Werk & Studie alle pijlers

ik zit in een ongezellige, ongemotiveerde MBO klas. :(

30-01-2018 19:47 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik zit in het eerste leerjaar van mbo. de laatste tijd voel ik mij heel rot omdat ik zie dat mijn oude vrienden en vriendinnen van de middelbare het heel erg naar hun zin hebben met hun nieuwe klas. Ze maken nieuwe vrienden, doen leuke dingen buiten school en genieten volop van de tijd. Ik heb dat helaas niet :(. ik had verwacht dat ik ook zo'n leuke klas zou krijgen maar dat is helaas helemaal anders gelopen. Mijn klas vraagt nooit is wat aan elkaar, hebben geen enkele spontaniteit en willen geen leuke dingen doen buiten school. Ik voel me heel eenzaam en ik heb het gevoel dat mij dit weer moet overkomen. Ik kan daarintegen wel goed overweg met een andere klas en ik zou het liefst bij hun willen. Ik mis vriendschappen op het mbo waar ik een nieuwe toekomst mee heb. ik voel me soms depressief hierdoor in het weekend. :( wat kan ik doen??
Gewoon in je klas blijven en vrienden maken met mensen uit de andere klas.
Of kijken of je in de andere klas terecht kan komen als dit qua opleiding geen probleem is.
Maar straks kun je ook niet in je werk je team collega's uitzoeken he? Dan moet je het ook doen met wie daar ook werkt. Dus een goede leerschool op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Dan vraag je toch overplaatsing naar een andere klas aan? Wat let je?
Be the change you want to see in this world.

Dat geldt uiteraard ook op kleine vlak.
Zo vond ik jarenlang viva forum heel hard. Tot ik dacht misschien kan ik zelf wel aardig en lief reageren
En wie weet zet dat weet positiviteit in zijn gang. Dat probeer ik soms ook te doen bij een nieuw topic. Men kijkt toch naar de eerste reacties. En gaat vandaar uit ook zo reageren. Zijn de eerste reacties positief dan is de kans groot dat het een positief topic wordt. En visa versa.

Dit geldt dus ook voor jou. Wat zou jij concreet kunnen doen om de sfeer in de klas beter te maken. En welke stap zou jij morgen al kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Is het mogelijk om overgeplaatst te worden naar die andere klas?

Het hoort ook een beetje bij het ouder worden. Vrienden maak je niet meer vanzelfsprekend op school. De meeste mensen hebben al een groep vrienden waar zij mee om gaan buiten hun opleiding. Zelf heb ik ook helemaal geen vriendschappen gesloten/overgehouden aan de tijd op mijn vervolgopleiding.

Waar vind je dan wel vrienden? Precies zoals jij aangeeft: Buiten je eigen klas. Maar ook door aan te sluiten bij oude vrienden en vriendinnen en hun nieuwe contacten. Spreek met hen af, ga leuke dingen met hen doen buiten school. Op school kun je in je pauzes contact zoeken met die andere klas. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt, ik wil het zoo graag, ik heb al zoveel geprobeerd om het leuk te maken maar ze doen alleen maar kut en niks gaat spontaan...
Cultuur maak je samen.
Kun je niet tijdens een mentorles of een andere klassikale les waarin je eigen handelen centraal staat of waar de groepsopdrachten aan de orde komen eens de cultuur bespreken?
En misschien heb je het net niet getroffen en vind iedereen het zo wel best behalve jij.
Alle reacties Link kopieren
@Doreia ik denk dat dat het is. Dat hun het wel prima vinden zo. Maar als ik naar de andere klassen kijk vechten hun wel voor nieuwe vriendschappen en vinden ze mij helemaal leuk. Ik ga met mijn SLB er dit bespreken en hopelijk doet school niet moeilijk om mij naar de andere klas over te laten plaatsen....
Maar leuke dingen doen die je toch niet alleen met je klas? Mijn zoon zit ook alleen in een gymnasium klas, met types waar hij niet echt tussen past. In de pauze rent hij direct naar zijn vrienden in de havo klas en onderneemt na school met hun de leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Maud27 schreef:
30-01-2018 20:02
Maar leuke dingen doen die je toch niet alleen met je klas? Mijn zoon zit ook alleen in een gymnasium klas, met types waar hij niet echt tussen past. In de pauze rent hij direct naar zijn vrienden in de havo klas en onderneemt na school met hun de leuke dingen.
Ik heb ook vrienden buiten school. Maar die hebben ook allemaal hun eigen leuke klas en opleiding. Dat is ook de reden dat ik hun allemaal leuke verhalen hoor vertellen en ik heb letterlijk bijna niks te vertellen....
Stijnm schreef:
30-01-2018 20:01
@Doreia ik denk dat dat het is. Dat hun het wel prima vinden zo. Maar als ik naar de andere klassen kijk vechten hun wel voor nieuwe vriendschappen en vinden ze mij helemaal leuk. Ik ga met mijn SLB er dit bespreken en hopelijk doet school niet moeilijk om mij naar de andere klas over te laten plaatsen....
Ik denk niet dat ze vechten. Ik denk dat het gewoon vanzelf gaat. Dat er meer raakvlakken zijn. En dat jij in jouw klas net niet mensen hebt die voldoende raakvlakken met jou hebben om daar buiten school mee om te gaan. Spijtig, maar zo is het nu eenmaal.
Vraag je SLB-er of overplaatsing tot de mogelijkheden behoort. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
30-01-2018 20:04
Ik denk niet dat ze vechten. Ik denk dat het gewoon vanzelf gaat. Dat er meer raakvlakken zijn. En dat jij in jouw klas net niet mensen hebt die voldoende raakvlakken met jou hebben om daar buiten school mee om te gaan. Spijtig, maar zo is het nu eenmaal.
Vraag je SLB-er of overplaatsing tot de mogelijkheden behoort. Succes!
Ik ga dat proberen, ik hoop het zo anders weet ik het echt niet, en ben ik bang dat ik steeds ge demotiveerder raak...
Stijnm schreef:
30-01-2018 20:06
Ik ga dat proberen, ik hoop het zo anders weet ik het echt niet, en ben ik bang dat ik steeds ge demotiveerder raak...
Dat zou dom zijn van jezelf. Je zit er namelijk niet voor de klas en de sfeer, maar voor een diploma.
Natuurlijk helpt het altijd als het een leuke klas is, maar als het niet kan kun je niet het bijltje erbij neergooien.
Dan hang je na school gewoon meer met de andere klassen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
30-01-2018 20:08
Dat zou dom zijn van jezelf. Je zit er namelijk niet voor de klas en de sfeer, maar voor een diploma.
Natuurlijk helpt het altijd als het een leuke klas is, maar als het niet kan kun je niet het bijltje erbij neergooien.
Dan hang je na school gewoon meer met de andere klassen.
Dat is zeker waar!
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook niks met mijn mbo klas. Toch kwam ik qua gezelligheid, vriendschappen en andere relaties niks tekort omdat ik gewoon mijn vriendschappen buiten school had. Na je studie zul je waarschijnlijk ook veel meer waarde hechten aan die zulke vriendschappen i.p.v. aan je collega's, dus het is misschien een goed idee om nu al zo'n mentaliteit aan te nemen.
Alle reacties Link kopieren
hankypankyshanghai schreef:
30-01-2018 20:22
Ik had ook niks met mijn mbo klas. Toch kwam ik qua gezelligheid, vriendschappen en andere relaties niks tekort omdat ik gewoon mijn vriendschappen buiten school had. Na je studie zul je waarschijnlijk ook veel meer waarde hechten aan die zulke vriendschappen i.p.v. aan je collega's, dus het is misschien een goed idee om nu al zo'n mentaliteit aan te nemen.
Ja, Maar ik ben heel erg pijn gedaan door mensen waardoor ik heel bang ben dat ik uiteindelijk vriendloos word. nu ik dit met mijn klas heb word dat gevoel alleen maar sterker en achtervolgt mij dit dagelijks sinds ik op het MBO zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gevoel dat ik door mijn directe omgeving ook niet word begrepen. Het gevoel dat ik ook niet durf te zeggen tegen mijn ouders omdat ik nu eenmaal een schaamtegevoel heb. Ik ben een 17 jarige jongen en op deze leeftijd schaam je je voor letterlijk alles wat te maken heeft met eenzaam voelen en weinig vrienden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Stijnm schreef:
30-01-2018 20:24
Ja, Maar ik ben heel erg pijn gedaan door mensen waardoor ik heel bang ben dat ik uiteindelijk vriendloos word. nu ik dit met mijn klas heb word dat gevoel alleen maar sterker en achtervolgt mij dit dagelijks sinds ik op het MBO zit.
dat hoort bij de grotemensenwereld uiteindelijk raak je minimaal 99% kwijt. Je leert vanzelf met/voor jezelf leven ipv voor anderen
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
30-01-2018 20:38
dat hoort bij de grotemensenwereld uiteindelijk raak je minimaal 99% kwijt. Je leert vanzelf met/voor jezelf leven ipv voor anderen
Dat klopt wel, hoop wel dat ik ooi weer heel gelukkig ga worden en hou daar ook aan vast ;-)
Alle reacties Link kopieren
Soms loopt het gewoon zo. Van mijn zoon weet ik dat hij ook geen vrienden heeft gemaakt op het mbo. Hij wilde het in begin wel, maar er was gewoon verschil in mentaliteit, ofzo. Hij is al die tijd blijven omgaan met vrienden uit zijn middelbare schooltijd en sommige zelfs nog van de basisschool en is het mbo gaan zien als iets wat hij moest doorlopen voor een diploma. Zolang is drie jaar namelijk niet. Nu gaat hij naar het hbo en wie weet is er daar meer aansluiting.

O, en ik weet nog dat hij wel een heel leuke stage heeft gehad en daar wel contacten heeft opgedaan. Dus dat kan ook nog. Misschien straks een zelfde stage adres kiezen als leerlingen uit die andere klas?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een meisje die ook geen aansluiting had in haar MBO-klas. Zij vond de leerlingen enorm kinderachtig en ongemotiveerd. Zij is overgestapt naar het volwassenonderwijs maar heeft daar wel dezelfde studie gedaan.

Als het daar niet aan ligt zou je inderdaad overplaatsing kunnen vragen. Wel met goede argumenten komen.
Als het dezelfde studie-richting is, zou ik es horen hoe ze op school tegenover een klaswissel staan. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.
Al kan het ook zijn dat ze zeggen dat ze zoiets niet midden in 't jaar doen (bijvoorbeeld om administratieve redenen).

Ben je overigens zeker dat ze volgend jaar de groepen niet opnieuw door elkaar gooien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven