Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Zo raar, wilde wat blad uit m'n vijver vissen maar is echt niet te doen. Bij elke schep zitten salamander visjes.. Moeten die niet winterslapen ofzo?
:furious: Wat een stom forum is dit toch. Doordat dit topic niet tevoorschijn komt in de lijst met topics waarin ik gereageerd heb had ik dus helemaal niet in de gaten dat er allemaal leuke nieuwe berichten zijn.

Framboooooooooooosjeeeeeeeee :hello: wat fijn om je weer te lezen :hug:
Insomnia zuigt :( Wat naar dat je door zo'n heftige tijd bent gegaan. Ik hoop dat het nu weer wat beter met je gaat?
Ik heb je kaartje ontvangen ja, héél lief. Sorry dat ik daarop helemaal niet meer gereageerd heb, heb zelf ook geen best jaar achter de rug. Maar goed, nieuwe ronde nieuwe kansen, op naar het nieuwe jaar!

Welkom hier Kaaaaaaaatje (acht a's, check ;-D ), leuk dat je mee komt schrijven.

Er is hier al maanden niets, maar dan ook echt helemaal niets gebeurd aan de tuin :facepalm:
Ik had er geen energie voor en heb me op dingen binnenshuis gestort die ook heel hard nodig waren.

Wel heel vervelend: het vernieuwen van de pergola over de zitkuil stond voor aankomend voorjaar op de planning. Er waren al wat balken naar beneden gestort maar de druif- en clematistakken kon ik met lange bamboestokken omhoog houden.
Ik was dus van plan om volgend jaar balk voor balk de pergola te vervangen zodat de druif en clematis daar weer op konden steunen.

Nu is laatst met die enorme hoeveelheid sneeuw dus de hele pergola in elkaar gestort en ligt er een gigantische berg takkenwirwar op de grond, no way dat ik die dus nog omhoog krijg @(
Ik zal de druif en clematis dus helemaal moeten snoeien en de vraag is of ze dat wel overleven. Weg schaduwplek :(
Net een jaartje te lang gewacht met vervangen dus, gemiste kans :proud:

Dames, ik wens jullie allemaal een heel goed 2018 en een fijne jaarwisseling vanavond!
Dierproeven.
Dames, hadden jullie eigenlijk nog schade van die storm vorige week?
Een van de schuttingen zit los, er is een spiegel kapot gewaaid (die ligt er nog, ik hoop dat de spinnen zichzelf geëvacueerd hebben als ik hem opruim) en ik zie net dat een van mijn rozen op half 11 hangt.

Ik moet nodig wat gaan doen, maar hrt is zo koud!
Het vriest hier dat het kraakt, al een dag of drie. De tuin is heerlijk in winterslaap. Dacht ik... Toevallig zag ik gisteren dat er iets aan het opkomen was voor de vorst losbrak. Het lijkt ranonkelachtig, maar dat lijkt me wat vroeg? Nu maar afwachten wat er gebeurt ná de vorst, die ergens vanaf nu zou moeten verdwijnen volgens de weerman.

Tot deze dagen vorst heeft het hier de afgelopen maanden zoveel geregend; ik word er moedeloos van. Als ik ga wandelen met mijn honden kom ik met een vieze jas en broek terug, want ál-les is hier modder/baggergebied geworden. Rondom het Lauwersmeer valt nauwelijks droog te wandelen. Ik ben er helemaal klaar mee.
Maar nu met de vorst: heerlijk! Zonnetje, koude wind, dikke sjaal om en heerlijk wandelen!

Ik heb vorige week een boom gesnoeid die op een reep grond staat tussen de schutting van buren en mijn tuingrens in. Het is onduidelijk van wie die boom is (andere buren zeggen van de buren die hun schutting afgelopen zomer ervóór gezet hebben) en ik had last van overgroeiende takken. Die heb ik nu maar allemaal weggesnoeid. Leuk karweitje! Ging zo lekker en vlot (met Japanse zaag) dat ik het liefst de hele boom wel weg had gezaagd. Maar hij vormt in de zomer wel een leuke bedekking voor het enige raam dat in mijn tuin kan kijken.
Hier geen stormschade, CC.
Hier begint ook al voorzichtig wat op te komen, de lupines en de sedum. Lijkt me ook wat vroeg..

Ik heb gister voor het eerst een vink gespot in de tuin! Blij mee, die had ik nog niet.

Van de week heb ik nog een aantal heel grote bloempotten gescoord op mijn werk, een paar van die blauwe geglazuurde en een hele grote terra cotta.

Blijkbaar is de eerste week van januari landelijke "ik moet de schuur opruimen van mijn vrouw" dag :rofl:
Mijn munt begint al op te komen. Twee meter van waar ik het heb ingegraven in pot. :proud:

Moet ook nodig bladeren uit de vijver vissen maar vis elke keer salamanders mee dus moet er echt even tijd voor maken. Maar het water is zo koud!!
Felix_Urbexicus schreef:
09-01-2018 10:50
Hier begint ook al voorzichtig wat op te komen, de lupines en de sedum. Lijkt me ook wat vroeg..

Ik heb gister voor het eerst een vink gespot in de tuin! Blij mee, die had ik nog niet.

Van de week heb ik nog een aantal heel grote bloempotten gescoord op mijn werk, een paar van die blauwe geglazuurde en een hele grote terra cotta.

Blijkbaar is de eerste week van januari landelijke "ik moet de schuur opruimen van mijn vrouw" dag :rofl:
Sorry Felix, mijn stormschadeberichtje was natuurlijk voor jou! :)

Hier ook een vink! Leuk he?! Had ik ook nog niet gezien. Het voer voor de vogels is niet aan te slepen. Maar ik verdenk mijn jongste hond ervan om er ook van mee te eten :puppy:

Hahaha...! Die schuren opruimen :)
Hier wordt ook al driftig opgeruimd, alleen wij doen dat binnenshuis, niet buitenshuis. We zijn al begonnen met de grote voorjaarsschoonmaak!
Hier geen stormschade, wel sneeuwschade in december. Mijn vlinderstruik is grotendeels afgeknakt. Ik heb de takken er maar uit gehaald. Veel te vroeg, maar goed het hing er zo zielig bij.
Ik was afgelopen week wel blij met wat storm. Op nieuwjaarsdag hing er namelijk een knalrode wensballon in de top van onze kastanjeboom te wapperen als een vlag. Daar was ik niet zo blij mee.
Dankzij de regen en de storm is die inmiddels in bleekroze fladders naar beneden gekomen.
Er komen in de tuin allemaal groene punten omhoog van de wilde hyacinten en mijn grasveld staat vol met bloeiende madelieven! Dat is zo'n gek gezicht midden in de winter.
Voorlopig is hier verder alles in winterslaap.
Krijg net een brief van de gemeente dat ze het speeltuintje gaan aanpassen om 'de kans op struikelen te reduceren'. Al m'n bloembollen, ze gaan de boomspiegels verlagen :cry:
Balen zeg! Kan je ze eruit halen en daarna herplanten?
Geen tijd voor, ze gaan vandaag beginnen en zit in m'n tentamenweek en moet werken dus druk. Heb een briefje opgehangen of ze de bollen terug willen gooien. Je weet maar nooit.
We zitten een beetje te kijken in de tuin en zouden de laurierhaag eigenlijk wel vervangen.Maar blijkbaar is het best lastig om een goede haag te vinden die op het noorden en in kleigrond wil groeien zonder dat het gelijk weer zo'n enorme haag wordt.

Hebben jullie een goed idee over waar ik kan beginnen met zoeken naar een goede vervanging?

P.S. we zijn al met de buren in overleg, die leken er wel positief tegen over te staan.
Mijn stamroos heeft 1 bloem, de winterhei begint langzaam te bloeien en het eerste groen van de sneeuwklokjes komt boven de grond.
Oja, ik had tot twee weken geleden nog bloeiende lavendel, maar die heb ik toch maar afgeknipt, omdat ik in de zomer wel een mooie bloeiende plant wil. Is blijkbaar een sterke soort, de overige plantjes waren eind september toch echt uitgebloeid.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Hoi,

ik ben een beginnende tuinierder. Eerder had ik geen tuin en nu heb ik een eigen huis met voor en achtertuin! Yeey.
Dus ik ga zo lekker 121 paginas doornemen en dan nog 2 topics, maar voor nu had ik in elk geval bedacht om tegen de schuur clematis te planten en naar boven te leiden.
Maar als ik informatie opzoek, zie ik dat je 30 cm van de muur af moet planten. Ik heb een schuur, en dan een paadje van tegels en gras (om en om). Dat moet dan helemaal op de schop of wat?
Er zal toch wel een manier zijn om je tuin te veranderen zonder dat je enorme gaten in je gazon krijgt?
Anders moet mn tuin in één keer, maar dat wordt een dure grap.
Tips?
Gewoon tegen de muur aanzetten! Heb ik ook gedaan, ging prima.
Case-je schreef:
25-01-2018 15:17
Gewoon tegen de muur aanzetten! Heb ik ook gedaan, ging prima.
duidelijk! Bedankt!
Gaat inderdaad prima!
Nog een tip v.w.b. de clematis: gebruik vooral niet -zoals je vaak leest- een dakpan om de clematis schaduw bij de kluit en wortels te geven. Een dakpan houdt namelijk ook veel water tegen, geen goed idee dus.
Gebruik liever lage beplanting (ca. 20-25 cm.) om de 'voet' van de clematis in de schaduw te zetten.

En de kluit van een clematis moet je altijd ca. 15 cm. onder de grond planten, dus dieper als de pot waarin je de plant gekocht hebt. Dan slaat de clematis het beste aan.
Dierproeven.
Kaaaaaaaatje schreef:
15-01-2018 13:16
We zitten een beetje te kijken in de tuin en zouden de laurierhaag eigenlijk wel vervangen.Maar blijkbaar is het best lastig om een goede haag te vinden die op het noorden en in kleigrond wil groeien zonder dat het gelijk weer zo'n enorme haag wordt.

Hebben jullie een goed idee over waar ik kan beginnen met zoeken naar een goede vervanging?

P.S. we zijn al met de buren in overleg, die leken er wel positief tegen over te staan.
Ik zie dat je nog geen antwoord op je vraag hebt gekregen. Zijn jullie en de buren er al uit?
(Sorry, ik kan er zelf niets zinnigs over zeggen. Weet niets van hagen :) )
Pff kan niet wachten op de lente. Het is zo troosteloos allemaal! Ik heb de borders afgedekt met bladeren in de herfst, weet iemand wanneer ik dat weer weg moet halen? Is best een laag. Zie wel puntjes van de bollen jeej
Als je niet verwacht dat het nog gaat vriezen mag die laag weg.
Doen jullie ook mee met de vogeltelling? https://www.tuinvogeltelling.nl/telling ... -1-telling

Wij zijn laatst verhuisd en hebben hier nu best veel vogels in de tuin. Superleuk!
Yes! Maar zal beetje saai worden. 4 koolmeesjes en met mazzel een merel.
Koettie schreef:
26-01-2018 08:14
Pff kan niet wachten op de lente. Het is zo troosteloos allemaal! Ik heb de borders afgedekt met bladeren in de herfst, weet iemand wanneer ik dat weer weg moet halen? Is best een laag. Zie wel puntjes van de bollen jeej
Haha, Koettie, ik zit die laag ook weg te kijken in mijn tuin. Ik wil zo graag weer iets doen! Maar ik durf het nog niet aan, het is pas januari!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven