Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Ik doe hetzelfde wat Case-je doet met de vijgenboom. Gaat al heel wat jaren goed.
PomonaSprout schreef:
05-11-2017 17:55
Link: https://s1.postimg.org/8cylnqtmzz/F34_A ... 2_E013.jpg

@Calamitycat, de sering is al een tijdje kaal. Volgens schoonmoeder was hij aan het rotten, dus ze heeft bijna alle takken afgezaagd :"-( Nou is zij ook geen tuinprinses hoor. Maar het kan dus weer goedkomen met de sering?
Leuke tuin met voldoende ruimte om van alles te doen! Een cottage tuin is inderdaad heel erg leuk.
Ik had ook als doel lekker veel planten voor bijen en vlinders. Dat is prima gelukt, want voorjaar, zomer en najaar had ik behoorlijk veel van dat alles in de tuin. Nu zijn de vogels weer aan de beurt (die kwamen van de zomer wat minder vaak langs). Ik heb heel veel zonnebloemen gedroogd (had er veel te veel) en de vogels zijn er dol op. Ik heb genoeg voor de hele winter.
Ik kan de foto niet zien helaas.
Ik dacht 'em even te plakken maar zie de foto nu zelf ook niet meer :huh:

Edit
Via de link van Case-je lukt het mij wel Felix, misschien kun je dat proberen?
Oh, er moest flink worden gezaagd. Dus ik wacht gewoon af wat hij van het voorjaar doet!

@case-je, het valt mij op dat ik nog weinig vogels heb gezien, terwijl we nu echt in een vrij klein dorp wonen met veel natuur.

Naast de woning is nog een stuk gemeentetuin. Daar staan struiken waar al heel veel bijen op afkomen. Zat helemaal vol met de bezichtiging, zo leuk! Ik weet dat de verkoopster ooit een aanbod van de gemeente kreeg om dat stuk bij te kopen, maar dit heeft ze niet gedaan. Het is ook wel een wat onhandig stuk, maar wel op het zuiden gericht. We twijfelen dus of we dit misschien willen overnemen als de gemeente daar nog voor open staat. De achtertuin ligt op noord, maar wel erg zonnig omdat we redelijk ‘vrij’ wonen.
Felix_Urbexicus schreef:
05-11-2017 19:38
Ik kan de foto niet zien helaas.
Wat gek.
https://s1.postimg.org/8cylnqtmzz/F34_A ... 2_E013.jpg
Nu wel?
Over de vijg maak ik me niet heel veel zorgen, maar wel om de pot. Grote dure pot, erfenis van oma van vriend. Dus die mag niet barsten :proud:
Ah! :rofl:
Ja, sering kan nog goed komen. Mijn sering loopt ook enorm uit vanuit de grond. Daar komen ieder jaar vanuit de wortels ook allemaal uitlopers. Zo lang die uitlopers dicht bij de hoofdstam staan, laat ik zo opgroeien, waardoor ik een dikke bos sering heb. Onze buren hebben steeds alle uitlopers vanuit de grond weg geschoffeld en hun struiken nooit gesnoeid. Alle drie hun seringen zijn nu dood. Je zag ze met het jaar minder mooi worden. Ik snoei ieder jaar de helft van de takken terug en heb echt een enorme bos.

Ik heb nog nooit van de rijstpapierplant gehoord. Wel bijzonder dat je zomaar een stekje vindt. Gaat het nog passen in jouw tuin, felix? In ieder geval succes er mee!
Koettie, zit er een gat onder in die pot, loopt het water goed weg? Zo ja, dan gaat dat bij mij eigenlijk altijd goed, en ik heb geen schuur, alles staat altijd buiten.

Ik heb ook niks aan mijn vijg gedaan, maar die heb ik pas sinds de zomer. Zal wel goed gaan denk ik.

Leuke tuin, lekker groot! Ik had iets veel wilders verwacht, dit is relaxed om mee te beginnen! Heb je al enig idee wat je er mee wil gaan doen?
Felix_Urbexicus schreef:
05-11-2017 21:48
Koettie, zit er een gat onder in die pot, loopt het water goed weg? Zo ja, dan gaat dat bij mij eigenlijk altijd goed, en ik heb geen schuur, alles staat altijd buiten.

Ik heb ook niks aan mijn vijg gedaan, maar die heb ik pas sinds de zomer. Zal wel goed gaan denk ik.

Leuke tuin, lekker groot! Ik had iets veel wilders verwacht, dit is relaxed om mee te beginnen! Heb je al enig idee wat je er mee wil gaan doen?
Ja, zit wel een gat in. Dacht zelf weg zetten onder afdakje en eens per twee weken water ofzo.
PomonaSprout schreef:
05-11-2017 19:44
Oh, er moest flink worden gezaagd. Dus ik wacht gewoon af wat hij van het voorjaar doet!

@case-je, het valt mij op dat ik nog weinig vogels heb gezien, terwijl we nu echt in een vrij klein dorp wonen met veel natuur.

Naast de woning is nog een stuk gemeentetuin. Daar staan struiken waar al heel veel bijen op afkomen. Zat helemaal vol met de bezichtiging, zo leuk! Ik weet dat de verkoopster ooit een aanbod van de gemeente kreeg om dat stuk bij te kopen, maar dit heeft ze niet gedaan. Het is ook wel een wat onhandig stuk, maar wel op het zuiden gericht. We twijfelen dus of we dit misschien willen overnemen als de gemeente daar nog voor open staat. De achtertuin ligt op noord, maar wel erg zonnig omdat we redelijk ‘vrij’ wonen.

Waar ongeveer in het Noorden woon je? (Ik zit vlakbij het Lauwersmeer.)

Vorig jaar had ik ook niet veel vogels in de tuin, toen ik hier net kwam wonen. Maar zodra ik allerlei lekkers voor hen ophing, zijn ze niet meer weggeweest! Ze zijn inderdaad omkoopbaar :)
Afbeelding
De tuin van Sprout.
Koettie schreef:
05-11-2017 22:13
Ja, zit wel een gat in. Dacht zelf weg zetten onder afdakje en eens per twee weken water ofzo.
Is het een idee de pot in te pakken met noppenfolie en daar omheen een stuk jute en bindtouw voor het aanzicht?
Ik vind hier dingen van.
Wat een 'prachtig' voorbeeld van een tegeltuin staat er trouwens in de OP. Gruwelijk goed gevonden!
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
06-11-2017 10:57
Wat een 'prachtig' voorbeeld van een tegeltuin staat er trouwens in de OP. Gruwelijk goed gevonden!
Ja, mooi is die hè?! Ik word er gewoon elke keer een beetje misselijk van als ik ernaar kijk ;-D
Case-je schreef:
06-11-2017 07:54
Afbeelding
De tuin van Sprout.
Oh Sprout, leuke tuin. Kan je echt iets heel moois van maken! Hou je dat gras? Ben heel benieuwd hoe het er over twee jaar uit ziet.
@Case-je, ik woon een stuk ten oosten van het Lauwersmeer en dan nog wat naar beneden ;-)

@Koettie, dankje! Ik wil wel gras houden, maar ik weet nog niet precies waar.
PomonaSprout schreef:
06-11-2017 22:50
@Case-je, ik woon een stuk ten oosten van het Lauwersmeer en dan nog wat naar beneden ;-)

@Koettie, dankje! Ik wil wel gras houden, maar ik weet nog niet precies waar.
Oh leuk! Ben je weleens bij De Kruidhof geweest? Bij Buitenpost? Daar hebben ze diverse tuinen. Een bostuin, een geneeskruidentuin, theekruidentuin, kruidenspiralen, enz. enz. Leuk om inspiratie op te doen.
Case-je schreef:
07-11-2017 07:24
Oh leuk! Ben je weleens bij De Kruidhof geweest? Bij Buitenpost? Daar hebben ze diverse tuinen. Een bostuin, een geneeskruidentuin, theekruidentuin, kruidenspiralen, enz. enz. Leuk om inspiratie op te doen.
Oh, wat leuk! Wist helemaal niet dat dit in Buitenpost zit. In het voorjaar maar eens langs voor inspiratie!
Gefeliciteerd met je huis-met-tuin sprout!
Ik ben een tijdje weg geweest. Had eigenlijk gewoon een tuin-dip of zo. Lichamelijk ging het niet zo heel lekker, ik was ontzettend druk op mijn werk, en het gras woekerde maar door ... Het gaat nog steeds niet geweldig, maar qua tuin begin ik weer een beetje het bos tussen de bomen door te zien. Twee weken terug heeft mijn oom de appelboompjes opgehaald die in onze postzegel voortuin stonden, ondertussen staat er aan de kant van minder-sociale-buren een nieuwe schutting, en ik merk dat ik weer zin heb om aan de slag te gaan.
M'n mini Japanse esdoorn staat in de tuin. Eens kijken hoe die er volgend jaar bij staat. En m'n bloembollen komen eindelijk vandaag of morgen. Bezorging was een week uitgesteld. Morgen vrij dus tussen al m'n schoolwerk even de tuin in. Daarna blaadjes bij elkaar harken en de border in. Tuintafel in de schuur proppen en dan klaar voor dit jaar.
Haha. Had bloembollen besteld en postnl was het kwijt. Sukkels. Dus nieuwe besteld, is die andere toch boven water. Heb nu zo'n 700 bollen.. Als dat niet gezellig wordt.. :proud:
Dan kun je wel weer even vooruit Koettie :hyper:
Ik ben nu al benieuwd hoe dat eruit gaat zien in het voorjaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven