Ouders helpen?

05-02-2018 13:47 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Je ouders ( beiden pensioenleeftijd)
moeten een rekening betalen van 900 euro, dit kunnen ze niet, moeten hiervoor in het rood staan.
Jij biedt aan , om van je eigen geld, hun te helpen, zonder overleg met partner , samen hardwerkend en 3 kleine kinderen.
Je ouders gaan vervolgens wel 2x op vakantie en kopen van allerlei cadeautjes en kleren voor jullie kinderen.
Een lening, betalen mijn ouders wel terug, bespreekbaar maken met partner of niet?
Verzwijgen naar partner? En wat als partner er wel achter komt?
Nientje1980 schreef:
05-02-2018 16:15
Ik snap TO wel enigszins.
De relatie met de schoonouders is al niet al te best (sneren/opmerkingen maken)
Zelf hard werken voor de centen en gezin met 3 kinderen onderhouden, en dan er achter komen dat manlief €900 aan schoonouders leent en ze daar in haar ogen niet netjes mee omgaan.
Verder steekt het haar dat haar man het niet nodig vind om haar bij de beslissing te betrekken (Het is zijn eigen geld, maar ik kan me voorstellen dat je bij grote bedragen wel samen overlegt). En het steekt helemaal dat hij haar niet eens hierover heeft verteld, want daar komt alleen maar hommeles van volgens hem. En hij heeft in dit geval gelijk.
Ik dank dat het voor TO wel goed zou kunnen zijn om eens rustig met haar te gaan praten over alles wat haar dwars zit (niet verwijtend maar vanuit haar gevoel)
Wellicht dat haar man niet weet wat haar allemaal dwars zit mbt de schoonouders opmerkingen en bemoeierij. Ik wens je veel sterkte Meis.

Dit vind ik ook. Grotere bedragen overleggen wij ook. Misschien is er in TO's huishouden maar 4k spaargeld, dan is dit een hele hap.
En in gemeenschap van goederen is het nog steeds ook haar geld.

Aan de slag met je man. Jij voelt je niet ok in deze situatie en dat zal toch op tafel moeten. Geef aan wat je wil, probeer niet te verwijten.
Wat ben ik blij met onze gescheiden rekeningen :-D.

Hier schiet man ook wel es dingen voor voor zijn moeder.
Kan best zijn dat dat af en toe om zulke bedragen gaat.

Zolang er geen extra 0 achter kleeft of hij er failliet aan gaat, kan het mij toch écht niet schelen.
normandina schreef:
05-02-2018 14:21
Was het nu een lening en betalen ze wel of niet terug ondanks hun luxe levensstijl?
Het is zijn geld, je hebt hier dus niks mee te maken. Ik zou me eerder zorgen maken om het feit dat jouw partner zich niet fijn genoeg voelt om dit met je te bespreken. Ik snap hem wel als ik jouw reacties zo lees....
Andersom schreef:
05-02-2018 14:54
Tja, zodra je geld uitleent is het niet meer van jou. De ontvanger kan er mee doen wat hij/zij wil. Ook als dat iets is waarvoor hij het geld niet bedoeld had.

Je kunt hooguit als je zoiets constateert besluiten dat je niets meer aan die mensen leent en volgende keer. Of voorwaarden aan de lening verbinden door bijvoorbeeld zelf die rekening te betalen.
Hmmm ik ben het er niet helemaal eens hoewel ik je punt begrijp. Ik heb onlangs 1000 euro aan een vriendin geleend, wat voor mij behoorlijk veel geld was. Ze vertelde dat het voor vaste lasten, echt noodzakelijk dus. Als ik van tevoren had geweten dat ze het aan andere dingen zou uitgeven, had ik het niet geleend.
Tess1981 schreef:
05-02-2018 18:08
Het is zijn geld, je hebt hier dus niks mee te maken. Ik zou me eerder zorgen maken om het feit dat jouw partner zich niet fijn genoeg voelt om dit met je te bespreken. Ik snap hem wel als ik jouw reacties zo lees....
Hallo, ben ik in beeld??!!
Vivaatjei schreef:
05-02-2018 14:05
Nee schoonouders hebben mij al aangesproken dat ik het er niet met mijn ouders over mag hebben.
?? Wat hebben jouw ouders met je man's ouders schuld/inkomen/lening te maken?
Vivaatjei schreef:
05-02-2018 15:16
Ik ben er ook van geschrokken dat zijn ouders geld nodig hadden. En daarbij heeft schoonmoeder altijd commentaar op mij als ik iets goedkoops haal, en daarom vond ik het ook zo vreemd.
Laat me raden Jij verdient niets of minimaal en leeft dus van het geld dat hij binnenbrengt.
Ik vind dat de TO hier wel heel hard wordt afgebrand. "bemoei je er niet mee want het is zijn geld"hoeft niet op te gaan als zij wel last heeft van het feit dat zijn geld er niet is.
De vraag is of TO en haar man huwelijkse voorwaarden hebben opgesteld en daarin hebben beschreven dat rekeningen gescheiden zijn. Zo niet dan is het wel degelijk juridisch ook haar geld, ook al zijn er gescheiden rekeningen.
Ook als haar man nu zijn deel van de vaste lasten niet meer zou kunnen betalen, of andere kosten die ook invloed hebben op haar leven en dat van de kinderen, kan ik me goed voorstellen dat ze niet blij is met deze lening. Ook is niet duidelijk of ouders wel terugbetalen; als de ouders denken dat ze de lening afkopen met een paar souvenirtjes omdat ze weten dat hun zoon toch zijn geld niet zal opeisen, en of TO heeft al het gevoel dat haar schoonouders misbruik maken van hun zoon, en is dit een druppel die de emmer doet overlopen.

Gaan praten met eerst je man en daarna je schoonouders lijkt me wel een goed advies; ik heb de indruk dat dit idd niet om het geld gaat, maar dat er veel meer speelt.
forumfossiel schreef:
06-02-2018 08:37
Ik vind dat de TO hier wel heel hard wordt afgebrand. "bemoei je er niet mee want het is zijn geld"hoeft niet op te gaan als zij wel last heeft van het feit dat zijn geld er niet is.
De vraag is of TO en haar man huwelijkse voorwaarden hebben opgesteld en daarin hebben beschreven dat rekeningen gescheiden zijn. Zo niet dan is het wel degelijk juridisch ook haar geld, ook al zijn er gescheiden rekeningen.
Ook als haar man nu zijn deel van de vaste lasten niet meer zou kunnen betalen, of andere kosten die ook invloed hebben op haar leven en dat van de kinderen, kan ik me goed voorstellen dat ze niet blij is met deze lening. Ook is niet duidelijk of ouders wel terugbetalen; als de ouders denken dat ze de lening afkopen met een paar souvenirtjes omdat ze weten dat hun zoon toch zijn geld niet zal opeisen, en of TO heeft al het gevoel dat haar schoonouders misbruik maken van hun zoon, en is dit een druppel die de emmer doet overlopen.

Gaan praten met eerst je man en daarna je schoonouders lijkt me wel een goed advies; ik heb de indruk dat dit idd niet om het geld gaat, maar dat er veel meer speelt.
hebben we allemaal al geopperd, maar TO geeft toch geen antwoord
Na 3 pagina's "Waar bemoei je je mee", zou ik ook niet de behoefte hebben om nog uitleg te geven aan mensen die blijkbaar vinden dat je geen enkel recht van spreken hebt als je partner geld waar je krom voor ligt uitleent aan mensen die het over de balk smijten.
forumfossiel schreef:
06-02-2018 08:58
Na 3 pagina's "Waar bemoei je je mee", zou ik ook niet de behoefte hebben om nog uitleg te geven aan mensen die blijkbaar vinden dat je geen enkel recht van spreken hebt als je partner geld waar je krom voor ligt uitleent aan mensen die het over de balk smijten.
=aanname
forumfossiel schreef:
06-02-2018 08:58
Amen.
TO, wat voor last heb jij van het missen van dat geld?
Ik schreef al eerder dat mijn man ook wel eens geld 'geleend' heeft aan zijn ouders. Maar bij ons is het zo dat we elk een eigen rekening hebben én een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Als mijn man dat van de gezamenlijke rekening zou doen zou ik ook boos zijn. Maar van zijn eigen rekening moet hij zelf weten. Daar heb ik namelijk geen last van.
Ik koop van mijn eigen rekening kleding en schoenen en andere dingen die mijn man (vaak) overbodig vindt. Hij koopt laptops en andere gadgets die ik (vaak) overbodig vind en soms geeft hij het aan zijn moeder. Prima.
Dus: wat kom jij tekort door deze actie van je man? Of leven jullie als gezin helemaal van 'zijn' geld? Dan is het wat anders en zou ik ook boos zijn.
The owls are not what they seem
We zijn in huwelijkse voorwaarden getrouwd. En het gaat me niet om het missen van hèt geld. Ik leef best sober en werk hard. Het gaat me om eerlijkheid en openheid van mijn man zijn kant uit.
Ik werk zelf 24 uur en kan me prima alleen redden als het moet.
Schoonouders, en dan met name schoonmoeder heeft zich in het verleden altijd overal mee bemoeid, geboorte kinderen. Ze wist alles beter. Bij mij ging ene oor in andere oor uit. Altijd sneren maken wat ik niet goed deed. Nu is mijn maat vol, ook nog gaan lenen , terwijl ik volgens haar huishouden van Jan steen heb. Nu heb ik weerstand geboden. Volgende keer willen ze weer wat gaan lenen terwijl ik van niets mag weten. Onze kinderen moeten ook nog studeren etc.
Ik vind dat mijn man dat op prio 1 moet zetten. Zijn ouders weten nog steeds niet wat budgetteren is. En ik begrijp wel dat sommige(n) van jullie andere standpunten innemen hierover. Ik begrijp mijn man ook wel, had op zn minst bespreekbaar kunnen maken...
Vivaatjei schreef:
06-02-2018 11:18
We zijn in huwelijkse voorwaarden getrouwd. En het gaat me niet om het missen van hèt geld. Ik leef best sober en werk hard. Het gaat me om eerlijkheid en openheid van mijn man zijn kant uit.
Schoonouders, en dan met name schoonmoeder heeft zich in het verleden altijd overal mee bemoeid, geboorte kinderen. Ze wist alles beter. Bij mij ging ene oor in andere oor uit. Altijd sneren maken wat ik niet goed deed. Nu is mijn maat vol, ook nog gaan lenen , terwijl ik volgens haar huishouden van Jan steen heb. Nu heb ik weerstand geboden. Volgende keer willen ze weer wat gaan lenen terwijl ik van niets mag weten. Onze kinderen moeten ook nog studeren etc.
Ik vind dat mijn man dat op prio 1 moet zetten. Zijn ouders weten nog steeds niet wat budgetteren is. En ik begrijp wel dat sommige(n) van jullie andere standpunten innemen hierover. Ik begrijp mijn man ook wel, had op zn minst bespreekbaar kunnen maken...
:hug: niet makkelijk, dat is duidelijk. Ik ga mezelf niet herhalen, lijkt me overbodig, maar ik wens je er wel veel sterkte mee.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Als dit niet bespreekbaar is voor jullie, vraag je dan eens af waarom dat zo is. Waarom durft jouw man niet eerlijk te zijn tegen jou en waarom durft hij geen nee te zeggen tegen zijn ouders? Of beter; waarom heeft hij niet direct tegen zijn ouders gezegd dat hij dat eerst met jou wil bespreken???

Het punt is, denk ik, dat jouw man loyaal wil zijn naar zijn ouders toe. Daar hebben wel meer mannen last van en doorgaans duurt het even eer ze doorhebben dat ze nu hun eigen gezin hebben.

Ik vind jou wat te bazig hierin, maar tegelijkertijd geef ik je ook gelijk. Het is even een gokje van mijn kant, maar je komt wat bestraffend over. Je kinderen en man doen niet wat jij graag wilt omdat ze dat gewoon voor je willen doen, maar omdat ze bang zijn voor de consequenties als ze het niet doen.
Als je dat kunt ombuigen, wordt je leven een stuk gemakkelijker.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Vivaatjei schreef:
06-02-2018 11:18
Oh van dat bemoeizichtige gedoe zou ik ook heel snel klaar mee zijn hoor! Geef je dan ook groot gelijk. En als alles achter je rug om moet voel je je ook enorm buitengesloten, dus ik begrijp je wel.
Je man had het gewoon moeten zeggen inderdaad.

Lastige situatie zit je in!
Van het concert des levens krijgt niemand een program.
Denk je dat je man zijn ouders weer geld uitleent voordat dat wat ze hebben geleend nu, terugbetaald is?

En misschien komt het door de hoeveelheid cafeïne die ik vandaag naar binnen heb gewerkt, maar als je net zo'n scherpe tong als pen hebt, snap ik wel een beetje dat je man het je niet vertelt. Gezeur voorkomen.

Met stroop vang je meer dan met azijn, dus als het weer ter sprake komt:"lieverd, ja mag van mij doen met je geld wat je wil, maar bedenk wel dat het vorige keer met veel zeuren en smeken terug is gekomen. En lenen voor een vakantie? Je kan ook de kinderen, of jezelf, een keer extra verwennen".

Klinkt veel beter toch?
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Zeurt je eigen moeder nooit? Bemoeit jouw eigen moeder zich nooit met zaken? Straks word je zelf ook iemands schoonmoeder.

Jouw man zit in een wurggreep tussen jou en zijn moeder. Wat een treurigheid. Zo kan je toch niet gelukkig zijn samen.
Er valt mij trouwens iets op aan je OP.

TO ben je wantrouwig tegenover mensen? Bang dat je niet serieus genomen wordt?
Inmiddels heeft mijn man nu, zonder enig overleg, een weekend weg geboekt met zijn ouders en familie. Ik moet dat weekend werken. Ik zou wel een dienst vrij kunnen krijgen, maar niet het hele weekend. Hoe ga je dat nu allemaal regelen vraagt hij.
:proud:
Corona67 schreef:
08-02-2018 10:29
:proud:
?
Er is blijkbaar genoeg geld, als hij dat boekt.
Als hij er ook nog bij zegt benieuwd te zijn hoe jij dat gaat regelen lijkt mij dat provoceren.
Ik zou er niet van gecharmeerd zijn en zou ze vooral een fijn weekend wensen. Ik ging niet mee.
Zou me wel afvragen waar het in de relatie zo mis is gegaan. En eens een goed gesprek aangaan....
de wereld wacht om ontdekt te worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven