Gezondheid alle pijlers

aarsmaden

17-01-2018 11:59 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo

Ik heb al een paar keer last gehad van wormpjes telkens wanneer ik in aanraking ben gekomen met foie gras of heb foie gras gegeten.
nu heb ik het afgelopen zaterdag in de rauwe versie gegeten.
Nu ben ik weer besmet. Ik heb een ontwormingskuur gekregen van de dokter. Nu heb ik ook nog bijwerkingen veel diareee en pijn in maag en darm.

Ik heb een beroep in de keuken en zou wel leuk zijn als ik eindelijk weet van waar ik besmet geraak? Dit is eigenlijk wel vrij vervelend.

Weet iemand of dit van de foie gras kan komen?

Groetjes
Nee er zitten geen wormeneitjes in de lever van een gans, ze kunnen er wel later opkomen doordat iemand die eitjes aan zijn handen heeft het aanraakt en op die manier overbrengt of omdat het op een oppervlak ligt waar eitjes op zitten. Besmetting met aarsmaden komt vooral door een gebrek aan hygiëne, dat is ook de reden dat kinderen het vaker krijgen, zij krabben nog gewoon gezellig aan hun kont als ze jeuk hebben waardoor eitjes aan de handen komen waar ze dan weer mee aan speelgoed zitten dat een ander kind aanraakt waarna het zijn hand in de mond doet en de eitjes binnen krijgt en besmet raakt. Eitjes kunnen lang blijven leven buiten het lichaam, daardoor kun je jezelf ook steeds opnieuw besmetten als je je omgeving niet goed schoonhoudt. Bij een dergelijke infectie wordt aangeraden zaken als deurknoppen en lichtknopjes extra goed schoon te houden en regelmatig goed je handen te wassen, vooral na een toilet bezoek en voor het eten. Zo voorkom je dat je jezelf telkens opnieuw besmet. Het zou kunnen dat het oploopt doordat iemand in je omgeving besmet is en jou ook steeds besmet, bijvoorbeeld via de deurklink bij en vriendin die besmet is, handen wassen dus voor het eten. Een andere mogelijkheid is dat een van je collega's besmet is en niet voldoende hygiënisch werkt waardoor het eten besmet raakt of hetzelfde verhaal bij vrienden of familie.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
spagaatje schreef:
17-01-2018 12:54
mijn handhygienen is zeer goed. Ik weet alles over hygienen moet wel. Mijn vraag is gwn vanwaar het van daan kan komen. ik heb alleen maar de symptomen als ik iets heb gedaan met foie gras terwijl ik deze altijd kuis met handschoenen. mijn zus heeft een hond en die is nog niet ontwormd kan de hond die hebben overgedragen. met het lekken en het spelend bijten?
Je geeft echt je eigen antwoord al...
ghostly41 schreef:
17-01-2018 12:01
lekker trolluuhhhhhh

Hoezo?
yourlocalhero schreef:
17-01-2018 13:08
Je geeft echt je eigen antwoord al...

Aarsmaden zijn niet hetzelfde als wormen bij een hond hoor dacht ik, dus zo raar is de vraag niet.

Wormpjes worden van mens op mens overgebracht. Huisdieren, zoals katten en honden (die wel hun ‘eigen’ worminfecties hebben), hebben niets te maken met de menselijke wormbesmetting

http://www.huidinfo.nl/w/wormpjes/
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 13:12
33.84% gewijzigd
spagaatje schreef:
17-01-2018 11:59

Ik heb al een paar keer last gehad van wormpjes telkens wanneer ik in aanraking ben gekomen met foie gras of heb foie gras gegeten.

Als dit de besmettingshaard zou zijn besmet je dus ook al je gasten die dit eten. Leuke gedachte :facepalm:
Oke een deftig antwoord?
Stop met het eten van foie gras.
Star² schreef:
17-01-2018 13:10
Hoezo?
Eerste post en de foie gras licht er wel heel dik bovenop.... ze wil reacties uitlokken.

En rauwe foie gras bestaat niet, dat heet gewoon ganzenlever. Als ze kok is moet ze dat weten.
ik heb die rauwe foie gras op restaurant gegeten. Enkele dagen erna heb ik de eerste symptomen vastgesteld. Zit nu l meer dan een week thuis dus ik besmet de gasten niet die komen eten. Ik werk bij een sterrenchef in buitenland en we hebben het sterren restaurant (waar ik werk) en een bistro. In die bistro is het wel niet echt proper. Dus kan het mss zijn dat ik het daar heb opgelopen en het wat duuurt voordat de eitjes tot leven komen.
Een week thuis blijven vanwege aarsmaden terwijl je hygiëne zo goed zou zijn?
Wrom?
ghostly41 schreef:
17-01-2018 13:14
Eerste post en de foie gras licht er wel heel dik bovenop.... ze wil reacties uitlokken.

En rauwe foie gras bestaat niet, dat heet gewoon ganzenlever. Als ze kok is moet ze dat weten.

Ligt ;-)

En ze schrijft beroep in de keuken, misschien wel bordenwasser ;-)
spagaatje schreef:
17-01-2018 13:16
ik heb die rauwe foie gras op restaurant gegeten. Enkele dagen erna heb ik de eerste symptomen vastgesteld. Zit nu l meer dan een week thuis dus ik besmet de gasten niet die komen eten. Ik werk bij een sterrenchef in buitenland en we hebben het sterren restaurant (waar ik werk) en een bistro. In die bistro is het wel niet echt proper. Dus kan het mss zijn dat ik het daar heb opgelopen en het wat duuurt voordat de eitjes tot leven komen.
In Antwerpen zeker?
spagaatje schreef:

Een week thuis?
Enterobius Vermicularis (zoals het beestje eigenlijk heet) komt alleen bij mensen voor, bij dieren komen andere wormen voor. Deze besmetting heb je dus niet van de hond van je zus.
ghostly41 schreef:
17-01-2018 13:14

jawel hoor, je kunt fois gras rauw eten
ja tuurlijk. Das de lever zelf dat je rauw kunt eten, die niet behandeld is of verwerkt is in iets. En neen ik ben geen borde wasser. Ik ben chef kok.
Is er gwn niemand die eventjes mee denkt over de oorzaak buiten de goede hygienene dat ik heus zelf weet aangezien ik heel de curcus HACCP ken?
spagaatje schreef:

De incubatietijd (de tijd tussen de besmetting en de eerste symptomen) van aarsmaden is 1 tot 2 maanden, het is dus onmogelijk dat het van de foie gras komt als je een paar dagen later al last hebt. Dit maakt het sowieso erg lastig te achterhalen hoe je eraan komt, je merkt het pas na een maand of langer.
spagaatje schreef:
17-01-2018 13:23
ja tuurlijk. Das de lever zelf dat je rauw kunt eten, die niet behandeld is of verwerkt is in iets. En neen ik ben geen borde wasser. Ik ben chef kok.
Is er gwn niemand die eventjes mee denkt over de oorzaak buiten de goede hygienene dat ik heus zelf weet aangezien ik heel de curcus HACCP ken?
Volgens mij las ik net dat je 20 was... dan ben je echt geen chefkok in een sterrenrestaurant.
MwTheelepel schreef:
17-01-2018 13:24
De incubatietijd (de tijd tussen de besmetting en de eerste symptomen) van aarsmaden is 1 tot 2 maanden, het is dus onmogelijk dat het van de foie gras komt als je een paar dagen later al last hebt. Dit maakt het sowieso erg lastig te achterhalen hoe je eraan komt, je merkt het pas na een maand of langer.
IK heb tijdens mijn stage ook l veel gedaan met foie gras na een lange tijd heb ik er ook last van gehad
ghostly41 schreef:
17-01-2018 13:25
Volgens mij las ik net dat je 20 was... dan ben je echt geen chefkok in een sterrenrestaurant.
pardon? JE weet nniet welke functie ik heb. Als je alleen maar op zulke dingen kan antwoorden bol het dan maar af
spagaatje schreef:
17-01-2018 13:27
pardon? JE weet nniet welke functie ik heb. Als je alleen maar op zulke dingen kan antwoorden bol het dan maar af
Je zegt net dat je chefkok bent toch?
spagaatje schreef:
17-01-2018 13:27
spagaatje schreef:
17-01-2018 13:23
Judy_Hopps schreef:
17-01-2018 13:32
ja ik ben chefkok. Het onderwijs is verschillend van belgie en die va holland he. Ik ben al 2 jaar afgstudeert en ik heb de kans gekregen voor direct in een geweldig team te komen. Ik heb een jaar geleden een promotie gekregen. DErbij wat doet dat er toe onozelaars
ghostly41 schreef:
17-01-2018 13:25
Echt niet dat TO chefkok is, mocht ze willen.
MwTheelepel schreef:
17-01-2018 13:24
Twee weken is de cyclus van herbesmetting. Mebendazol moet je dan ook on 14 dagen opnieuw innemen om een eventuele herbesmetting in de kiem te smoren.
judy_hopps wijzigde dit bericht op 17-01-2018 13:38
0.09% gewijzigd
spagaatje schreef:
17-01-2018 13:34
ja ik ben chefkok. Het onderwijs is verschillend van belgie en die va holland he. Ik ben al 2 jaar afgstudeert en ik heb de kans gekregen voor direct in een geweldig team te komen. Ik heb een jaar geleden een promotie gekregen. DErbij wat doet dat er toe onozelaars
Het doet ertoe dat je een kleine jokkebrok bent TO.
Derbij kenjouwhutwatschele wat frummers denku niewaar onozelaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven