dochtertje 3,5 jr altijd moe, moe, moe

24-02-2009 09:33 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

mijn dochtertje van 3,5 jaar is altijd moe. Ik moet haar altijd dragen, de trap op of van de deur naar de auto is haar vaak al te ver. Ook hoest ze nogal veel, vooral als ze s'avonds in bed ligt.

Ben met haar naar de huisarts geweest en die denkt dat ze te weinig zuurstof in haar bloed heeft en ze heeft een inhaler met Ventolin voorgeschreven. Ze heeft het nu een week, maar het helpt nog niet echt.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee??

Begin me een beetje zorgen te maken!!

Liefs, TM
Ziet ze bleek, eet en drinkt ze genoeg en gevarieerd? Gebaseerd op de info die je hier geeft lijkt mij het behandelplan van je arts nogal kort door de bocht. Misschien eens vragen om een bloedonderzoek.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Vraag inderdaad nog eens een second opinion bij een andere arts!

Kan ook iets van Astma zijn (hoesten, snel moe) of pfeifer?
Als je huisarts denkt dat je dochter onvoldoende zuurstof in het bloed heeft mag hij haar wel eens door sturen naar een kinderarts. Die kan het meten en eventueel opsporen waarom ze dan een tekort aan zuurstof in het bloed heeft.

En idd ziet ze bleek of grauw. Eet en drinkt ze wel goed.

Ik vind dat de huisarts door ventolin voor te schrijven eigenlijk wel heel makeklijk van je af wil komen. Ventolin word voorgeschreven bij benauwdheid, doordat de longblaasje niet voldoende zuurstof op nemen, maar een zuurstof te kort in het bloed kan door heel veel andere oorzaken ontstaan. Zou toch maar een keer terug gaan.

Succes
Ik zou de huisarts bellen en zeggen dat het je verstandig lijkt

om een bloedonderzoek te laten doen.Zo kan er ook daadwerkelijk gekeken worden of ze wel voldoende zuurstof in haar bloed heeft.Maar ze zou ook last kunnen hebben van een griepvirus of een ijzergebrek.Ze heeft wel eetlust en drinkt voldoende?
Bij nader inzien zou ik om een verwijzing naar de kinderarts vragen. Ventolin is een middel wat meteen (binnen een paar minuten) werkt en het effect blijft een paar uurtjes aanhouden. Als je dochter dus niet meteen reageert lijkt mij het probleem niet in de longblaasjes/benauwdheid te liggen. Geen genoegen nemen dus met alleen Ventolin maar verder onderzoek aanvragen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ze ziet niet echt bleek. Eten gaat niet super, wel lust ze graag fruit wat ze dus ook veel krijgt en s'ochtends een bord bambix tussen de middag 1 of 2 boterhammen. Warm eten gaat niet zo goed. Ze drinkt ook goed.

Pfeiffer heb ik ook met de huisarts besproken, omdat mijn oudste dochter (zes) dit deze winter ook heeft gehad. Antistoffen waren 2 weken geleden in het bloed aanwezig, maar het was niet meer actief. De huisarts zei dat het minder besmettelijk was dan altijd werd aangenomen, maar het zijn zusjes dus drinken wel eens uit het zelfde glas en geven elkaar ook wel kusjes. Maar daarop prikken vond ze nog niet nodig. De klachten heeft ze al weken, misschien wel maanden.

Liefs, TM
Zonder verkeerd over te komen wil ik graag weten in hoeverre er echt iets aan de hand is. Zoals je het nu omschrijft zou het ook wel eens gemak kunnen zijn namelijk. Dus in hoeverre is ze ook te moe om te spelen? Want als ze van alles gewoon lekker doen kan maar ook graag getoild wordt, hoeft er nog niets aan de hand te zijn..... Daarbij, kindjes die veel in contact komen met andere kindjes hoesten ook veel (mijn dochtertje is sinds ze naar het kdv gaat niet 1x niet verkouden geweest volgens mij).

Als ze over het algemeen echt moe is, dan zou ik ook maar eens verder laten zoeken en om een verwijzing naar de kinderarts vragen.
Dat hoesten in bed klinkt voor mij als astma (heeft dochterlief ook). Dan ben je er vaak niet met alleen Ventolin. De dochter van een kennis was ook altijd moe en die bleek een mega-allergie voor huisstofmijt te hebben (met flinke astmatische klachten) Alleen heeft het zeker 4 jaar geduurd voordat de huisarts daar achter kwam.

Ik zou om een bloedonderzoek vragen (allergie, ijzer). En 3,5 jaar is niet te jong om een allergie vast te stellen! (onze dochter was ook 3,5 jaar toen haar bloed getest werd door de kinderarts) Als je huisarts moeilijk doet zou ik een verwijzing naar een kinderarts vragen!

Heel veel succes!!!
"Mostlyhappy" ook gewoon in de kamer gaat ze vaak op de grond of bank liggen, terwijl de andere twee aan het spelen zijn. Gaan de andere twee buiten of boven spelen, blijft zij vaak in de kamer om iets rustigs (knutselen, puzzelen) te doen.

Vind het gewoon echt een verschil met mijn andere dochters. Wat ik nog niet verteld heb, is dat ze ook wat zwaarder is dan de andere twee. Ze weegt op dit moment ongeveer 17,5 kilo.

Liefs TM
Zo te horen heeft ze dus echt een stuk minder 'puf' dan een gemiddeld kindje.... Dan zou ik het dus echt even verder laten onderzoeken. De Ventolin werkt blijkbaar niet dus maar weer even naar de HA? Voor een verwijsje? Succes!
Je kan eventueel even met de kinderarts zelf contact opnemen als huisarts verwijzen niet nodig vindt. Vaak kan je dan alsnog komen. Bij mijn zoon kunnen we zonder verwijzing naar KNO arts, ookal vindt huisarts het onnodig. ( maar goed die vindt anderhalf jaar aaneensluitend verkouden, 4 oorontstekingen en 2 keelontstekingen de normaalste zaak van de wereld en vindt dat al die antibiotica geen kwaad kan)
HA gebeld, morgen om 10 voor 3 kan ze weer even langskomen. Bedankt voor jullie reacties. Was net even dat steuntje in de rug om weer te bellen. Heb zelf altijd zoiets wil ook niet zo'n "overbezorgde"moeder zijn die weer de huisarts belt. Maar ja, het is wel mijn kind waar ik me zorgen over maak.

Liefs, TM
Ik zou nog een keer naar de huisarts gaan en om een verwijzing naar de kinderarts vragen. Het klinkt inderdaad alsof ze echt minder uithoudingsvermogen heeft dan andere kindjes en daar zou ik me niet bij af laten schepen.

En je zegt dat ze wat zwaarder is dan je andere twee dochters. Maar dat zegt natuurlijk niet zo veel. Ze weegt rond de 17,5 kilo zeg je maar hoe lang is ze? Want het maakt nogal wat uit of ze 95cm of 105cm is bijvoorbeeld.
"Sunemom" ze is 98 cm. Ze is de helft van een tweeling, haar zusje is even groot, maar 3 kilo lichter.

Ze is altijd wat zwaarder geweest dan haar zusje(een pond bij de geboorte), maar op dit moment wordt het verschil steeds groter. Ze verbrandt natuurlijk ook minder, omdat ze veel minder beweegt.

Liefs TM
Dan is 17,5 kilo inderdaad wel aan de zware kant. Maar wat je zelf ook zegt dat is een beetje kip- en ei-verhaal in dit geval. Is ze vermoeider omdat ze zwaarder is, of wordt ze zwaarder omdat ze minder puf heeft om te bewegen. Ik denk wel dat het verstandig is naar een kinderarts te laten verwijzen om uit te zoeken waar het aan ligt juist omdat ze zwaarder is en je wel heel makkelijk in een vicieuze cirkel terechtkomt.

Gewoon nog een keer naar de huisarts gaan en als die je niet wil doorverwijzen kun je ook nog contact met het consultatiebureau opnemen, ze valt nog net binnen hun 'bereik' zeg maar. Vaak als het cb je doorstuurt naar je huisarts met de vraag of ze een keer gezien kan worden door een kinderarts dan is de verwijzingsbereidheid ook groter bij een huisarts (gek maar waar)
quote:tripplemom schreef op 24 februari 2009 @ 10:41:

HA gebeld, morgen om 10 voor 3 kan ze weer even langskomen. Bedankt voor jullie reacties. Was net even dat steuntje in de rug om weer te bellen. Heb zelf altijd zoiets wil ook niet zo'n "overbezorgde"moeder zijn die weer de huisarts belt. Maar ja, het is wel mijn kind waar ik me zorgen over maak.

Liefs, TMVolgens mijn huisarts bestaan die niet. Bezorgde moeders, die bestaan wel. En terecht ook, want het is je kind.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 24 februari 2009 @ 12:28:

[...]

Volgens mijn huisarts bestaan die niet. Bezorgde moeders, die bestaan wel. En terecht ook, want het is je kind.

Hier nog zo'n huisarts. Helemaal mee eens ook. Overbezorgd is als je ze met 10 jaar nog aan het handje mee naar de overburen neemt. Als je twijfels hebt over de gezondheid van je kind is dat gewoon bezorgdheid en dat mag (moet zelfs ;)) altijd.

Succes en laat je even weten wat de huisarts ervan vond.
Veel moe zijn en te zwaar (worden) kan ook verband houden met een schildklier die te langzaam werkt. Waarschijnlijk zal dat uit algemeen bloedonderzoek wel naar voren komen dan, maar het is misschien een idee om daar ook naar te informeren bij je huisarts.

Hopelijk krijg je snel duidelijkheid en laat je nog weten wat de huisarts vond?
Ja, het gaat om mijn kind dus daar zet ik me dan ook wel overheen.

Alleen komt het toch nog geregeld voor, dat je met een "doodziek" kind weg gaat. En bij de HA is nix meer aan de hand

Maar ik hou jullie wel even op de hoogte.

Liefs, TM
Je bent zeker niet overbezorgd lijkt me. Als een kind zo weinig puf heeft en dat hiervoor niet zo was, is er vast wel iets aan de hand. Ik zou ook naar de kinderarts willen.

Overigens vind ik een gewicht van 17,5 kilo bij een lengte van 98 cm erg veel.
En tripplemom, nog iets wijzer geworden?
Hallo, naar de huisarts geweest en die heeft ons direct door gestuurd voor een bloedonderzoek. Ze wordt oa. getest op onstekingen, kinkhoest, pfeifer, hb test, schildklier functie en suikerziekte. Zes buisjes. Ze roept nu steeds; ik wil noooooit meer daar naartoe, waar ik gisteren geweest ben. Want het deed helemaal pijn. Dinsdag kan ik bellen voor alvast wat uitslagen. Ben gisteravond de Ventolin vergeten te geven (was allemaal nogal hectisch oudste moest proefzwemmen voor A) en nu heeft ze heel goed geslapen, zonder steeds te hoesten. Beetje vreemd. Ben nu geneigd om het vanavond maar weer te "vergeten"

Ik hou jullie op de hoogte

liefs TM

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven