Dekbed, maar wat voor dan?

01-01-2018 19:38 66 berichten
Mijn dekbed is bijna een kwart eeuw oud en wordt koud. Tijd om over vervanging na te gaan denken.
Het liefst zou ik onder alle soorten een paar nachten proefslapen, maar volgens mij kan dat niet.

Ik heb nu een donzen dekbed, maar dat is niet zo diervriendelijk.
Het is een 4 seizoenendekbed, maar ik heb alleen het herfst/voorjaarsdeel gebruikt.
Allebei er op vind ik én te warm én te zwaar.

Ooit eens onder wol geslapen, maar dat was echt te heet en te zwaar, maar er bestaan verschillende soorten begreep.

Synthetisch vind ik te zweterig en warm.
Slaapkamer is koel, maar niet koud.

Wol? Zijde? Toch dons?
Ga ik rekening houden met de huisstofmijtallergie?

Waar slaap jij lekker onder?

Waar slaap jij het lekkerst onder?

Totaal aantal stemmen: 62

Dons (44%)
Wol (21%)
Synthetisch (21%)
Zijde (2%)
Overig, nl... (13%)
Ik heb onder best wel wat synthetische dekbebben gelegen, maar ik vind het echt niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik sliep eerst ook onder dons, maar ik heb er nu een van tencel/lyocell. Kost wat, maar slaapt heerlijk! Ik heb gewoon een enkele voor lente/ herfst, hij is in de winter ook warm genoeg.
Het is gemaakt van eucalyptusbomen, helemaal natuurlijk dus.

Ikea heeft er ook een maar die is maart deels van lyocell dacht ik, de rest synthetisch. Ik wil echt nooit meer synthetisch beddengoed.

In de zomer heb ik een hele dunne van katoen.
Hawelry schreef:
01-01-2018 19:53
4-seizoens texelse schaap hier volgens mij, ik houd van de zwaarte van het dekbed, helpt me tegen overprikkeling/terug in mijn lichaam te komen.
Hier liggen altijd beide lagen erop, behalve hartje zomer.
Dit! Voor ons nooit neet anders dan een dekbed van Texels wol.

Ik heb perongeluk dons in de poll aan geklikt, maar ik moest wol hebben.
Tvp, zelfde dilemma
Ik denk dat bamboe mijn voorkeur heeft. Al kan ik tot nu toe via googlen nog geen 240x220 vinden én 4 seizoenen.

Bamboe boven katoen ivm allergie.

Ik ga ook nog even uitzoeken wat tencel is.
Moiren’ schreef:
01-01-2018 19:47
Dit is een gewoon synthetisch dekbed toch.
Ja syntetisch, voelt aan als dons en van top kwaliteit.. dus geen gezweet..
Hier ook katoen. Comfortabel en diervriendelijk. Ik denk wel dat hij zwaarder is dan dons.
Ik vind hier dingen van.
Ik heb zomer 2016 geloof ik een zomerdekbed van bamboe gekocht bij Aldi (220x240), wat een fijn ding! Maar inderdaad geen 4 seizoenen. Vorige winter heb ik een wollen gekocht, ook Aldi. Behalve dat hij veel herrie maakt vind ik hem ontzettend fijn. Maar die bamboe is fantastisch.
thee_leutje101 schreef:
01-01-2018 21:39
Ik heb zomer 2016 geloof ik een zomerdekbed van bamboe gekocht bij Aldi (220x240), wat een fijn ding! Maar inderdaad geen 4 seizoenen. Vorige winter heb ik een wollen gekocht, ook Aldi. Behalve dat hij veel herrie maakt vind ik hem ontzettend fijn. Maar die bamboe is fantastisch.
Wat???? Ook op zoek naar dekbed, heb dons, wil geen synthetisch enz.
Maar een dekbed dat veel herrie maakt? Die moet je even uitleggen als je wil :)
Hij kraakt en ritselt, het katoen dus. Dat maakt herrie, vind ik. Ik moest er nogal aan wennen, maar ben dan ook een hele slechte en lichte slaper helaas.
thee_leutje101 schreef:
01-01-2018 21:46
Hij kraakt en ritselt, het katoen dus. Dat maakt herrie, vind ik. Ik moest er nogal aan wennen, maar ben dan ook een hele slechte en lichte slaper helaas.
O zo!! Ja ik snap wat je bedoelt, ik zou het niet erg vinden. Zag pas ook kussens van bamboe, aanbieding 2 voor 40,- en nog 10% korting omdat die zaak net geopend is. Dat kraken vind ik niet erg maar ik slaap sowieso met oordopjes in omdat ik ook wakker word van ieder geluidje.

Alleen zat er aloe vera in die kussens, en ook in de dekbedden die ze daar verkochten :(
Het sap van zo'n plant op een brandwondje snap ik maar in je dekbed? Ik heb al hooikoorts en vermoed ook voor huisstofmijt. Die van dons is oud en op. Ga ook een nieuw matras kopen ben al druk aan het googelen op dergelijke spullen maar weet het ook niet meer.

Ben dus bang dat ik straks lig te proesten van de aloe vera in die bamboe wat gewoon een luchtje is vermoed ik, iig wil ik zo min mogelijk dingen die allergie op kunnen wekken.
Dus geen aloe vera geurtje. Of stinkt die bamboe dacht ik toen ik stond te kijken en daarom een geurtje om dat te maskeren, iemand daar ervaring mee?
Wol lijkt me ook geen goed idee qua stof of vergis ik me.. moeilijk moeilijk ;)
Ik heb al jaren een Tempur matras. Wat een intens genot.

Een katoenen dekbed ritselt? Dat kijkt me dan weer niet fijn voor degene die naast mij slaapt.
Ik heb ook een dekbed van tencel. Ik heb regelmatig last van koortsaanvallen en dit dekbed ademt goed en wordt niet klam. Goed wasbaar is ook handig. Ik heb een lit jumeaux en die past in mijn 8 kilo wasmachine. Voordeel van tencel is dat huismijten er niet van houden, schijnt.

Van internet: Tencel is een natuurlijke vezel gemaakt van de bast van eucalyptusbomen uit duurzaam beheerde bossen. 100% diervrij en verantwoord dus. En niet alleen dat: tencel voelt heerlijk aan. Het is zacht als zijde, koel als linnen, comfortabel en warm als wol en sterk als katoen.
Wij hebben ook heel toevallig Texels wol. Mijn moeder, die in een wat moderner huis woont heeft van haar 4-seizoenen dekbed ons het warme gedeelte gegeven. Onze slaapkamer is koud, die van haar niet.

Ik vond wol eerst ook best warm, maar nu vind ik het heerlijk. Scheelt ook dat het geen september meer is natuurlijk.
kippetje29 schreef:
01-01-2018 22:11
Ik heb ook een dekbed van tencel. Ik heb regelmatig last van koortsaanvallen en dit dekbed ademt goed en wordt niet klam. Goed wasbaar is ook handig. Ik heb een lit jumeaux en die past in mijn 8 kilo wasmachine. Voordeel van tencel is dat huismijten er niet van houden, schijnt.

Van internet: Tencel is een natuurlijke vezel gemaakt van de bast van eucalyptusbomen uit duurzaam beheerde bossen. 100% diervrij en verantwoord dus. En niet alleen dat: tencel voelt heerlijk aan. Het is zacht als zijde, koel als linnen, comfortabel en warm als wol en sterk als katoen.
Dit klinkt ook heel goed.
Pfoe, wel duur.
Theeleutje schrijft eerst dat ze dekbedden heeft van wol en van bamboe. En daarna dat het katoen kraakt. Dus misschien bedoelt ze dat het wol of bamboe geluid maakt? Mijn katoenen dekbed maakt in elk geval geen geluid. Gelukkig!
.
anoniem_355538 wijzigde dit bericht op 02-01-2018 08:46
98.65% gewijzigd
Ik zweet overdag heel snel, en tot een maand geleden ‘s nachts ook. Maar heb sinds kort dat duurdere (synthetische?) 4-seizoenen dekbed van de Ikea en ik ben tegenwoordig niet meer klam aan het einde van de nacht. :sheep: klinkt een beetje als een luierreclame :biggrin:

Maar ik denk dat het heel persoonlijk is, wat je voorkeur heeft. En wat het budget is. Ik twijfelde tussen Ikea, Texels wol en bamboe.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
kippetje29 schreef:
01-01-2018 22:11

Welk merk heb jij?
En dan 100% tencel?

Synthetisch wil ik echt niet, ook de dure van Ikea niet :P
Wij hebben Tencel 100% geprobeerd, en zijn toch uitgekomen bij de ikea 50% tencel mix. Houdt de warmte beter vast en is minder stug.

Hiervoor dons, maar allergie. Toen over op 100% schaapswol: wel warm, maar stug en de deken voelde klein omdat het dik was en weinig inzakte.

We slapen nu heerlijk onder de tencel mix met wel 100% tencel beddengoed, en dat laatste is echt een enorme aanrader. Heerlijk zacht en toch ademend.

Als je toch voor 100% tencel gaat moet je trouwens niet bestellen bij Timalux, waardeloze service.
Vroeger een donzen dekbed, dat zo heerlijk om je heen zakt. Maar die gaf het na 30 jaar toch echt op.
Toen ben ik gaan samenwonen met een synthetisch dekbed. Incl. verwarmt matras (waterbed) toch vrijwel altijd koud, plus vriend zwom soms het bed uit.
Nu hebben we een Texels wollen dekbed. Deze vind ik lekker zwaar en heerlijk warm. Nadeel: niet zelf te wassen en je "ruikt" de wol. Dat word beter als je het dekbed voldoende lucht (liefst buiten), maar zeker in het begin echt wel goed te ruiken als je eronder ligt. Misschien daarom geen goed idee als je allergie-gevoelig bent?
Hier een donzen vier seizoenen dekbed van Yumeko, ik wil nooit meer anders.En wat betreft de diervriendelijkheid aangezien ik dat belangrijk vind onderstaand stukje komt van hun website en nee ik heb geen aandelen en werk daar ook niet

GELUKKIGE GANZEN
Alles goed en wel, met dat zuivere dons, maar als u prinsheerlijk onder uw luxe ganzendonzen dekbed ligt, wilt u dat wel doen met een zuiver geweten. Yumeko heeft lang gezocht naar verantwoord ganzendons en is uitgekomen in Duitsland. Daar worden ganzen gehouden voor de vleesteelt op kleinschalige, biologische vrije uitloop boerderijen. Yumeko is het enige bedrijf in Nederland dat dekbedden aanbiedt van biologisch gecertificeerd ganzendons. Het dekbed is GOTS gecertificeerd.
Yumeko is loeiduur toch?
Moiren’ schreef:
08-01-2018 22:01
Yumeko is loeiduur toch?
Klopt, ik heb mijn tencel dekbed van yumeko. Nooit spijt van gehad want ik slaap nu onder een warme wolk, het is totaal niet stug, zoals iemand hierboven schreef.
Ik heb ook een overtrek van katoensatijn van ze, zo'n fijne combinatie :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven