Lijf & Lijn alle pijlers

Krachttraining met cardio

04-02-2018 14:44 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoiii,

Sinds 1 januari ben ik heel erg bezig met zowel cardio als krachttraining gepaard met gezond eten. Dit had ik nog nooit eerder gedaan en langzamerhand leer ik meer van gezond eten en sport. Ik had als doel: 4 kilo eraf (dan staat mijn BMI in het groen) en sterker worden. Ik wil van de 72 kilo naar de 68 kilo.

Ik ga nu 4 keer per week naar de sportschool. Daar doe ik ongeveer evenveel cardio als krachttraining. Ik eet ook heel gezond (met echt heel af en toe iets ongezonds, maar absoluut niet als hoe het eerst was), maar ik val alleen niks af. Nou zie ik wel mijn lichaam veranderen (in positieve zin). Ik voel me ook lekkerder en ik kom in ieder geval ook niet aan. Mensen om mij heen zeggen dat ik niet afval doordat ik me erg bezig houd met kracht en je spieren dus zwaarder gaan wegen.

Ik wil eigenlijk dus weten of dat ook echt het geval zou kunnen zijn? Of dat ik denk dat ik verandering zie in de spiegel, maar ik het me gewoon verbeeld en dan toch dat ene kleine zakje chips op de zaterdagavond de boosdoener is. Ik ben ook zo dom geweest geen before foto's te maken :facepalm:

Ik snap dat jullie niet kunnen zeggen of ik daadwerkelijk vooruitgang boek, maar hebben jullie hier misschien zelf ervaring mee? Of hebben jullie maybe tips waardoor ik krachttraing kan blijven doen, maar toch ook afval?

Ik hoor graag jullie ervaringen en als ik over iets niet duidelijk ben geweest, vraag het me gerust.
Dat je niet afvalt doordat je krachttraining doet is achterhaald.
Juist spieren gebruiken in rust meer energie dus hogere ruststofwisseling dus val je sneller af.
Spieren wegen zwaarder dan vet, dat klopt. Maar ik betwijfel of die spieren in 1 maand zo groeien dat je wel kilo's vet kwijtraakt maar niet afvalt omdat je spieren zoveel zwaarder zijn geworden. Je traint ook pas een maand he, en je zit lekkerder in je vel dus het heeft wel een positief effect. lk zou het nog een tijdje aankijken. Je kunt ook begeleiding vragen op je sportschool want op de juiste manier trainen en eten is ook belangrijk.
Creativity is intelligence having fun
Meet je vetpercentage (met een tang) en smijt die weegschaal maar weg. Je kleding en de spiegel zeggen het je trouwens ook.

Vwb krachttraining : je wordt er niet smaller van als dat je doel is, maar strak en gespierd.
Ja ik merk dus dat het allemaal wat strakker word, me riem staat ook al 2 gaatjes strakker (nog niet extreem veel want zoals @kirby al zegt: ik ben pas een maand bezig) misschien moet ik die weegschaal ook maar weggooien :-? Want het frustreert me extreem dat die weegschaal amper iets aangeeft.

Begeleiding vragen vind ik lastig. Net wat te verlegen voor denk ik. Maar ja, als ik echt wil weten wat ik kan verbeteren moet ik het maar eens doen misschien.
Het gebeurt heel vaak dat je (de eerste tijd, maar ook wel in totaal) niet afvalt wanneer je gaat sporten, maar je wel strakker wordt. Staar je niet blind op de weegschaal, je ziet je lichaam positief veranderen, je voelt je beter en je riem gaat al 2 gaatjes strakker en dat allemaal na slechts 1 maand!! En dat laat je allemaal onderuit halen door een nummer op een weegschaal. Laat dat ding toch los!
Als je weegt, doe dat als je net ongesteld ben geweest. Dat kan ruim een kilo schelen.
Littlecrazy__ schreef:
04-02-2018 15:02
Ja ik merk dus dat het allemaal wat strakker word, me riem staat ook al 2 gaatjes strakker (nog niet extreem veel want zoals @kirby al zegt: ik ben pas een maand bezig) misschien moet ik die weegschaal ook maar weggooien :-? Want het frustreert me extreem dat die weegschaal amper iets aangeeft.

Begeleiding vragen vind ik lastig. Net wat te verlegen voor denk ik. Maar ja, als ik echt wil weten wat ik kan verbeteren moet ik het maar eens doen misschien.
Je riem kan twee gaatjes strakker. Waarom zeg je dat je niet bent afgevallen? Heel vreemd dit. Baseer je afvallen alleen op wat de weegschaal zegt? Het gaat er toch niet om wat de cijfers zeggen, maar om hoe je er uit ziet en hoe strak je kleding zit. Dat je je riem strakker kunt doen lijkt me een heel duidelijk teken dat je bent afgevallen. Gooi die weegschaal het raam uit.
Het is niet dat ik alleen maar naar die weegschaal kijk, maar het irriteert me gewoon dat ik aan mezelf merk dat alles beter in vorm raakt, maar dat ik alsnog even veel weeg. Het klopt gewoon niet in mijn hoofd.

Maar ik moet toch maar die weegschaal weggooien dan, want het demotiveerd me gigantisch.
Waarom is dat gewicht op de weegschaal zo alles bepalend voor jou?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja geen idee. Ik denk dat het de voldoening is als je ziet dat er gewicht vanaf is. Maar opzich, die riem zit niet voor niets 2 gaatjes strakker.
Ik snap het op zich wel, TO. Zo'n getal kan echt vastzitten in je hoofd. Ik heb al jaren geen weegschaal meer omdat je jezelf er echt gek mee kunt maken. Dit wil niet zeggen dat ik niet let op mijn "lijn". Ik sport veel, eet gezond. Eerder maakte ik elke maand een foto van mijzelf in ondergoed en gebruikte ik een cm lint om mezelf op te meten (omvang buik, borsten, armen, benen etc). Dat zou ik jou ook aanraden. Ik ben er onlangs mee gestopt, maar eigenlijk moet ik er weer mee beginnen. De cm's schrijf ik op in een Excel sheet.
Met foto's ben ik altijd bang dat het op de een of andere manier uitlekt. Wat natuurlijk een beetje onzin is, maar dat meten vind ik zeker een goed idee. Bedankt :)
Toen ik begon met trainen kreeg ik eerst een uitgebreide meting (vet% en cm op div. plaatsen opgenomen). Daarnaast kreeg ik een op maat gemaakt schema.

Heb jij dit niet gehad?
Maak je zelf een trainingsschema?
Als dit allemaal nieuw voor je is zou ik toch even advies vragen.
Littlecrazy__ schreef:
04-02-2018 16:24
Ja geen idee. Ik denk dat het de voldoening is als je ziet dat er gewicht vanaf is. Maar opzich, die riem zit niet voor niets 2 gaatjes strakker.

Inderdaad buikomvang is een veel betere graadmeter.

Veel buikvet is ongezond.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven