Mondelinge toezegging arbeidsovereenkomst
maandag 29 januari 2018 om 13:55
Hi allemaal,
Vorige week dinsdag heb ik een sollicitatiegesprek gehad bij bedrijf X. Afgelopen vrijdag kreeg ik te horen dat zij mij niet het salaris konden bieden wat ik bij mijn vorige werkgever kreeg. Na wikken en wegen uiteindelijk toch akkoord gegeven (telefonisch, dezelfde dag nog), omdat ik het een prettig bedrijf vond. Hierop volgend heb ik een e-mail gehad met al mijn arbeidsvoorwaarden in beschreven, zodat ik dit nog rustig kon doorlezen. Ze zou me maandag (vandaag) bellen om te bespreken wanneer ik mijn contract zou ondertekenen etc.
Ik werd vandaag gebeld, al met een rare intro. 'Naar aanleiding van je sollicitatie afgelopen week..' Toen begon mijn rare onderbuikgevoel al. 'We hebben een interne kandidaat gevonden, en die gaat voor jou. Het gaat dus helaas niet door'. Ik heb haar gevraagd wanneer deze kandidaat zich gemeld had, aangezien het zo kort dag was. Ja, dat was al vorige week. Tijdens mijn sollicitatieprocedure dus.
Ik ben boos, verdrietig. Ik heb voor deze baan een andere baan laten gaan, omdat ik dus al een e-mail had gekregen met akkoord en mondeling toegezegd gekregen. Kan dit zomaar? Ik vind het erg onethisch. Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt?
Vorige week dinsdag heb ik een sollicitatiegesprek gehad bij bedrijf X. Afgelopen vrijdag kreeg ik te horen dat zij mij niet het salaris konden bieden wat ik bij mijn vorige werkgever kreeg. Na wikken en wegen uiteindelijk toch akkoord gegeven (telefonisch, dezelfde dag nog), omdat ik het een prettig bedrijf vond. Hierop volgend heb ik een e-mail gehad met al mijn arbeidsvoorwaarden in beschreven, zodat ik dit nog rustig kon doorlezen. Ze zou me maandag (vandaag) bellen om te bespreken wanneer ik mijn contract zou ondertekenen etc.
Ik werd vandaag gebeld, al met een rare intro. 'Naar aanleiding van je sollicitatie afgelopen week..' Toen begon mijn rare onderbuikgevoel al. 'We hebben een interne kandidaat gevonden, en die gaat voor jou. Het gaat dus helaas niet door'. Ik heb haar gevraagd wanneer deze kandidaat zich gemeld had, aangezien het zo kort dag was. Ja, dat was al vorige week. Tijdens mijn sollicitatieprocedure dus.
Ik ben boos, verdrietig. Ik heb voor deze baan een andere baan laten gaan, omdat ik dus al een e-mail had gekregen met akkoord en mondeling toegezegd gekregen. Kan dit zomaar? Ik vind het erg onethisch. Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt?
maandag 29 januari 2018 om 16:33
Ik heb ook wel eens hele vervelende, slecht georganiseerde sollicitatieprocedures doorlopen, maar kwam uiteindelijk op een hele leuke afdeling en met heel leuk werk. Het zegt niet altijd wat over het bedrijf als geheel.
maandag 29 januari 2018 om 16:35
een mondelinge overeenkomst is in het arbeidsrecht ook een overeenkomst. Schiet je in dit geval niet zoveel mee op, omdat bij een contract langer dan zes maanden een proeftijd overeengekomen mag worden. Een werkgever ontslaan voor dat de proeftijd is begonnen, is op zich rechtsgeldig. Wel kan de werkgever schadeplichtig zijn hierdoor. Zou in ieder geval zo snel mogelijk contact opnemen met je huidige werkgever, als je die hebt, dat de situatie veranderd is. Wel heel onzorgvuldig van die nieuwe aspirant-werkgever.
maandag 29 januari 2018 om 16:48
Ik zou er wel een zaak van maken als je rechtsbijstand heb.
Gewoon omdat het een principekwestie is. Tuurlijk hadden ze je met een slappe kulreden het riet in kunnen sturen of over 2 weken met een ander verhaal. Maar zo slim waren ze niet en dus hebben ze iets gedaan wat niet oke is.
Een mondelijke overeenkomst/toezegging is er ook een. Ik zou ik op zijn minst even laten voelen dat wat ze doen niet oke is en misschien dus schadeplichtig zijn.
Misschien dat ze volgende keer wat netter omgaan met hun sollicitanten.
Gewoon omdat het een principekwestie is. Tuurlijk hadden ze je met een slappe kulreden het riet in kunnen sturen of over 2 weken met een ander verhaal. Maar zo slim waren ze niet en dus hebben ze iets gedaan wat niet oke is.
Een mondelijke overeenkomst/toezegging is er ook een. Ik zou ik op zijn minst even laten voelen dat wat ze doen niet oke is en misschien dus schadeplichtig zijn.
Misschien dat ze volgende keer wat netter omgaan met hun sollicitanten.
maandag 29 januari 2018 om 17:20
Bedankt voor jullie reacties. Het is een uitgebreid familiebedrijf, dus nee, ik zou er inderdaad nooit meer willen werken.
De mail was een samenvatting van alles wat ik zou krijgen, daarop heb ik gebeld en telefonisch akkoord gegeven..
Het is inderdaad een principekwestie, maar ben bang dat ik de zaak ga verliezen, of in ieder geval alleen geld eraan verlies. De wereld zit oneerlijk in elkaar. Ik ga hier niet vanuit, dat is de reden waarom ik dus meestal teleurgesteld word.
De mail was een samenvatting van alles wat ik zou krijgen, daarop heb ik gebeld en telefonisch akkoord gegeven..
Het is inderdaad een principekwestie, maar ben bang dat ik de zaak ga verliezen, of in ieder geval alleen geld eraan verlies. De wereld zit oneerlijk in elkaar. Ik ga hier niet vanuit, dat is de reden waarom ik dus meestal teleurgesteld word.
maandag 29 januari 2018 om 17:34
Ach wat rot zeg! Het is niet zo netjes van het bedrijf maar je hoort het wel vaker helaas.. zolang er nog niets definitiefs op papier staat is het gewoon nog niet zeker.. Toch zou ik zelf er nog wel een brief aan wagen waarin je je netjes uit over de gang van zaken.
Kun je bij je huidige baan wel blijven?
Ik schrik er wel een beetje van.. Ik heb ook afgelopen dinsdag gesolliciteerd, vrijdag een tweede gesprek gehad en daarna arbeidsvoorwaarden en een salarisvoorstel ontvangen. Hierop heb ik een tegenvoorstel gedaan. Vandaag de hele dag niets meer gehoord en de bedoeling is dat ik 1 maart zou beginnen wat betekent dat ik uiterlijk woensdag mijn ontslag in moet dienen bij mijn huidige werkgever (die al wel op de hoogte is). Nu ik jouw verhaal lees krijg ik wel een beetje de zenuwen dat ze terug gaan krabbelen. Maar goed, ik neem je topic over.
Ik schrik er wel een beetje van.. Ik heb ook afgelopen dinsdag gesolliciteerd, vrijdag een tweede gesprek gehad en daarna arbeidsvoorwaarden en een salarisvoorstel ontvangen. Hierop heb ik een tegenvoorstel gedaan. Vandaag de hele dag niets meer gehoord en de bedoeling is dat ik 1 maart zou beginnen wat betekent dat ik uiterlijk woensdag mijn ontslag in moet dienen bij mijn huidige werkgever (die al wel op de hoogte is). Nu ik jouw verhaal lees krijg ik wel een beetje de zenuwen dat ze terug gaan krabbelen. Maar goed, ik neem je topic over.
maandag 29 januari 2018 om 17:44
Je hebt geen rechtsbijstandverzekering?Jessliey schreef: ↑29-01-2018 17:20Bedankt voor jullie reacties. Het is een uitgebreid familiebedrijf, dus nee, ik zou er inderdaad nooit meer willen werken.
maandag 29 januari 2018 om 17:46
Je kan dit gewoon bespreken bij de nieuwe werkgever.Levin5 schreef: ↑29-01-2018 17:34Ach wat rot zeg! Het is niet zo netjes van het bedrijf maar je hoort het wel vaker helaas.. zolang er nog niets definitiefs op papier staat is het gewoon nog niet zeker.. Toch zou ik zelf er nog wel een brief aan wagen waarin je je netjes uit over de gang van zaken.
Morgen even bellen of mailen waarbij je aangeeft dat je hoopt dat je vandaag nog wat hoort officieel op de mail ( liefst contract met handtekening van hen ) omdat je anders pas 1 april kan beginnen?
maandag 29 januari 2018 om 17:48
Ja ga ik doen, als ik morgen aan het einde van ochtend niets gehoord heb ga ik bellen.Lucifermiauww schreef: ↑29-01-2018 17:46Je kan dit gewoon bespreken bij de nieuwe werkgever.
Morgen even bellen of mailen waarbij je aangeeft dat je hoopt dat je vandaag nog wat hoort omdat je anders pas 1 april kan beginnen?