Geld & Recht alle pijlers

Fiets opzettelijk vernield, wat nu?

03-02-2018 16:40 42 berichten
Beste lezers,

Afgelopen donderdag constateerde ik dat mijn fiets gestolen was. Hij stond niet bij mij thuis en ook niet bij de bushalte waar ik hem achtergelaten had. Dat was behoorlijk kut. Fiets kwijt, papa boos, die nam gelijk aan dat ik er roekeloos mee omging.

Nou vervolgens reed ik met mijn pa naar de volleybaltraining en zag ik aan het einde van mijn woonwijk de reflectoren van een fiets die tegen een verkeersbord aan stond. Ik schreeuwde natuulijk gelijk “IS DAT MIJ FIETS????”. En ja, dat was hem dus. Ik blij, papa blij. Wel een beetje verward want waarom zou iemand mijn fiets 50 meter verplaatsen. :confused:

Vervolgens ging ik mijn fiets ophalen maar deze bleek helemaal vernield. Band was lek geprikt, handrem was eraf gerukt, kettingkast was weg, slot hing natuurlijk los en het metaal wat boven de banden zit (weet even niet hoe het heet) was aan bijden kanten helemaal omgebogen.

Ik denk dus dat iemand mijn fiets wou stelen, vervolgens op zn bek ging of iets anders ging fout, en daarna maar de fiets heeft vernield.

Ook heb ik een paar handschoenen naast mn fiets aangetroffen, dit zijn overduidelijk vrouwen handschoenen (ze zijn klein en hebben een roze binnenkant), maar echter lijkt het me sterk dat een normale vrouw in haar eentje de fiets zo zwaar heeft kunnen toetakelen. Ik ben zelf een getrainde vrouw en kreeg het metaal ook niet teruggebogen.

Kan ik hiermee naar de politie? Ik heb het idee dat de politie geen sporenonderzoek gaat doen op de handschoenen alleen maar voor vandalisme. Ik wil ermee bereiken dat ik van de dader een nieuwe fiets krijg of de schade op een andere manier te verhalen.

Ik twijfel er nu aan om niks te doen en gewoon balen, of actie te ondernemen, maar hoe?

Heeft iemand suggesties wat ik kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Is die halte zo ver weg dat je er op de fiets naar toe moet? En mag je je fiets bij de halte laten staan? Of stond ie in de weg en is er iemand boos geworden.
Ik denk dat repareren meestal goedkoper is dan een nieuwe fiets.. Misschien heb je een handig neefje en die kan hem voor een paar tientjes wel weer rijklaar maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
nina1966 schreef:
03-02-2018 19:22
Is die halte zo ver weg dat je er op de fiets naar toe moet? En mag je je fiets bij de halte laten staan? Of stond ie in de weg en is er iemand boos geworden.
Wat maakt dat nou weer uit?
nina1966 schreef:
Niet iedereen heeft een halte voor zijn voordeur of op 100 meter afstand.
Doe aangifte van diefstal cq vernieling, hij is namelijk in de eerste plaats gestolen. Sporenonderzoek is kansloos en de kans dat er een verdachte wordt gevonden ook, maar als blijkt dat er meer van deze diefstallen zijn gepleegd in jouw wijk, met dezelfde modus operandi en rond dezelfde tijd, kan de politie er misschien wel iets mee. Stond je fiets wel op slot?

Oh en vernieling is per definitie opzettelijk, volgens het wetsartikel, dus opzettelijk vernielen is dubbelop.
nina1966 schreef:
Niet heeel ver, maar vaak pak ik mn fiets omdat ik haast heb en tevoet de bus misschien mis. Tevoet is het 10 min en op de fiets 4 min. En ja ik mag mijn fiets daar laten staan. Is een speciale fietsenstalling voor waar mijn fiets ook in stond.
retrostar schreef:
03-02-2018 19:27
Ik denk dat repareren meestal goedkoper is dan een nieuwe fiets.. Misschien heb je een handig neefje en die kan hem voor een paar tientjes wel weer rijklaar maken.
Helaas geen handige kennissen haha. Maar ik denk dat ik een tweedehandse fiets koop voor die paar keer dat ik hem nodig heb.
minnimouse schreef:
03-02-2018 19:29
Wat maakt dat nou weer uit?
Nou kom je met een rolstoel heeft zo'n eikel zijn fiets aan de buspaal gezet en kun je dus niet aan de ene kant langs ivm de abri en niet aan de andere kant (toch al krap) vanwege een fiets. En niet iedere buschauffeur rijd een stukkie achter of vooruit voor jou met je wielen (kinderwagen, rollator, grote koffer en dus rolstoel)
Kan me de frustratie voorstellen wat een verkeerd geparkeerde fiets en een bus die maar één keer per uur komt.
Maar dat is dus niet van toepassing op de fiets van TO.
uggs schreef:
03-02-2018 20:07
Doe aangifte van diefstal cq vernieling, hij is namelijk in de eerste plaats gestolen. Sporenonderzoek is kansloos en de kans dat er een verdachte wordt gevonden ook, maar als blijkt dat er meer van deze diefstallen zijn gepleegd in jouw wijk, met dezelfde modus operandi en rond dezelfde tijd, kan de politie er misschien wel iets mee. Stond je fiets wel op slot?

Oh en vernieling is per definitie opzettelijk, volgens het wetsartikel, dus opzettelijk vernielen is dubbelop.
Bedankt voor uw nuttige bericht, heb ik zeker wat aan!

Hij stond op slot idd heb de sleutel zelf nog.

En dat idee had ik dus ook dat het wellicht helpt dat ik aangifte doe als het in mijn buurt vaker gebeurt.
gizzmo-returns schreef:
03-02-2018 17:02
Als je minderjarig bent, laat je vader dan deze kwestie verder afhandelen.
Ik ben 20, en mn pa wilt dat ik het zelf regel. Hij wilt het niet voor altijd voorkauwen voor mij en dat snap ik!
Even voor de duidelijkheid:
Iemand had je fiets gejat en je vond hem later 50 meter vanaf het bushokje vernield terug? Hoe weet je zo zeker dat de dief jou fiets daar neer heeft gezet?
Stond die fiets vast geketend aan dat verkeersbord?

Vind het zo raar dat je je fiets terug vind 50 meter verder?
Edc schreef:
03-02-2018 23:29
Ik ben 20, en mn pa wilt dat ik het zelf regel. Hij wilt het niet voor altijd voorkauwen voor mij en dat snap ik!
Mooi. Kun je zelf je fiets niet (gedeeltelijk) repareren?
Je laat je fiets bij de bushalte staan en je vindt deze later gesloopt terug.
Ja, dat is vervelend.
Hier kun je niets mee. Het gebeurt helaas aan de lopende band dat fietsen worden gejat en vernield.
Voortaan zal je je fiets thuis binnen moeten stallen om dit te voorkomen.
Aangifte doen kan, maar heeft geen enkele zin.
nina1966 schreef:
03-02-2018 23:22
Nou kom je met een rolstoel heeft zo'n eikel zijn fiets aan de buspaal gezet en kun je dus niet aan de ene kant langs ivm de abri en niet aan de andere kant (toch al krap) vanwege een fiets. En niet iedere buschauffeur rijd een stukkie achter of vooruit voor jou met je wielen (kinderwagen, rollator, grote koffer en dus rolstoel)
Kan me de frustratie voorstellen wat een verkeerd geparkeerde fiets en een bus die maar één keer per uur komt.
En dan wordt die man in de rolstoel dus heel kwaad, pakt die fiets op, verplaatst het 100 meter of zo en dan trapt die de fiets in de vernieling, gewoon vanuit z'n rolstoel?
Rijkelijke fantasie, of hij moet zo een rolstoel hebben:

Afbeelding
nina1966 schreef:
03-02-2018 23:22
Alsnog geen rede tot vernieling
Ik denk dat je het te rooskleurig inziet als je denkt dat de politie ook daadwerkelijk iets ermee gaat doen. Mijn fiets is ook gestolen en ik wist enkele dagen later zelfs hoe degene eruit zag, aangezien mensen hem erop hadden zien fietsen. Aangifte gedaan en ik kreeg toen een week later een standaard antwoord terug met dat ze er geen prioriteit aangeven en het onderzoek gesloten hadden.
closednote schreef:
04-02-2018 00:18
Even voor de duidelijkheid:
Iemand had je fiets gejat en je vond hem later 50 meter vanaf het bushokje vernield terug? Hoe weet je zo zeker dat de dief jou fiets daar neer heeft gezet?
Stond die fiets vast geketend aan dat verkeersbord?

Vind het zo raar dat je je fiets terug vind 50 meter verder?
Hij lag in ieder geval vernield in de buurt van de bushalte waar ik hem had achtergelaten. Net de bocht om, 2 minuutjes lopen.
Ik zou niet weten wie hem daar anders neerzet? Of heb jij andere ideën?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven