driftbuien die lang duren

23-02-2009 16:11 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd heeft mijn 2,5 jarige dochter (soms meerdere keren per dag) driftbuien die uit het niets lijken te ontstaan (bijv. als ze wakker wordt en begint te huilen, dan kan dat ineens een driftbui worden). Met driftbuien ben ik wel bekend , dat heeft ze wel vaker gehad in periodes. Maar de laatste tijd duren ze erg lang...ze houdt het gerust een half uur a 3 kwartier vol. Vermoeiend voor haar en voor mij. Hoe doorbreek ik het? Ik heb het idee dat ik het verkeerd aanpak. Negeren (blijf wel in de buurt natuurlijk) en zelf rustig blijven werkt het beste maar desondanks blijft ze er wel helemaal in. Afleiden of op de gang zetten om haar uit de situatie te halen helpt ook niet.

Hoe reageren jullie igv een langdurige driftbui?
Negeren werkte ook niet hier.

Maar met 2.5 kan ze best even op de gang en mocht ze niet afkoelen dan is dat heel even steeds langer.

Laat ik het zo zeggen, bij mijn oudste heb ik het genegeerd maar bleek echt niet te werken, bij mij althans en toen dus op de gang, leek ook niet te werken maar ik heb door gezet en werkte wat beter maar toen kon hij inmiddels ook weer goed uitleggen waarom hij boos was.
Ha ADL, bij ons moppie werkt het door idd te negeren voor een minuut of 10 en dan ook niet in de buurt blijven en vervolgens naar haar toe gaan, niks zeggen en gewoon op de grond gaan zitten (soms zelfs met de rug naar haar toe). Ze komt dan uit zichzelf steeds een stukje dichterbij me zitten. Uiteindelijk kruipt ze bij me op schoot en is ze stil. Daarna praten we er vaak over waarom ze zo boos was en dat dat heftig is voor haar e.d.

Sterkte
Wat hier aardig werkt is iets doen dat ze niet verwacht. Een liedje zingen, potje meejanken.... Vriend is eens helemaal meegegaan in haar boosheid, ging zelf met speelgoed gooien. (hij was niet echt boos hoor ). Van pure verwijstering houdt ze dan op.

Helaas werkt alles maar 1 of 2 keer, dan moeten we weer wat nieuws verzinnen. Heb ik niet altijd zin in overigens, dus dan laat ik haar toch maar gewoon uitrazen (en dat kan idd wel eens een half uur duren).

Komt hier niet zo vaak meer voor. Weet zeker dat het bij jouw dochter ook minder wordt, maar leuk is anders. Sterkte!
Ik was vroeger zelf ook een heel driftig peutertje (ben nu een heel rustige volwassene ) en mijn moeder wist het ook niet meer met mij. Negeren hielp niet bijvoorbeeld. Mijn ouders waren toen, een dikke dertig jaar geleden, niet zo van het op de gang zetten. Uiteindelijk heeft mijn moeder uit pure wanhoop een plens water in mijn gezicht gegooid en het schijnt dat ik direct stil was! Nu vind ik dit niet de meest pedagogische oplossing, maar ik heb er niets aan over gehouden in ieder geval.

Nu heb ik zelf een peutertje dat bij tijd en wijle behoorlijk driftig kan worden en ik zet hem altijd op de bank als hij buiten zinnen is. Daarnaast benoem ik waarom hij boos is (soms is het even raden) en dat werkt eigenlijk heel goed. (ik denk stukken beter dan een plens water, maar ik heb het nog nooit geprobeerd!)

Wij hebben wel een grote hoekbank, dus ik kan een paar meter van hem af zitten als hij boos is, dat scheelt. Ik zeg dan even niets tegen hem, maar ik ben wel in de buurt.
Spitsmuisje, ik heb die plens water ook weleens gehad, en ik kan me goed voorstellen dat mijn moeder daartoe overging. Was alleen zo'n draak die dan ook nog riep: hè, lekker water

De dames hier mogen afkoelen op zolder als ze (te) boos zijn, daar staat een opblaaskussen waar ze tegenaan kunnen rammen, maar goed, die zijn wat groter. Toch maar uit laten razen, op een 'boos-krukje' of iets dergelijk en zelf tot 10 tellen. Of 100. Of 6754 desnoods
De plens water mag tegenwoordig niet meer van de moedermaffia, maar ik heb mijn hysterische dochter (toen geloof ik 4 jaar oud, later had ze het nog wel eens, toen ze 6 a 7 was) wel es met kleren en al onder de douche gezet. Omdat niks meer hielp.

Dat hielp helaas ook niet. Maar het luchtte wel op. Bij mij en PP (want wanhoop nabij).

Ze is nu 8 en het is alweer heel lang niet gebeurd.

Ja, wij zijn rotouders.
Ik heb meis ook wel eens met kleren en al onder de koude douche gezet... wel eerst haar schoenen uitgetrokken natuurlijk

Ik zal het niet gauw weer doen hoewel het wel hielp. Ze is nu zo heerlijk watervrij, ben bang dat ze dan water niet meer zo leuk vind als ik het vaker ga doen.
Bedankt voor al jullie reacties! Ga er zeker wat mee doen (behalve onder de douche zetten, denk dat ik daar nog even mee wacht )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven