Elkaar vertrouwen

10-02-2009 14:56 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik ben al meer dna een jaar samenmet mijn vriendin en we hebbenhet heel goed samen. het probleem is echter dat ze een heel sociaal iemand is en gemakkelijk met vreemdenligt te praten en minder fysieke afstand ten opzichte van hen bewaart. bovendien heeft ze ook nog een redelijk goed contact met haar ex-vriend en is ze ook lid geworden van facebook waardoor ze terug contact heeft met vrienden van jaren geleden; al die dingen maken dat ik me vaak heel onzeker voel. ik zie haar heel graag maar ben ook heel bang om haar te verliezen. vertrouwen is iets heel moeilijk en ik probeer het wel maar het lukt me echt niet. ik weet niet hoe je iemand leert vertrouwen en het is iets wat er is of er niet is maar voor mij is het er niet momenteel, wat zeer frustrerend is. ik ben ook heel bang te verliezen waar ik van houd en beeld me vaak scenario's in dat we tien jaar samen zijn en ze opeens mijn vertrouwen beschaamt en dat ik dan tien jaar aan een verkeerde persoon heb besteed. dat is part of the game kan je zeggen maar bij mij zit het werkelijk zeer diep, ik wil gewoon niet door iemand gekwetst worden en zij is eigenlijk de enige die me zo hard kan kwetsen.

ik hoop op heel at reacties van jullie opdat ik me een beetje zou geholpen kunnen voelen. zijn dit normale situaties? is mijn reactie normaal als ik kwaad word omdat ze een ex bij haar thuis zou laten komen die tot voor kort nog iets voor haar voelde? is het normaal dat ik het erg vind dat ze met vreemden praat en dat ze iemand vastneemt die onlangs nog gevoelens voor haar had?

alvast bedankt!
Ik denk: zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Wat je vriendin doet is allemaal vrij normaal. Jouw houding echter niet. Ze is bij jou toch? Als ze een ander wil zou ze daar wel heel gaan.

Vertrouw je vriendin of zoek een ander.
Hallo,

Het is een keuze om iemand te vertrouwen. Jij kan dus ook kiezen om haar te vertrouwen. En ook kan je kiezen om haar oordeelsvermogen serieus te nemen. In jouw ogen is het contact dat ze heeft soms iets te fysiek, in haar ogen niet.

Omdat je om haar geeft zal het je veel verdriet doen als uiteindelijk blijkt dat ze niet betrouwbaar is. Maar dat is geen reden om haar nu te gaan wantrouwen. Al deze onzekerheid aan jouw kant is toch ook verdriet.

Je kan namelijk ook andersom redeneren:

Wat als over 10 jaar blijkt dat ze je al die jaren trouw is geweest, eerlijk is geweest, je heeft gerespecteerd en zielsveel van je heeft gehouden en jij blijkt al die tijd wantrouwen gevoeld, aan haar getwijfeld, etc.

Dan is het naar en belastend voor jou en nog ten onrechte ook. En voor je vriendin ook.

Ik denk dus dat het probleem niet is dat je vriendin zo sociaal is. Het probleem is dat jij moeite hebt om iemand te vertrouwen.

Is dit je eerste serieuze relatie of heb je wellicht eerder een relatie gehad met iemand voor wie je serieuze gevoelens had? Was je toen ook zo wantrouwend?

Gr,

WZK
quote:whiterabbit86 schreef op 10 februari 2009 @ 14:56:

hallo,

het probleem is echter dat ze een heel sociaal iemand is en gemakkelijk met vreemdenligt te praten en minder fysieke afstand ten opzichte van hen bewaart.

haha, als ze alsmaar met wildvreemden gaat liggen om te praten zou ik er ook nerveus van worden..

Maar zonder gekheid: nou én? fijn dat je een sociale vriendin hebt een geen mensenschuwe muurbloem.

Het probleem is niet dat zij sociaal is maar jij enorm onzeker. Als je daar nu eens aan gaat werken kan zij lekker sociaal blijven doen!
Het kan ook nog eens versterkend werken:

Jij wantrouwt haar de hele tijd, maakt haar steeds verwijten, zij voelt zich er zo rot over dat ze op een gegeven ogenblik denkt "weet je wat bekijk het, steeds zeur je erover, ik zal je geven wat je wilt en gaat vreemd" (of maakt het uit).
vertrouwen leer je door los te laten en te zien dat het goed is.

door hard te knijpen glipt t zand door je vingers, door los te laten blijft t liggen.

jouw vriendin is sociaal en spontaan, dar ben je schijnbaar voor gevallen ooit dus vremmd dat die eigenschappen je nu een beetje tegen gaan staan.

ze is al meer dan een jaar jouw vriendin zeg je, dan is het toch wel mogelijk om te geloven dat ze t serieus met je meent?

ik hoop voor je dat je vertrouwen in haar krijgt, hoop het voor haar ook trouwens ik weet hoe het is om in een jaloerse relatie te zitten.

dan voel je je niet serieus genoemen en das ook geen pretje.

succes!
Wat heeft het voor zin om nu al van allerlei doemscenario's voor 'over tien jaar' te gaan uitdokteren? Niet echt eerlijk naar je vriendin toe. Ze kan het op die manier dus hoe dan ook nooit goed doen. Ze is toch bij jou? Zegt dat niet genoeg?

De halve wereld is lid van Facebook. En de meeste mensen maken daar geen account aan om affaires te beginnen met hun vriendjes van de kleuterschool. Dat je vriendin nog goed contact heeft met je ex lijkt me alleen maar een goed teken. Het betekent namelijk dat ze volwassen genoeg is om, ook na een relatie, op een normale manier met iemand om te blijven gaan. Er zijn genoeg mensen die elkaar het servies naar het hoofd smijten omdat ze hun eigen trots niet opzij kunnen zetten. Da's pas iets om je zorgen over te maken.

Relax een beetje, zou ik zeggen. Wees blij met je vriendin en geniet van je relatie. Geen zorgen als daar geen echte aanleiding voor is.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Dont try to posses love! Love is meant to be FREE... If you try to posses it, you'll lose it!
TO, jouw post zegt meer over jouzelf dan over je vriendin. Het zegt mij dat je onzeker bent over zaken waarover het niet normaal is, zeker niet in deze context, om er onzeker over te zijn. Praten met vreemden, facebook etc, alles wat je noemt doet ongeveer iedereen en is zeker geen basis om wantrouwen op te hebben. Dit betekent dat het wantrouwen wat jij hebt komt doordat jij onzeker bent. Ik denk zowel over jezelf, als over de relatie als over jouw positie in deze relatie.

Vraag jij je wel eens af wat zo'n leuke meid toch met jou moet? Denk je dat overal een leukere jongen op de loer ligt voor haar? Werk aan je eigen onzekerheid en je vertrouwen in de relatie zal toenemen.
hoi,

ik heb dit ook. alleen omgekeerd en heb me hiermee flink in de nesten gewerkt. doordat ik weet dat mijn vriend erg jaloers is, heb ik hem niet verteld dat ik kortstondig iets heb gehad met twee mannen die hij kent. (voor zijn tijd uiteraard) hier is hij erg boos over. maar door zijn reacties op hoe ik met exen e.d. omga (als ze mij bellen of mailen, beantwoord ik dat gewoon, zit niks sexueels bij) werd voor mij de drempel steeds hoger om te vertellen dat dat gebeurd is. ik weet dat ik fout zit door niet de waarheid aan hem te vertellen, maar ik vond dat ik ook dingen voor mezelf mag houden... het is immers voor zijn tijd gebeurd...
Zwollywood, je hebt gelijk hoor, wat niet weet dat niet deert. Het waren maar kortstondige relaties, ga hem daar niet gek mee maken. Zelf heb ik veel ervaring met zuidelijke mannen (Spanje, Marokko, Zuid-Amerika) en daar is het echt niet gebruikelijk dat je doodleuk met een ex omgaat. Ik heb goede vrienden met wie ik in een grijs verleden weleens heb gezoend of een ONS gehad maar houd wijselijk mijn mond. Op zich vind ik jaloezie vanwege vermeende rivalen niet zo erg, zelfs wel voorstelbaar.

Als je het moeilijk vindt dat er een ex over de vloer te laten komen, zeg dat dan op een bescheiden manier maar word niet kwaad.

Iets anders vind ik jaloezie op vreemden en vriendinnen. Dat kan echt niet. Een relatie van mij is daarop stukgelopen, elke keer een drama als ik met vriendinnen op stap wilde.
A dirty mind is a joy forever. (Oscar WIlde)
quote:whiterabbit86 schreef op 10 februari 2009 @ 14:56:

hallo,

ik ben al meer dna een jaar samenmet mijn vriendin en we hebbenhet heel goed samen. het probleem is echter dat ze een heel sociaal iemand is en gemakkelijk met vreemdenligt te praten en minder fysieke afstand ten opzichte van hen bewaart. bovendien heeft ze ook nog een redelijk goed contact met haar ex-vriend en is ze ook lid geworden van facebook waardoor ze terug contact heeft met vrienden van jaren geleden; al die dingen maken dat ik me vaak heel onzeker voel. ik zie haar heel graag maar ben ook heel bang om haar te verliezen. vertrouwen is iets heel moeilijk en ik probeer het wel maar het lukt me echt niet. ik weet niet hoe je iemand leert vertrouwen en het is iets wat er is of er niet is maar voor mij is het er niet momenteel, wat zeer frustrerend is. ik ben ook heel bang te verliezen waar ik van houd en beeld me vaak scenario's in dat we tien jaar samen zijn en ze opeens mijn vertrouwen beschaamt en dat ik dan tien jaar aan een verkeerde persoon heb besteed. dat is part of the game kan je zeggen maar bij mij zit het werkelijk zeer diep, ik wil gewoon niet door iemand gekwetst worden en zij is eigenlijk de enige die me zo hard kan kwetsen.

ik hoop op heel at reacties van jullie opdat ik me een beetje zou geholpen kunnen voelen. zijn dit normale situaties? is mijn reactie normaal als ik kwaad word omdat ze een ex bij haar thuis zou laten komen die tot voor kort nog iets voor haar voelde? is het normaal dat ik het erg vind dat ze met vreemden praat en dat ze iemand vastneemt die onlangs nog gevoelens voor haar had?

alvast bedankt!Als je dat werkelijk meent zul je zelf de relatie moeten verbreken. Dat is de enige manier waarop je zeker kunt zijn dat je niet wordt gekwetst. En als je de relatie persé in stand wil houden dan wordt het tijd om je te realiseren dat het het grote-mensen-leven nou eenmaal niet over rozen gaat, dat er altijd een kans bestaat dat je gekwetst wordt én dat je dat net als alle andere mensen gewoon zult overleven.
Lieve whiterabbit,

Je vraag is: is het gedrag van mijn vriendin normaal. Het antwoord is: ja, haar gedrag is normaal.

Ik heb ook Facebook, ik heb ook een ex waar ik nog mee bevriend ben en ik ben ook heel open en fysiek naar anderen toe. Mijn vriend heeft hier geen moeite mee.

Volgens mij ligt het probleem niet bij haar, maar bij jou.

Je bent duidelijk jaloers in haar gedrag ten opzichte van haar ex. Waar komt die angst bij jou vandaan?

Je snapt toch ook wel dat je vriendin niet kan beloven dat ze in 2019 nog steeds bij je is?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
het is jouw probleem dat je haar niet kan vertrouwen.

maak het niet ook haar probleem, je vriendin doet niks fout!

het is jouw eigen onzekerheid.

als je haar niet kwijt wilt hierdoor, moet je hier toch mee om leren gaan, je vriendin moet je niet willen veranderen.

Misschien gewoon het risico nemen dat je haar vertrouwd en loslaat?!
Ik snap jou gevoel opzich ook wel!

Relaliseer je dat niets raar of stom is.

Jou onzekerheid is niet raar en haar sociaalheid niet!

Maar het lekkerste is als je binnen een relatie op één lijn ligt.

Mijn vriend en ik hebben gewoon vanaf het begin met elkaar afgesproken dat we niets afspreken met mensen van het andere geslacht.. Wel in groepsverband natuurlijk, maar niet onder vier ogen.

Dat anderen dat raar vinden of weet ik veel wat maakt me niet zo uit, ik ben blij dat het binnen mijn relatie op één lijn ligt!

Het maakt niet uit wie van jullie fout bezig is, zolang je er maar met z'n 2een uit komt! Misschien kun je het wel met haar bespreken, misschien wil ze wel rekening met je gevoel houden, of kan ze je overtuigen van dingen waar jij je twijfels over hebt!

Good luck!

en probeer alsnog iets aan je onzekerheid te doen, gewoon voor jezelf.. want ik merk ook aan mezelf dat het niet ten goede komt van een relatie..
quote:Drew86 schreef op 23 februari 2009 @ 18:24:

Ik snap jou gevoel opzich ook wel!

Relaliseer je dat niets raar of stom is.

Jou onzekerheid is niet raar en haar sociaalheid niet!

Maar het lekkerste is als je binnen een relatie op één lijn ligt.

Mijn vriend en ik hebben gewoon vanaf het begin met elkaar afgesproken dat we niets afspreken met mensen van het andere geslacht.. Wel in groepsverband natuurlijk, maar niet onder vier ogen.

Ik wil je niet als raar bestempelen, maar begrijpen doe ik het niet. Begrijp ik goed dat jullie over en weer dus geen een op een contact mogen hebben met iemand van het andere geslacht?

Ook niet zakelijk?En wat als het je (van mijn part homoseksuele) buurjongen is met wie je bent opgegroeid?Etc, etc.

Als jullie dan beiden zo op 1 lijn zitten in hoe contact moet zijn tussen jullie en wat de ander wel/niet zou kwetsen. Dan is zo'n afspraak om nooit 1-1 contact te hebben met iemand van het andere geslacht toch helemaal niet nodig?

Zien jullie dat als "de kat op het spek binden" of zoiets dergelijks?

Ik heb geen "afspraakjes" met andere mannen en mijn man ook niet met andere vrouwen. In zoverre kan ik met je mee. Maar gewoon zakelijk of goede vrienden onder elkaar moet kunnen. Toch?

Ik bedoel dit niet (ver)oordelend, maar ben oprecht geïnteresseerd.
De situatie is ontstaan omdat we allebei alleen goede vrienden van het zelfde geslacht hebben!

Hij had geen goede vriendin ofzo.. en ik geen goede vriend!

Als dat anders was hadden we die afspraak misschien ook niet, maar aangezien onze situatie, konden we die afspraak maken. En wat zakelijk beteft, mocht die situatie komen dan kan dat!

Maar het is er zo ingegroeid, we weten binnen onze relatie niet beter en het gaat prima!
Ik herken hierin men vorige relatie... En die is hierop stukgelopen...

Mijn ex deed niks als commentaar geven omdat ik met die en die had gepraat,... Om gek van te worden!!

Zoals je hier kunt lezen wat jou vriendin doet is NORMAAL!!!!

Het is niet omdat je sociaal bent dat je met iedereen in bed duikt en daar opeens mee stoppen? Kan ik me niet voorstellen dat ik vanaf nu ineens nie meer "zomaar" mag beginnen te babbelen! Dat zit in je karakter, en iemands karakter veranderen???

Faceboek heb ik ook (net als de halve wereldbol) leuk toch? oude klasgenoten, oude sportvrienden,... terug"zien" zien hoe het met hen gegaan is!

Ik denk dat jij dringend vertrouwen in je vriendin moet krijgen want anders geraak je haar inderdaad kwijt door je eigen gedrag!

Veel succes
quote:Drew86 schreef op 25 februari 2009 @ 09:44:

De situatie is ontstaan omdat we allebei alleen goede vrienden van het zelfde geslacht hebben!

Hij had geen goede vriendin ofzo.. en ik geen goede vriend!

Als dat anders was hadden we die afspraak misschien ook niet, maar aangezien onze situatie, konden we die afspraak maken. En wat zakelijk beteft, mocht die situatie komen dan kan dat!

Maar het is er zo ingegroeid, we weten binnen onze relatie niet beter en het gaat prima!Ok, op die manier is het wel logisch. Zeker ook omdat je aangeeft dat het bijvoorbeeld zakelijk gewoon moet kunnen mocht het ontstaan. Begrijp je nu beter. Het kwam in eerste instantie wat rigide op me over, maar zo zit het dus niet. Dank je voor de verheldering.
Hoi,

Ik herken het wel. Heb er zelf ook last van. Zelf heb ik het erkent als verlatingsangst gecombineerd met mijn onzekerheid.

Ik heb er over gesproken met mijn vriend, die wel begrip heeft, maar ik vraag hem ook om niet anders te handelen. Ik zal het moeten accepteren omdat ik vind dat deze eigenschap me er niet mooier op maak. Wel zie ik dat hij zich enigszins aanpast omdat hij sommige vrouwen wel het idee kon geven van een flirt en dat was niet helemaal de bedoeling....

De laatste tijd gaat het beter, als me wat dwars zit, schrijf ik het voor mezelf op, of terwijl van me af en kan ik er weer even tegen aan. Tevens denk ik maar, als hij gaat, dan gaat hij en is hij mij niet waard. Maar ja, hij heeft mij niets voor niets gekozen en wilt met mij oud worden. Dus daar hou ik me aan vast.

Sterkte en hopelijk kom je eruit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven