Maandelijks sparen
donderdag 28 december 2017 om 14:18
donderdag 28 december 2017 om 15:33
Wij maken direct wanneer het loon binnenkomt ons spaargeld voor die maand over naar de spaarrekening. Dit is een vast bedrag dat we hebben uitgerekend met een Excelbestand. Daarnaast houden we ruim voldoende over om leuk van te leven samen.
Loop al je vaste lasten en abbonementen na. Heb je alles nodig? Kan het goedkoper? Ga over op Simonly en koop wanneer je oude echt niet meer kan, pas een nieuwe telefoon.
Loop al je vaste lasten en abbonementen na. Heb je alles nodig? Kan het goedkoper? Ga over op Simonly en koop wanneer je oude echt niet meer kan, pas een nieuwe telefoon.
donderdag 28 december 2017 om 15:33
Wij sparen een bepaald bedrag voor onderhoud van het huis en vervangen van apparatuur
Een aparte spaarrekening voor vakanties, daar gaat elke maand een bedrag naar toe
Bij een andere bank gaat elke maand een paar honderd euro naar toe om te sparen zodat we eerder kunnen stoppen met werken
En ik ben begonnen met beleggen.
Elke maand gaat er zodra het salaris binnen is automatisch de bedragen naar de diverse spaarrekeningen.
Je moet goed overzicht hebben van de inkomsten en nog belangrijker de uitgaven. Dus ook rekening houden met bv het eigen risico van de zorgverzekering, het abonnement van bv de ANWB dat 1 keer per jaar wordt afgeschreven enz. Al die periodieke kosten zou je moeten optellen en door 12 maanden delen en dat bedrag dan ook apart zetten zodat je altijd de rekening uit die categorie kunt betalen.
Verder budgetteren. Budgetten maken voor boodschappen, benzine, kleding enz.
Een aparte spaarrekening voor vakanties, daar gaat elke maand een bedrag naar toe
Bij een andere bank gaat elke maand een paar honderd euro naar toe om te sparen zodat we eerder kunnen stoppen met werken
En ik ben begonnen met beleggen.
Elke maand gaat er zodra het salaris binnen is automatisch de bedragen naar de diverse spaarrekeningen.
Je moet goed overzicht hebben van de inkomsten en nog belangrijker de uitgaven. Dus ook rekening houden met bv het eigen risico van de zorgverzekering, het abonnement van bv de ANWB dat 1 keer per jaar wordt afgeschreven enz. Al die periodieke kosten zou je moeten optellen en door 12 maanden delen en dat bedrag dan ook apart zetten zodat je altijd de rekening uit die categorie kunt betalen.
Verder budgetteren. Budgetten maken voor boodschappen, benzine, kleding enz.
donderdag 28 december 2017 om 15:38
Mijn goede voornemen voor 2018 is wel om alles weer eens in kaart te brengen. Dat heb ik gedaan toen ik dit huis kocht in 2010. Inmiddels verdien ik meer, maar heb ik ook flink hogere lasten aan de kinderen. Een studerend kind kost meer dan een op de kinderopvang, daar verkijken jonge ouders zich denk ik wel op. (Tenzij je ze alles laat lenen en alleen het collegegeld betaalt natuurlijk, wat ik ook wel veel hoor).
donderdag 28 december 2017 om 15:39
Aan het begin van mijn carrière (toen ik iedere gulden moest omkeren) heb ik veel gespaard door een deel van het wisselgeld (de munten dan) in een spaarpot te doen (aan het einde van iedere dag). Ik had ook zo'n buis waar je guldens in kon doen. Iedere losse gulden ging daar in en dat leverde best wel veel op, en op 1 of andere manier miste ik dat geld dan niet.
donderdag 28 december 2017 om 15:42
Oké, hoe doe je dit? Ik heb bijv een rekening waar de salarissen op binnen komen en waar wij de alledaagse dingen mee betalen. Dan heb ik een rekening waar de vaste lasten automatisch worden afgeschreven zoals gwl en verzekeringen. Stel dat dit alles 500 euro kost, dan wordt begin van de maand automatisch 500 euro van de salarisrekening overgemaakt naar de 'vaste lasten'rekening. Bijv. GBLT wordt maar over een paar maanden uitgesmeerd, toch maak ik dan elke maand die 500 euro over zodat er weer een extra potje ontstaat voor de vrijwillige ouderbijdrage en het eigen risico die ik dan hieruit kan betalen. Is dit logisch? Ik wil ook graag structuur en meer overzicht in alle potjes. Dus iedere hulp is welkom.LizBakker schreef: ↑28-12-2017 15:20
Verder heb ik aparte gelabelde spaarpotjes voor jaarlijkse uitgaven, zoals gemeentebelasting, een jaarlijkse verzekering of een jaarlijks abonnement. Ik spaar maandelijks het bedrag gedeeld door 12, zodat tegen de tijd dat die rekening komt, dat ik het al heb klaarliggen. Dan hoeft dat niet uit mijn algemene spaarbedrag, of uit mijn lopende rekening. Dus aan het begin van de maand heb ik een hele bups overschrijvingen tegelijk met verschillende omschrijvingen die alvast worden weggezet. Toen ik jonger was en nog minder te besteden had, kwamen dat soort rekeningen voor mij vaak ongelegen en het is fijn om dat gedurende het jaar te spreiden. En als ik het tegen die tijd gewoon heb liggen, dan betaal ik van mijn lopende rekening en gaat het gereserveerde bedrag naar de spaarrekening.
En hoe maak je dan gelabelde spaarpotjes op één rekening?
donderdag 28 december 2017 om 16:04
Bij ong heb ik nu, omdat de spaarrente toch overal laag is, aparte potjes bij de oranjespaarrekening.toffifee schreef: ↑28-12-2017 15:42Oké, hoe doe je dit? Ik heb bijv een rekening waar de salarissen op binnen komen en waar wij de alledaagse dingen mee betalen. Dan heb ik een rekening waar de vaste lasten automatisch worden afgeschreven zoals gwl en verzekeringen. Stel dat dit alles 500 euro kost, dan wordt begin van de maand automatisch 500 euro van de salarisrekening overgemaakt naar de 'vaste lasten'rekening. Bijv. GBLT wordt maar over een paar maanden uitgesmeerd, toch maak ik dan elke maand die 500 euro over zodat er weer een extra potje ontstaat voor de vrijwillige ouderbijdrage en het eigen risico die ik dan hieruit kan betalen. Is dit logisch? Ik wil ook graag structuur en meer overzicht in alle potjes. Dus iedere hulp is welkom.
Heel handig.
Wat wij verder doen is dat wij alles naast ons salaris als 'extra' zien. De sport is om van het salaris te sparen voor dingen die je toch moet betalen (die potjes inderdaad) plus wat extra sparen, liefst ook vakanties betalen etc.
13e maand, vakantiegeld zien wij als extra en storten we liefst gelijk door (lukt niet altijd maar dan moeten we van onszelf het met een doel uitgeven)
Vrienden van ons doen datzelfde met de toeslagen en teruggaaf, die laten dat jaarlijks uitbetalen ipv maandelijks. Dan heb je jaarljjks toch een leuk potje. Dat laatste lukt mij niet.
donderdag 28 december 2017 om 16:12
Er is/was hier ergens een topic over een "spaarbingo". pak een vel papier, zet daar de weeknummers in. Iedere week kruis je een vakje af en dat bedrag stop je in een spaarpot. dus voor week 1 doe je 1 euro, voor week 50 doe je 50. Hoeft niet op volgorde dus de duurdere weken vul je de eerste weken. Heb je op het eind van het jaar toch zo'n 1500 euro gespaard
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 28 december 2017 om 16:12
Ik doe het precies andersom. Ik heb een rekening waar mijn salaris op binnenkomt en dat is ook de rekening waar alle automatische overschrijvingen en incasso's vanaf gaan. Vanaf die rekening maak ik mijn leefbudget over naar een lopende rekening waar geen enkele incasso of automatische overschrijving vanaf gaat. Daarvan weet ik dus altijd precies wat er op staat, er kan niet onverwachts iets van afgeschreven worden. Dat is waar ik die maand alles van doe, boodschappen en uitgaan etc.toffifee schreef: ↑28-12-2017 15:42Oké, hoe doe je dit? Ik heb bijv een rekening waar de salarissen op binnen komen en waar wij de alledaagse dingen mee betalen. Dan heb ik een rekening waar de vaste lasten automatisch worden afgeschreven zoals gwl en verzekeringen. Stel dat dit alles 500 euro kost, dan wordt begin van de maand automatisch 500 euro van de salarisrekening overgemaakt naar de 'vaste lasten'rekening. Bijv. GBLT wordt maar over een paar maanden uitgesmeerd, toch maak ik dan elke maand die 500 euro over zodat er weer een extra potje ontstaat voor de vrijwillige ouderbijdrage en het eigen risico die ik dan hieruit kan betalen. Is dit logisch? Ik wil ook graag structuur en meer overzicht in alle potjes. Dus iedere hulp is welkom.
Voor wat betreft het vooruitsparen voor uitgaven. Bij ING (bij mijn ABN geloof ik ook) kun je tegenwoordig onbeperkt spaardoelen aanmaken met een doelbedrag, dus bijvoorbeeld "Waternet" en dan €268, of "Vakantie Thailand" €2500. Zo kun je daar steeds 1/12* deel naar overmaken en het bedrag gespreid bij elkaar sparen.
Maar voordat die spaardoelen er waren, maakte ik mijn maandelijkse delen gewoon over naar een spaarrekening die alleen bedoeld was voor dit soort kosten. Ik zette in de omschrijving van de overschrijving dan heel duidelijk wat het was, dus echt een apart overschrijving voor elk onderdeel waar ik naartoe spaar. Met zoekfunctie kun je dat dan heel eenvoudig bij elkaar zoeken en zien hoe ver je bent. Maar in principe deel ik alles altijd precies door 12, gerekend vanaf de betaaldatum, dus eigenlijk hoef ik daar nooit over na te denken. Van die spaarrekening moet je dan ook echt niet tussendoor iets opnemen voor iets anders dan waarvoor het bedoeld is.
Aan het begin van het jaar maak ik altijd een overzicht van alle periodieke kosten, gewoon met de zoekfunctie en dan noteer ik wanneer die moeten worden betaald. Dus april of september etc. De eerste jaren moest ik dan bijvoorbeeld vanaf januari gerekend maandelijks verhoudingsgewijs meer sparen om in september aan het juiste bedrag te zitten. Maar daarna kon ik gewoon 1/12 per maand sparen.
Het lijkt omslachtig, maar kort gezegd is het dus gewoon dat je één keer een separate maandelijkse automatische overschrijving instelt voor al je periodieke kosten, zonder einddatum. Ik stel alleen af en toe het bedrag iets bij, als iets omhoog is gegaan, maar ik neem het sowieso iets ruimer met een mooi rond bedrag.
De incasso van deze gespaarde bedragen gaat dus van de lopende rekening waar mijn salaris op binnenkomt en als ik even krap zit, pak ik het gespaarde bedrag erbij, maar anders gaat het gespaarde doelbedrag naar mijn andere spaarrekening voor mijn grote spaarbedrag, als extraatje.
*edit: of 1/24 of 1/8, of hoe lang je er maar over wil doen om bij het beoogde bedrag te komen.
donderdag 28 december 2017 om 16:36
Oprechte vraag: waar geef je die 1500 euro per maand aan leuke dingen aan uit? Bedoel, kan me voorstellen dat je af en toe uit eten/concert/theater/kleding en schoenen koopt, dat soort dingen doet, maar verder?
donderdag 28 december 2017 om 16:47
Wij verdienen hetzelfde en houden hetzelfde over dus ook zo'n 1500. Dit geven we met name uit aan uiteten gaan, borrelen, lunchen buitenshuis etc. Wij hebben geen kinderen en kunnen op dit moment ons geld nog aan onzelf uitgeven.Jeetjemina schreef: ↑28-12-2017 16:36Oprechte vraag: waar geef je die 1500 euro per maand aan leuke dingen aan uit? Bedoel, kan me voorstellen dat je af en toe uit eten/concert/theater/kleding en schoenen koopt, dat soort dingen doet, maar verder?
donderdag 28 december 2017 om 17:05
Wij leven van het inkomen van mijn man. Daar gaan alle vaste lasten, boodschappen en benzine van af. Mijn inkomsten zetten we op de spaarrekening. Van dat geld reserveren we een klein bedrag per maand om over 20 jaar, als wij met pensioen gaan, een deel van de hypotheek af te lossen. Wij hebben namelijk nog een deel aflossingsvrij.
donderdag 28 december 2017 om 17:07
Wij hebben 2 tieners en die 1500 zijn echt elke maand op.
Uit eten met 4 kost 100 euro, lunch 25, kleding en kapper nagels bios etc etc
donderdag 28 december 2017 om 17:10
Is 750 per persoon. Dat krijg ik er iedere maand ook met gemak doorheen. Wat voorbeelden, niet iedere maand, maar wel regelmatig.Jeetjemina schreef: ↑28-12-2017 16:36Oprechte vraag: waar geef je die 1500 euro per maand aan leuke dingen aan uit? Bedoel, kan me voorstellen dat je af en toe uit eten/concert/theater/kleding en schoenen koopt, dat soort dingen doet, maar verder?
Kleding: 300 per maand.
Citytrip: minimaal 400 euro.
Avond eten met een vriendin in een andere stad: 50 euro
Dagje sauna: 50 euro
Kapper: 80 of 90 euro
Vrijgezellenfeest: 125 euro
Lunch met een vriendin: 15 euro
Bios: 15 euro
Theater: 30 euro
anoniem_286757 wijzigde dit bericht op 28-12-2017 17:13
30.10% gewijzigd
donderdag 28 december 2017 om 17:15
Volgens mij zijn dit anderen hoor. Maar goed, alles is relatief natuurlijk. Voor de één is een weekendje Londen gewoon iets leuks tussendoor, de ander spaart er maanden naartoe. De één vindt laarzen van €200 duur, de ander koopt met gemak een paar van €500.
donderdag 28 december 2017 om 17:17
donderdag 28 december 2017 om 17:24
25ste wordt mijn loon gestort.
26ste gaat automatisch 500 euro naar de spaar. En een bedrag naar pensioen-sparen.
In "kalme maanden" of als de zichtrekening te hoog wordt, stort ik nog wat extra over. Ook 13e maand en vakantiegeld sluis ik linea recta door.
2 spaarrekeningen overigens.
1 voor de 500 euro's. Die wordt alleen in extreme noodsituaties en héél zware huiskosten aangeraakt.
1 voor de tussendoor-bedragen. Die wordt wel ingezet bij vakanties en het begeven van de vaatwas en fluctueert meer.
Man spaart op jaarbasis.
Alles op zijn zichtrekening boven een bepaald bedrag wordt jaarlijks op 2 januari overgeboekt.
26ste gaat automatisch 500 euro naar de spaar. En een bedrag naar pensioen-sparen.
In "kalme maanden" of als de zichtrekening te hoog wordt, stort ik nog wat extra over. Ook 13e maand en vakantiegeld sluis ik linea recta door.
2 spaarrekeningen overigens.
1 voor de 500 euro's. Die wordt alleen in extreme noodsituaties en héél zware huiskosten aangeraakt.
1 voor de tussendoor-bedragen. Die wordt wel ingezet bij vakanties en het begeven van de vaatwas en fluctueert meer.
Man spaart op jaarbasis.
Alles op zijn zichtrekening boven een bepaald bedrag wordt jaarlijks op 2 januari overgeboekt.
donderdag 28 december 2017 om 17:29
Wij sparen al 1000 per maand, kunnen elke onvoorziene uitgave opvangen, wat moet ik doen met meer spaargeld ?.
Ons huis is ver afbetaald en al pico bello verbouwd , auto's zijn lease, vakanties altijd binnen Europa dus van vakantiegeld .
donderdag 28 december 2017 om 17:36
Hangt er ook vanaf hoe vaak je uit eten gaat.
Ik vind uit eten best een keer leuk, maar dat moet niet persé elke maand.
Ik vind naar de bios best leuk, maar als we 2 of 3 keer op een jaar gaan is het veel.
Ik wil best wel een concert meepikken, maar dan wel 1 of 2 per jaar. Niet elke maand.
We gaan 1 keer per jaar op reis (1 à 2 weken) en 1 weekend.
Ik heb geen zin in 4 weken per jaar op reis en dan nog 3 weekends als dat volledig ten koste gaat van spaargeld.
Ik koop af en toe kleren en schoenen, maar dan wel aan maximum 500 euro per jaar.
De sauna of pedicures en dergelijke zegt mij niets.
De kapper zal niet rijk worden van mij, aangezien hij mij maar 2 keer per jaar ziet.
Ik wil best een paar keer per jaar een broodje eten op mijn werk maar niet elke week of elke dag.
Ik geniet meer van die 3 of 4 keer op een jaar en dat het "speciaal" en luxe is.
Enzovoort.
donderdag 28 december 2017 om 18:17
Niet aanvallend bedoeld hoor, maar als je het hebt gaat het op. Heb je het niet dan kan het met veel minder. Wij hebben jaren maar 300/350 gehad om te besteden aan kleding/uitjes/cadeautjes/kapper etc. We zijn met zijn vijven. Vakantie zat dan niet bij in en deden we wel.
donderdag 28 december 2017 om 18:57
Laat je niet ontmoedigen doordat je nog niet veel hebt en een mooi bedrag ver weg lijkt. Dat is altijd zo in het begin, maar na een tijdje heb je toch een mooie spaarpot.
Maak een overzicht van jullie inkomsten en uitgaven, aan de hand daarvan kun je bepalen wat je realistisch kan sparen. Maak van dit bedrag een automatische overboeking, dan is het gewoon een vaste last. Hoe veel is voor iedereen anders afhankelijk van inkomsten, vaste lasten en ook uitgavenpatroon en je eigen voorkeuren (liever een keer extra uit eten of liever wat meer sparen bijvoorbeeld). Niet te streng zijn, anders heb je kans dat je steeds gaat terugboeken.
Succes!
Maak een overzicht van jullie inkomsten en uitgaven, aan de hand daarvan kun je bepalen wat je realistisch kan sparen. Maak van dit bedrag een automatische overboeking, dan is het gewoon een vaste last. Hoe veel is voor iedereen anders afhankelijk van inkomsten, vaste lasten en ook uitgavenpatroon en je eigen voorkeuren (liever een keer extra uit eten of liever wat meer sparen bijvoorbeeld). Niet te streng zijn, anders heb je kans dat je steeds gaat terugboeken.
Succes!