Vriend wil trouwen, iemand ervaring met islamitisch huwelijk

19-01-2018 13:04 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ladies,
Ik ben nieuw hier op het forum, zag nergens een voorsteltopic, dus maar eventjes tegelijkertijd :hello:

Ik heb nu ongeveer 4 maanden een relatie met een Egyptische man die hier al 3 jaar woont en om alvast even duidelijk te zijn, zijn papieren al helemaal in orde heeft ( incl. Nederlands paspoort). Ik ken de vooroordelen, dus haal ik die maar gelijk eventjes onderuit ;)

We zijn enorm aan elkaar gewaagd en hebben dezelfde normen en waarden over belangrijke dingen in het leven. We geloven beiden in God, hoe meer we over religie spreken, hoe meer we er achter komen dat we precies hetzelfde geloven. Hij stuurt me soms verzen uit de Koran en ik hem soms uit de Bijbel en vinden het beiden interessant om te ervaren hoe klein de verschillen tussen onze religies zijn. Als we daar over beginnen te praten zijn we voor we het door hebben alweer uren verder, maar dat hebben we altijd als we praten hahaha! Een van ons moet dan echt afkappen omdat we anders niet aan slaap toekomen. :hihi:

De laatste week had ik een vreemd gevoel, alsof hij zich terugtrok van me. Ik ben hoog sensitief en had daar veel moeite mee, ondanks dat hij zei dat er niks aan de hand was. Gisteravond hadden we een van onze lange telefoongesprekken en ik heb toen mijn gevoel uitgesproken, dat ik wist dat er iets was veranderd en me daar een beetje zorgen om maakte. Hij stelde me gerust dat er niets aan zijn gevoel voor mij was veranderd, maar dat hij dichter bij God wilde zijn.
Ik begreep niet helemaal wat hij daarmee bedoelde, maar hij heeft me uitgelegd dat hij er moeite mee heeft om een sexuele relatie met me te hebben zonder dat we getrouwd zijn. Dat is niets dat met mij te maken heeft, maar hij voelt zich schuldig nadat we intiem zijn geweest. Hij was bang dat ik hem niet zou begrijpen en we daar ruzie over zouden krijgen, daarom wachtte hij tot het juiste moment om daar over te beginnen.
En ik me maar zorgen maken over eventuele verminderde gevoelens en allerlei andere zorgen.....
En toen was daar ineens een gesprek over trouwen. Hij wil met me trouwen!
Dat zag ik totaal niet aankomen, ook al hebben we eerder gesproken over het huwelijk in onze culturen en religies. Hij weet hoe belangrijk het voor me is om maar 1 keer te trouwen. Hij is eerder getrouwd geweest en gescheiden. Ik had geen idee dat hij daar zo mee bezig was! Hij sprak zelfs over een ring, omdat ik hele kleine handen en vingers heb weet hij niet of hij een ring kan vinden in mijn maat haha.

Hij vroeg me of ik met hem wilde trouwen en ik heb gezegd dat ik deze vraag uiteraard niet via de telefoon ga beantwoorden, al schreeuwde mijn hart keihard van binnen: Natuurlijk wil ik dat, mafkees! Ik kan me mijn toekomst zonder hem simpelweg niet voorstellen. We hebben zo'n speciale connectie, ondanks onze gepassioneerde conflicten begrijpen we elkaar en ondersteunen we elkaar in onze dromen.

Het uitstellen van sexuele dingen vind ik uiteraard lastig, maar dat hij zich achteraf schuldig voelt vind ik veel erger. Sex is voor mij heel belangrijk in een relatie, maar niet als dat een naar gevoel voor een van ons beiden veroorzaakt. De relatie en de liefde zelf zijn veel belangrijker voor mij. We zijn ook geen pubers meer, ik ben 39 en hij is 30. We weten beiden het verschil tussen lust en liefde.

Ik weet zelf niet veel over een islamitisch huwelijk, zijn er ladies hier die daar ervaring mee hebben? Hij heeft me nog niet gevraagd, maar zei wel dat hij iets gaat regelen om het speciaal voor me te maken. T is een echte man die niet bekend is met romantische dingen, dus ik ben reuze benieuwd wat hij gaat verzinnen haha.

Heb al het een en ander op internet gelezen over de islamitische verloving etc, maar zou het fijn vinden om ervaringen van andere vrouwen te horen.

Liefs! -X-!
*Have a heart that never hardens*
Alle reacties Link kopieren
Je bent echt knettergek als je dit na 4 maanden doet. Ga eerst eens samenwonen en kijken hoe dat bevalt. Dat is vaak moeilijk zat en dan pas kom je er echt achter hoe iemand is.
Jejoue schreef:
19-01-2018 19:53
Shahada doen is getuigenis afleggen, dat er geen andere god is dan Allah en dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is.
Zonder die getuigenis kom je later niet in het paradijs.
En Nikah is het islamitisch huwelijk.
Precies, gezien het feit dat TO aangeeft zeer Christelijk te zijn - begrijp ik niet hoe je hiermee akkoord zou kunnen gaan.
Je kunt zelfs islamitisch trouwen voor een uurtje. Handig als je toch seks wil.
Maar zo denken niet alle moslims. Je hebt zoveel takken.
Jejoue schreef:
19-01-2018 19:56
Je kunt zelfs islamitisch trouwen voor een uurtje. Handig als je toch seks wil.
Maar zo denken niet alle moslims. Je hebt zoveel takken.
Dit 'tijdelijke' trouwen word trouwens niet vaak erkend en is in meerdere islamitische landen zelfs verboden.
Niet alles gelezen maar de openingspost staat wel bol van de stereotypen zeg en ik vind het allemaal iets te puberaal geschreven. Of je bent echt naïef en wilt te graag maar ik hoop stiekem dat je dit verzonnen heb.
Ik ben ook niet altijd de slimste geweest op liefdesgebied maar jeetje zeg, als je hiervan als 39-jarige nog niet van achter je oren gaat krabben dan gaat er echt iets mis.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem2017 schreef:
19-01-2018 19:51
Ik had je gequoot vanwege de inhoud, mijn reactie was verbazing over dit principe van “trouwen voor een middag” in het algemeen. Niet persoonlijk bedoeld om jou of jou ervaring naar beneden te halen. Sorry als dat onduidelijk was.
Ik heb het niet persoonlijk opgevat, Zonnebloem. Geen probleem. Dat op mijn handen zitten had andere redenen. Ik hoop dat TO nog reageert op de opmerking, ook van iemand anders intussen zag ik, over 'een tijdelijk islamitisch huwelijk'.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alleen bij een klein deel van de sjiieten is een tijdelijk huwelijk iets wat is toegestaan. Bij de meeste moslims is dat hartstikke haram (verboden) en mag je alleen trouwen met de juiste intentie en niet alleen om seks te hebben. En bij het huwelijk komen ook voor de man een hoop plichten kijken. Dus hij zou wel stom zijn om met haar te trouwen als hij niet oprecht was. Dan is het makkelijker om nog af en toe seks te hebben, berouw te tonen en door te zoeken naar een "geschikte" moslim vrouw (mocht hij zo hypocriet zijn als veel mensen hier suggeren) Ik denk dat een Egyptische moslim vrouw trouwen ook met een stuk minder gezeik gaat mocht het hem te doen zijn om het visum en of de seks.
Jejoue schreef:
19-01-2018 19:53
Shahada doen is getuigenis afleggen, dat er geen andere god is dan Allah en dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is.
Zonder die getuigenis kom je later niet in het paradijs.
En Nikah is het islamitisch huwelijk.
Dankjewel!! :)
Alle reacties Link kopieren
TO ik snap dat je enthousiast bent omdat het zo goed lijkt te klikken, maar 4 maanden is echt te vroeg om aan trouwen te denken, laat staan heuse plannen in de richting te maken. Ik zou het minstens nog een jaar de tijd geven en zien of je er dan nog zo over denkt.. Daarbij vind ik de reden om dit te versnellen al helemaal fout.

Tja, de situatie met zijn ex klinkt mij ook dubieus in de oren en qua tijdsbestek is het ook bijna niet haalbaar. Naturalisatie kun je pas aanvragen na 3 Jr getrouwd+onafgebroken samenwonend te zijn en de naturalisatie (Nederlander worden) op zich duurt ook al een jaar. Maar goed je hebt zijn paspoort gezien zei je.

Ik weet het niet.. Ik vind hem niet automatisch verdacht omdat hij een Egyptenaar is of moslim hoor. Het zou mij er meer om gaan hoe hij met dingen omgaat en hoe hij over bepaalde dingen denkt. Want hij heeft nu eenmaal een hele andere culturele- en religieuze achtergrond. Past dit bij jou? Ik zou goed in de gaten houden of je jezelf niet verliest in al je enthousiasme en of hij daar niet (bewust of onbewust) debet aan is.

Het is aan jou natuurlijk maar ik zou het sowieso nog lekker de tijd geven allemaal.
Hij is Egyptisch, zijn ex is Egyptisch.

Waar verblijft zijn kind op dit moment?
Wat als de moeder beslist dat ze - definitief - terugkeert naar Egypte?
Gaat hij - en jij - dan mee?
Of laat ie zijn kind dan stikken?

Geen van beide scenario's zou ik echt als positief zien.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij een stabiele baan en een eigen woonruimte?
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een heel spannend topic.
Maar het zou wel leuk zijn als je wat vaker zou kunnen reageren TO!
Alle reacties Link kopieren
liekje81 schreef:
19-01-2018 13:09
Zou je niet eerst eens samen gaan wonen en wat langer samen zijn dan al te denken aan trouwen met pas 4 maanden een relatie?
Dat mag een praktiserend islamiet dus niet, 'verkering' ;-) .
(Behalve als je zeker bent dat je gaat trouwen)

En bovendien was dat haar vraag niet.

En Christelijk en islamitisch samen, waarom niet..
Het is dezelfde god hoor, en zo verschillend zijn deze twee geloven niet...
Alle reacties Link kopieren
Jullie willen later beide voor jouw en zijn ouders zorgen? Komen die ouders dan naar Nederland, neem jij iedereen mee daar heen of gaan jullie dan weer apart wonen?
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
19-01-2018 19:01
Ik zou wel met hem afspreken dat hij gaat meewerken aan de ontbinding van het huwelijk als het niet werkt. Het is bij een islamitisch huwelijk erg moeilijk om op initiatief van de vrouw te scheiden. En dat kan gedoe geven als je bijvoorbeeld in de toekomst een nieuwe partner krijgt en naar een islamitisch land wil reizen. Je kan dan worden gestraft voor ‘overspel’.

Zie bijvoorbeeld: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gev ... -huwelijk/

Verder stelt zo’n islamitisch huwelijk weinig voor. Het is meer een soort zakelijke overeenkomst waarna je seks mag hebben. Maar... in principe sluiten imams zo’n huwelijk niet meer als jullie niet ook voor de burgerlijke stand trouwen. Hoe ziet jouw vriend dat?
Bedankt voor de tip! Ik zal daar eens naar kijken.

Het is zeker de bedoeling ook voor de burgerlijke stand te trouwen, een volledig huwelijk.
Mijn vraag stelde ik puur vanwege het stuk islamitisch huwelijk, daar heb ik nog niet veel informatie over.
*Have a heart that never hardens*
Alle reacties Link kopieren
Het hele voorstel lijkt me nogal bizar halsoverkop maar het feit dat je hem zo op zijn woord gelooft ook.
Bewijs dat hij niet eerlijk is blijkt al uit het feit dat hij simsalabim binnen 3 jaat een nederlands paspoort heeft.
Verdiep je s in de voorwaarden om dit te krijgen en je zult zien dat dit onmogelijk is of hij moet hier geboren zijn uit nederlandse ouders. En dan was hij geen egyptenaar én had geen verblijfsvergunning nodig. Dus er rammelt aan dit verhaal een heleboel.
Minaa
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen dus de vraag is vast al eens gesteld, maar jij hebt jouw geloof en hij het zijne. Jullie wonen hier. Waarom dan naar zijn geloof trouwen en niet naar het jouwe?? Als het echt zo dicht bij elkaar ligt en hij zo graag wil trouwen zou ik denken dat het ook best andersom kan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Sensitiva schreef:
19-01-2018 22:07
Bedankt voor de tip! Ik zal daar eens naar kijken.

Het is zeker de bedoeling ook voor de burgerlijke stand te trouwen, een volledig huwelijk.
Mijn vraag stelde ik puur vanwege het stuk islamitisch huwelijk, daar heb ik nog niet veel informatie over.
Je moet shahada doen als je islamitisch wilt trouwen, dat is een vers waaron je eigenlijk aangeeft moslima te worden. Daarbij zijn er ook zaken als bijvoorbeeld een hennafeest vooraf. Maar het lijkt me vooraf zo dat je moslima moet worden, zou je islamitisch willen trouwen. Wil je dat zelf wel??
Je geeft meerdere malen aan dat je weinig informatie krijgt in dit topic over een islamitisch huwelijk, maar ik denk dat het allereerst zaak is om te besluiten of je moslima wilt worden - gezien dit verplicht is zodra je islamitisch wilt trouwen.
anoniem_349992 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 22:28
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
19-01-2018 19:10
Ben je trouwens nagegaan of hij schulden heeft?
Heeft hij niet, wel een goedlopend eigen bedrijf overigens.

Er steken een hoop vooroordelen de kop op, verwijten en ongeloof.
Keiharde woorden vanwege een simpele vraag over een islamitisch huwelijk, waar alleen over gesproken is.

Waar maken jullie je zo ontzettend druk om. Het is vast heel lief bedoeld, maar ik vraag aan niemand toestemming om mijn relatie voort te zetten of daar over te oordelen zonder dat iemand hier mij of mijn vriend kent.
*Have a heart that never hardens*
Alle reacties Link kopieren
Sensitiva schreef:
19-01-2018 22:28
Heeft hij niet, wel een goedlopend eigen bedrijf overigens.

Er steken een hoop vooroordelen de kop op, verwijten en ongeloof.
Keiharde woorden vanwege een simpele vraag over een islamitisch huwelijk, waar alleen over gesproken is.

Waar maken jullie je zo ontzettend druk om. Het is vast heel lief bedoeld, maar ik vraag aan niemand toestemming om mijn relatie voort te zetten of daar over te oordelen zonder dat iemand hier mij of mijn vriend kent.
We proberen je gewoon te waarschuwen. Vanwaar die haast? Trouwen na 4 maanden is absurd... Ook na 5 maanden, ook na 6..... Leer elkaar eerst eens goed kennen. Ga samen op vakantie, samen het normale leven leiden buiten deze eerste paar super verliefde maanden om. Als jij echt denkt dat hij de ware is, is er toch geen haast?
Sensitiva schreef:
19-01-2018 22:28
Heeft hij niet, wel een goedlopend eigen bedrijf overigens.

Er steken een hoop vooroordelen de kop op, verwijten en ongeloof.
Keiharde woorden vanwege een simpele vraag over een islamitisch huwelijk, waar alleen over gesproken is.

Waar maken jullie je zo ontzettend druk om. Het is vast heel lief bedoeld, maar ik vraag aan niemand toestemming om mijn relatie voort te zetten of daar over te oordelen zonder dat iemand hier mij of mijn vriend kent.
Omdat dit bijna niemand normaal
in de oren klinkt. Vergeet niet dat je op een roze wolk zit momenteel, die zal op een gegeven moment verdwijnen en dan zit je er veel dieper in ( wellicht alleen met kind of scheiding) denk daarom goed na en geef je eigen identiteit NOOIT op voor een man. it's not worth it.
Alle reacties Link kopieren
Disclaimer: Er zijn ook Egyptenaren die niet aan dit stereotype voldoen uiteraard, het is niet voor niets een stereotype, maar Egyptenaren zijn vrij berucht wat betreft een aantal dingen, waaronder het met de tijd een stuk vromer worden, het trouwen van westerse vrouwen voor een verblijfsstatus en hun behandeling van westerse vrouwen. De culturele uitwisseling gaat vaak maar één kant op zeg maar.

Ik heb alleen vanuit mijn werk met vluchtelingen te veel verhalen gezien van Nederlandse vrouwen, vaak van rond jouw leeftijd, die bewerkt werden door een stuk jongere man, ongeveer van rond zijn leeftijd, tot een huwelijk. Je krijgt namelijk pas na vijf jaar de kans om een Nederlands paspoort te krijgen.

Ik vind de mannen vaak ontzettend charmant en hartelijk, warm en gastvrij en die levensinstelling is oprecht. Het is niet gek dat je ervoor valt, echt niet. Er zitten echter ook nadelen aan vast, een relatie met een Egyptenaar die net zo diep geworteld zitten als die positieve eigenschappen. Eentje ervan is dat zijn cultuur altijd boven die van jou gesteld gaat worden bij belangrijke keuzes zoals nu het huwelijk. HIJ is moslim dus moeten JULLIE islamitisch trouwen. En eten. En vasten. En alles wat belangrijk is op die manier doen. En natuurlijk gaat dat niet met directe geboden, geweld of dwang. De geëikte manier zijn precies het soort gesprekken als jij nu beschrijft.

Opnieuw, jouw vriend kan een ander verhaal zijn, maar jouw verhaal past helemaal in het patroon: jonger, ineens een stuk vromer en een mogelijk niet-kloppend verhaal wat betreft zijn verblijfsstatus. Heb je zijn papieren ook echt gezien?

Enne, heftige ruzies binnen vier maanden? Dat is niet goed he...
Alle reacties Link kopieren
Zoals anderen ook hebben aangegeven gaat het in eerste instantie om de vraag of het besluit om te trouwen na 4 maanden relatie verstandig is.

Zelf zijn wij na 11,5 jaar getrouwd. We waten toen een stuk jonger dus ik begrijp best dat het sneller gaat als je wat ouder bent.

Inmiddels zijn we ruim 22 jaar samen. Ook de nodige heftige periodes meegemaakt waaronder het overlijden van beide schoonouders. Wat ik hiervan heb geleerd is dat je elkaar dan pas echt leert kennen.

In die 22 jaar hebben we 3 keer een flinke ruzie gehad.

Wat ik mij afvraag is wat je dan binnen 4 maanden hebt meegemaakt?

Ter verduidelijking niet om te beoordelen wel om te begrijpen.

Zelf ben ik ook het type trouwen doe je voor 1 keer. Vind het dan ook lastig om voor te stellen dan je zo snel Zo een keuze maakt.

Wat let je om nog een jaar verder te gaan zoals nu en jezelf dan nog een keer de vraag te stellen of je wil trouwen?
Alle reacties Link kopieren
Sensitiva schreef:
19-01-2018 17:44
Ik zou eerst vragen of ze al heeft ingestemd met zijn vraag of niet.
Uh, ze deelt het mee hoor. Ze gaat gewoon trouwen met haar vriendje welke ze net 4 maanden kent.
Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets als ouder een goed idee vindt.
Waarschijnlijk zul je anders antwoorden vanwege de mist in je hoofd. Wacht nou gewoon tot die wegtrekt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven