Geld & Recht alle pijlers

Dilemma..

03-01-2018 12:38 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Om het een beetje onherkenbaar te houden: ik ben afgestudeerd, gaan solliciteren en voor twee functies aangenomen. Eentje verdient echt behoorlijk (>3000 pm), maar de organisatie en taken spreken me veel minder aan.. het schijnt nogal een harde plek te zijn, veel elleboogwerk etc. Ik weet niet of ik daar echt tussen pas. Functie 2 is bepaald geen vetpot, maar wel een fijne werkplek, open sfeer en leuk werk.

Ik heb best wat jaren gestudeerd (2 masters, buitenlandervaring, bestuursjaar) en twijfel nu. Mijn studieschuld is niet erg hoog, had altijd bijbaantjes, maar was onvermijdelijk. Ik vind het gewoon naar dat ik een schuld heb, wil ook ooit eens een huisje kunnen kopen met mijn vriend...

Met functie 1 kan ik wel makkelijker sparen zodat ik mijn studielening sneller kan aflossen. Functie 2 vind ik leuker, maar dan wordt het lastig om echt flink/snel veel te sparen.

Dilemma's dilemma's. Ik moet dit natuurlijk zelf beslissen, maar misschien kan de input van een ander inzicht geven ;) Wat denken jullie?
Optie 2. Uiteindelijk gaat het nooit om geld. Werkplezier, je huis, gezondheid, leuke relatie en de hoeveelheid kinderen. Haha
Saai maar spannend
Wow JollyRider, dit zet dingen in een ander perspectief, dank je voor je inzicht!
konijntje123 schreef:
03-01-2018 13:19
Wow JollyRider, dit zet dingen in een ander perspectief, dank je voor je inzicht!
Ik kan me voorstellen dat je het wat eng vindt ivm privacy, maar als je het aandurft de bedrijven te noemen, of minstens de sectoren, zijn er vast mensen hier die met je kunnen meedenken.

Maar misschien nog nuttiger, probeer eens te omschrijven wat voor jou (!) maakt dat optie 1 minder aantrekkelijk klinkt, en 2 juist wel? Probeer daarbij dan ook zo goed mogelijk te vertellen wat JIJ belangrijke aspecten vindt, of denkt te vinden, aan een baan. Maak voor jezelf asjeblieft goed onderscheid tussen de uiterlijke kant en de innerlijke kant van een baan. Dus tenzij je echt rete-principieel bent, maakt het echt niet uit of je voor GreenPeace de boekhouding doet, of voor Philips. Maar of je de boekhouding doet in een klein gezellig team, of tussen 50 anderen in een kantoortuin, dat kan best wel verschil maken.

Kortom, als je hulp wil, echte hulp, zal je meer moeten vertellen. De antwoorden die je nu krijgt focussen uitsluitend op "geld" en "ben je er gelukkig", zonder dat we weten wat het verschil voor jou maakt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik zou optie een proberen. Misschien valt het mee, en 1000 euro per maand vind ik erg veel geld! Dan kun je 12k in een jaar apart zetten! Daarna heb je meer ervaring en kun je op zoek naar een andere functie als het echt niet bevalt. Dan heb je misschien ook een betere onderhandelingspositie voor een hoger salaris.
rozegeranium schreef:
03-01-2018 13:27
Ik zou optie een proberen. Misschien valt het mee, en 1000 euro per maand vind ik erg veel geld! Dan kun je 12k in een jaar apart zetten! Daarna heb je meer ervaring en kun je op zoek naar een andere functie als het echt niet bevalt. Dan heb je misschien ook een betere onderhandelingspositie voor een hoger salaris.
Niet echt. Van die 1000,- mag de fiscus een belangrijk deel apart zetten.
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
03-01-2018 13:13
Ik heb in vrij veel omgevingen ervaring opgedaan, en daarbij is me opgevallen dat "hard" en "ellebogenwerk" elkaar uitsluiten. Het ellebogenwerk is alleen nodig in omgevingen waar de hardheid, de objectiviteit en meetbaarheid van prestaties, ontbreekt. Het zijn vooral de "zachte" omgevingen waar je te maken krijgt met ellebogenwerk, vriendjespolitiek en ander gezeik.

Als je gewoon beloond wil worden voor je prestaties, en niet allerlei werkschuw tuig wil laten meeliften op jouw prestaties, dan is een "harde" omgeving veel fijner. Plus dat je niet dag in dag uit met dom gezeur over je waardeloze werkgever, de gemene regering, je beroerde vakantieregeling, en andere onzin wordt geconfronteerd. In "harde" omgevingen weten mensen dat ze niet moeten zeuren, maar werken als ze iets willen bereiken.

Oh, en vergis je niet, "hard" of "zacht" heeft weinig met het soort werk te maken. Ik ken fijne, harde, ambitieuze culturen bij de rijksoverheid, en pensioen-afwachtende zeikerds in commercieel omgevingen.

:worship:

En het is in een harde werkomgeving vaak 'work hard, play hard'. Dus toffe borrels/uitjes/heien/cadeaus :high5:

Daarnaast is je schuld aflossen gewoon heel lekker om te kunnen doen. Man wat is dat lekker om achter je te laten :-D
En dan nog. Als je mijn collega X en mij vraagt naar de organisatiecultuur krijg je twee heel verschillende verhalen.
BahcoBarbie schreef:
03-01-2018 13:33

En het is in een harde werkomgeving vaak 'work hard, play hard'. Dus toffe borrels/uitjes/heien/cadeaus :high5:
:mrgreen: uit eten met het werk bij mijn eerste, softe werkgever: vd Valk
uit eten bij mijn tweede, bikkelharde werkgever: Okura.

Just sayin'
(Dead Kennedys)
Het is je startbaan. Normaal blijf je daar geen jaren. Met welke baan 'win' je op de langere termijn meer? Waar is je perspectief beter? Mocht je ergens anders gaan werken, wat staat er dan beter op je cv? Waar bieden ze je meer op bijv het gebied van scholing? Bij welke baan doe je ervaringen op waar je later meer mee wilt of kunt?
Marana-- schreef:
03-01-2018 13:52
cv
Goed punt. Niet onderschatten! De goede namen op je cv betalen zich nog jaren terug.
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
03-01-2018 13:25
Ik kan me voorstellen dat je het wat eng vindt ivm privacy, maar als je het aandurft de bedrijven te noemen, of minstens de sectoren, zijn er vast mensen hier die met je kunnen meedenken.

Maar misschien nog nuttiger, probeer eens te omschrijven wat voor jou (!) maakt dat optie 1 minder aantrekkelijk klinkt, en 2 juist wel? Probeer daarbij dan ook zo goed mogelijk te vertellen wat JIJ belangrijke aspecten vindt, of denkt te vinden, aan een baan. Maak voor jezelf asjeblieft goed onderscheid tussen de uiterlijke kant en de innerlijke kant van een baan. Dus tenzij je echt rete-principieel bent, maakt het echt niet uit of je voor GreenPeace de boekhouding doet, of voor Philips. Maar of je de boekhouding doet in een klein gezellig team, of tussen 50 anderen in een kantoortuin, dat kan best wel verschil maken.

Kortom, als je hulp wil, echte hulp, zal je meer moeten vertellen. De antwoorden die je nu krijgt focussen uitsluitend op "geld" en "ben je er gelukkig", zonder dat we weten wat het verschil voor jou maakt.
Goed punt. Ik ga dit misschien ivm herkenbaarheid toch weer weghalen, maar functie 1 is een salesfunctie bij een opkomend techbedrijf. Functie 2 is bij een lokale overheid (denk richting de provincie).

Voor mij is mijn drijfveer altijd maatschappelijke relevantie dus ja, ik ben wel vrij principieel haha. Bedrijf 1 is wel echt gefocust op duurzaamheid en een echte marktleider. Het is wel onwijs gaaf wat ze daar allemaal doen. De lokale overheid is wat dat betreft minder innovatief, maar de functie waar ik voor ben aangenomen geeft mij wel veel vrijheid om daar dingen te veranderen. Voldoening is voor mij ook echt belangrijk. Ik vind het verder echt niet erg om hard te werken, heb altijd twee dagen in het weekend gewerkt tijdens mijn studie - ook tijdens mijn bestuursjaar. Dus als dat verwacht wordt, weet ik dat ik dat tenminste wel kan.

Verder vind ik het belangrijk om echt zelf te kunnen/mogen nadenken en met initiatieven te komen. Ik word erg ongelukkig van standaard werk waarbij ik gewoon klusjes doe voor een ander. Dat is wel iets wat bij functie 1 het gevaar is, althans zo begreep ik het wel van mijn oud-studiegenoot die daar nu werkt (en dat juist prettig vindt). Beide instanties hebben vrij jong personeel en dat vind ik ook erg leuk, gezellig kunnen borrelen met collega's vind ik belangrijk.

Ik ga nog even verder nadenken hierover, ik kom later wellicht met nog meer punten :)

Super dat jullie mij hier zo mee helpen trouwens, vind ik top!
Marana-- schreef:
03-01-2018 13:52
Het is je startbaan. Normaal blijf je daar geen jaren. Met welke baan 'win' je op de langere termijn meer? Waar is je perspectief beter? Mocht je ergens anders gaan werken, wat staat er dan beter op je cv? Waar bieden ze je meer op bijv het gebied van scholing? Bij welke baan doe je ervaringen op waar je later meer mee wilt of kunt?
Functie 1 heeft een heel erg goede naam. Perspectief is bij beiden niet slecht. Wat betreft scholing en opleiding: bij functie 2 is er meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en opleiding (cursus zit er trouwens bij, dat heb ik vergeten te vermelden en is denk ik niet onbelangrijk aangezien dat het salaris ook beïnvloedt). Dus beiden zijn denk ik goed voor mijn cv: 1 voor de naam, 2 voor de opleidingsmogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling.
@JollyRider

Mag ik jou dan ook vragen waar jij hebt gewerkt/nu werkt?
konijntje123 schreef:
03-01-2018 14:03

Verder vind ik het belangrijk om echt zelf te kunnen/mogen nadenken en met initiatieven te komen. Ik word erg ongelukkig van standaard werk waarbij ik gewoon klusjes doe voor een ander. Dat is wel iets wat bij functie 1 het gevaar is, althans zo begreep ik het wel van mijn oud-studiegenoot die daar nu werkt (en dat juist prettig vindt).
Ik pik deze zin er even uit: ik denk dat persoonlijkheid hier zo veel in uitmaakt. Als jouw studiegenoot die klusjes wel prima vindt dan is de kans groot dat hij/zij die klusjes ook krijgt. Als jij laat zien dat je ambitie hebt, goed bent in je werk en laat zien meer te kunnen, zijn er dan ook geen mogelijkheden bij dat bedrijf?
Ik werk bij een bedrijf dat door velen als hard omschreven zou worden. Hier geldt: om verder te komen moet je laten zien wat je in huis hebt, maar dan zijn de mogelijkheden er ook. Mensen die geen ambitie tonen kunnen na 5 jaar nog gewoon hetzelfde werk doen zonder echt verder te komen. Wellicht interessant om dit ook na te gaan voor bedrijf 1.

Bij bedrijf twee beschrijf je dat er veel mogelijkheden zijn om dingen te wijzigen. Maar als je in een hele vastgeroeste omgeving zit, verkijk je er dan niet op hoeveel moeite dit kan kosten en dat je daar ook je tanden op stuk zou kunnen bijten (mensen die geen zin hebben in al jouw leuke ideeen). Hoe innovatief is de cultuur in dat bedrijf?

Wat zijn dingen die jij zoekt qua werksfeer waar je energie van krijgt en die jou motiveren om het beste uit jezelf te halen? Denk je dat meer bij bedrijf 1 of bedrijf 2 te vinden?
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 14:18
0.06% gewijzigd
Fluithaas schreef:
03-01-2018 13:43
En dan nog. Als je mijn collega X en mij vraagt naar de organisatiecultuur krijg je twee heel verschillende verhalen.
Dit. De collega waar ik bijv. mee begonnen ben was binnen een maand op zoek naar een ander job. Ik vind het nog steeds een leuke baan en kijk op het einde van m'n vakantie er naar uit weer te gaan werken, al zitten er soms zware dagen bij,
Zoals ik het allemaal lees zou ik neigen naar baan 1.
konijntje123 schreef:
03-01-2018 14:03
Voor mij is mijn drijfveer altijd maatschappelijke relevantie dus ja, ik ben wel vrij principieel haha.
Wil zo goed zijn van mij aan te nemen dat ik geen standpunt inneem en geen oordeel heb. Ik probeer je oprecht te helpen, en verder niets. Ook als ik dingen zeg die zo niet klinken, is dat alleen om jou te helpen je gedachten te vormen.

Dat gezegd: ik neem aan dat je weet dat de maatschappij in een democratische rechtstaat met een liberale markteconomie het enige historische maatschappelijk succesvolle model is dat recht doet aan de meeste leden van de maatschappij en relatief het beste uitpakt voor alle leden van de maatschappij. Dan neem ik aan dat je ook weet dat "maatschappelijke relevantie" een leeg begrip is dat vooral gebruikt wordt om een politieke voorkeur voor uit belastingen gefinancierde ondernemingen/organisaties verhuld te uiten.

Waarom zou een winkel in witgoed minder maatschappelijk relevant zijn dan de bond voor ouderen?

Probeer jezelf niet te laten leiden door te makkelijke middelbare-school verdelingen in goed/slecht, maar werkelijk te kijken naar wat een organisatie bijdraagt aan het geluk van mensen. Tenminste, als je echt principieel bent. Persoonlijk vind ik dat de enige relevante maatstaf, en dan is het nog ingewikkeld genoeg hoor. Maar probeer eerlijk te zijn hierin, vooral voor jezelf. En bedenk dan dat de firma Philips met het goedkoop beschikbaar maken van huishoudelijke apparaten aanzienlijk meer heeft betekend voor de emancipatie van de vrouw, dan alle jaargangen van Opzij bij elkaar. Bij wijze van voorbeeld natuurlijk, maar je snapt me vast wel.
...maar de functie waar ik voor ben aangenomen geeft mij wel veel vrijheid om daar dingen te veranderen. Voldoening is voor mij ook echt belangrijk. Ik vind het verder echt niet erg om hard te werken, heb altijd twee dagen in het weekend gewerkt tijdens mijn studie - ook tijdens mijn bestuursjaar. Dus als dat verwacht wordt, weet ik dat ik dat tenminste wel kan.
Dat klinkt beiden als interessante mogelijkheden die passen bij iemand die zoveel ambitie uitstraalt als jij. Hou er rekening mee dat optie 1 wel eens meer op winst en minder op maatschappelijke belangen gericht kan blijken dan de buitenwereld denkt, en dat optie 2 wel eens veel minder bereid is jouw veranderingen te absorberen dan ze je nu vertellen.

Beide instanties hebben vrij jong personeel en dat vind ik ook erg leuk, gezellig kunnen borrelen met collega's vind ik belangrijk.
Je thuis voelen is ernstig belangrijk, zeker. Je behoefte aan vrijheid verraadt voor mij vooral een grote ambitie. En als ik het tot nu toe zo hoor, zou ik je adviseren vooral aan je cv te denken. Wie van de twee gaat je de beste kickstart van je carrière geven?
Super dat jullie mij hier zo mee helpen trouwens, vind ik top!
:) ik ben een ouwe lul die het goeddeels allemaal al gedaan heeft, en wat ik vroeger nooit begreep snap ik nu wel: Advice is a form of nostalgia

http://www.metrolyrics.com/everybodys-f ... rmann.html
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 14:42
0.05% gewijzigd
(Dead Kennedys)
Optie 1 en ondertussen gewoon verder solliciteren. Hoe jonger je bent, hoe beter je stress kan handelen. Kun je beter over 'n paar jaar 'n stapje terug doen als het te stressvol blijkt, maar heb je wel 'n goeie baan op je CV met dito salaris als je weer ergens anders probeert binnen te komen.
konijntje123 schreef:
03-01-2018 14:08
@JollyRider

Mag ik jou dan ook vragen waar jij hebt gewerkt/nu werkt?
Dat mag. Mijn CV is als volgt:

- kleine consultancy in overheidssector
- een van de grootste namen in de consultancy, financiële sector
- overheidsinstelling financiële sector
- zzp-er
- partnership juridisch/consultancy financiële sector
- zzp-er
(Dead Kennedys)
Ho JollyRider nu lijkt het net alsof je het idee hebt dat ik denk dat kapitalisme slecht is of zo. Dat denk ik niet en ik kan me zeker vinden in je betoog ;) (heb zelfs bedrijfskunde gestudeerd dus tja..) Om het niet te lang te maken: ik vind het zelf belangrijk om bij een bedrijf te werken dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Ik maak me zorgen over het milieu en ook al zijn mijn persoonlijke inspanningen een druppel op een hete plaat; ik probeer wat dat betreft zo goed volgens mijn eigen waarden te leven. Een passende werkgever hoort daar imho ook bij.

Verder vind ik het super dat je zo de tijd neemt om uitgebreid te reageren, ik heb echt veel aan je input. Ook aan die van de anderen in dit topic trouwens, echt mega fijn! Het zet dingen toch weer in een ander perspectief.

Goed nummer trouwens ;)
JollyRider schreef:
03-01-2018 14:39
Dat mag. Mijn CV is als volgt:

- kleine consultancy in overheidssector
- een van de grootste namen in de consultancy, financiële sector
- overheidsinstelling financiële sector
- zzp-er
- partnership juridisch/consultancy financiële sector
- zzp-er
Consultancy is een breed begrip, maar heb je een accountancy/finance achtergrond? Welke sector beviel jou eigenlijk het beste? Hoe is het trouwens om zzp-er te zijn, lijkt me ook niet per sé makkelijk.

Woeha zo veel vragen :)
redbulletje schreef:
03-01-2018 14:38
Optie 1 en ondertussen gewoon verder solliciteren. Hoe jonger je bent, hoe beter je stress kan handelen. Kun je beter over 'n paar jaar 'n stapje terug doen als het te stressvol blijkt, maar heb je wel 'n goeie baan op je CV met dito salaris als je weer ergens anders probeert binnen te komen.
Ja dat is dus idd de overweging die ik moet maken. Dank je voor je reactie ;)
konijntje123 schreef:
03-01-2018 14:41
Ho JollyRider nu lijkt het net alsof je het idee hebt dat ik denk dat kapitalisme slecht is of zo. Dat denk ik niet en ik kan me zeker vinden in je betoog ;) (heb zelfs bedrijfskunde gestudeerd dus tja..) Om het niet te lang te maken: ik vind het zelf belangrijk om bij een bedrijf te werken dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Ik maak me zorgen over het milieu en ook al zijn mijn persoonlijke inspanningen een druppel op een hete plaat; ik probeer wat dat betreft zo goed volgens mijn eigen waarden te leven. Een passende werkgever hoort daar imho ook bij.

Verder vind ik het super dat je zo de tijd neemt om uitgebreid te reageren, ik heb echt veel aan je input. Ook aan die van de anderen in dit topic trouwens, echt mega fijn! Het zet dingen toch weer in een ander perspectief.

Goed nummer trouwens ;)
haha, nee hoor, maar ik dek graag alle eventualiteiten af.

En begrijp me goed, ik ben erg vóór principieel denken in dit soort kwesties. JIJ moet je goed voelen bij je werkgever en je bent veel te waardevol om je te verkopen aan een club die niet bij je past. Ik weet alleen ook dat ik in de loop van de jaren dingen heb ontdekt over hoe de wereld werkt. En wat toen ik 16 was een heel vanzelfsprekende verdeling in goed en kwaad leek, bleek dat niet meer te zijn toen ik 36 was, en nu ik richting de 56 ga is het allemaal enerzijds nog genuanceerder geworden, maar anderzijds ook weer belangrijker geworden. Geld is voor mij geen selectiecriterium meer voor werk, dus ik kan me meer dan ooit veroorloven andere keuzes te maken. Maar tegelijk, die vrijheid heb ik ook moeten verdienen met (hopelijk) verstandige carrierestappen & keihard werken.
(Dead Kennedys)
konijntje123 schreef:
03-01-2018 14:43
Consultancy is een breed begrip, maar heb je een accountancy/finance achtergrond? Welke sector beviel jou eigenlijk het beste? Hoe is het trouwens om zzp-er te zijn, lijkt me ook niet per sé makkelijk.

Woeha zo veel vragen :)
Mijn achtergrond is fysica, theologie, finance en juridisch.

De financiele sector vind ik persoonlijk razend interessant. Enorme maatschappelijke impact, bizarre menselijke processen, ingewikkelde systemen, ik hou daar van.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 14:51
6.75% gewijzigd
(Dead Kennedys)
oh en zzp-en is de makkelijke versie van ondernemen. Ondernemen met anderen en met personeel vond ik het ingewikkeldste dat ik ooit gedaan heb. ZZP-er zijn is voor mij de redding tegen burn-outs, stress, gek worden, homocide, noem het maar. Ik vind het heerlijk.
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven