Rechten nieuwe erfafscheiding?

28-01-2018 14:23 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik hoop dat er een aantal op dit forum aanwezig zijn die ervaring hebben met procedures, regels of eigen ervaringen die mij van tips willen voorzien over het volgende:
een aantal maanden geleden hebben wij een oude woning gekocht met veel grond erbij zodat onze dochter lekker kan spelen en de hond ook veel vrijheid heeft, de woning word momenteel opgeknapt en de tuin is aan de achterkant en zijkant helemaal ontdaan van bomen en word nu opnieuw opgebouwd, we hebben alle bomen verwijderd waardoor onze buren erg blij waren met het licht wat ze nu in de woning krijgen.Ons plan is om een erfafscheiding te plaatsen, dit voor onze privacy maar vooral voor de veiligheid van onze dochter en onze hond aangezien 1 kant van de tuin langs een openbare weg ligt.De erfafscheiding word of een schutting of een groenafscheiding zoals haag of hedera schutting.De schutting komt op eigen erf dus komt niet op erfafscheiding te staan, dit zodat wij alleen eigenaar zijn van de erfafscheiding en zelf baas blijven hierover.De erfafscheiding komt aan 1 kant langs de openbare weg en langs het huis van de buren die hun woning 'op de zij' hebben liggen achter onze tuin.Zij vallen over het volgende: ze willen geen schutting van 180 hoog aangezien zij dan niet voldoende zicht van rechts hebben door onze schutting met uitrijden met de auto.De erfafscheiding komt een meter vanaf de openbare weg en na plaatsen van de erfafscheiding hebben zij met hun oprit meer dan een meter zicht om links en rechts te kijken.Wij geven aan de erfafscheiding te willen plaatsen voor de veiligheid van onze dochter en onze privacy.Helaas komen we er na een aantal gesprekken niet uit, we willen uiteraard ook de verstandshouding netjes houden met mekaar maar wij zijn van mening dat zij voldoende zicht hebben om uit te rijden en kiezen daarin voor de veiligheid van onze dochter.Nu is onze vraag wat zijn onze rechten en plichten en wat zijn hun rechten?Er is voor ons geen optie om de schutting te laten aflopen aangezien wij dit niet verantwoord vinden met onze dochter die veilig moet kunnen spelen en onze grote hond die dan over de lage schutting kan kijken en regelmatig zal aanslaan.Er is in die hoek ook de meeste inkijk wat wijzelf niet als prettig ervaren.Ik heb inmiddels ook informatie opgevraagd bij de gemeente maar helaas laat dat even op zich wachten, ik had de hoop dat er mensen zijn op dit forum die dit ook hebben meegemaakt of weten wat de regels zijn.In ieder geval bedankt alvast en een fijne zondag allemaal!
Ik kan me niet helemaal voorstellen hoe het loopt bij jullie. Zit er bijvoorbeeld nog een stoep tussen de oprit van de buren en de openbare weg? Zou je evt die hoek zelf kunnen gebruiken om je auto te plaatsen, en dan de schutting dus 4 meter naar achteren plaatsen? (Auto net buiten schutting, wel op eigen terrein dus)

Dit zijn de officiele regels:
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 78875.html
Erfafscheidingen hoger dan 1 meter en niet hoger dan 2 meter aan de zijkant en achterkant van een hoekwoning zijn toegestaan, mits de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving niet onaanvaardbaar wordt aangetast en de verkeersveiligheid ter plaatse gegarandeerd blijft. Het uiterlijk van de erfafscheiding dient te voldoen aan de redelijke eisen van welstand.
Jullie zouden de buren wel tegemoet kunnen komen door aan te bieden een bolle spiegel te plaatsen. Daarmee kunnen ze beter zicht hebben op aankomend verkeer.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Dankjewel Marana!

Ik zal het proberen uit te leggen, onze woning ligt op een hoek waardoor onze voortuin een straat is maar aan de linkerzijkant van onze woning ligt dus een andere straat, de woningen van die straat liggen zeg maar met de zijkant naar onze achtertuin, dus als ik in onze achtertuin sta kijk ik tegen de oprit en de zijkant van de buren hun woning aan, onze oprit zit helemaal vooraan bij onze woning dus daar parkeren wij.De zijkant van onze woning waar een schutting langskomt is dus een openbare weg aangezien het een woning op de hoek is van 2 straten, er zit geen stoep want het is een oude dorpsweg, wel een berm van een meter breed tot aan onze tuin.Als zij weg willen rijden vanuit hun oprit hebben ze om langs onze schutting te kijken een meter tot aan de weg aan toe.We bouwen dus op eigen grond dus al iets van de erfascheiding af om eigen baas te blijven.De buren vinden die meter tot aan de weg niet voldoende en willen het liefst helemaal geen afscheiding zodat zij zicht blijven houden, of een schutting die een stuk dieper onze tuin inkomt wat wij niet willen want het is onze grond of een lage schutting van max 1 meter hoog.Ik hoop dat het zo wat duidelijker is! :-)
anoniem_335255 wijzigde dit bericht op 28-01-2018 14:38
0.17% gewijzigd
Gamuza wat een geweldig idee!Daar hebben wij helemaal nooit aangedacht, dit zou zeker een idee zijn om hen aan te bieden.
Zou je een tekening in paint kunnen maken? Ik kom er niet helemaal uit.
Whitewolves ik ga het even proberen!Het is ook ingewikkeld :-D
Als er over de berm niets kan aankomen (er loopt geen voetpad over?) dan lijkt het me dat een meter voldoende moet zijn.
popita schreef:
28-01-2018 14:44
Als er over de berm niets kan aankomen (er loopt geen voetpad over?) dan lijkt het me dat een meter voldoende moet zijn.

Mee eens. Gezeur van de buren. Maar wel irritant, want je hebt nog lang met ze te maken...

Ik heb bij mijn eerste woning destijds een haag coniferen van nog geen meter hoog neergezet, en het jaarlijks iets hoger laten groeien, niet helemaal teruggesnoeid naar een meter. Maar dan duurt het dus wel even voor je vrij zit.
Pff, geen idee hoe ik het goed kan omschrijven maar doe een poging. Vind namelijk dat jullie allebei een heel goed punt hebben.

Is het een idee om de schutting niet helemaal tot de hoek door te laten lopen maar een meter eerder van de hoek te stoppen en die dan weer met een stuk schutting te verbinden? Jullie hebben dan wel een hapje uit de tuin maar een dichte hoek. En de buren hebben wat meer ruimte om de weg op te kijken.
Oke niet zo bekend hiermee, hoe plaats ik de paint tekening? :-)
Pointer: liever niet want we hebben de grond gekocht bij de woning, en hem gekocht om te gebruiken, het was al bekend dat de woning al lang te koop stond en het viel te verwachten dat er iets ging gebeuren nadat het verkocht was.
Komt die erfafscheiding aan de voorkant van de woning, in de voortuin als het ware ?
In mijn gemeente mag je daar geen schutting van 1.80 mtr hoog zetten.

En je schrijft dat je je de erfafscheiding op eigen grond wilt zetten, dat moet dan toch 1 meter vanuit de erfafscheiding ? Hebben de buren dan nog steeds slecht zicht ?
Lilian007 schreef:
28-01-2018 15:16
Oke niet zo bekend hiermee, hoe plaats ik de paint tekening? :-)
https://www.mupload.nl

[img ---] voor de link.

Adres:https://www.mupload.nl/img/cs4ekouv9.gif

Na de link: [---/img]

Zonder de ----
enn wijzigde dit bericht op 28-01-2018 15:40
25.86% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik snap niet zo goed het willen rekening houden met je buren wanneer je gewoon in je recht staat. Jammer dat ze het niet fijn vinden, maar het is toch van de zotte dat je ze dan tegemoet moet komen voor iets van legaal op je eigen grond staat. Laat staan kosten maken aan een verkeerspiegel! Als zij vinden dat zij geen genoeg zicht hebben om uit te rijden, is het hun verantwoordelijkheid om er een aan te schaffen.

Ik heb het idee dat mensen over hun grenzen heen laat gaan om de lieve vrede te bewaren met de buren.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Aan een meter heb je niet zoveel als je in de auto zit, je bent dan met de neus van je auto al de weg op voor je wat ziet.
IBAOHI schreef:
28-01-2018 15:36
Ik snap niet zo goed het willen rekening houden met je buren wanneer je gewoon in je recht staat.

Maar staat TO in haar recht? Want het is mij niet duidelijk of je een schutting van 2m hoog mag plaatsen aan de voorkant.
chocolol schreef:
28-01-2018 15:53
Maar staat TO in haar recht? Want het is mij niet duidelijk of je een schutting van 2m hoog mag plaatsen aan de voorkant.
Dit mag inderdaad niet. Voorkant/zijkant langs openbare grond gelden afwijkende regels .
https://www.mupload.nl/img/q900iy1l9y.jpg
Sorry allemaal voor alle onduidelijkheid, hierbij een tekening.De afscheiding komt dus niet in de voortuin maar aan de beide zijkanten en de achterkant.
Dankjullie wel allemaal dat jullie allemaal reactie geven en ik hoop nu nog meer :-)
Even over dat de schutting dus 1 meter van de openbare weg al 1.80m is. Dat is echt niet veilig voor jullie buren, ik spreek uit eigen ervaring. Maak daar een lagere schutting van zeker 5 meter, zodat ze er vanuit de auto overheen kunnen kijken.

Daarnaast is de vraag of dit mag, daar weet ik te weinig van.
ik zie idd : maximaal een meter hoog aan de voorkant, behalve als er andere regels zijn bepaald.

Het is gewoon ook niet onredelijk, qua zicht op de straat. En dat het om de veiligheid van je dochter gaat is natuurlijk onzinnig. Tegen de tijd dat zij in staat is om over een hek van 1 meter te klauteren, ben jij in staat om haar uit te leggen waarom dat geen goed idee is.
Wacht even op de reactie van de gemeente. Het hangt af van de gemeentelijke verordening of jouw schutting langs de straat 1.80m hoog mag zijn of niet. Gezien het feit dat de meter tussen jouw huis en de zijstraat alleen gebruikt wordt als berm, denk ik dat je toestemming hebt/krijgt.
Zo ja, dan inderdaad een spiegel voor de buren.
Ik zou mijn privacy (inkijk) en veiligheid voor kind (en hond) niet opgeven als het met een spiegel opgelost kan worden.
Wat je kunt doen is de schutting in die hoek wat meer op eigen terrein te zetten en schuin, dus niet helemaal tot in de hoek. Door schuine kant kunnen de buren al meer zien, het is echter nog niet ideaal.

De schutting is alleen van jullie. Dus jullie zorgen ervoor dat kant bij de buren netjes blijft, regelmatig wordt gesnoeid e.d..?

Voor een kind en een hond hoeft een schutting geen 1.80 te zijn. Voor een kind een 1 meter genoeg, voor een hond ook, mits goed opgevoed. Een hond slaat ook aan bij een hoge schutting, laat zich daar meesatl niet door tegenhouden.
De tekening is bijgevoegd, er komt GEEN schutting voor in de tuin maar zoals te zien in onze achtertuin.We gaan de schutting niet verlagen, dit ivm onze privacy naast de veiligheid.We vragen een vergunning aan en als deze verleend word komt er een spiegel, dan zijn wij hen tegemoet gekomen en voor de rest is het dan helaas, je kunt niet met iedereen rekening blijven houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven