Studiekeuze
zondag 7 januari 2018 om 19:26
Ik denk dat je op die leeftijd toch echt zelf moet gaan ontdekken waar je interesses liggen en wat voor opleiding je wil gaan doen.
Ik zou het als ik jou dochter was echt niet leuk vinden als je het hebt over 'Momenteel zijn we aan het kijken naar de opleiding leraar Nederlands op het voortgezet onderwijs en naar de Pabo'
Het is haar opleiding, haar toekomst, laat haar eigen keuzes maken
Ik zou het als ik jou dochter was echt niet leuk vinden als je het hebt over 'Momenteel zijn we aan het kijken naar de opleiding leraar Nederlands op het voortgezet onderwijs en naar de Pabo'
Het is haar opleiding, haar toekomst, laat haar eigen keuzes maken
hayleydunphy wijzigde dit bericht op 07-01-2018 19:30
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.26% gewijzigd
zondag 7 januari 2018 om 19:33
zondag 7 januari 2018 om 19:34
Bedankt hé. Als vrouwelijke ingenieur vind ik zulke opmerkingen echt zo ouderwets... Alsof elk meisje graag voor de klas wil staan of mensen wil verzorgen.
zondag 7 januari 2018 om 19:34
Ik ben verschillende websites van hogescholen afgegaan. Kijken wat zij als aanbod hebben, wat daaruit ik precies leuk vond. Laat je dochter dat eens doen, en een aantal studiekeuzetests.
https://www.123test.nl/studiekeuzetest/
https://www.123test.nl/studiekeuzetest/
zondag 7 januari 2018 om 19:35
zondag 7 januari 2018 om 19:39
Flauw gereageerd? Je komt hier op een forum vragen of wij nog suggesties hebben van opleidingen welke je dochter zou kunnen volgen. Ik vind dat die keuzes door je dochter zelf gemaakt moeten worden.
Natuurlijk kan je meedenken. Maar dat vind ik toch wat anders als samen een opleiding uitzoeken en naar die open dagen gaan.
Laat je dochter zelf op internet kijken wat er voor opleidingen zijn en wat je daarmee kan doen. Door alleen al op de algemene website te kijken van de dichtstbijzijnde hogeschool kan je veel lezen en leren over alle verschillende opleidingen. Is je dochter er op die manier wel al mee bezig?
zondag 7 januari 2018 om 19:39
Hoe zien de leerkrachten op school haar?
Heeft ze al testen gedaan qua studiekeuze?
Met kinderen en taal ... dan kan ze evengoed uitkomen bij bijvoorbeeld logopedie.
Of in een bibliotheek terecht komen.
Als ze écht niet goed weet wat ze wil ... Waarom dan geen tussenjaar?
Jaartje werken en erachter komen wat haar ding kan worden of wat haar dromen zijn?
(Liever dat dan een jaar centen wegsmijten aan een richting op HBO die ze misschien toch niet volhoudt of toch niet haar ding is.)
Kijk ook niet alleen bij de hogeschool die het dichtste bij is.
Misschien wel handig qua vervoer, maar misschien zijn er elders richtingen die haar meer aanspreken.
Of specifieke richtingen die alleen maar op bijvoorbeeld 2 of 3 hogescholen zijn.
Heeft ze al testen gedaan qua studiekeuze?
Met kinderen en taal ... dan kan ze evengoed uitkomen bij bijvoorbeeld logopedie.
Of in een bibliotheek terecht komen.
Als ze écht niet goed weet wat ze wil ... Waarom dan geen tussenjaar?
Jaartje werken en erachter komen wat haar ding kan worden of wat haar dromen zijn?
(Liever dat dan een jaar centen wegsmijten aan een richting op HBO die ze misschien toch niet volhoudt of toch niet haar ding is.)
Kijk ook niet alleen bij de hogeschool die het dichtste bij is.
Misschien wel handig qua vervoer, maar misschien zijn er elders richtingen die haar meer aanspreken.
Of specifieke richtingen die alleen maar op bijvoorbeeld 2 of 3 hogescholen zijn.
zondag 7 januari 2018 om 19:47
Ik lees ook heel graag, ben heao gaan doen.. inlezen, praten met mensen die een bepaalde opldeiding hebben gedaan, in een bepaald vakgebied werken. Zelfs een dagje meelopen is een optie. Laat haar zich orienteren en laat ze zich vooral nergens door beperken in deze fase. Ook als ze niet direct op de nodige opleiding in kan stromen. Als ze nu weet wat ze wil is dat een omweg nog wel waard.. idd logopedie, maar ook ergo of fysiotherapie kunnen nog (met kinderen), maar ook werken bij een kindermagazine, kindermarketingbureau, design van kinderspeelgoed of kleding, organiseren van kidsevents: en dan ga ik alleen nog maar uit van nederlands en kinderen.. leraar worden is wel echt maar 1 van 1000 opties
zondag 7 januari 2018 om 19:55
Ik ben laatst met dochter naar de open dag van hbo-v geweest maar daar kan je in principe met elk profiel heen
Wel is een pakket met biologie erin handig maar als je dat niet hebt kan je daar een extra toets voor doen, waar je de stof van kunt oefenen eerst.
Dus serveer zorg( mocht dat haar interesse hebben) niet bij voorbaat af en bezoek een open dag of laat haar een meeloopdag doen met een student
Wel is een pakket met biologie erin handig maar als je dat niet hebt kan je daar een extra toets voor doen, waar je de stof van kunt oefenen eerst.
Dus serveer zorg( mocht dat haar interesse hebben) niet bij voorbaat af en bezoek een open dag of laat haar een meeloopdag doen met een student
lientje69 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 20:41
0.37% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
zondag 7 januari 2018 om 20:17
Werken in een bieb? Als medewerker daar geef je ook vaak voorlichting aan klassen bijvoorbeeld.
https://www.kb.nl/organisatie/onderzoek ... enschappen
https://www.kb.nl/organisatie/onderzoek ... enschappen
zondag 7 januari 2018 om 20:45
Inderdaad de bibliotheek of het archief? Archief klinkt heel saai, maar is het niet
Mijn moeder had dit namelijk 10 jaar geleden over mij kunnen schrijven. Goed in Nederlands, introvert, harde werker, niet technisch, pabo leek me leuk maar voor de klas staan bleek toch niet mijn ding. Ik ben uiteindelijk in het archief beland. Erg leuk
Mijn moeder had dit namelijk 10 jaar geleden over mij kunnen schrijven. Goed in Nederlands, introvert, harde werker, niet technisch, pabo leek me leuk maar voor de klas staan bleek toch niet mijn ding. Ik ben uiteindelijk in het archief beland. Erg leuk