Geld & Recht alle pijlers

ouderlijk gezag bij geregistreerd partnerschap?

21-02-2009 09:46 20 berichten
Vraagje,

Mijn vriend en ik hebben samen twee kinderen. Hij heeft ze erkent maar geen ouderlijk gezag aangevraagd. Om alles nu goed te regelen willen wij geregistreerd partnerschap aangaan. Is het nu zo dat hij dan automatisch het ouderlijk gezag ook krijgt of moeten we dat dan alsnog aanvragen bij de rechtbank?? De een zegt namelijk van wel en de ander niet. Via google vind ik wel veel over kinderen die geboren worden tijdens het gereg.partnerschap, maar niet ervoor. Weet iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
Je moet het volgens mij apart aanvragen. Alleen kinderen die in het geregistreerd partnerschap vallen, vallen direct onder gezamenlijk oudelijk gezag. Maar als niemand in je omgeving het zeker weet, dan bel je toch gewoon even met de gemeente of met de rechtbank? Die kunnen je vast een sluitend antwoord geven.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Geregistreerd partnerschap hoeft niet per definitie iets te zeggen over het al dan niet gezamenlijk gezag. Je zult -als jullie het gezamenlijk gezag willen hebben- dit moeten aanvragen bij de rechtbank, sector kanton. Nu is de situatie zo, dat jij de enige met gezag belaste ouder bent over jullie 2 kinderen. Mocht jij dus komen te overlijden, dan is er niets geregeld voor wat betreft het gezag. Het is dus dan ook pertinent niet zo dat jouw vriend dan automatisch de met gezag belaste ouder wordt. Helaas denken veel ouders dat dit wel zo is, maar dit is dus beslist niet zo. In dat geval zal namelijk de Raad voor de Kinderbescherming een onderzoek gaan doen wie het gezag krijgt over de kinderen. Het zou dan theoretisch ook nog eens zo kunnen zijn, dat de grootouders van de kinderen (de ouders van de overleden vrouw) het gezag krijgen in plaats van de overgebleven partner. Dit is in de praktijk ook nog wel eens voorgekomen, uiteraard na een slepende en emotionele rechtzaak. Het is dus beslist aan te bevelen om zo snel mogelijk het ouderlijk gezag aan te vragen bij de rechtbank, zodat er twee met het gezag belaste ouders zijn. Overigens is het ook aan te raden om bij de notaris de testamentaire voogdij te regelen, voor het geval de beide ouders mochten komen te overlijden. Dit is handig en verstandig voor zowel gehuwde als ongehuwde ouders.
Q, dat klopt niet wat jij vertelt. De niet gezagsdragende ouder krijgt wel het gezag, als er sprake is geweest van familylife tenminste. Een onderzoek door de Raad vindt alleen plaats als er aanleiding is om te denken dat vader niet geschikt is om het gezag op zich te nemen. Ook de verblijfplaats van het kind zal bij de vader worden als er familylife is. Dit is allemaal vanzelfsprekend, tenzij. Als moeder kan je willen regelen dat een ander de voogdij krijgt, maar dit gaat niet door als er een vader beschikbaar en geschikt is.

Als moeder met de vader samenwoont, is een en ander slechts een formaliteit.

Geregistreerd partnerschap zegt wel iets over gezag. Kinderen die geboren worden binnen het GP vallen onder gezamenlijk gezag. In geval van een huwelijk, vallen kinderen die voor het huwelijk geboren zijn, na het huwelijk automatisch onder gezamenlijk ouderlijk gezag. Dus zo gek is de vraag van to niet.
Aanvragen voor gezamenlijk gezag moeten sinds 1 januari 2008 gedaan worden bij de sector civiel en niet meer bij kanton (ivm een wetswijziging).
Huh ik snap het niet meer hoor. Moet je het dus wel of niet aanvragen? (Moet hier nl ook nog gebeuren) Ook wij hebben Gegegistreed partnerschap met een testament en voogdij.

Nou ja aan de andere kant is het aanvragen van ouderlijk gezag toch gewoon een papiertje opsturen? Hoe lastig is dat. Dan weet je tenminste zeker dat het goed geregeld is.

Vriend moet het alleen nog maar "even" doen
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Binnen geregistreerd partnerschap geboren kinderen vallen automatisch onder gezamenlijk gezag. Daarbuiten geboren kinderen niet. Er zijn heel nuttige folders van te vinden op internet, ik ga even googelen.

Als je googelt op geregistreerd partnerschap brochure dan komt er een hit van postbus 51 vrij bovenaan en daar kun je brochure downloaden.
Chica, de vraag is even of kinderen die voor het gp geboren zijn, onder gezamenlijk gezag komen als er alsnog een gr wordt afgesloten. Bij een huwelijk is dit namelijk wel het geval.

En idd, gezamenlijk gezag is zo geregeld als het moet. Makkelijker dan een gp in ieder geval.
Misschien heb je hier wat aan.

"Ook ouders die niet met elkaar getrouwd zijn kunnen samen het ouderlijk gezag uitoefenen.

Dit kan door een aantekening te laten doen in het gezagsregister. Een gezagsregister wordt

bijgehouden bij de rechtbank.

Ouders die niet met elkaar getrouwd zijn en niet een geregistreerd partnerschap met elkaar hebben, en die ook niet eerder gezamenlijk het gezag over het kind

hebben uitgeoefend, kunnen samen een verzoek indienen bij de griffier van een rechtbank om

gezamenlijk het gezag uit te oefenen. Bij welke rechtbank u moet zijn leest u verderop."

Rechtspraak, verzoek gezamenlijk gezag
Oh dus wij hadden die GP al voordat mijn dochter kwam en nu dus ook nu ik weer zwanger ben. Dus dan hoef je het niet nog een keer aan te vragen? Begrijp ik dat dan goed?
Klopt Chica! Je partner heeft dan al gezag.
Bedankt voor de reacties. Vriend en ik wilden dus eigenlijk alles goed geregeld hebben voor de kinderen (en onszelf) maar dat is het dus alleen als we gaan trouwen ipv geregistreerd partnerschap of alsnog verzoek naar de rechtbank. (en dat ouderlijk gezag voor vriend regelen hadden we al kunnen doen want de papieren liggen hier al, tja beetje laks). Misschien dat het dan toch beter is om te gaan trouwen. Dat wilden we sowieso al maar dan wat later als de kinderen wat ouder zijn zodat ze dat bewust mee kunnen maken. We denken er nog even over na in ieder geval.
Wij kregen ook eerst onze kinderen en zijn daarna GP geworden. Wat wij hebben begrepen van de ambtenaar van de burgerlijke stand en van de afdeling burgerzaken is dat als de ouders die het GP aangaan en de vader die het kind/de kinderen destijds aangaf (en de kinderen erkend heeft tijdens de zwangerschap) dezelfden zijn, de vader door het GP automatisch het ouderlijk gezag krijgt, ook al was dat tevoren nog niet geregeld. Het is natuurlijk handiger om meteen na de geboorte het gezag te regelen en niet x jaar na de bevalling, maar wij waren net zo laks als jullie.
quote:Poezewoes schreef op 21 februari 2009 @ 11:17:

Q, dat klopt niet wat jij vertelt. De niet gezagsdragende ouder krijgt wel het gezag, als er sprake is geweest van familylife tenminste. Een onderzoek door de Raad vindt alleen plaats als er aanleiding is om te denken dat vader niet geschikt is om het gezag op zich te nemen. Ook de verblijfplaats van het kind zal bij de vader worden als er familylife is. Dit is allemaal vanzelfsprekend, tenzij. Als moeder kan je willen regelen dat een ander de voogdij krijgt, maar dit gaat niet door als er een vader beschikbaar en geschikt is.

Als moeder met de vader samenwoont, is een en ander slechts een formaliteit.

Geregistreerd partnerschap zegt wel iets over gezag. Kinderen die geboren worden binnen het GR vallen onder gezamenlijk gezag. In geval van een huwelijk, vallen kinderen die voor het huwelijk geboren zijn, na het huwelijk automatisch onder gezamenlijk ouderlijk gezag. Dus zo gek is de vraag van to niet.Je hebt gelijk. Mea culpa. Overigens zijn er gevallen bekend dat er bij overlijden van de moeder wél een onderzoek door de Raad kwam, uiteraard om uiteenlopende redenen. Gevallen waarbij de wederzijdse grootouders van het kind ook de voogdij willen hebben en daarvoor een gerechtelijke procedure opstarten, zijn mij eveneens bekend.
Hebben je kinderen wel de familienaam van je vriend ? Moppekind is erkend, en de vader heeft het gezag ook, maar omdat we hebben gekozen voor Moppetoets' familienaam is het voor Moppeman praktisch om Moppekind ook in zijn paspoort te hebben. Als mij in de vakantie wat overkomt kan hij hem in elk geval mee naar huis nemen.
@Moppetoet, de kinderen hebben wel de naam van mijn vriend, alleen ik niet. Maar het is inderdaad wel handig wat jij zegt. Wij gaan ook vaak genoeg naar het buitenland.

@ dropje, zoals jij schrijft had ik het ook begrepen, maar ik ga voor de zekerheid morgen toch nog even de gemeente bellen. Want er staan hier toch wel verschillende reacties. op.

Ik laat nog wel weten wat die erover zegt.
quote:Poezewoes schreef op 21 februari 2009 @ 17:48:

Klopt Chica! Je partner heeft dan al gezag.Alleen als de partner het kind wel erkend heeft toch? Ik dacht dat dat 1 van de verschillen was met een huwelijk, of zit ik nu mis?
quote:Q-Q schreef op 22 februari 2009 @ 10:35:

[...]

Je hebt gelijk. Mea culpa. Overigens zijn er gevallen bekend dat er bij overlijden van de moeder wél een onderzoek door de Raad kwam, uiteraard om uiteenlopende redenen. Gevallen waarbij de wederzijdse grootouders van het kind ook de voogdij willen hebben en daarvoor een gerechtelijke procedure opstarten, zijn mij eveneens bekend.Klopt, het gebeurt ook zeker wel. Maar dan moet er wel iets aan de hand zijn. Een vader die geen familylife/contact heeft gehad met zijn zijn kinderen, of als er sprake is van een man die niet altijd even netjes met zijn (ex)vrouw en kind omgaat bijvoorbeeld.

Maar dat is oftopic
quote:Lika schreef op 22 februari 2009 @ 21:54:

[...]

Alleen als de partner het kind wel erkend heeft toch? Ik dacht dat dat 1 van de verschillen was met een huwelijk, of zit ik nu mis?Nee dat klopt. Tot 2002 moest de vader binnen een geregistreerd partnerschap erkennen en gezag aanvragen, na 2002 moet hij nog wel het kind erkennen maar dan heeft hij ook gezag. Dit heeft te maken met het feit dat geregistreerd partnerschap in beginsel is bedoeld voor homoparen. Omdat deze niet samen biologische kinderen kunnen krijgen, was dit niet opgenomen in het geregistreerde partnerschap. Echter, heteroparen gingen ook massaal van het gp gebruik maken, dus is één en ander aangepast.
Beetje late reactie, maar bedankt Poezewoes, ik ben weer wat wijzer geworden. (ingewikkelde business hoor)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven