Vriend drinkt te veel (?)

04-01-2018 22:10 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey Dames (en eventueel heren),

Ander account aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Ik ben 3 jaar samen met mijn vriend en sinds een half jaartje wonen we samen. Sinds we samenwonen is mijn vriend steeds meer gaan drinken. Hij hield altijd wel van een biertje, maar dronk nooit zó veel. Zijn broer vertelde mij dat hij dit wel had verwacht: nu zijn moeder hem niet meer echt kan ‘tegenhouden’, gaat hij los. Hij drinkt sowieso elke dag, de dagen dat hij niet drinkt zijn zeldzaam. Ik ben zonder zijn medeweten eens gaan bijhouden hoeveel hij echt op een dag drinkt, omdat hij zelf altijd ontkent en zelf zegt dat hij heus niet elke avond drinkt (wat dus wel zo is). Blijkt dat hij ongeveer 3 tot 5 biertjes van een halve liter drinkt op een doordeweekse avond, in het weekend wordt dit nog meer. Inmiddels weet hij van het bijhouden, en heb ik hem er ook mee geconfronteerd. Hij schrok, maar sindsdien is er niets veranderd. Ik vind het te veel (of ligt het aan mij?). Ook vind ik het onaantrekkelijk, geeft het druk op onze relatie en maak mij zorgen om zijn gezondheid.

Ik weet niet meer wat ik hier tegen kan doen, want hem letterlijk verbieden gaat natuurlijk niet. Ik koop het bier niet (ik doe meestal boodschappen), maar hij haalt het altijd zelf. Boos worden, hem confronteren, het negeren, rustig er over praten, het werkt allemaal niet. In zijn ogen zeik ik altijd maar, en als hij dan toch zelf een beetje inziet dat hij te veel drinkt, stopt hij altijd ‘binnenkort wel’. Dat doet hij natuurlijk dan niet, en als ik daar weer wat van zeg, krijg ik altijd verschillende excuses. Hoe ga je hier toch mee om? Zijn er mensen die ook in deze situatie hebben gezeten en hun ervaring willen delen?
Zet hem voor het blok. Je gaat weg of hij stopt volledig met alcohol.
Dat zou mijn advies ook zijn 'direct stoppen of het is over tussen jullie!'
Het ligt niet aan jou, dit is echt teveel om dagelijks te drinken.

Weet je waarom hij drinkt? Stress? Problemen?
Je kunt méér.
Gefeliciteerd, je woont samen met een alcoholist.
Pluisi schreef: ↑
04-01-2018 22:17
Gefeliciteerd, je woont samen met een alcoholist.
Mooie bijdrage ook :sick:
Ja het is heel veel, ongezond en ik zou niet met zo iemand willen samenwonen.
Zo 3 half liters minimaal per dag is echt niet weinig..
Ik zou hem inderdaad voor het blok zetten, of stoppen of weggaan. Misschien afspreken dat hij alleen in het weekend drinkt?
Dat is inderdaad te veel. Volgens mij is 400 ml per dag een beetje de max.
Ik zou dit ook niet willen, zo'n vriend. Waarom drinkt hij zo veel? En waarom drinkt hij nu meer dan eerst?
winkelfanaat schreef: ↑
04-01-2018 22:18
Mooie bijdrage ook :sick:
Maar niet minder waar.
Don't waste your time or time will waste you.
diedietje schreef: ↑
04-01-2018 22:20
Zo 3 half liters minimaal per dag is echt niet weinig..
Ik zou hem inderdaad voor het blok zetten, of stoppen of weggaan. Misschien afspreken dat hij alleen in het weekend drinkt?
Een alcoholist kan niet matigen. Die heeft elke dag drank nodig.
FiddlyDiddlyDoo schreef: ↑
04-01-2018 22:21
Maar niet minder waar.
Ja, zo wordt ik wel met mijn neus op de feiten gedrukt. Het is helaas ook zo. Nu moet hij dat nog inzien :facepalm:
FiddlyDiddlyDoo schreef: ↑
04-01-2018 22:21
Maar niet minder waar.
Nee, maar dat weten we allemaal. Maar feliciteren??? Dat is iemand een schop nagegeven die het al moeilijk heeft.
Fauna69 schreef: ↑
04-01-2018 22:20
Ik zou dit ook niet willen, zo'n vriend. Waarom drinkt hij zo veel? En waarom drinkt hij nu meer dan eerst?
Volgens zijn broer 'omdat het kan' en hij nu de vrijheid heeft om bier te kopen en te drinken zonder dat zijn moeder hem daarop aanpakt. Ik doe dat ook wel, maar naar mij luistert hij sowieso niet (ik wil ook geen moederrol hebben ofzo). Als ik vraag waarom zegt hij altijd 'weet ik veel' of 'deze week had ik het druk', krijg er helaas niet zoveel uit
Hij zal altijd ontkennen. Excuses zoeken. Als je zegt: kun je er dan een week zonder? Zal hij zeggen: ja hoor, maar waarom zou ik dat doen?
Anouk_HR schreef: ↑
04-01-2018 22:24
Ja, zo wordt ik wel met mijn neus op de feiten gedrukt. Het is helaas ook zo. Nu moet hij dat nog inzien :facepalm:
En dat is jouw taak niet.

Kies voor jezelf. Een alcoholist zuigt je heel langzaam leeg. En eerlijk, zo leu zal het niet meer zijn.
Moiren’ schreef: ↑
04-01-2018 22:27
Kies voor jezelf.
.
Dit. Je kunt hem niet redden, dus zorg dan tenminste dat jij hier goed uitkomt ipv een toekomst uit te zitten met een alcoholist.

Wil je zo’n man als jouw partner en vader van je kinderen?
Ik vind bier ook heel erg lekker
deze hoeveelheid komt mij niet onbekend voor :-$
nadat ik hiermee ben geconfronteerd ben ik overgestapt naar alcoholvrij bier.
Nu ben ik echt thee verslaafd inmiddels :-D
Pluisi schreef: ↑
04-01-2018 22:26
Hij zal altijd ontkennen. Excuses zoeken. Als je zegt: kun je er dan een week zonder? Zal hij zeggen: ja hoor, maar waarom zou ik dat doen?
Zo, dat heb ik inderdaad wel eens gevraagd. Dat was precies zijn antwoord
ouwewijsneus schreef: ↑
04-01-2018 22:31
Hoe werd je er precies mee geconfronteerd? Wat gaf voor jou de doorslag?
Lastig TO, opgeven bij AA is er niet bij gok ik. Kies voor jezelf meid, ik ken er ook paar: koppige alcoholisten. Ze stoppen keer en daarna gewoon weer door met oude gewoonten. Niet jouw taak, next!
winkelfanaat schreef: ↑
04-01-2018 22:25
Nee, maar dat weten we allemaal. Maar feliciteren??? Dat is iemand een schop nagegeven die het al moeilijk heeft.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Anouk_HR schreef: ↑
04-01-2018 22:26
Volgens zijn broer 'omdat het kan' en hij nu de vrijheid heeft om bier te kopen en te drinken zonder dat zijn moeder hem daarop aanpakt. Ik doe dat ook wel, maar naar mij luistert hij sowieso niet (ik wil ook geen moederrol hebben ofzo). Als ik vraag waarom zegt hij altijd 'weet ik veel' of 'deze week had ik het druk', krijg er helaas niet zoveel uit
Dat klinkt niet goed. Snapt hij niet dat dit echt te veel en te vaak is? Het zou mij ook storen als ik hem voor het blok moest zetten, dat komt ook zo bitcherig over. Ik zou hem wel vertellen dat hij hiermee kan kappen of dat de relatie over is. Geen zin in een alcoholist, en dat gaat hij wel worden als hij zo doorgaat. Maar hij zou wel gruwelijk dalen in mijn achting....
ouwewijsneus schreef: ↑
04-01-2018 22:31
Heel goed! Echte kerels gaan gewoon aan de thee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven