de tommee tippee) op de borst te lijken. Wie weet heb je daar wat aan. Veel succes!
Mijn zoontje weigerder de fles, gelukkig ging ik bij hem pas met 7 maanden werken en kon hij toen goed genoeg uit de tuitbeker drinken.

Mijn dochtertje moest wel met 3 maanden naar het kdv, en weigerde ook de fles. Op het kdv waren ze gelukkig erg geduldig en probeerder ze gewoon elke keer kleine slokjes te geven. We zijn nu 4 maanden verder, en hoewel nog steeds niet van harte drinkt ze genoeg uit de fles om de dag vrolijk door te komen. En nu krijgt ze ook gewoon fruit, dus is het helemaal wel goed te doen.

Ik snap dat je je heel erg zorgen maakt, het geeft ook veel stress, maar samen met de leidsters vindt je vast wel een manier waarop het werkt.
Dus helaas geen succesverhalen. Zo stom dat we het niet beter gestimuleerd hebben. Mijn dochter had er toen helemaal geen problemen mee, dus denk dat we daarom wat te makkelijk zijn geweest.

Ik blijf deze week maar proberen met oefenen en lukt het dan nog niet goed, dan ga ik maar oefenen met een kopje ofzo, vandaag hield hij de speen al wel in zijn mond, maar zuigen ho maar! Nou ja, ik hoop dat dat het begin is!

Bedankt voor de reaties in ieder geval!
Er is hier ergens een dergelijk topic, een tijd geleden geopend door A1mee. Ik zal even zoeken en hem uppen voor je.
Als het kindje op het kdv ziet dat andere kinderen wel uit een fles drinken, dan gaat hij ook drinken. Maak je maar geen zorgen!

Natuurlijk zit je nu even in de 'piepzak' maar het komt wel goed!

Daarnaast, mocht je kind echt weigeren dan gaat-ie echt wel drinken als-ie honger heeft hoor.

Succes
quote:Schilderspalet schreef op 23 februari 2009 @ 11:15:

Als het kindje op het kdv ziet dat andere kinderen wel uit een fles drinken, dan gaat hij ook drinken. Maak je maar geen zorgen!

Natuurlijk zit je nu even in de 'piepzak' maar het komt wel goed!

Daarnaast, mocht je kind echt weigeren dan gaat-ie echt wel drinken als-ie honger heeft hoor.

Succes

Dat zou heel mooi zijn... maar hier dus helaas n paar ervaringen die t tegendeel bewijzen.

onze tweede die onderweg is gaat om deze reden pas met 7 maanden naar t kdv. De vorige keer was t voor zoon en mij toch behoorlijk stressvol allemaal. Maar ik besf me wel dat niet iedreen die keuze kan maken. (ik kan betaald ouderschapsverlof opnemen)

Maar t is mmisschien wel goed om er vast rekening mee te houden met je werplanning dat je iig de eerste weken misschien af en toe eerder van je werk moet komen of zo. En vraag vast eens bij je creche hoe ze er mee omgaan.
Ja dat dacht ik ook dat hij wel gaat drinken als hij echt honger heeft, maar laatst was ik een middag van huis en niks hoor, geen druppel wilde hij hebben, bij mijn man. Zo kwamen we er dus achter dat we hier serieus mee aan de slag moesten... Ik ga morgen maar met mijn leidinggevende overleggen of er iets mogelijk is. In ieder geval voor de eerste weken.

Mocht er ooit een derde nog komen, denk ik dat ik wel dat ik langer vrij neem, dmv ouderschapsverlof. helaas wordt dat bij mijn werkgever niet doorbetaald...

Ainne, is hier nog een topic over, ik had al wel even gezocht, maar niet gevonden.
Mijn dochter heeft precies hetzelfde gedaan. Toen ze 5,5 maand was, ging ik weer werken. Twee weken vantevoren ben ik begonnen om haar aan de fles te laten wennen. Horror!

Ik heb denk ik alle types spenen in huis gehaald, ik wist niet dat er zoveel soorten waren, kers, plat, etc. Niets hielp. Ik was echt de wanhoop nabij. Alle trucs geprobeerd: ik weg, zelfs weg uit huis, met gekolfde borstvoeding, met flessenvoeding... Zodra ze de fles maar in haar buurt zag komen, zette ze ofwel een keel op, of draaide haar hoofd weg.

De aller allerlaatste dag voor ik ging werken, ik herinner het me nog precies (inmiddels 5 jaar geleden!), dacht ik: "Het is erop of eronder, meisje, we hebben allebei geen keus" en ben ik met haar op ons bed gaan zitten, flessenwarmer op het nachtkastje. Ik dacht: ik kom hier pas vanaf als ze uit de fles gedronken heeft. Ze moet, want morgen moet ik werken. Het kan niet anders.

Het was aanvankelijk een drama. Iedere keer als ik met de fles in de buurt kwam, begon ze te huilen. En iedere keer als ze rustig was, probeerde ik het opnieuw. Tot ze uitgeput was en langzaam in slaap sukkelde. Dan dronk ze een paar slokken, deed haar ogen open en werd heel boos. Dit heeft zich een aantal keer herhaald, tot ze zo moe was, dat ze de fles uiteindelijk half slapend leegdronk.

Voor mijn gevoel heb ik een paar uur op bed gezeten, met haar in mijn armen, voor ze de strijd staakte. Maar uiteindelijk lukte het wel, wat met al die verschillende spenen de weken ervoor, en alle trucs en tips, niet gelukt was. De succesfles was overigens de aventfles met speen stand 2.

Vanaf dat moment is ze uit de fles gaan drinken, in eerste instantie niet van harte, maar toch: genoeg om de dag op het kinderdagverblijf door te komen. Ze is vreemd genoeg pas goed gaan drinken uit de fles toen ik na een maand ben gaan stoppen met kolven en ze op het KDV flesvoeding kreeg (als ik thuis was bleef ik haar de borst geven). Kennelijk vond ze borstvoeding uit de fles niet lekker (ingevroren melk smaakt soms anders), of herinnerde het haar teveel aan de borst.

Dus, Kayleigh, ik kan me je wanhoop een beetje voorstellen. Misschien dat je iets hebt aan mijn verhaal. In ieder geval: houd moed!
Hoi Kayleigh,

Hier ook een flesweigeraartje gehad. Zei is nu 1,5 jr, maar ze ging naar het kdv vanaf 3 maanden. En tot 6 maanden heeft ze pertinent geweigerd uit de fles te drinken. We hebben eigenlijk van begin af aan geprobeerd haar aan de fles te laten wennen (ik geloof dat ze een week of 2 was toen we ermee begonnen), maar ze wilde niet. Echt ALLE soorten flessen en spenen geprobeerd, ik kan zo een winkel beginnen. Gelukkig was ze wel heel rustig eronder, als ze de borst niet kreeg, dan dronk ze niet. Verder geen probleem, niet huilen, niet moeilijk doen, helemaal niets. Ze kreeg van mij om 7-8 uur de borst, daarna ging ze naar de kdv en om een uur of 5 's middags als ik haar kwam halen kreeg ze weer de borst. En in de tussentijd dronk ze niets, ook al probeerden de leidsters van alles om haar aan het drinken te krijgen. Maar nogmaals, ze hoefde niet te huilen, dus dat was wel prettig voor iedereen, en ik ging er ook minder van stressen.

Maar goed, toen ze ongeveer 6 maanden was, van de ene op de andere dag ging ze haar flesje leegdrinken. Geen idee hoe dat kwam, de leidsters waren ook heel verbaasd, maar dat kwam wel goed uit. Uiteindelijk is het dus wel goed gekomen, ze bleef goed groeien en ze kwam niets tekort, maar echt lekker zit je niet te werken als je weet dat je kind niets drinkt de hele dag.

Dus ja, echt tips heb ik niet voor je, maar ik wens je wel heel veel sterkte hiermee.
Nou bedankt voor de tips allemaal. Ik heb inmiddels heel voorzichtig een beetje hoop gekregen, want zoon heeft met de late avondvoeding nu 3 avonden op rij uit de fles gedronken. Ik ad niet veel in de fles gedaan, want met het geweiger vond ik het zonde om steeds alles weg te gooien. Maar hij dornk de 50 ml wel helemaal leeg. Had de kamer helemaal donker en geen tv/radio aan en een andere fles. Vanavond prberen we een hele voeding, door man, ga ik eens vroeg op bed, haha! En dan ga ik morgen overdag eens proberen. Kijken of het dan nog lukt! Duim, duim, duim!

Ainne, heb de ander topic inmiddels ook gelezen, bedankt voor het uppen!
quote:Panda schreef op 22 februari 2009 @ 22:00:

Hoi Kayleigh, mijn zoon van 6 maanden is ook een flesweigeraar maar aangezien ik nog niet werk is het hier niet zo'n probleem gelukkig. Maar een tijdje geleden heb ik me er wel in verdiept en toen tipte iemand mij op een speciale fles die bij thuiszorgwinkels verkrijgbaar is. Ik weet helaas de naam niet meer, maar hij schijnt (nog veel beter dan bijv. de tommee tippee) op de borst te lijken. Wie weet heb je daar wat aan. Veel succes!

De Adiri breast bottle nurser.

Mijn dochter en zoon trapten er allebei niet in, maar je kunt het proberen!

ps. ik heb 2 flesweigeraars. Het kost even wat meer moeite, maar ze worden wel groot..
Kay, Ze dronk bij mij wel uit de fles (met heel veel moeite) maar niet bij man of iemand anders. Ik heb haar toen week lang alleen maar de fles gegeven (behalve 's nachts) toen het bij mij goed ging ook man en daarna anderen haar de fles laten geven. Eerste dagen op kdv nog niet goed gedronken maar inmiddels gaat het prima.

Succes!
Hier wel een succesverhaal!

Met 3 weken begonnen met fles, geen probleem, dagelijks flesje afgekolfde melk gegeven. Maar met een maand of 3 ineens gaan weigeren. Daarbij groeiachterstand (lekker dan....)

Ben wel gaan werken en de eerste tijd dronk ie bijna niets, maar binnen 3 weken dronk ie op het kdv. Nu is hij 6 maand en drinkt hij ook bij mij uit de fles.

Gewoon avent nr 2 speen, geen gedoe (TT was geen succes) heb verder ook geen andere spenen gekocht. Heb wel de lactatiekundige om raad gevraagd en dat was een fijne steun en ze had goede tips. Mijn oudste was ook flesweigeraar, dus ik was al ervaren.

Ik had trouwens een vrij lange wenperiode op het kdv, dus toen ik echt aan de slag moest dronk ie al iets van 150 cc (over de hele dag). Nu drinkt ie 3x120 tot 3x160 cc op een dag.

Succes, ze komen wel groot, maar t geeft veel stress, ik ben het gelukkig alweer bijna vergeten!
Ik herken je verhaal helemaal. Het zou het onze kunnen zijn. Zoon is inmiddels bijna 6 maanden en nog steeds min of meer een flesweigeraar. Een hele batterij flessen en spenen verder hebben wij het maar opgegeven...

Een paar tips:

* Nooit langer dan 20 minuten bezig zijn met oefenen

* als zoon in paniek raakt, stoppen met aanbieden, troosten en als hij rustig is pas weer verder gaan met proberen

* In een andere houding laten voeden dan bij bv (dus zittend in een stoeltje, vóór degene die hem voedt, of liggend)

* Voeden als hij nog geen echte honger heeft, honger geeft meer stress

* Ik ben, geheel tegen mijn principes in, toch begonnen met het aanbieden van een speentje om hem te leren wennen aan het siliconen gevoel in zijn mondje. Ik denk dat dàt uiteindelijk wel een groot verschil heeft gemaakt.

* Als niks helpt, leer hem dan van een lepeltje happen. Je kan de afgekolfde melk indikken met rijstebloem of johannesbroodpitmeel. Bij onze zoon hielp echt geen enkele fles-techniek dus hebben we van pure ellende hem maar pap aangeboden. Denk er dan wel aan dat als je normaal gesproken gaat spenen, je ook begint met een paar theelepeltjes. Je zoontje zal dan ook niet meteen een hele voeding wegkrijgen in de vorm van een papje. Ook dat heeft tijd nodig. Maar als je het op die manier blijft aanbieden krijgt hij na een aantal dagen oefenen voldoende binnen.

Wij hebben de fles dus op een gegeven moment echt niet meer aangeboden, het gaf teveel stress elke keer. Hij heeft dagen gehad dat hij 11 uur zonder voeding zat tot ik weer beschikbaar was! 6 weken later (hij was al gewend aan de papjes) ben ik de oppas gaan vragen om hem toch een fles aan te bieden voor ze er pap van maakte. Dus melk warm maken, dat aanbieden en als hij het niet wil, er toch een papje van maken. Dat leek te werken. Soms wil hij de fles, soms niet, en dan wordt het dus pap.

Succes er mee meid, ik wéét hoeveel stress het opleverd.
quote:kaaskopje_ schreef op 23 februari 2009 @ 20:36:

..... Ze is vreemd genoeg pas goed gaan drinken uit de fles toen ik na een maand ben gaan stoppen met kolven en ze op het KDV flesvoeding kreeg (als ik thuis was bleef ik haar de borst geven). Kennelijk vond ze borstvoeding uit de fles niet lekker (ingevroren melk smaakt soms anders), of herinnerde het haar teveel aan de borst.

Oh wonder! Mijn zoon van 6 maanden heeft vandaag een 150 cc uit de fles gedronken, kunstvoeding wel te verstaan. Dit terwijl hij de fles met afgekolfde borstvoeding altijd weigerde. Ik had hier op het forum wel eens gelezen dat iemand ook deze ervaring had. Nu ik de bv ga afbouwen dacht ik, laat ik het eens proberen. Ik ben blij!

Dus TO, mocht je echt wanhopig worden houd dit in je achterhoofd. Jouw kind is veel jonger dus waarschijnlijk wil je nog niet afbouwen, maar toch vond ik het de moeite waard het hier even te melden. Groetjes Panda.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven