Chromebook, is het wat?
vrijdag 5 januari 2018 om 19:32
Pfff, net 40 en ik voel me stokoud en niet met de tijd mee!
Kind zit in de brugklas. Het heeft iets nodig waarop opdrachten gemaakt kunnen worden. Bestanden die via Magister binnen komen of een opdracht waarvoor ze nu Word gebruikt doormailen naar een docent bijvoorbeeld.
De computer is vaak in gebruik door anderen als het huiswerk gemaakt wordt. We denken nu dus aan een eigen laptop voor kind (heeft geen eigen tablet, wel telefoon). Terwijl we aan het oriënteren waren werd ook een Chromebook geopperd. Hier heb ik dus echt geen verstand van. Wat lezen op internet brengt me ook niet verder. Klinkt allemaal handig, maar is het in de praktijk ook zo handig? Kun je er genoeg mee? (Worden er voldoende benodigde programma's vervangen door iets online?)
En hoe zit het bijvoorbeeld met de opslag van wat foto's of zo? Hoe krijg je die erop?
Is er iemand die me in Jip en Janneketaal kan uitleggen waarom het nou wel/niet slim is hiervoor te kiezen?
Kind zit in de brugklas. Het heeft iets nodig waarop opdrachten gemaakt kunnen worden. Bestanden die via Magister binnen komen of een opdracht waarvoor ze nu Word gebruikt doormailen naar een docent bijvoorbeeld.
De computer is vaak in gebruik door anderen als het huiswerk gemaakt wordt. We denken nu dus aan een eigen laptop voor kind (heeft geen eigen tablet, wel telefoon). Terwijl we aan het oriënteren waren werd ook een Chromebook geopperd. Hier heb ik dus echt geen verstand van. Wat lezen op internet brengt me ook niet verder. Klinkt allemaal handig, maar is het in de praktijk ook zo handig? Kun je er genoeg mee? (Worden er voldoende benodigde programma's vervangen door iets online?)
En hoe zit het bijvoorbeeld met de opslag van wat foto's of zo? Hoe krijg je die erop?
Is er iemand die me in Jip en Janneketaal kan uitleggen waarom het nou wel/niet slim is hiervoor te kiezen?
vrijdag 5 januari 2018 om 19:38
Nee, niet doen! Bij een Chromebook kunnen leerlingen alleen online bij hun Office-pakket en bij hun bestanden (via Onedrive). Dat betekent dat ze dus niet kunnen werken als de WiFi ergens niet werkt / ze geen WiFi-code hebben. Daarnaast is de genoemde online-versie van Office beperkter en werken bijv. niet alle functies in excel (die ze bij wiskunde wel nodig gaan hebben).
Ik werk zelf op een school waar leerlingen hun eigen devices moeten meenemen en die Chromebooks worden door leerlingen unaniem verfoeid.
Edit: wij raden dit soort devices aan: http://www.dell.com/nl-nl/work/shop/lap ... 380-laptop
Ik werk zelf op een school waar leerlingen hun eigen devices moeten meenemen en die Chromebooks worden door leerlingen unaniem verfoeid.
Edit: wij raden dit soort devices aan: http://www.dell.com/nl-nl/work/shop/lap ... 380-laptop
-nienke- wijzigde dit bericht op 05-01-2018 19:40
13.40% gewijzigd
vrijdag 5 januari 2018 om 19:44
Ik heb een Chromebook, ik vind het ideaal.
Ik heb hem dan niet gebruikt voor studie maar gewoon in vrije tijd te internetten etc.
Bij aankoop van je chromebook krijg je heel veel data online op google drive. (Althans bij mij). Google drive is zegmaar een harde schijf, maar dan online. Je kunt dus overal als je internet hebt je documenten en fotos enz opzoeken.
Je hebt gewoon word en excel hoor, alleen heet het dan anders, Google docs heet het geloof ik.
Op de laptop zelf kan je niet heel erg veel kwijt omdat je dus niet zo super veel geheugen hebt.
Ik heb hem dan niet gebruikt voor studie maar gewoon in vrije tijd te internetten etc.
Bij aankoop van je chromebook krijg je heel veel data online op google drive. (Althans bij mij). Google drive is zegmaar een harde schijf, maar dan online. Je kunt dus overal als je internet hebt je documenten en fotos enz opzoeken.
Je hebt gewoon word en excel hoor, alleen heet het dan anders, Google docs heet het geloof ik.
Op de laptop zelf kan je niet heel erg veel kwijt omdat je dus niet zo super veel geheugen hebt.
vrijdag 5 januari 2018 om 19:45
Graag gedaan! Dit is overigens ook een aanrader (en betaalbaarder): http://www.dell.com/nl-nl/work/shop/lap ... 180-laptop
vrijdag 5 januari 2018 om 19:46
Een Office-pakket is niet zo heel duur en voor scholieren nog met korting ook volgens mij.
Ik heb op mijn werk een Chromebook en vind het een onding. Net te klein om fijn te kunnen werken (geen overzicht). En als de WiFi wegvalt, gebeurt vaak op mijn werkplek, kan je idd niets.
vrijdag 5 januari 2018 om 19:47
Ja daar heb je gelijk in, je kunt alleen bij je office pakket als je internet hebt.-Nienke- schreef: ↑05-01-2018 19:38Nee, niet doen! Bij een Chromebook kunnen leerlingen alleen online bij hun Office-pakket en bij hun bestanden (via Onedrive). Dat betekent dat ze dus niet kunnen werken als de WiFi ergens niet werkt / ze geen WiFi-code hebben. Daarnaast is de genoemde online-versie van Office beperkter en werken bijv. niet alle functies in excel (die ze bij wiskunde wel nodig gaan hebben).
Maar eerlijk.. waar is er tegenwoordig geen wifi meer dan?
vrijdag 5 januari 2018 om 19:49
Op scholen is het blijkbaar on-mo-ge-lijk om een stabiel Wi-Fi-netwerk te creëren. Hier ligt de WiFi er zeker wekelijks helemaal uit. (Gelukkig heb ik tegenwoordig een vaste computer).
vrijdag 5 januari 2018 om 20:09
Bij mijn zoon in de klas hebben de meeste kinderen een chromebook.
Wij zijn fan.
Het is inderdaad een 'internet' laptop, als er geen verbinding is, kan je niet werken.
Maar serieus, tegenwoordig is er toch bijna overal wifi?
Op school in ieder geval wel, (wellicht een uitzondering, maar zeer stabiel en (bijna) altijd werktend) en thuis, waar hij huiswerk moet maken ook.
Dat het een keer uitvalt kan gebeuren, daar zou ik het niet kopen van een chromebook niet perse voor laten.
Wij zijn fan.
Het is inderdaad een 'internet' laptop, als er geen verbinding is, kan je niet werken.
Maar serieus, tegenwoordig is er toch bijna overal wifi?
Op school in ieder geval wel, (wellicht een uitzondering, maar zeer stabiel en (bijna) altijd werktend) en thuis, waar hij huiswerk moet maken ook.
Dat het een keer uitvalt kan gebeuren, daar zou ik het niet kopen van een chromebook niet perse voor laten.
vrijdag 5 januari 2018 om 20:23
Ik zou geen Chromebook kopen. Koop liever een simpele Windows laptop waarop je geen rotzooi installeert, waardoor het apparaat traag wordt.
Ik weet niet welk niveau je kind doet maar sowiesk op de havo en vwo wordt in de bovenbouw gewerkt met Excel (formules en grafieken maken). Office 365 is hier niet uitgebreid genoeg voor. Ook kan de Chromebook veel bestandsformaten niet aan, bepaalde videoformaten etc. Kortom, niet aan beginnen.
Ik weet niet welk niveau je kind doet maar sowiesk op de havo en vwo wordt in de bovenbouw gewerkt met Excel (formules en grafieken maken). Office 365 is hier niet uitgebreid genoeg voor. Ook kan de Chromebook veel bestandsformaten niet aan, bepaalde videoformaten etc. Kortom, niet aan beginnen.
vrijdag 5 januari 2018 om 21:31
Ik heb al jarenlang een chromebook. Vooral rekening houden met het feit dat dingen als Microsoft Word niet echt een goede combinatie zijn. Ik gebruik alles in Google Docs en dat kan ik omdat Blackboard (waar ik opdrachten moet inleveren) direct vanaf Google Drive kan uploaden. Als Magister er niet goed mee werkt lijkt het me één groot drama, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Voordeel vind ik dat ze supersnel zijn, licht en dus makkelijk mee te nemen en dat ik niet moeilijk hoef te doen met bestanden overzetten naar desktop of moeilijk doen met inloggen of wat dan ook. Het nadeel is dus dat het vooral internet vereist (heb ik persoonlijk geen last van) en dat je er geen programma's op kan installeren (waar ik ook geen last van heb: ik heb de chromebook naast mijn desktop aangeschaft).
Voordeel vind ik dat ze supersnel zijn, licht en dus makkelijk mee te nemen en dat ik niet moeilijk hoef te doen met bestanden overzetten naar desktop of moeilijk doen met inloggen of wat dan ook. Het nadeel is dus dat het vooral internet vereist (heb ik persoonlijk geen last van) en dat je er geen programma's op kan installeren (waar ik ook geen last van heb: ik heb de chromebook naast mijn desktop aangeschaft).
vrijdag 5 januari 2018 om 21:38
De ene school gebruikt google education, de andere school Microsoft office 365.
Als een school google education gebrukt, kan je met een chromebook er prima mee werken.
Mocht een school Microsoft office 365 gebruiken, dan is een Windows laptop een betere optie. De chromebook zal wel werken, maar je zit dan wel met het probleem dat je geen office lokaal kan installeren en dus gebruik moet maken van de office web app,
Vraag voor de zekerheid aan de school zelf (ict afdeling) voor advies over aanschaf van een laptop.
Als een school google education gebrukt, kan je met een chromebook er prima mee werken.
Mocht een school Microsoft office 365 gebruiken, dan is een Windows laptop een betere optie. De chromebook zal wel werken, maar je zit dan wel met het probleem dat je geen office lokaal kan installeren en dus gebruik moet maken van de office web app,
Vraag voor de zekerheid aan de school zelf (ict afdeling) voor advies over aanschaf van een laptop.
vrijdag 5 januari 2018 om 21:41
Niet onmogelijk, zolang de school niet de concierge of een docent die weet hoe de computer aangezet moet worden het wifi netwerk laat aanleggen en onderhouden.....
ik heb op diverse scholen gewerkt waar het wifi netwerk wel prima was, ook op een basisschool. En ja, het werd door een bedrijf aangelegd en onderhouden.
vrijdag 5 januari 2018 om 21:56
" We denken nu dus aan een eigen laptop voor kind (heeft geen eigen tablet, wel telefoon). Terwijl we aan het oriënteren waren werd ook een Chromebook geopperd."
Check wat de school vereist / adviseert. Sommige scholen eisen Windows, of verplichten Microsoft Office te installeren.
Voor de prijs maakt het eigenlijk niet zo uit: voor 250 euro heb je een lichtgewicht chromebook of een lichtgewicht windows-laptop.
Check wat de school vereist / adviseert. Sommige scholen eisen Windows, of verplichten Microsoft Office te installeren.
Voor de prijs maakt het eigenlijk niet zo uit: voor 250 euro heb je een lichtgewicht chromebook of een lichtgewicht windows-laptop.
vrijdag 5 januari 2018 om 22:00
Mijn zoon zit ook in de brugklas en een eigen device is bij hem op school verplicht. De Chromebook wordt door school aanbevolen en die is ook te leasen via school. Inclusief verzekering en ict ondersteuning op school. Alle programma's die hij nodig heeft voor school kan hij gebruiken op de Chromebook. Alleen kan je geen dingen downloaden en opslaan op de Chromebook zelf. Mijn zoon is getrouwd met zijn Chromebook:-)
vrijdag 5 januari 2018 om 22:27
Bedankt voor alle verschillende reacties. Een belletje naar school is inderdaad niet onverstandig. Al zou ik niet weten naar wie ik zou moeten vragen. Mailtje naar de mentor dan maar...
Wat een gebeuren zeg, die computers. Je moet echt meerennen om alle ontwikkelingen bij te houden en bijbehorende begrippen te kennen. Een eigen device hebben ???
Voel me echt een bejaarde
Wat een gebeuren zeg, die computers. Je moet echt meerennen om alle ontwikkelingen bij te houden en bijbehorende begrippen te kennen. Een eigen device hebben ???
Voel me echt een bejaarde
vrijdag 5 januari 2018 om 22:48
Dat Google al je gegevens verzamelt en exploiteert. Google weet meer van je dan je moeder, man/vrouw en kinderen samen.
Dat vind ik uiterst onbehaaglijk; ben zeer op mijn privacy gesteld en zal mijn huid in elk geval zo duur mogelijk verkopen.
En Chromebook IS Google.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 6 januari 2018 om 09:13