Hekel aan winkelen - tips?
woensdag 31 januari 2018 om 18:41
Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb een hekel aan winkelen.
Mijn lijf heeft denk ik gekke proporties ofzo, want ik kan zelden kleding vinden die èn past èn die ik ook nog leuk vind. Via internet heb ik in elk geval geen last van alle drukte in de winkels, maar inmiddels ben ik het ook zat om wéér een volledig pakket terug te moeten sturen omdat alle mouwen te kort zijn, mijn borsten er niet in passen etc. Omdat ik inmiddels niet genoeg kleding meer heb, moet ik er morgen dus weer aan geloven: ik moet gaan winkelen. Het feit dat veel kleding niet goed zit, daar kan niks aan gedaan worden. Daarom ben ik op zoek naar tips om in ieder geval de omstandigheden beter te maken.
1. Ik heb een slechte rug en de hele dag lopen resulteert in een paar dagen plat op bed. Wat is jouw fijnste winkelstad waar alle grote, bekende, leuke winkels relatief dicht op elkaar zitten? Bij voorkeur in een straal van max 1,5 uur met de trein vanaf Utrecht.
2. Goedkoop is duurkoop zeggen ze, maar ik heb kleding van New Yorker en Primark die na jaren nog mooi is, en ik heb kleding gehad van Esprit en Mexx die na een paar weken de vuilnisbak in konden. Zelfs peperdure laarzen van Tommy Hilfiger waarvan na 2 weken al alle naden begonnen te rafelen. Hoe herken je kwaliteit? Prijs en merk zegt lang niet alles. Ik let nu op dikte van de stof, of er losse draadjes aanhangen etc. Maar ook al een paar keer gehad dat de kleuren compleet vervagen/doorlopen na een wasbeurt, en dat kan je in de winkel niet voorspellen. Waar kan ik nog meer op letten om miskopen te voorkomen? Wat zijn kwalitatief goede merken (en liefst betaalbaar, Esprit/We/Mango budget bij voorkeur).
3. Ik ben ook heel slecht in het bedenken van leuke combinaties. Uiteindelijk loop ik vaak in jeans met een simpel shirt erboven, maar ik wil wel wat leukers. Ik heb geen modegevoel, en vind het dus erg moeilijk om kleding te vinden die goed past. Heeft iemand ervaring met een personal shopper, stylist oid? Hoe is dat, denken ze goed met je mee, is het duur?
Bij voorbaat dank alvast!
Mijn lijf heeft denk ik gekke proporties ofzo, want ik kan zelden kleding vinden die èn past èn die ik ook nog leuk vind. Via internet heb ik in elk geval geen last van alle drukte in de winkels, maar inmiddels ben ik het ook zat om wéér een volledig pakket terug te moeten sturen omdat alle mouwen te kort zijn, mijn borsten er niet in passen etc. Omdat ik inmiddels niet genoeg kleding meer heb, moet ik er morgen dus weer aan geloven: ik moet gaan winkelen. Het feit dat veel kleding niet goed zit, daar kan niks aan gedaan worden. Daarom ben ik op zoek naar tips om in ieder geval de omstandigheden beter te maken.
1. Ik heb een slechte rug en de hele dag lopen resulteert in een paar dagen plat op bed. Wat is jouw fijnste winkelstad waar alle grote, bekende, leuke winkels relatief dicht op elkaar zitten? Bij voorkeur in een straal van max 1,5 uur met de trein vanaf Utrecht.
2. Goedkoop is duurkoop zeggen ze, maar ik heb kleding van New Yorker en Primark die na jaren nog mooi is, en ik heb kleding gehad van Esprit en Mexx die na een paar weken de vuilnisbak in konden. Zelfs peperdure laarzen van Tommy Hilfiger waarvan na 2 weken al alle naden begonnen te rafelen. Hoe herken je kwaliteit? Prijs en merk zegt lang niet alles. Ik let nu op dikte van de stof, of er losse draadjes aanhangen etc. Maar ook al een paar keer gehad dat de kleuren compleet vervagen/doorlopen na een wasbeurt, en dat kan je in de winkel niet voorspellen. Waar kan ik nog meer op letten om miskopen te voorkomen? Wat zijn kwalitatief goede merken (en liefst betaalbaar, Esprit/We/Mango budget bij voorkeur).
3. Ik ben ook heel slecht in het bedenken van leuke combinaties. Uiteindelijk loop ik vaak in jeans met een simpel shirt erboven, maar ik wil wel wat leukers. Ik heb geen modegevoel, en vind het dus erg moeilijk om kleding te vinden die goed past. Heeft iemand ervaring met een personal shopper, stylist oid? Hoe is dat, denken ze goed met je mee, is het duur?
Bij voorbaat dank alvast!
woensdag 31 januari 2018 om 19:21
Join the club, ik heb ook een schurft hekel aan shoppen. Noodzakelijk kwaad. Ondertussen weet ik in welke winkel ik wel redelijk kan slagen.
Mijn strategie is om maximaal een half uur voor sluitingstijd naar de winkel te gaan. Mensen willen dan graag de klanten helpen zodat ze alles kunnen sluiten. Ik geef meestal duidelijk aan wat ik zoek, en wat ik niet zoek. Dus geen tierlantijntjes, geen bloesjes en knoopjes, geen extras. Past een broek, dan koop ik deze in nog 1 of 2 andere kleuren. Ondertussen weet ik bij mij in de stad welke verkopers ik moet hebben. Mensen die mij snappen, mijn lijf begrijpen en een beetje weten wat mij staat.
Mijn strategie is om maximaal een half uur voor sluitingstijd naar de winkel te gaan. Mensen willen dan graag de klanten helpen zodat ze alles kunnen sluiten. Ik geef meestal duidelijk aan wat ik zoek, en wat ik niet zoek. Dus geen tierlantijntjes, geen bloesjes en knoopjes, geen extras. Past een broek, dan koop ik deze in nog 1 of 2 andere kleuren. Ondertussen weet ik bij mij in de stad welke verkopers ik moet hebben. Mensen die mij snappen, mijn lijf begrijpen en een beetje weten wat mij staat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 31 januari 2018 om 19:24
Ik laat ook vaak het één en ander vermaken. Kost vaak maar een tientje. Dus bijvoorbeeld de taille innemen van een broek of een blouse laten tailleren. Als je dan een grote cup hebt, dan neem je een maatje groter en laat je het passend maken door een kleermaker. Bij "vreemde" proporties heel erg handig.
woensdag 31 januari 2018 om 19:26
Ik heb er ook een vreselijke hekel aan. Mijn man shopt graag voor me. Intussen heb ik een paar vaste adressen waar ik weet dat ze mijn maat hebben (in veel winkels een probleem want vindt maar eens een broek in maat 32-34 met pijpen die lang genoeg zijn voor mijn 1.70 + hakken). Ik scan van bij de deur de zichtbare rekken, trek daar een paar stuks uit, ga naar de paskamer en man shopt verder voor me en brengt dingetjes naar de paskamer. Dat doen we zo'n 2 keer per jaar. Laatste keer stond ik na een half uur buiten met 2 bloesjes, 2 broeken, 2 truien en een vest Alles al meerdere malen gedragen en allemaal goede aankopen.
Volgende winter hoef ik niet te shoppen!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
woensdag 31 januari 2018 om 19:39
Voor internetshoppen: vind uit welke modellen/stijlen goed bij je lichaam passen en ga daar heel gericht op zoeken. Is natuurlijk ook handig bij winkelen in het echt, maar daar kun je nog passen. Op een scherm moet je ook een plat kledingstuk kunnen beoordelen, dus kijk in je eigen kast hoe goed zittende kledingstukken er uitzien.
In de meeste steden zitten de standaard ketens dicht bij elkaar (en horeca) in de buurt, dus ik denk niet dat dat veel uit zal maken. Juist unieke winkels zijn de toegevoegde waarde van shoppen in een andere stad. Heeft Haarlem niet ooit een beste winkelstad-verkiezing gewonnen oid?
Over kwaliteit:
- Let op materiaal. Het moet passen bij het kledingstuk en de functie. Veel goedkope kleding is 100% polyester of acryl; niet verkeerd voor sportkleding, of als je goede kwaliteit hebt, maar bij goedkope merken is het vaak gewoon kostenbesparing en niet duurzaam.
- Kijk of de naden stevig zijn (trek ze een beetje uit elkaar: ziet het eruit of de onderdelen stevig vast zitten?) en op de juiste plek vallen (niet gedraaid, met de print niet aangesloten, etc.)
- Wol: neem een hand stof en knijp er flink in. Valt de stof terug in zijn vorm of blijven de kreukels staan? Dan kan je ervan uitgaan dat je ook kreukels ziet na een halve dag dragen.
- Is kleding in de winkel gepild of uitgezakt? Dan wordt dat alleen maar erger als je het draagt of wast.
- Katoen: kun je er doorheen kijken? Dan vallen de gaten er binnenkort in. Een klein percentage elastane kan de levensduur van een katoenen kledingstuk verlengen.
- Viscose: ik hoor er enthousiaste reacties over maar ik ben geen fan. Ja, het voelt lekker op de huid, maar het is kwetsbaar, gevoelig voor vocht en totaal niet rekbaar.
In de meeste steden zitten de standaard ketens dicht bij elkaar (en horeca) in de buurt, dus ik denk niet dat dat veel uit zal maken. Juist unieke winkels zijn de toegevoegde waarde van shoppen in een andere stad. Heeft Haarlem niet ooit een beste winkelstad-verkiezing gewonnen oid?
Over kwaliteit:
- Let op materiaal. Het moet passen bij het kledingstuk en de functie. Veel goedkope kleding is 100% polyester of acryl; niet verkeerd voor sportkleding, of als je goede kwaliteit hebt, maar bij goedkope merken is het vaak gewoon kostenbesparing en niet duurzaam.
- Kijk of de naden stevig zijn (trek ze een beetje uit elkaar: ziet het eruit of de onderdelen stevig vast zitten?) en op de juiste plek vallen (niet gedraaid, met de print niet aangesloten, etc.)
- Wol: neem een hand stof en knijp er flink in. Valt de stof terug in zijn vorm of blijven de kreukels staan? Dan kan je ervan uitgaan dat je ook kreukels ziet na een halve dag dragen.
- Is kleding in de winkel gepild of uitgezakt? Dan wordt dat alleen maar erger als je het draagt of wast.
- Katoen: kun je er doorheen kijken? Dan vallen de gaten er binnenkort in. Een klein percentage elastane kan de levensduur van een katoenen kledingstuk verlengen.
- Viscose: ik hoor er enthousiaste reacties over maar ik ben geen fan. Ja, het voelt lekker op de huid, maar het is kwetsbaar, gevoelig voor vocht en totaal niet rekbaar.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
woensdag 31 januari 2018 om 21:09
Kijk, zoiets zou nou lekker makkelijk zijn. Kan ik jouw man niet even lenenOudblond schreef: ↑31-01-2018 19:26Ik heb er ook een vreselijke hekel aan. Mijn man shopt graag voor me. Intussen heb ik een paar vaste adressen waar ik weet dat ze mijn maat hebben (in veel winkels een probleem want vindt maar eens een broek in maat 32-34 met pijpen die lang genoeg zijn voor mijn 1.70 + hakken). Ik scan van bij de deur de zichtbare rekken, trek daar een paar stuks uit, ga naar de paskamer en man shopt verder voor me en brengt dingetjes naar de paskamer. Dat doen we zo'n 2 keer per jaar. Laatste keer stond ik na een half uur buiten met 2 bloesjes, 2 broeken, 2 truien en een vest Alles al meerdere malen gedragen en allemaal goede aankopen.Volgende winter hoef ik niet te shoppen!
woensdag 31 januari 2018 om 21:12
Ik zal je laten weten wanneer onze volgende shopronde is, dan ga je gewoon mee en wie weet vinden we het nog gezellig ook! Zonder gein: mijn man is wat kleding betreft zelf echt erg: mister R&R. Maar zijn vrouw ziet hij graag in zakelijke, vrouwelijke en alles-tot-in-de-puntjes outfits. Daar voel ik me ook echt goed in, dus hij zoekt het maar voor me uit
oudblond wijzigde dit bericht op 31-01-2018 21:20
0.39% gewijzigd
woensdag 31 januari 2018 om 21:14
Nouschi
Dat is voor mij dus te veel lopen. Als het nu nog een goede, egale ondergrond was was het nog wel te doen, maar met al die ongelijke stenen en al die toeristen waar je steeds door aan de kant geduwd wordt is dit voor mij een pijnlijke opgave. Soms ontkom ik er niet aan, ik ben er dagelijks in de buurt en dan is het wel makkelijk, maar ik heb de dag erna altijd spijt.
In Nederland hebben we niet echt zoiets als CentrO (Oberhausen) hè? Dat zou voor mij ideaal zijn. Alles lekker dicht op elkaar, binnen dus een stabiele ondergrond en genoeg ruimte om niet tegen elkaar aan te botsen.
Tyche
Bedankt voor de tips! Ik ga er op letten!
Dat is voor mij dus te veel lopen. Als het nu nog een goede, egale ondergrond was was het nog wel te doen, maar met al die ongelijke stenen en al die toeristen waar je steeds door aan de kant geduwd wordt is dit voor mij een pijnlijke opgave. Soms ontkom ik er niet aan, ik ben er dagelijks in de buurt en dan is het wel makkelijk, maar ik heb de dag erna altijd spijt.
In Nederland hebben we niet echt zoiets als CentrO (Oberhausen) hè? Dat zou voor mij ideaal zijn. Alles lekker dicht op elkaar, binnen dus een stabiele ondergrond en genoeg ruimte om niet tegen elkaar aan te botsen.
Tyche
woensdag 31 januari 2018 om 21:18
Ook ik heb een ontzettende hekel aan winkelen, en ook via internet ben ik het na 10 minuten zat...
Ik heb een paar winkels waar ik goed geholpen word,wel iets duurder dus ik kan daar niet ontzettend vaak heen. (Maar dat vind ik als shophaatster niet erg)
Wat een geruststelling trouwens dat er meer dames zijn die ook niet van winkelen houden trouwens.
Vooral schoenen kopen vind ik een hel... (Ik heb geen hele makkelijke voeten)
Dat doe ik echt alleen als het echt niet anders kan zoals afgelopen zomer toen er uit ellende 2 paar sandaal achtige schoenen midden op straat kapot gingen...
Ik heb deze uitverkoop gelukkig goed geboert
dus ik ben ook weer ff klaar voorlopig
Ik heb een paar winkels waar ik goed geholpen word,wel iets duurder dus ik kan daar niet ontzettend vaak heen. (Maar dat vind ik als shophaatster niet erg)
Wat een geruststelling trouwens dat er meer dames zijn die ook niet van winkelen houden trouwens.
Vooral schoenen kopen vind ik een hel... (Ik heb geen hele makkelijke voeten)
Dat doe ik echt alleen als het echt niet anders kan zoals afgelopen zomer toen er uit ellende 2 paar sandaal achtige schoenen midden op straat kapot gingen...
Ik heb deze uitverkoop gelukkig goed geboert
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 31-01-2018 21:29
23.88% gewijzigd
woensdag 31 januari 2018 om 21:33
ik concludeer hieruit (misschien geheel onterecht) dat je in de buurt van Amsterdam woont? Dan is het Stadshart van Amstelveen wel een aanrader. Echt niet gaan op vrijdag (markt en overvol) maar op een doordeweekse dag is het goed te doen. Ik slaag met mijn maat (heel klein met schouders die 2 maten groter zijn dan de rest van mijn lijf) vaak bij Massimo Dutti of Expresso en (vroeger meer dan nu) Claudia Sträter. Wat duurdere merken maar goede kwaliteit. En vermits ik niet zo trendgevoelig ben maak ik iedere keer nieuwe combi's uit mijn eigen kleerkast en koop ik minder. Ik heb kledingstukken die ik al meer dan 20 jaar draag. Uiteindelijk ben ik goedkoper uit dan mijn zus die hap-snap koopt omdat ze shoppen leuk vindt. En zij vindt dat ik altijd goed gekleed ga terwijl ze zelf 'niets heeft'. En vind ik het altijd heeeeel erg als ik echt echt afscheid moet nemen van een kledingstuk dat ik graag draag wegens 'nu echt op'. Dan wil ik eigenlijk gewoon hetzelfde opnieuw.mimarr schreef: ↑31-01-2018 21:14Nouschi
Tyche
oudblond wijzigde dit bericht op 31-01-2018 21:37
0.05% gewijzigd
woensdag 31 januari 2018 om 21:37
donderdag 1 februari 2018 om 08:10
Bij mij is dat ook niet altijd een succes, soms wel maar vaak stelt het toch teleur...
(En ik heb op zich wel een gangbaar figuur dus daar kan het niet aan liggen)
Ik heb een hekel aan winkelen omdat
- ik niet van geld uitgeven houd
- ik vrij kritisch ben, ik vind niet snel iets leuk
- iets vaak in mn hoofd heb wat er niet is
- ik echt geen puf en zin heb om 20 winkels in en uit te gaan
- ik niet zo dol op drukte ben, kan er niet zo goed tegen
Gelukkig woon ik in een niet erg grote stad en heb ik mn vaste winkels, ietsje duurder dus daar ga ik niet heel vaak heen. Daar kennen ze me onderhand ook en geven me goed advies.
donderdag 1 februari 2018 om 10:21
Dat lost maar een deel van het probleem op. Je hebt dan nog steeds het probleem van veel versnipperd aanbod waar je zelf gaat zoeken. Zoals iemand al eerder zei: ga naar een goede speciaalzaak met ervaren personeel en laat zij meedenken. Als je er zelf niet uitkomt moet je professionals gebruiken. Kost misschien wat meer, maar je bent meteen klaar. En een goede winkel heeft al de voorselectie qua kwaliteit gemaakt.
donderdag 1 februari 2018 om 11:25
Het stadshart in Amstelveen lijkt me ene geode keuze, ga op een doordeweekse dag en laat je gewoon eens goed helpen door een verkoopster, daar zijn ze voor ( eh nee.. dat werkt niet bij de H en M, kies een iets duurdere winkel uit)
Voordeel is vaak ook dat zij wellicht je op ideeën brengt waar jij niet aan gedacht had en zij weet vaak ook dat als broek A niet zit dat je dan model B moet hebben bijvoorbeeld
Voordeel is vaak ook dat zij wellicht je op ideeën brengt waar jij niet aan gedacht had en zij weet vaak ook dat als broek A niet zit dat je dan model B moet hebben bijvoorbeeld
zondag 4 februari 2018 om 10:40
Oh dat wist ik niet. Is dat dan een mix met iets anders? Zal er eens op letten.Hobbelster schreef: ↑31-01-2018 21:44Tyche; goeie tips!
Maar er bestaat wel degelijk stretch viscose stof, die is ook heerlijk zacht en dus stretcht, soort van jersey maar dan zachter en gladder. Ben er grote fan van!
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.