Geurende lavendelplant

29-01-2018 21:36 23 berichten
Vorig jaar heb ik in de zomer genoten van sommige lavendelplanten die mensen in hun voortuin hadden staan. In sommige straatjes kwam - nog voor ik de hoek van een straat was omgeslagen - de heerlijke geur van lavendel me al tegemoet. :)
Dat wil ik dit jaar ook in mijn voortuin!
Google vertelt mij dat de lavendel die het meest geurt de 'Heavenly scent lavendel' is.

Wie kan mij verder helpen?
Ik heb 2 vragen:
- Klopt het dat dit de lavendelsoort is die die heerlijke geur afgeeft en die je al op afstand ruikt?
- Weet iemand waar ik die kan kopen? Liefst in echte winkel, niet webshop. De bekende tuincentra hebben hem (nog) niet, alleen bij een tuincentrum in het (diepe) zuiden kom ik hem tegen.

Dank!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je niet verder helpen, ben een enorme leek op tuingebied. Zelf zou ik aanbellen bij de mensen waar ze die planten hebben en vragen welke het zijn en waar ze ze gekocht hebben :-D a
Ik lees even mee. Heerlijk die geur, ik word er zo blij van :)
Noflik schreef:
29-01-2018 21:39
Ik lees even mee. Heerlijk die geur, ik word er zo blij van :)
Ja hè. :)

Aanbellen, tja, had ik dan vorig jaar moeten doen.
Was ook niet in mijn eigen stad, dus ik loop er nu ook niet makkelijk even langs.
Maar Viva is second best toch. :proud:
Ik heb zo'n lavendelplant van een klein tuincentrum in het diepe zuiden ;-) Weet niet hoe die lavendelsoort heet helaas.
Straks in de zomer zijn ze er volop, in tuincentra en op de markt.
Emma95 schreef:
29-01-2018 21:50
Straks in de zomer zijn ze er volop, in tuincentra en op de markt.
Zou best kunnen dat ik natuurlijk te vroeg ben (ben een lekkere planten-noob haha).
Maar weet je misschien of die lavendelsoort inderdaad de goede is?
Googel eens op lavendel + Limburg. Je komt dan op de website van een kweker aldaar. Heeft 72 soorten, daar zit vast wel wat tussen. Heeft trouwens ook de heavenly scent...
Als de planten in het tuincentrum staan, loop je er even langs en ruik je. Weet je meteen of je de goed hebt. Volgens mij moet je niet degene hebben met zo’n ‘vleugeltje’ aan de takken, die ruiken niet.
Find people who will make you better (M. Obama)
greeneyedcoco schreef:
29-01-2018 22:01
Googel eens op lavendel + Limburg. Je komt dan op de website van een kweker aldaar. Heeft 72 soorten, daar zit vast wel wat tussen. Heeft trouwens ook de heavenly scent...
Ja, die heb ik gevonden. :proud:
Maar is voor mij niet om de hoek. Vandaar dat ik nog even verder kijk.

En die heavenly scent, is dat 'm inderdaad? :)
Geen idee, ik heb hier ooit de Peter Pan lavendel gekocht, een variant die je ook in de keuken kunt gebruiken. Ruikt ook heerlijk... Was even bang dat de plantjes in mijn tuin (op het noorden) niet zouden aanslaan, maar ze doen het goed. Bij mij ook niet om de hoek, maar ooit een "dagje Limburg" gedaan: de frambozen en de lavendel.
Lavandula spica, spijklavendel had ik bij mijn vorige huis. De allerlekkerste!
Maar zie hem maar te vinden.
Hij wordt blijkbaar ook lavandula latifolia genoemd.

Voornamelijk te koop in flesjes van 10 ml, maar ik wil weer zo'n plant.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wacht nog even, en je kunt hem in zo ongeveer ieder tuincentrum kopen, je bent nu gewoon te vroeg
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ah, altijd leuk een zoektocht. De bastin website had je denk ik ook al gevonden. Behalve naar tuincentra in de buurt gaan of ze mailen, kun je denk ik niet veel meer doen, behalve online bestellen. Het voordeel van bestellen bij een kwekerij is ook dat je advies kunt krijgen. Bijvoorbeeld over andere soorten Lavendel die ook fijn ruiken en die misschien in andere maanden of langer bloeien, zo kun je dan combineren. Het zijn trouwens korte dag planten wat betekent dat ze pas gaan bloeien wanneer de dagen korter worden, dus nog even geduld.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dank voor al jullie reacties!
Ook die van de andere namen.
Verder... nog even wachten dus.
Misschien is het wel een idee om nog even de bloeitijden te vergelijken straks ja. Dat ik 2 soorten heb die nog een beetje na elkaar bloeien. Ze bloeien sowieso wat later in het seizoen geloof ik.
Je kunt hem misschien nu ook al bloeiend bestellen omdat de kweker kunstmatig een dagritme heeft gecreëerd. Hoelang je er thuis plezier van hebt, weet ik niet. Maar aan de andere kant....een bos bloemen is ook niet voor maanden.
Over een bos bloemen gesproken: ik kocht ooit een bos pioenrozen in de supermarkt en och wat roken die lekker. Als je
's morgens de kamer inkwam, viel het gewoon op. Pioenrozen zijn er maar enkele weken per jaar, dus keek uit naar de volgende bloei. Maar helaas, dat was een sof. Blijkbaar toch een andere soort en dat maakt toch wel veel verschil.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Er is nog niet zoveel te krijgen in het tuincentrum want het is winter, maar rond april zal je zien, dan worden er overdadig veel lavendelplanten aangevoerd. Het is een zeer populaire plant die het op balkons ook erg goed doet. Mogelijk worden ze wat opgevoerd en zie je ze eerder in bloei maar in januari groeit er nog niet zoveel (kijk maar buiten).

Samen met zijn vriendje de rozemarijnplant die op iets latere leeftijd schitterend mooie lila bloempjes geeft maken ze een heel groot deel uit van het assortiment want ze zijn erg gewild, hebben een trendy uiterlijk en zijn oersterk. Ook supermarkten zullen ze gaan aanbieden rond die tijd.

In januari er is nog niets uitgelopen en bestaat de grote aanvoer alleen nog maar voornamelijk uit kerstrozen, skimmia's en viburnum tinus. Viooltjes, primula's en camelliastruikjes zijn de eerste lentetekenen na de kerst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Courage-- schreef:
29-01-2018 22:11
Ja, die heb ik gevonden. :proud:
Maar is voor mij niet om de hoek. Vandaar dat ik nog even verder kijk.

En die heavenly scent, is dat 'm inderdaad? :)
Als ik je er een plezier mee doe: Ik woon in het diepe Zuiden :P en kom met regelmaat in het midden van het land (met name regio Utrecht). Als je telefonisch bij hen reserveert, dan wil ik ze best voor je ophalen. Laat maar weten.
retrostar schreef:
30-01-2018 08:15
Er is nog niet zoveel te krijgen in het tuincentrum want het is winter, maar rond april zal je zien, dan worden er overdadig veel lavendelplanten aangevoerd.
Ja, ik moet het gewoon even afwachten. En dan goed in de gaten houden welke soort ze precies verkopen.
Het idee ontstond eigenlijk een beetje omdat manlief vorig jaar rond deze tijd is begonnen met het opkweken van zaadjes en uiteindelijk één van onze borders heeft volgepland met prachtige bloemen. Dat waren eenjarigen, en er is sowieso nog plek over. Dus in mijn hoofd zat om nu alvast een beetje te beginnen. Had er niet bij stilgestaan dat het nogal seizoensgebonden is. Geen punt - over paar maanden nieuwe poging. :)
kopjekoffie70 schreef:
29-01-2018 23:37
Je kunt hem misschien nu ook al bloeiend bestellen omdat de kweker kunstmatig een dagritme heeft gecreëerd.
Dank voor de tip! Het idee in mijn hoofd is zo'n heerlijke geurende lavendel in de zomer, buiten.
Als het helemaal bij het seizoen past. Nu hoeft nog niet.
GenieInABottle schreef:
30-01-2018 10:11
Als ik je er een plezier mee doe: Ik woon in het diepe Zuiden :P en kom met regelmaat in het midden van het land (met name regio Utrecht). Als je telefonisch bij hen reserveert, dan wil ik ze best voor je ophalen. Laat maar weten.
Wat lief! Nee, dat hoeft niet hoor...! Ze hebben ook een webshop.
Maar heel attent van je!
Dat van die webshop wist ik niet, alleen dat ik er vaak langs kom, haha.
Succes met je zoektocht.
michelleobama schreef:
29-01-2018 22:08
Als de planten in het tuincentrum staan, loop je er even langs en ruik je. Weet je meteen of je de goed hebt. Volgens mij moet je niet degene hebben met zo’n ‘vleugeltje’ aan de takken, die ruiken niet.
Die met die pluimen heb je voor de geur niks aan inderdaad, verder ruiken zelfs de meest normale soorten heerlijk, en zijn lavendelplanten niet de moeilijkste!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Als er toevallig mensen in de tuin staan, kan je vragen of je een paar stekjes mag hebben.
sueann schreef:
31-01-2018 21:16
Als er toevallig mensen in de tuin staan, kan je vragen of je een paar stekjes mag hebben.
Tja, maar dan moet ik weer een jaar wachten, of in elk geval tot het een plant is.
Ik heb dan wel de goede soort inderdaad.
Maar nee, ik wacht geduldig tot ze in de tuincentra zijn en dan ga ik verder kijken. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven