Rechten nieuwe erfafscheiding?

28-01-2018 14:23 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik hoop dat er een aantal op dit forum aanwezig zijn die ervaring hebben met procedures, regels of eigen ervaringen die mij van tips willen voorzien over het volgende:
een aantal maanden geleden hebben wij een oude woning gekocht met veel grond erbij zodat onze dochter lekker kan spelen en de hond ook veel vrijheid heeft, de woning word momenteel opgeknapt en de tuin is aan de achterkant en zijkant helemaal ontdaan van bomen en word nu opnieuw opgebouwd, we hebben alle bomen verwijderd waardoor onze buren erg blij waren met het licht wat ze nu in de woning krijgen.Ons plan is om een erfafscheiding te plaatsen, dit voor onze privacy maar vooral voor de veiligheid van onze dochter en onze hond aangezien 1 kant van de tuin langs een openbare weg ligt.De erfafscheiding word of een schutting of een groenafscheiding zoals haag of hedera schutting.De schutting komt op eigen erf dus komt niet op erfafscheiding te staan, dit zodat wij alleen eigenaar zijn van de erfafscheiding en zelf baas blijven hierover.De erfafscheiding komt aan 1 kant langs de openbare weg en langs het huis van de buren die hun woning 'op de zij' hebben liggen achter onze tuin.Zij vallen over het volgende: ze willen geen schutting van 180 hoog aangezien zij dan niet voldoende zicht van rechts hebben door onze schutting met uitrijden met de auto.De erfafscheiding komt een meter vanaf de openbare weg en na plaatsen van de erfafscheiding hebben zij met hun oprit meer dan een meter zicht om links en rechts te kijken.Wij geven aan de erfafscheiding te willen plaatsen voor de veiligheid van onze dochter en onze privacy.Helaas komen we er na een aantal gesprekken niet uit, we willen uiteraard ook de verstandshouding netjes houden met mekaar maar wij zijn van mening dat zij voldoende zicht hebben om uit te rijden en kiezen daarin voor de veiligheid van onze dochter.Nu is onze vraag wat zijn onze rechten en plichten en wat zijn hun rechten?Er is voor ons geen optie om de schutting te laten aflopen aangezien wij dit niet verantwoord vinden met onze dochter die veilig moet kunnen spelen en onze grote hond die dan over de lage schutting kan kijken en regelmatig zal aanslaan.Er is in die hoek ook de meeste inkijk wat wijzelf niet als prettig ervaren.Ik heb inmiddels ook informatie opgevraagd bij de gemeente maar helaas laat dat even op zich wachten, ik had de hoop dat er mensen zijn op dit forum die dit ook hebben meegemaakt of weten wat de regels zijn.In ieder geval bedankt alvast en een fijne zondag allemaal!
Het mag waarschijnlijk niet van de gemeente. Wat wel mag is een hek van een meter en daartegen iets groens. Haag of klimopachtig iets tegen van dat klimdraad.

Daar een houten schutting neerzetten lukt niet, zeker niet met onwillige buren. Die melden dat de volgende dag nog aan de gemeente en kan je hem weer verwijderen.
Oh ja, natuurlijk dank voor jullie meningen, ik denk alleen dat het niet goed begrepen word, op de tekening is te zien dat er niks in onze voortuin gebeurd maar alleen in onze achtertuin, en ja de schutting etc onderhouden wij allemaal.
Ik denk dat je een omgevingsvergunning nodig hebt.

https://www.omgevingsloket.nl/Particuli ... ?init=true
Nimbus: inderdaad dat denk ik ook, die gaan wij aankomende week aanvragen.Een omgevingsvergunning voor een erfafscheiding van 180 hoog voor onze achtertuin grenzend aan een berm van 1 meter.
Het gaat toch om de hoek straat/uitrit buren? Als je daar de chutting iets terugneemt en schuin plaatst kom je hun tegmoet. De veiligheid van de buren (en hun eventuele kinderen) is toch ook belangrijk.

Ga naar ze terug, zeg dat je inziet dat het voor hun inderdaad minder veilig is en kijk naar oplossingen waarbij je tegemoet komt.
Dahlia exact en daarom zullen wij dan voor een spiegel zorgen.
1 meter is genoeg om de voorkant van de auto net voorbij de schutting te steken, naar links en naar rechts te kijken en op te trekken.

Hoe druk is die straat trouwens? Racen ze er met 80 bij langs of is het in de bebouwde kom?

Het enige wat ik nog zou aanbieden is om de hoek af te toppen en hier dus een klein hoekje vanaf te halen. Maar ik zou hem zeker niet lager maken.

Bolspiegel heeft alleen zin als je die aan de overkant van de straat kunt vastmaken.
Het is een 30 km weg middenin een klein dorpje.De spiegel kan aan de overkant geplaatst worden.
Zo ver ik weet moet je voor een bolle spiegel op de openbare weg een vergunning hebben.
Niet geschoten is altijd mis
Realiseer je wel dat je zelf ook tegen een afscheiding van 180 cm aan moet kijken. Lijkt me zo "gesloten".
Ik zou de kant langs de weg en vanaf de weg tot halverwege de oprit van de buren een haag aanplanten van bijvoorbeeld 1 m hoog. De rest langs de oprit en de andere zijkant van jullie tuin dan eventueel een hogere schutting.
Oke, dank allemaal, we gaan ermee bezig, ik heb weer genoeg ideeën opgedaan, wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.Fijne zondag allemaal!
Succes, ik hoop voor je dat je positief bericht krijgt van de gemeente. :)
Lilian007 schreef:
28-01-2018 16:44
Oh ja, natuurlijk dank voor jullie meningen, ik denk alleen dat het niet goed begrepen word, op de tekening is te zien dat er niks in onze voortuin gebeurd maar alleen in onze achtertuin, en ja de schutting etc onderhouden wij allemaal.
.
Het gaat niet om voortuin of achtertuin maar of het een straatkant is. En jullie achtertuin heeft ook een straatkant.
De regels voor erfbegrenzing aan een straatkant zijn juist zo strikt om wat de buren aangeven, zodat het zicht van weggebruikers (in dit geval je buren) niet gehinderd wordt waardoor gevaarlijke verkeerssituaties voorkomen worden.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
1 meter zicht is natuurlijk helemaal niks. Mijn motorkap is een meter dus ik zou alleen wat zien als ik al deels de weg zou oprijden. Een gevaarlijke situatie dus en je dwingt me ook nog altijd achteruit in te parkeren omdat ik anders helemaal niks zie.

Ik zou jou als buur dus ook niet zo leuk vinden en direct bij de gemeente uitzoeken wat mijn rechten zijn en wat jullie wel en niet mogen.

Hier in de gemeente mogen de schuttingen aan de straatkant ook niet hele hoog zijn. Check dus goed wat de gemeente zegt.
NewGossipGirl schreef:
28-01-2018 16:55
Realiseer je wel dat je zelf ook tegen een afscheiding van 180 cm aan moet kijken. Lijkt me zo "gesloten".
Ik zou de kant langs de weg en vanaf de weg tot halverwege de oprit van de buren een haag aanplanten van bijvoorbeeld 1 m hoog. De rest langs de oprit en de andere zijkant van jullie tuin dan eventueel een hogere schutting.
Maar iedereen die dan in de straat loopt, kijkt zo over die meter heen en ziet jou in de achtertuin zitten. Ik snap wel dat TO graag wat privacy heeft.

TO heeft de straat een trottoir? Zo niet, dan lijkt mij het zicht voor de buren wel vrij krap.
Lilian007 schreef:
28-01-2018 16:55
Oke, dank allemaal, we gaan ermee bezig, ik heb weer genoeg ideeën opgedaan, wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.Fijne zondag allemaal!

Laat je nog even weten of je toestemming hebt gekregen? Interessante case.
Ja natuurlijk wil ik dat doen!Ik heb zoveel info gekregen vandaag dat ik dat zeker ga doen.Ons doel is nog steeds om het gezamenlijk goed op te lossen, dat is ook de reden dat ik zoveel mogelijk informatie verzamel, en ja een ieder zal proberen het voor zichzelf op te nemen.Wij gaan aanvragen wat is toegestaan en we hebben ook geen ruzie met de buren hoor, ons doel is om er goed uit te komen, of dat met een spiegel zal zijn of toch ergens een andere manier het komt vast goed.Het is alleen wel zo dat wij de woning hebben gekocht om er zelf ook van te genieten dus we zullen een middenweg moeten vinden, ik ga niet alles opgeven om alleen hun tegemoet te komen, en momenteel bieden ze alleen opties die niet bij ons passen.Maar laten we van het positieve uitgaan!!! :-D
Als je Hedera aan de afscheiding wilt maken en je zet deze afscheiding vlak tegen de grens, houdt er dan rekening mee dat je buren de Hedera tot de grens mogen wegsnoeien. En Hedera is echt troep, groeit als een dolle. Ik heb hezelfde meegemaakt, buren zetten schutting vlak tegen, of op de scheiding, en lieten begroeien met Hedera, ik heb ieder jaar meerdere keren de Hedera tot de scheiding gesnoeid, daardoor werd de Hedera in de ogen van de buren niet dicht. Hoop heisa, polite erbij, advocaten en gezeur. Eins van 't liedje buren hebben zonder toestemming Hedera weer weggehaald en nu schutting geplaatst op hun kosten.

Als je dus een ondoorzichtige Hedera afscheiding wilt hebben, dan minstens 10 cm uit de scheiding blijven, want de buren mogen tot de scheiding terug snoeien
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven