Mondelinge toezegging arbeidsovereenkomst
maandag 29 januari 2018 om 13:55
Hi allemaal,
Vorige week dinsdag heb ik een sollicitatiegesprek gehad bij bedrijf X. Afgelopen vrijdag kreeg ik te horen dat zij mij niet het salaris konden bieden wat ik bij mijn vorige werkgever kreeg. Na wikken en wegen uiteindelijk toch akkoord gegeven (telefonisch, dezelfde dag nog), omdat ik het een prettig bedrijf vond. Hierop volgend heb ik een e-mail gehad met al mijn arbeidsvoorwaarden in beschreven, zodat ik dit nog rustig kon doorlezen. Ze zou me maandag (vandaag) bellen om te bespreken wanneer ik mijn contract zou ondertekenen etc.
Ik werd vandaag gebeld, al met een rare intro. 'Naar aanleiding van je sollicitatie afgelopen week..' Toen begon mijn rare onderbuikgevoel al. 'We hebben een interne kandidaat gevonden, en die gaat voor jou. Het gaat dus helaas niet door'. Ik heb haar gevraagd wanneer deze kandidaat zich gemeld had, aangezien het zo kort dag was. Ja, dat was al vorige week. Tijdens mijn sollicitatieprocedure dus.
Ik ben boos, verdrietig. Ik heb voor deze baan een andere baan laten gaan, omdat ik dus al een e-mail had gekregen met akkoord en mondeling toegezegd gekregen. Kan dit zomaar? Ik vind het erg onethisch. Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt?
Vorige week dinsdag heb ik een sollicitatiegesprek gehad bij bedrijf X. Afgelopen vrijdag kreeg ik te horen dat zij mij niet het salaris konden bieden wat ik bij mijn vorige werkgever kreeg. Na wikken en wegen uiteindelijk toch akkoord gegeven (telefonisch, dezelfde dag nog), omdat ik het een prettig bedrijf vond. Hierop volgend heb ik een e-mail gehad met al mijn arbeidsvoorwaarden in beschreven, zodat ik dit nog rustig kon doorlezen. Ze zou me maandag (vandaag) bellen om te bespreken wanneer ik mijn contract zou ondertekenen etc.
Ik werd vandaag gebeld, al met een rare intro. 'Naar aanleiding van je sollicitatie afgelopen week..' Toen begon mijn rare onderbuikgevoel al. 'We hebben een interne kandidaat gevonden, en die gaat voor jou. Het gaat dus helaas niet door'. Ik heb haar gevraagd wanneer deze kandidaat zich gemeld had, aangezien het zo kort dag was. Ja, dat was al vorige week. Tijdens mijn sollicitatieprocedure dus.
Ik ben boos, verdrietig. Ik heb voor deze baan een andere baan laten gaan, omdat ik dus al een e-mail had gekregen met akkoord en mondeling toegezegd gekregen. Kan dit zomaar? Ik vind het erg onethisch. Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt?
maandag 29 januari 2018 om 14:03
Jep, ik dacht dat ik het dit keer zwart op wit had. Ik heb een mail met alle arbeidsvoorwaarden erin met de tekst: Graag akkoord via telefoon. Dat dus ook gedaan. Ik denk dat als ik in dit geval de overeenkomst had getekend, ze me dezelfde dag in proeftijd hadden 'ontslagen'. Tja, wat doe je eraan... Normaal gesproken ben ik wel op mijn hoede voor dit soort dingen. Dit had ik helaas niet zien aankomen.
maandag 29 januari 2018 om 14:06
http://dirkzwagerarbeidsrecht.nl/2007/0 ... zaamheden/
werkgever kan schadeplichtig zijn.
Wel beetje jammer dat je telefonisch hebt gereageerd op die mail en niet per mail
Wel beetje jammer dat je telefonisch hebt gereageerd op die mail en niet per mail
maandag 29 januari 2018 om 14:11
Bedankt voor bovenstaande link. Dien ik dan een advocaat in armen te nemen? Of hoe kan ik dat geschil aangaan? Ja klopt. Wel heb ik een 'alibi' die naast mij zat toen ik akkoord gaf, mijn vriend namelijk.. Weet niet of dat telt.guppekop schreef: ↑29-01-2018 14:06http://dirkzwagerarbeidsrecht.nl/2007/0 ... zaamheden/
maandag 29 januari 2018 om 14:13
Ik zou daar geen energie in steken, dat wordt niets. Deze link gaat over ontslag voor aanvang werkzaamheden, maar wél met een getekende overeenkomst.
maandag 29 januari 2018 om 14:19
Ik denk dat als zij mij dan hadden ontslagen, met de reden dat ze iemand intern hadden gevonden, ik beter in mijn recht had gestaan.
maandag 29 januari 2018 om 14:21
Je vriend is niet objectief dus daar heb je niet veel aan. Wat staat er precies in dat mailtje?
Was het nog steeds een voorstel of was het meer een bevestiging van de gemaakte afspraken.
Je werkgever kan schadeplichtig zijn omdat een werkgever volgens de normen van goed werkgeverschap moet gedragen. Dit kan hier een overtreding van zijn. Maar reken je niet rijk. Dat is echt geen hoog bedrag en je moet uiteindelijk naar de rechter om je gelijk te halen als je er samen niet uitkomt. Je heb geen advocaat nodig, maar je hebt ook als je het zelf moet doen wel proceskosten (griffie die je moet betalen en de deurwaarder). En dan moet je er dus ook tijd en moeite insteken en maanden wachten. En als je dan een positieve uitspraak hebt dan kan het zijn dat ze nog niet betalen. Moet je weer kosten voor een deurwaarder maken.
Mijn advies........begin er niet aan.
Was het nog steeds een voorstel of was het meer een bevestiging van de gemaakte afspraken.
Je werkgever kan schadeplichtig zijn omdat een werkgever volgens de normen van goed werkgeverschap moet gedragen. Dit kan hier een overtreding van zijn. Maar reken je niet rijk. Dat is echt geen hoog bedrag en je moet uiteindelijk naar de rechter om je gelijk te halen als je er samen niet uitkomt. Je heb geen advocaat nodig, maar je hebt ook als je het zelf moet doen wel proceskosten (griffie die je moet betalen en de deurwaarder). En dan moet je er dus ook tijd en moeite insteken en maanden wachten. En als je dan een positieve uitspraak hebt dan kan het zijn dat ze nog niet betalen. Moet je weer kosten voor een deurwaarder maken.
maandag 29 januari 2018 om 14:23
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het gaat me denk ik ook niet zozeer om het geld. Meer om het feit hoe ze met mij om zijn gegaan, en hoe ze ook reageerden op mij. Het liefst klaag ik ze aan, diep vanbinnen weet ik dat dat niet de oplossing is. Denk dat gevoelens nu heel erg meespelen op het moment.sneeuwwitje80 schreef: ↑29-01-2018 14:21Je vriend is niet objectief dus daar heb je niet veel aan. Wat staat er precies in dat mailtje?
maandag 29 januari 2018 om 14:27
maandag 29 januari 2018 om 14:34
maandag 29 januari 2018 om 14:34
Jep, 7 maanden incl proeftijd. Er staat niet in hoelang de proeftijd zou zijn, maar goed. Dat is meestal 1 maand.sneeuwwitje80 schreef: ↑29-01-2018 14:31Stond er eigenlijk een proeftijd in het contract? Als het antwoord ja is dan is je zaak nog minder sterk.
maandag 29 januari 2018 om 14:38
Waar het om gaat is dat zij iets hebben gedaan dat mag. En ze hadden je ook tijdens je proeftijd zonder opgave van reden mogen ontslaan. Dat is nog kutter, bedoel ik maar te zeggen.
Je kan blijven mokken, het is echter beter te leren hoe de wereld in elkaar steekt, dat voorkomt teleurstelling wn boosheid.
•
maandag 29 januari 2018 om 14:43
Dus expres een contract voor zeven maanden zodat ze een proeftijd af konden spreken. Dus dan hadden ze je ook gewoon in de proeftijd kunnen ontslaan en mag het ervoor dus ook. Aan de opzegging zelf kun je niet zoveel doen. Wel onduidelijk geformuleerd die proeftijd.
Heel veel meer dan één maand salaris denk ik niet dat je krijgt. Misschien nog wat kosten die je gemaakt hebt voor de sollicitatie en dat is het dan wel. Tenzij je hier een rechtsbijstandsverzekering of een vakbondslidmaatschap voor hebt zou ik het dus laten zitten.
http://www.2-work.nl/wp-content/uploads ... beleid.pdf
Heel veel meer dan één maand salaris denk ik niet dat je krijgt. Misschien nog wat kosten die je gemaakt hebt voor de sollicitatie en dat is het dan wel. Tenzij je hier een rechtsbijstandsverzekering of een vakbondslidmaatschap voor hebt zou ik het dus laten zitten.
maandag 29 januari 2018 om 14:46
Een maand? Welnee, vaak komt dat neer op een reiskostenvergoeding, veel meer zou het niet zijn.sneeuwwitje80 schreef: ↑29-01-2018 14:43Dus expres een contract voor zeven maanden zodat ze een proeftijd af konden spreken. Dus dan hadden ze je ook gewoon in de proeftijd kunnen ontslaan en mag het ervoor dus ook. Aan de opzegging zelf kun je niet zoveel doen. Wel onduidelijk geformuleerd die proeftijd.