Lijf & Lijn alle pijlers

Yoga

02-02-2018 23:28 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik begonnen met yoga. Ik ben er aan begonnen, omdat ik leniger wil worden en omdat het rustgevend is.

Zijn er hier mensen die aan yoga doen? Hoe vaak? Hoe lang al? En vooral: Wat heeft het voor voordelen voor jou?
Welk type yoga doe je?

Voordeel van yoga vind ik de ontspanning, inspanning, leren voelen waar stress zit, bewuster worden hoe je spieren zachter of sterker kunt maken, voelen waar je lijf op dat moment behoefte aan heeft, leren omgaan met ongemakkelijke poses en dat verdragen.

Als ik niet kan slapen, doe ik eenvoudige yoga-oefeningen.

O, als iets niet lukt, bijvoorbeeld een balansoefening, vooral niet boos worden. Het is ook een beetje spelen, uitproberen en dingen relativeren. :P
Ja! Ik heb veel verschillende soorten yoga geprobeerd, een jaar of 15 inmiddels denk ik. Ik ben ooit eens begonnen met poweryoga voor lenigheid en kracht, nu doe ik vooral yin (en thuis nog af en toen het een en ander via Youtube of wat zonnegroeten). Yin is echt fantastisch om te ontspannen.
Ik heb lang yoga gedaan, Hatha, een tijdje meer powerachtige yoga, bodybalance en een paar weken geleden heb ik weer een lesje hatha yoga meegedaan en dat blijf ik voorlopig weer even doen want ik vind het heerlijk!
Mijn lijf wordt er losser van en mijn hoofd rustig en dat is erg fijn.
Hier ook Een hatha fan! Vind t de ideale combi van in- en ontspannen. Af en toe ook een lesje ashtanga gedaan, wat dan weer echt zweten was.
Omdat ik momenteel zwanger ben overgestapt naar zwangerschapsyoga, heel fijn en ontspannend. Maar heb ook wel weer zin in een actievere vorm van yoga!
Ik doe al zo'n 10 jaar aan yoga, ik heb verschillende vormen gedaan. Hatha, yin, nidra, power.
Heerlijk om even alleen met mijn lijf bezig te zijn en daarna te ontspannen.

Lenige word je er misschien wel van, maar dat is nooit mijn doel geweest.
Ik denk dat het goed is omdat het niet zo'n hijgerig gedoe is als krachttraining. Nadeel is dat al snel duidelijk wordt dat je bepaalde bewegingen niet goed kan uitvoeren omdat de ene zijn spieren nu eenmaal verder kan rekken dan de ander en dat dit al snel zichtbaar wordt.

Bijvoorbeeld de een kan met gestrekte benen voorover buigend zijn handen wel plat op de grond zetten en de ander niet. Terwijl met krachttraining lijkt alles meer een kwestie van tijd te zijn.

Spierkracht lijkt dus een kwestie van trainen en volhouden te zijn maar absolute lenigheid niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik doe dru yoga. Ik vind het heerlijk, na hele dag achter bureau alle spieren losmaken.
Als het een week niet is bijv door vakantie mis ik het ook echt.
Retrostar, je doet yoga voor jezelf dus je moet helemaal niet bezig zijn met wat anderen om jou heen wel of niet kunnen. Lekker belangrijk. Het is helemaal geen wedstrijd o.i.d. Ook dat is nu juist wat je leert. Iemand met korte spieren haalt hetzelfde effect uit de les dan iemand met lange.
Ik heb hatha en ashtanga yoga gedaan. Momenteel doe ik vooral critical alignment yoga om mijn rug te leren ontspannen en sterker te maken.

Ik ben echt heel slecht in sport en bij veel vormen van lichaamsbeweging frustreert het me, als oefeningen mij niet lukken zoals ze moeten en iedereen veel beter is dan ik. Yoga is het enige waarbij ik daar geen last van heb. Ik zit dan in mijn eigen bubbel en let niet op de rest. Het stoort me niet als ik maar blijf omvallen bij een balansoefening die de rest met gemak doet, omdat ik dan weet dat de oorzaak waarschijnlijk in mijn emotionele disbalans van die dag zit. Als ik me beter voel, dan gaan die ook beter.

Yoga is voor mij rust en ontspanning en met aandacht met mijn lichaam bezig zijn en ontdekken hoe mijn lichaam voelt en werkt.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
RosesAreRed schreef:
03-02-2018 09:09
Retrostar, je doet yoga voor jezelf dus je moet helemaal niet bezig zijn met wat anderen om jou heen wel of niet kunnen. Lekker belangrijk. Het is helemaal geen wedstrijd o.i.d. Ook dat is nu juist wat je leert. Iemand met korte spieren haalt hetzelfde effect uit de les dan iemand met lange.
Dat zou misschien wel het beste zijn maar in de praktijk is iedereen, vooral de jongeren, tegenwoordig heel erg perfectionistisch. De druk om te presteren en dan op een heleboel vlakken tegelijk (uiterlijk, fitheid, gezonde voeding, make-up, kleding, seks, school- en werkprestaties, kinderopvoeding) is door de tegenwoordige media waarin iedereen de drang heeft zich te exposeren, erg groot.

Heel anders dan in mijn jeugd toen er nog geen personal computers waren, tenminste niet iedereen de hele dag liep te checken of hij nog gelijke tred kon houden met de anderen. :proud:
@retrostar Dat zal misschien per yogales verschillen, maar bij de studio waar ik kom zie ik het totaal niet.
Maar misschien zit het verschil er in of je yoga benaderd als een sport of niet. Yoga is voor mij geen sport, ook een reden waarom ik naar een studio ga en niet naar een sportschool ga. Bij tweede licht de nadruk toch vaak meer op het fysieke aspect van de oefeningen en niet het mentale.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik vind yoga heerlijk en doe het al een paar jaar. Op dit moment volg ik weer even de videos van “yoga with Adriene”.
Kan ik zelf de tijd bepalen (ik probeer er elke dag eentje te doen, er zijn kalenders om je daarbij te helpen) en ik ben erg fan van haar Find What Feels Good methode; het gaat erom dat het voor jou goed voelt.
Ik ben er leniger door geworden en heb ook wel het idee dat je er iets strakker van wordt.
En daarnaast helpt het me om rustiger te worden en meer connected met mezelf en de wereld om me heen.
Dat zou misschien wel het beste zijn maar in de praktijk is iedereen, vooral de jongeren, tegenwoordig heel erg perfectionistisch. De druk om te presteren...
Nee juist niet. Daarom is onder ook veel jonge vrouwen yoga en mediteren zo populair geworden. In die malle rat race willen ze even niets moeten. De yogascholen schieten daarom als paddestoelen uit de grond.

Het is geen turnles o.i.d. en dat wordt je in les 1 al uitgelegd. Wat jammer dat jou dat niet is gezegd!
lollypopje schreef:
03-02-2018 10:34
@retrostar Dat zal misschien per yogales verschillen, maar bij de studio waar ik kom zie ik het totaal niet.
Maar misschien zit het verschil er in of je yoga benaderd als een sport of niet. Yoga is voor mij geen sport, ook een reden waarom ik naar een studio ga en niet naar een sportschool ga. Bij tweede licht de nadruk toch vaak meer op het fysieke aspect van de oefeningen en niet het mentale.
Daar heb je gelijk in denk ik. Mensen die yoga als ontspanning beleven moeten vooral niet samen in een groep gaan zitten met mensen die het als het zoveelste competitiespel zien. Dan bederft de een het voor de ander.
Ik doe al jaren aan yoga. Ik heb zowel hatha als yin gedaan. Het helpt mij om te ontspannen. Ik ben normaal gesproken erg gebrand op presteren en baal ik er erg van als mij dingen niet lukken. Bij yoga lach ik erom en leer ik mezelf met mijn tekortkomingen te accepteren. Ik zit in een gemengde groep qua leeftijd en geslacht. Ik voel me niet prettig als de les gegeven wordt door iemand die heel lenig is en de rest van de aanwezigen ook. Dan kan ik de oefeningen niet goed meedoen en ga ik toch vergelijken.

Aan yin heb ik veel gehad tijdens mijn bevalling, omdat ik daardoor al goed om kon gaan met lichamelijk ongemak. 5 minuten in de duif moeten liggen vind ik verschrikkelijk en ik weet mezelf dan op de één of andere manier af te leiden. Diezelfde manier heb ik toegepast tijdens de bevalling.
@Lavendel_Madelief Vind je het ook vervelend als iedereen lenig is als de docent standaard in haar les ook varianten geeft op een houding?
De mijne doet dat en dan beslis ik op basis daarvan hoe ik de houding ga doen.
Ik doe sinds een tijdje aan aerial yoga en soms acro yoga. Wil eigenlijk thuis ook meer gaan volgen via youtube, ook om leniger te worden.
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Ik ben begonnen met easyflow yoga en ik ga aankomende week yinyoga doen. Ik ben heel benieuwd.
Ik doe sinds een jaar of 4 aan yoga. Heb verschillende yogastudio's en stijlen uitgeprobeerd en ik wissel nu ook af tussen meer rustige vormen (hatha) en actievere (vinyasa bijv.). Beiden werken op een andere manier prettig. Ik vind juist het fijne aan yoga dat je even niet bezig bent met presteren maar gewoon met zijn. Het helpt mij goed om uit mijn hoofd te komen en nieuwe energie op te doen. Daarnaast brengt het me zowel fysiek als mentaal meer in balans.
Heb in het verleden 2 jaar Hatha yoga gedaan.Beviel aanvankelijk goed,maar vond het na 2 jaar toch iets te "statisch" voor mezelf.Uiteindelijk uitgekomen bij Chi Neng,een vorm van Qigong die ik nu al jaren doe.De langzame aandachtsvolle (yin) maar soms ook pittige dynamische (yang) bewegingen bevallen me goed .
Start overigens de dag vaak wel met de yoga-oefening "de zonnegroet" ,aangevuld met een enkele yoga-oefening ivm specifieke klachten.De combi werkt prima hier want voel me erna ook meestal wakker en fit ;)
Vraag blijft,why is the rum gone?
Ik ben vandaag weer geweest. Het is misschien een placebo-effect. Maar ik heb echt het idee dat ik er rustiger van word. Ik voel me heel de dag al lekker ontspannen.
Fijn! Geniet ervan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven