Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan

04-01-2018 17:06 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zit ik in een inwerktraining van een maand voordat ik definitief aan het werk ga in mijn nieuwe functie. Ik merk dat het me teveel wordt en dat de toekomstige druk wat later komt, mij enorm verlamt. Training gaat moeizaam.. ik begrijp dingen niet snel genoeg en merk dat ik het toch minder leuk vind dan ik had verwacht. Ik kom erachter dat de baan misschien wel iets te hoog gegrepen voor me is. Betrap me er stiekem om dat ik elke dag online vacatures check en krijg buikpijn als mijn weekend bijna voorbij is. Slaap slecht en heb er geen zin. Last van huilbuien en enorm onzeker. In mijn omgeving wordt er aangegeven dat ik niet zomaar moet opgeven.. even moet wennen. Maar om eerlijk te zijn weet ik al dat dit dus echt niet de baan voor me is.
Wat denken jullie?
Ik denk dat je ook even door moet zetten maar dat is puur gebaseerd op mijn eigen ervaringen en ook omdat ik niet snel op wil geven, maar jij kan dit het beste inschatten. Uiteindelijk moet je doen wat goed voelt en als dat is om iets anders te zoeken dan doe je dat maar ben je er wel uit wat het is dat je wel wilt?
Als je zo zeker bent dan stop je ermee en geef je de kans aan iemand die wel wil/kan. Zonde van iedereens tijd zo.
Ik ben ook bang dat als ik het meteen opgeef.. dit ook raar terechtkom op mijn cv.. banen liggen niet voor het oprapen en om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik wil. Ik kom van een bedrijf waar ik jaren heb gewerkt en alles gewoon routine werd. Heb aardig wat verantwoordelijkheden gekregen en kon het toen ook aan. Dit was een opstapje, nieuwe uitdaging. Top bedrijf met goed salaris.. ben een workaholic dus paste ook goed bij me.. maar merk dat ik prive en werk geen balans meer heb en dat ik nu wel snak naar een minder verantwoordelijke baan.. en het gekke is.. zo heb ik me nooit gevoeld. Ik wil mijn vriend en familie niet teleurstellen.. ze zijn trots op me.. ik ben er pas n maand..
Als je er zeker van bent, dan is online zoeken naar vacatures een goed idee. Meestal is de eerste maand wel zwaarder dan als je er wat langer zit. Ik weet niet of je die ervaring al eerder hebt meegemaakt. De eerste periode bij een nieuwe baan heb ik altijd zoiets van 'help' maar uiteindelijk valt het mee.
Hoort dit niet gewoon bij een nieuwe baan? Onzekerheden, nieuwe dingen leren, niet op je oude routines kunnen terugvallen. Niet raar dat je daar onzeker vanwordt, zeker als je je vorige werk al heel lang deed.

Je hebt vast niet voor niks op deze baan gesolliciteerd. Wat vond je er zo leuk aan? Kun je je voorstellen dat het ook echt leuk is als je het inhoudelijk goed in de vingers hebt? Zo ja, dan zou ik doorzetten, accepteren dat dit erbij hoort en dat het vanzelf leuker wordt.
Zo nee, dan verder zoeken. Je zegt dat de banen niet voor het oprapen liggen, maar momenteel is dat juist bijna wel zo.
Je krijgt zeer waarschijnlijk ook geen ww als je nu al stopt. Gewoon aangaan, en direct gaan solliciteren naar wat anders.

Of is het intern een andere functie en kan je terug naar je oude functie?
Wat Splinter zegt.
Ik heb ook eerder een inwerk/trainingstraject van een maand of 2 gehad. Snapte van sommige dingen niet veel, totdat ik er mee aan de slag ging. Andere dingen heb ik nooit meer nodig gehad (maar het hoorde nou eenmaal bij het trainingstraject) en weer andere dingen heb ik nog een keer met een collega/mentor doorgenomen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het is in hetzelfde vakgebied als van mijn vorige baan.. alleen zit ik nu meer in een controlerende functie.. het aansturen op een hoger niveau... waar ik in mijn vorige baan meer hands on was.. ik ben ook erg onzeker in mijn kunnen.. en idd wat je nu zegt.. als ik het inhoudelijk goed in de vingers hebt dan zou het leuker zijn.. maar ik heb het ook onderschat.. meer verantwoordelijkheid staat gelijk aan minder vrije tijd en prive leven.. dit hoor ik van mijn mede collegas en was ook te verwachten.. maar ik merk dat het me toch steeds meer tegenzit en dat ik mezelf tegen praat.. het kan de onzekerheid zijn of de realisatie dat het toch niks v me is.. ik ben er nog niet over uit..
Herkenbaar , ik kwam uit een heel ander vakgebied en omdat ik niet langer in de WW wilde zitten heb ik een baan aangenomen waarvan ik het vermoeden had dat hij niet bij me zou passen.
De eerste drie weken kwam ik bijna jankend thuis ,ik kanhetniet, ikleerhetnooit,en lag ik s nachts wakker van ellende.
Week vier begon de situatie te veranderen, ik kreeg het werk door, leerde mijn collega,s beter kennen en ik had wat minder stress.
Uiteindelijk heeft het drie maanden geduurd voor ik me echt thuis begon te voelen en het werk leuker begon te vinden.
Ik werk er nu twee jaar en ben zo blij dat ik heb doorgezet!

Hou nog even vol,wie weet gaat het bij jou ook veranderen?
gizzmo-returns schreef:
04-01-2018 17:54
Je krijgt zeer waarschijnlijk ook geen ww als je nu al stopt. Gewoon aangaan, en direct gaan solliciteren naar wat anders.

Of is het intern een andere functie en kan je terug naar je oude functie?
Ja precies.. ik ga er ook mee door.. maar ik kijk er enorm tegenop om straks losgelaten te worden als mijn training voorbij is.. het is niet intern.. ik kom zelf van n extern bedrijf..
Camilliastut schreef:
04-01-2018 18:06
het kan de onzekerheid zijn of de realisatie dat het toch niks v me is.. ik ben er nog niet over uit..
Als je maar niet vanuit je onzekerheid besluit dat dit niks voor je is. Dan is het een vlucht en dat is natuurlijk zonde!
Heb je een mentor / coach / begeleider waarmee je kunt bespreken waar je onzeker over bent en waarin je extra training nodig hebt? Als je zelf uit het vakgebied komt en jarenlang ervaring hebt, heb je juist een goede basis voor een aansturende rol.
Maar het moet je wel liggen.
Lady49 schreef:
04-01-2018 18:12
Herkenbaar , ik kwam uit een heel ander vakgebied en omdat ik niet langer in de WW wilde zitten heb ik een baan aangenomen waarvan ik het vermoeden had dat hij niet bij me zou passen.
De eerste drie weken kwam ik bijna jankend thuis ,ik kanhetniet, ikleerhetnooit,en lag ik s nachts wakker van ellende.
Week vier begon de situatie te veranderen, ik kreeg het werk door, leerde mijn collega,s beter kennen en ik had wat minder stress.
Uiteindelijk heeft het drie maanden geduurd voor ik me echt thuis begon te voelen en het werk leuker begon te vinden.
Ik werk er nu twee jaar en ben zo blij dat ik heb doorgezet!

Hou nog even vol,wie weet gaat het bij jou ook veranderen?
Fijn dat het bij jou goed heeft uitgepakt.. de eerste weken zijn bij mij nog steeds slopend en vraag me af wanneer dit minder wordt.. misschien moet ik het idd ook volhouden.. ik zit in n dip en op het werk doe ik me vrolijk en anders voor.. word moe v mezelf..
Splinter_ schreef:
04-01-2018 18:28
Als je maar niet vanuit je onzekerheid besluit dat dit niks voor je is. Dan is het een vlucht en dat is natuurlijk zonde!
Heb je een mentor / coach / begeleider waarmee je kunt bespreken waar je onzeker over bent en waarin je extra training nodig hebt? Als je zelf uit het vakgebied komt en jarenlang ervaring hebt, heb je juist een goede basis voor een aansturende rol.
Maar het moet je wel liggen.
Ja ik krijg ook iemand aangewezen om mee te sparren.. maar ik moet er idd achterkomen of het mij echt ligt..
Het hoort erbij dat nieuw werk vermoeiend is. Dus daar zou ik me niet te druk om maken. En als je het allemaal in 1 keer zou snappen dan hoeven ze niet zo'n lang trainingstraject aan te bieden dan kunnen ze je wel gewoon inwerken on the job. Volgens mij maak je het jezelf veel te moeilijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven