Lijf & Lijn alle pijlers

Wandelen voor afvallen!

08-01-2018 11:51 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ben nu een tijd bezig met wandelen om kilotjes kwijt te raken, dit is weer zo'n topic waar er al honderden van zijn maar kon het antwoord niet vinden :).

Ik ben ook bezig met het letten op mijn voeding en alleen daarmee zou ik al moeten afvallen (intake van rond de 1100 tot 1300kcal).

Mijn vraag is, ik weet dat je duur moet hardlopen / wandelen om meer vet te verbranden (langer dan 20 minuten schijnt...). Nu moet ik dat in de avonduurtjes doen terwijl ik kinderen heb die ik naar bed wil brengen. Dat moet dus rond een uur of 8 en dan is de avond weg aangezien ik ongeveer anderhalf uur loop. Nu heb ik de mogelijkheid om naar mijn werk te lopen (3km heen en 3km terug) en in de lunchpauze te lopen (3km). Dat komt dus neer op die anderhalf uur die ik savonds ook kan lopen.

Heeft het voor het afvallen wel zin om die stukjes van een half uur te wandelen voor het afvallen? Of zal die andershalf uur in de avond een veel groter effect hebben?

Het wandelen naar mijn werk in de lunchpauze is namelijk veel handiger :).
Bij wandelen maakt het echt niet uit, of je het in 1x doet of verdeeld over de dag
Is wel erg weinig, 1100 calorieën. Is het niet beter als je gewoon je levensstijl aanpast, langzaam afvalt? Dan komt het er ook minder snel aan als je weer 'normaal' gaat eten.

En 3x een half uurtje wandelen is prima. Je houdt het wel vaker beter vol als je het opbouwt. Dus eerste week bijv alleen even in de pauze je rondje wandelen, tweede week wat vaker van en naar werk lopen etc.
anoniem_301619 wijzigde dit bericht op 08-01-2018 11:55
37.23% gewijzigd
Het gaat vooral om de totale beweging per dag, dus ja dat heeft zin.
Verdelen over de dag lijkt mij juist beter vol te houden, zeker als je je woon-werk wandelt. Klinkt als een prima plan. Wel is je calorie intake erg laag, dit lijkt mij niet vol te houden.
Bedankt voor de reacties! Het volhouden is geen probleem, heb het idee dat ik nog wel verder kan.

Die 1100 is misschien aan de lage kant, zal vaker rond de 1300 a 1400 zitten als ik het nareken :)

Maar is het dan een fabeltje dat duurlopen een veel groter effect heeft dan kleinere stukjes?
Snellius85 schreef:
08-01-2018 11:58

Maar is het dan een fabeltje dat duurlopen een veel groter effect heeft dan kleinere stukjes?
dat gaat meer om stevig sporten, waarbij je hartslag langere tijd flink verhoogd is
Bij wandelen is dat niet zo
lilalinda schreef:
08-01-2018 11:59
dat gaat meer om stevig sporten, waarbij je hartslag langere tijd flink verhoogd is
Bij wandelen is dat niet zo
Schijnt zelfs dat de calorieverbranding bij wandelen hoger is dan bij korte stukken hardlopen las ik laatst ergens meen ik (weet alleen niet meer waar)
Ja dat is een fabel.
Zeker bij een lichte vorm van bewegen zoals wandelen maakt het niet uit.
This is an unacceptable timeline
Extra bewegen zal altijd energie verbranden, maar als je gewoon gaat hardlopen ben je sneller thuis en verbrandt je meer als je de afstand ook verlengt.

Hoe veel moet je af vallen? Heb je overgewicht? Want dan is hardlopen weer niet zo goed (belasting gewrichten).
Nou dan weet ik wat mij te doen staat, elke dag lekker die 10km in stukjes wandelen en dan komt het helemaal goed!

Bedankt allemaal!
strikjemetstippels schreef:
08-01-2018 12:01
Heb je overgewicht? Want dan is hardlopen weer niet zo goed (belasting gewrichten).
Ja ik heb wel wat overgewicht, hardlopen krijg ik super snel last in mijn schenen.

Bij wandelen kan ik lekker muziek luisteren en om me heen kijken.
Alle kleine beetjes helpen n dagelijks een stuk wandelen is heerlijk maar het gewichtsverlies door wandelen zal zeer beperkt zijn.
Uurtje wandelen: 400 kcal
Uurtje tv kijken: 180 kcal
Aantal kcal voor 1 kg lichaamsgewicht: 7000

Tel uit je winst!
Natuurlijk heeft dat zin! Doen wat handig is voor jou.
Life is short. Eat dessert first.
Snellius85 schreef:
08-01-2018 12:01
Nou dan weet ik wat mij te doen staat, elke dag lekker die 10km in stukjes wandelen en dan komt het helemaal goed!

Bedankt allemaal!

Inderdaad.

En verder ook door de dag meer bewegen. Alle kleine beetjes helpen.
Neem de trap ipv de lift, neem vaker de fiets ipv de auto, doe wat oefeningen (op YouTube staan genoeg filmpjes om thuis cardio oefeningen ect. te doen) en beweeg wat meer.
Bij wandelen is het dan wel de bedoeling dat je flink gaat doorstappen en een hoger tempo aanneemt he, dan is wandelen ook best goed!

Wat ook heel goed helpt bij afvallen is zwemmen. Ik weet niet of je daar al eens aan heb gedacht?

Succes!
Kurk schreef:
08-01-2018 12:04
Alle kleine beetjes helpen n dagelijks een stuk wandelen is heerlijk maar het gewichtsverlies door wandelen zal zeer beperkt zijn.
Uurtje tv kijken: 180 kcal
Aantal kcal voor 1 kg lichaamsgewicht: 7000

Tel uit je winst!
dus TO verbrandt per dag 300 kcal extra. Dat is een kilo per 23 dagen. 15 kg per jaar, alleen door te wandelen.
Fauna69 schreef:
08-01-2018 12:25
dus TO verbrandt per dag 300 kcal extra. Dat is een kilo per 23 dagen. 15 kg per jaar, alleen door te wandelen.
wow als je het zo neerzet, dat tikt aardig aan! Ook fijn trouwens, lekker buiten zijn, vitamientjes d :)
Goedkoop hardlopen werkt ook prima.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:18
0.00% gewijzigd
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:17
99.48% gewijzigd
Kurk schreef:
08-01-2018 12:04

Hoe heb je dat berekend? Dat lijkt me zoveel...

Voor mij is een uur stevig doorwandelen met af en toe verhoogde hartslag bergop, max 250 kcal

(Ik ben wel klein en niet zwaar)
Koffiekop schreef:
08-01-2018 12:41
Het zal mij benieuwen, ik denk het niet. Ken zat vrouwen die zelfs met 3 x per week hardlopen geen gram afvallen. Afvallen zit in eten en spieren. Krachttraining dus. Maar wandelen is wel erg gezond.
Als je een uur hardloopt (en dan niet 5 km/u of zo zo als je soms ziet, dat is gewoon strompelen) verbrand je 700-800 kcal.

Die vrouwen aten er dan te veel bij. Kracht training wordt ernstig overschat door mensen die wat gewichtjes heen en weer slingeren en denken dat ze in eens spiermassa hebben. Eten blijft het belangrijkste maar duursport is ook een behoorlijke afvaller.
aliva schreef:
08-01-2018 12:46
Hoe heb je dat berekend? Dat lijkt me zoveel...

Voor mij is een uur stevig doorwandelen met af en toe verhoogde hartslag bergop, max 250 kcal

(Ik ben wel klein en niet zwaar)
Heb het ruim genomen idd omdat ik geen lengte+ gewicht van TO weet.
Ik heb een gemiddelde lengte en licht overgewicht en verbrand met stevig doorwandelen ruim 300 kcal.
Afvallen is vrij simpele materie. Je zorgt gewoon dat je minder energie binnenkrijgt dan je op doet. Om op je gewicht te blijven moet je een balans vinden tussen inkomende energie en uitgaande, en om bij te komen moet je meer energie binnen krijgen dan je op doet.

Dus, op je eten en porties letten en bewegen en dat komt wel in orde. Beter er wat langer over doen om te vermageren en alles opbouwen (of afbouwen qua eten) dan een crashdieet en je in het sporten te overdoen. Kans is groter dat je hierdoor (sneller) afhaakt.

Denk er aan, het duurt gemiddeld een maand voordat een gewoonte af- of aangeleerd is.

Als je 1100kcal binnenneemt, en daar boven op nog eens veel gaat wandelen moet je wel rekening houden dat je wel erg weinig energie binnen neemt. Zorg dat je lichaam niet in spaarmodus komt, want dan gaat het ook niet lukken. Het is beter om na x aantal kilo gewichtsverlies je kcal inname veranderen. Dit passen ze o.a. ook toe bij WeightWatchers.

Als je nu bv berekend hebt dat je per dag ongeveer 2000kcal binnen neemt, kan je best verminderen met eerst 200kcal minder te eten/drinken. Na x aantal kilo (zeg 2 of 3) doe je er weer een aanta kcal af tot je op je gewenste gewicht zit en je kcal/etenspatroon/sportpatroon gevonden hebt waardoor je op gewicht blijft.

Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven