Geld & Recht alle pijlers

Bewindvoering moeder

05-01-2018 23:20 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-ers,

Graag wil ik jullie advies over de situatie rondom mijn moeder. Ik zal eerst even een korte situatieschets geven.

Mijn man en ik beheren nu een klein jaar de financiën van mijn moeder. Dit nadat zij in een half jaar tijd 2x om een behoorlijk geldbedrag (te leen) had gevraagd. Wij hebben toen toegezegd dit te lenen op voorwaarde dat wij de financiën mochten regelen, wij hadden namelijk al erg sterk het vermoeden dat zij dit niet meer goed deed. Wat toen bleek, was een enorme schok. Zo bleek dat mijn moeder wel 7 betaalrekeningen gebruikte en zo het ene gat met het volgende gat opvulde. Binnen vrij korte tijd hadden we dit gelukkig opgelost maar dit was niet het einde van alle problematiek. Waar we nu herhaaldelijk tegenaan lopen is dat mijn moeder rekeningen achter houdt of gewoonweg hele domme beslissingen maakt. Er zijn rekeningen die oplopen van ca. €30,- naar zo'n €150,- doordat ze de enveloppen niet aan ons geeft maar achterhoudt. Een ander voorbeeld is dat ze haar autoverzekering had opgezegd maar wel (ook bedrijfsmatig) gebruik bleef maken van de auto met als bekeuring van €407,- als gevolg.

Nu zitten wij erover te denken om mijn moeder officieel onder curatele/bewindvoering te laten stellen. Wij zijn echter niet bekend met beide regelingen en vandaar dit topic. Is bewindvoering of curatele een oplossing? Komt daarmee de post automatisch bij ons i.p.v. mijn moeder terecht bijvoorbeeld? Wij zitten momenteel met de handen in het haar. Iedere keer dat wij iets enigszins opgelost krijgen, komt ze met een volgende rekening/bekeuring/o.i.d. die vervolgens dus al maanden verlopen (kan) zijn.

Dus:
Wie heeft er advies voor ons? Wij willen dus een manier om te voorkomen dat mijn moeder zelf deze verkeerde keuzes/handelingen blijft maken en wij stap voor stap de boel op de rit kunnen krijgen en houden. Alvast bedankt!

NB. Zowel mijn man als ik kunnen wél goed met geld omgaan. Wij zitten er zogezegd warmpjes bij en het is voor ons dan ook geen probleem om mijn moeders financiële leven op de rit te kunnen krijgen. Het probleem zit er echt in dat zij tegenwerkt.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Bedankt voor alle tips en adviezen. Ook de scherpe vragen geven weer even een frisse blik op de situatie.

Ik ga deze week even naar mijn huisarts om het een en ander te bespreken. Mijn moeder zit helaas bij een andere huisarts (ik daar vroeger ook). Mijn moeder erkent het alcohol probleem niet dus dit maakt het wel moeilijker ben ik bang. Daarnaast is het probleem dat we meer dan 100km van elkaar vandaan wonen.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Potplant schreef:
06-01-2018 09:38
Hoe heeft je moeder die autoverzekering kunnen opzeggen? Verzekeringsmaatschappijen doen dit namelijk niet zonder vrijwaringsbewijs, of bewijs van een andere verzekering.

Niet bedoelt om te zeiken, maar meer om te zeggen dat je moeder enigszins moeite doet voor dit soort zaken.
Jawel hoor. Je kunt een autoverzekering gewoon opzeggen, meestal met een opzegtermijn van een maand. Vrijwaring is alleen nodig als je de auto per verkoopdatum niet meer wilt verzekeren. Dus om onder de opzegtermijn uit te komen. Verzekeraars zijn niet verantwoordelijk voor het verzekerd zijn van een voertuig.
Hugh-Jazz schreef:
06-01-2018 21:40
Jawel hoor. Je kunt een autoverzekering gewoon opzeggen, meestal met een opzegtermijn van een maand. Vrijwaring is alleen nodig als je de auto per verkoopdatum niet meer wilt verzekeren. Dus om onder de opzegtermijn uit te komen. Verzekeraars zijn niet verantwoordelijk voor het verzekerd zijn van een voertuig.
Mijn ervaring is anders.
Hoi Flipflop

Ik werk zelf als maatschappelijk werkster in de verslavingszorg en werk hierbij nauw samen met bewindvoerders.

Wat betreft de financiën is een bezoek aan de huisarts een goede eerste stap. Hij of zij kan voor de rechtbank beschrijven op welke grond je moeder ondersteuning van een bewindvoerster nodig heeft. Zodat de rechtbank dit uiteindelijk aan jullie geeft.

Wat betreft de overige situatie van je moeder: het feit dat ze regelmatig drinkt maakt dat er nog meer zorgwekkende problemen ontstaan (zoals je volgens mij zelf ook al beschreef over oa het huishouden). Super herkenbaar bij mijn cliënten uit de verslavingszorg. De huisarts of anders de WMO vd gemeente waar je moeder woont, kunnen helpen bij de rest van de situatie. Denk aan: opnames en behandeling, stabiliseren van huidig drinkgedrag en verbeteren van de leefomgeving, welzijn e.d.
Hiervoor kun je ook de effecten die ontstaan vanuit haar gedrag (het drinken) benoemen aan de huisarts, als jou dit beter dunkt. Deze beslissing is aan jou en kun jij het beste maken. Een goede maatschappelijk werkster of huisarts komt tijdens het uitvragen daar toch vaak wel op uit.
Misschien is de sleutel van de brievenbus innemen een snelle, voorlopige oplossing? Moet je wel dagelijks even langs om de brievenbus te legen. Maar dan zie je wel alle boetes en de schriftelijke bevestiging van het opzeggen van de verzekering.
Hugh-Jazz schreef:
06-01-2018 21:40
Mijn ervaring is ook anders. Als adviseur vraag ik altijd naar de reden van opzegging. Meestal heeft iemand wel een kopie vrijwaring. Is dat er niet, en is er geen duidelijk verhaal, dan wijzen we mensen heel nadrukkelijk op de wettelijke verzekeringsplicht en het risico op boetes als ze niet aan de verzekeringsplicht voldoen. Ik krijg de indruk dat zoiets hier niet gebeurd is.
Als je zou willen, zou je hiervan best een klacht kunnen indienen bij de verzekeraar, en ik denk dat je best sterk staat. Ze hebben zich (deels) niet gehouden aan de zorgplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven