Hoe pak ik dit aan

07-02-2018 09:21 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva dames,

*deel van de op weggehaald*, reageerders weten waarom

wat is dan het probleem en wat is mijn vraag
Ik wil nu mijn leven opbouwen, het is heel lastig want ik ben alleen en bang dat hij me vind. Ik heb mijn hele leven mezelf onzichtbaar gemaakt want dat is wat een 'braaf meisje' doet. En nu weet ik dus niet hoe ik 'normaal' moet leven. Ik ben nog nooit met een vriendin koffie gaan drinken, heb nog nooit een collega bij mij thuis uitgenodigd. Ik weet simpelweg niet hoe het moet. En daar zit dus mijn vraag: hoe moet het? Wat moet ik doen, stap ik gewoon op iemand af en zeg ik 'joh straks ergens koffie drinken?' en wat zeg ik dan als die persoon 'nee' zegt, of nog lastiger 'ja'? of wacht ik tot iemand mij vraagt? En hoe doe ik dat? Ik ben er heel erg goed in mezelf op de achtergrond te zetten, iedereen vergeet meestal dat ik er ook ben, dus meestal word ik niet gevraagd. In elk geval, elke tip is welkom.
Het klinkt voor jullie misschien als een non-probleem want jullie vinden dit sort dingen misschien vanzelf sprekend, maar ik dus niet. Ik ben al door hel gegaan om te vluchten van mijn man en een normaal leven te leiden, en nu weet ik dus niet hoe dat moet.

Bedankt voor het lezen, ik begrijp dat het een flinke lap tekst is, sorry daarvoor, ik probeer kort te zijn maar het is nogal een complexe situatie.
anoniem_364100 wijzigde dit bericht op 10-02-2018 08:40
43.67% gewijzigd
Oh en Netflix of andere series is ook altijd een goed gespreksonderwerp.
Ik zou overigens gewoon open zijn over dat je gevlucht bent voor je buitenlandse ex, beter dan geheimzinnig doen over je verleden. Dat stoot mensen af, terwijl jouw echte verhaal juist begrip oplevert (zie alleen al maar dit topic)
Ik maak me nu al vreselijk veel zorgen over hoe het op de borrel gaat, zoals gezegd, nog nooit gedaan. Vind het doodeng maar ga het wel doen.
geen idee of het de bedoeling is dat je bijlegt in een pot, je eigen drinken betaalt of een rondje geeft (wat ik allemaal prima vind hoor). Ga je er samen heen en ga je ook samen weg? of is het 'haak maar aan'? Ik neem aan dat vrijdagmiddag borrel niet de plek is om koffie of thee te drinken toch?
Er zitten een paar best extroverte mensen op mijn afdeling dus dat lukt wel, die houden wel een gesprek gaande, meeste mensen vinden een vraag over de kinderen, weekendplannen etc altijd wel fijn om over te praten.
En een verhaal over mijn achtergrond heb ik klaar, dat heb ik al geoefend op de buren en dat werkte. Is trouwens niet gelogen, maar erg samengevat (lange relatie, uit, verhuisd voor nieuwe baan, behoefte aan nieuwe omgeving).

Goed, plan is nu dat ik op de mail reply en zeg dat ik het erg leuk zou vinden om mee te gaan en morgen aan mijn kantoorgenote vraag hoe hun borrels werken, dat klinkt als werkbaar plan toch?

*drinkt thee, ademt door en doet alsof ze niet in paniek raakt van het idee om naar een borrel te gaan*
Vraag gewoon aan je collega hoe die borrels werken. Je kunt ook gewoon bij voorbaat kiezen je eigen drankjes te betalen, want sommigen hijsen wellicht 'n aantal cocktails weg terwijl jij misschien maar 1-2 bier/wijn drinkt.
Ten eerste: wat ontzettend knap en sterk van je dat je voor jezelf hebt gekozen!

Wat betreft een borrel:
Soms betaalt de werkgever (kost je dan dus niks), soms geven mensen 'rondjes' (dus ze halen voor iedereen te drinken, de volgende ronde doet iemand anders dat), soms is er een pot en soms haalt iedereen wat voor zichzelf. Je kan aan iemand die daar aanwezig is vragen wat er normaliter gedaan wordt. Hoef je je niet voor te schamen, als ik een nieuwe baan heb weet ik ook niet wat de gebruiken zijn!

Meestal kiezen mensen zelf wanneer ze komen en wanneer ze weer weg gaan, maar dat kan ook in ieder bedrijf weer anders zijn. Ik zou zeggen: observeer hoe het gaat deze keer. Dan kan je je er volgende keer op aanpassen.

Wat betreft de rest:
Ik ben ook naar een nieuwe stad verhuist. Niet om dezelfde redenen als jij, maar ik heb hetzelfde probleem: ik ken niemand.

Ik ben bij een sportvereniging gegaan, dat helpt al om mensen te leren kennen. Daarnaast zijn er heel veel vrijwilligersinitiatieven te vinden, het is alleen even zoeken wat bij jou past en voor jou veilig is.

Wat ook werkt (en erg leuk is), is goed contact met de buren maken. Wat je kan doen is wat eten maken uit jouw cultuur (daar zijn de meeste mensen erg nieuwsgierig naar!) en je buren eens uitnodigen om gezamenlijk te komen proeven en kennis te maken. Dus alle buren uitnodigen in 1x. Dan leer je ze allemaal een beetje kennen, leren ze elkaar ook kennen en wie weet krijg je er hele leuke burenvrienden bij. Sowieso zal het de sfeer in de buurt wat verhogen!
Zeker wel naar de vrijdagmiddagborrel gaan. Ze hebben je niet voor niets meegenomen in de mail, dus ze waarderen het wanneer je ook komt.
Ik weet niet of je alcohol drinkt, maar dat is echt niet verplicht :) Je kunt ook iets fris drinken.

Een gesprek met anderen is altijd makkelijker wanneer je vragen stelt, zodat mensen over zichzelf kunnen vertellen. Vinden de meesten fijn :)

Heb je voor jezelf een verhaal klaar dat je vertellen kunt, mochten zij andersom vragen aan jou stellen? Pas op met je nationaliteit noemen, want stel dat degene met wie je praat ook iemand met die nationaliteit kent, heb je kans dat ze proberen je in contact te brengen (onder het mom van: leuk voor je, omdat je anders niet veel mensen kent) of dat zij aan hun kennis vertellen dat er nu een nieuwe collega met dezelfde nationaliteit op het werk is gekomen.

Wanneer je een keer afspreekt met iemand, kun je bijvoorbeeld afspreken om samen ergens te gaan lunchen of een kop koffie te gaan drinken. Je kunt dan precies dat doen: lunch of 1 of 2 koppen koffie. Daarna ga je dan weer weg. Wanneer jullie het gezellig vonden, kun je aan het eind altijd zeggen "Goh, vond het gezellig. Kunnen we wel wéér eens een keertje doen." Daar laat je het dan bij voor die keer. Mocht de ander het leuk vinden om nog eens af te spreken, dan zal diegene dat wel zeggen. Mocht je dat te lang vinden duren (paar weken verder of zo) dan kun je altijd zelf nog eens vragen: "Joh, vond het leuk laatst, zullen we nog eens afspreken? Lijkt het je dan leuk om weer te gaan lunchen/koffie te drinken? Of wil je iets anders doen?"

Wanneer iemand een gedeelde interesse heeft voor een nieuwe film die uitkomt, kun je voorstellen samen naar de film gaan.
puddinkje schreef:
07-02-2018 13:57
Ik maak me nu al vreselijk veel zorgen over hoe het op de borrel gaat, zoals gezegd, nog nooit gedaan. Vind het doodeng maar ga het wel doen.
geen idee of het de bedoeling is dat je bijlegt in een pot, je eigen drinken betaalt of een rondje geeft (wat ik allemaal prima vind hoor). Ga je er samen heen en ga je ook samen weg? of is het 'haak maar aan'? Ik neem aan dat vrijdagmiddag borrel niet de plek is om koffie of thee te drinken toch?
Dit kun je gewoon aan je collega's vragen: "Jongens, wat is jullie gewoonte wat betreft.... [bovengenoemde zaken]?"

Er zitten een paar best extroverte mensen op mijn afdeling dus dat lukt wel, die houden wel een gesprek gaande, meeste mensen vinden een vraag over de kinderen, weekendplannen etc altijd wel fijn om over te praten.
En een verhaal over mijn achtergrond heb ik klaar, dat heb ik al geoefend op de buren en dat werkte. Is trouwens niet gelogen, maar erg samengevat (lange relatie, uit, verhuisd voor nieuwe baan, behoefte aan nieuwe omgeving).

Goed, plan is nu dat ik op de mail reply en zeg dat ik het erg leuk zou vinden om mee te gaan en morgen aan mijn kantoorgenote vraag hoe hun borrels werken, dat klinkt als werkbaar plan toch?

*drinkt thee, ademt door en doet alsof ze niet in paniek raakt van het idee om naar een borrel te gaan*
Ik zou ook aan mijn collega's vragen hoe het werkt bij de borrels op jouw werk. Je plan klinkt heel goed!

Hoe het bij mij gaat, maar da's bij elk bedrijf weer anders (en mede daarom is het helemaal geen schande als je dit even checkt!), is dat we een kroegje in de buurt opzoeken waar we vanuit het werk heen gaan. We gaan gezamenlijk heen (want direct na werktijd), maar vertrekken meestal afzonderlijk (de een kan/wil wat langer blijven dan de ander).

De eerste twee rondjes (plus hapjes) zijn bij ons meestal van de zaak. Mijn manager is niet zo'n kroegtijger dus die gaat dan meestal weg. De collega's die langer blijven betalen die zelf de rekening. Soms geven een paar mensen een rondje, soms leggen we allemaal wat bij, dat verschilt per keer.

Veel mensen drinken een biertje of een wijntje tijdens zo'n borrel, maar als je geen alcohol drinkt is frisdrank, koffie of thee ook heel normaal.
mooi om te horen dat er geen 'standaard-vrijdag-middag-borrel-regels' zijn, dat maakt dus dat het niet raar is om te vragen hoe het werkt.

Ik drink wel alcohol, maar niet veel (na 2 wijntjes ben ik er wel klaar mee) Dus ik was van plan te kijken wat de rest doet, gaat iedereen aan de cola, ik dus ook, gaat iedereen aan bier/wijn, ik ook.
puddinkje schreef:
07-02-2018 13:57

Het komt allemaal wel goed met die borrel ! Neem genoeg geld mee, en dan zie je wel hoe ze het doen, en drink gewoon thee als je wil ! Goed dat je een verhaal klaarhebt, ik zou inderdaad ook niet teveel uitweiden over je situatie en je nationaliteit, als je mensen nog niet goed kent, dat wordt zeker doorverteld en dan weet je niet waar het terecht komt. Je kan wel zeggen dat je nog niemand kent, en advies vragen over hoe je de situatie aan kan pakken om de stad te leren kennen. Ben nu wel benieuwd over hoe je de borrel zal vinden, laat je het even weten ? (als je wil he :-)).
puddinkje schreef:
07-02-2018 14:23
mooi om te horen dat er geen 'standaard-vrijdag-middag-borrel-regels' zijn, dat maakt dus dat het niet raar is om te vragen hoe het werkt.

Ik drink wel alcohol, maar niet veel (na 2 wijntjes ben ik er wel klaar mee) Dus ik was van plan te kijken wat de rest doet, gaat iedereen aan de cola, ik dus ook, gaat iedereen aan bier/wijn, ik ook.
Prima hoor! Wij hebben af en toe een vrijmibo. Meestal op mijn initiatief (leidinggevende) als er een project afgerond is. En dan betaal ik (lees de zaak) inderdaad de 2 eerste drankjes en een schaal 'friteurmeuk'. Afhankelijk van wie er bij is worden er daarna rondjes gegeven of (bij allemaal ongeveer even snelle wijndrinkers) wordt de rekening achteraf gesplit. En de tip om vragen te stellen werkt echt heel goed. Zo hoef je zelf niet echt een gesprek gaande te houden en kan je gewoon reageren op wat de ander vertelt of bijkomende details vragen als dat kan. Soms besluiten een paar collega's om aansluitend samen een hapje te eten. Daar kan je ook gewoon bij aanhaken als je dat zou willen/durft. Iedereen betaalt dan zijn eigen eten en drinken.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Hoe lang blijf je op visite. Lol dat weet ik ook nooit,en dan blijf ik weer te lang plakken.
Maar over die borrel: gewoon doen, en je hoeft echt niet tot het eind te blijven als je niet wil. Vragen hoe het met betalen zit is ook niet gek, soms wordt er een pot gemaakt, soms wordt de rekening na afloop gedeeld, soms betaalt ieder voor zich.
Maar dit is misschien al gezegd, en eigenlijk alleen maar een aanloop voor wat ik zeggen wil: Is het misschien een idee om een maatje te zoeken. Via Humanitas, of andere stichting zijn er vaak maatjesprojecten. Je maakt kennis met elkaar en als het klikt wordt je maatjes, zo niet wordt er iemand anders gezocht. Misschien is het voor jou leuk om iemand te vinden, een iets oudere vrouw die als een soort tante of oudere zus jou een beetje wegwijs kan maken in het sociale leven. Samen thee drinken, kletsen over uitjes en hoe je daar heen gaat, of je iets meeneemt en wat dan, wat mogelijk verwacht wordt aan kleding, dat soort dingen dus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Er zijn al heel wat goede tips gegeven, daar heb ik (nog) niks op aan te vullen, maar ik wil wel even zeggen dat ik enorm veel bewondering voor je heb! Het is niet niks wat je hebt meegemaakt, desondanks klink je heel positief en open. Jij komt er wel!
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Allereerst, respect voor jou! Goed bezig, ik hoop dat je krijgt waar je voor jezelf op hoopt!
puddinkje schreef:
07-02-2018 14:23
Dus ik was van plan te kijken wat de rest doet, gaat iedereen aan de cola, ik dus ook, gaat iedereen aan bier/wijn, ik ook.
Je mag ook tussendoor switchen van soort drank je natuurlijk.
Als je eerste drankje een wijntje was, kun je daarna prima een cola nemen (oftewel, ook daar zijn geen regels voor).

Ik vind de suggestie om gewoon eerlijk te zijn over je verhaal echt een goede. Dat biedt naast waarschijnlijk veel begrip, ook op openingen voor mensen om jou te helpen of uit te nodigen voor een andere activiteit of om je te wijzen op activiteiten/initiatieven die voor jou leuk/interessant zouden kunnen zijn.
Je hoeft je niet te schamen voor je verhaal en kunt door eerlijk te zijn ook duidelijke grenzen trekken over wat je wel en niet vertelt.
Als jij zegt dat je relatie uit is en je behoefte had aan een andere omgeving kun je heel lastige vragen krijgen die je eigenlijk niet wil beantwoorden. Bijvoorbeeld waar je dan vandaan komt. Normaal gesproken zou je daar gewoon antwoord op kunnen geven, maar jij wil dat (in ieder geval op dit moment nog) niet... En als men jouw verhaal kent, begrijpt men ook waarom je daar geen antwoord op wil geven.
Echt wees eerlijk, daar heb je op termijn het meeste aan!

Veel plezier bij de borrel vrijdag!
Ik zit echt met een big smile dit topic te lezen. De aanleiding is heel triest maar wow zeg, wat ben jij sterk!
En weet je, zoals ik je lees denk ik dat je vooral 'De Regels' mag loslaten. Als jij ontspant, contact maakt en luistert waar anderen het over hebben, dan ga je vanzelf meepraten. Je stelt een vraag, geeft je mening of iemand stelt jou een vraag. Ontspan en het gaat vanzelf :P
En hou er rekening mee dat vriendschappen opgebouwd worden. Het heeft tijd nodig. Als je nog niet zoveel contacten hebt gehad in je leven, dan heb je misschien ook nog niet zo duidelijk wat voor een mensen jij graag als vriend(in) zou willen hebben. En ook dat is een leuk iets om achter te komen (en soms een beetje naar, dan blijkt iemand niet zo aardig te zijn of klinkt het toch niet). En die borrel is een mooi begin. Als de kamergenote ook daar is, hup aansluiten. Zij vindt kletsen blijkbaar leuk en je vindt haar aardig. Je mag ook best zeggen dat je het wat lastig vindt. Daar hebben wel meer mensen last van. Nieuwe situaties kunnen dan ook spannend zijn. ;-D

Oh en ik wil je aanraden om de tijdlijn te veranderen of weg te laten (nog minder kans op herkenning!).
nlies schreef:
07-02-2018 14:46
Hoe lang blijf je op visite. Lol dat weet ik ook nooit,en dan blijf ik weer te lang plakken.
...
Heb je er ook last van dat dat meestal op die visites zijn waar je vooraf geen zin in had? En eigenlijk al had besloten dat je maar even zou gaan? Dat gebeurt mij altijd :$
Iekx schreef:
07-02-2018 15:42
Allereerst, respect voor jou! Goed bezig, ik hoop dat je krijgt waar je voor jezelf op hoopt!
...
Ik vind de suggestie om gewoon eerlijk te zijn over je verhaal echt een goede. Dat biedt naast waarschijnlijk veel begrip, ook op openingen voor mensen om jou te helpen of uit te nodigen voor een andere activiteit of om je te wijzen op activiteiten/initiatieven die voor jou leuk/interessant zouden kunnen zijn.
Je hoeft je niet te schamen voor je verhaal en kunt door eerlijk te zijn ook duidelijke grenzen trekken over wat je wel en niet vertelt.
Als jij zegt dat je relatie uit is en je behoefte had aan een andere omgeving kun je heel lastige vragen krijgen die je eigenlijk niet wil beantwoorden. Bijvoorbeeld waar je dan vandaan komt. Normaal gesproken zou je daar gewoon antwoord op kunnen geven, maar jij wil dat (in ieder geval op dit moment nog) niet... En als men jouw verhaal kent, begrijpt men ook waarom je daar geen antwoord op wil geven.
Echt wees eerlijk, daar heb je op termijn het meeste aan!

Veel plezier bij de borrel vrijdag!
Oei, ik vind hem gevaarlijk. Persoonlijk zou ik je adviseren om hier zorgvuldig mee om te gaan en alleen een rode draad te formuleren. Maar als ik het goed gelezen heb je ook al een verhaal geoefend, blijf daar dan bij!
Vaak hebben mensen met een andere culturele achtergrond een groot netwerk van gelijkgestemden. En grote kans dat familie ook een netwerk heeft en die inschakelen om haar te vinden. Politie adviseert dan ook vaak om geen informatie te verstrekken over je verleden. To wat heeft de politie je hierover geadviseerd?

En verder eens natuurlijk. To mag juist trots op haarzelf zijn.
TO schreef dat ze haar 'verhaal' klaar heeft. De waarheid, maar uitgekleed: gescheiden, geen kinderen, nieuwe baankans aan de andere kant van het land en nog geen sociaal netwerk in woonplaats. Lijkt mij prima en je moet al een hele grote hork zijn als je naar de ex of de scheiding gaat vragen! Bij de buren werkte dit goed, dus ik heb er vertrouwen in dat ze ook hier heel slim mee omgaat.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
07-02-2018 16:21
TO schreef dat ze haar 'verhaal' klaar heeft. De waarheid, maar uitgekleed: gescheiden, geen kinderen, nieuwe baankans aan de andere kant van het land en nog geen sociaal netwerk in woonplaats. Lijkt mij prima en je moet al een hele grote hork zijn als je naar de ex of de scheiding gaat vragen! Bij de buren werkte dit goed, dus ik heb er vertrouwen in dat ze ook hier heel slim mee omgaat.
Mee eens :cheers:
Heb echt ongelooflijk veel respect voor je, je komt over als een doordachte vrouw, dus je komt er wel.. En zeker naar die borrel gaan ook al ligt het buiten je comfortzone. Ik ben erg introvert en doe dat soort dingen soms terwijl het wat tegen mijn gevoel indruist. Soms valt het tegen, maar meestal valt dat reuze mee.
GenieInABottle schreef:
07-02-2018 15:47
Heb je er ook last van dat dat meestal op die visites zijn waar je vooraf geen zin in had? En eigenlijk al had besloten dat je maar even zou gaan? Dat gebeurt mij altijd :$
Ja, moest tijd terug naar een verjaardag van een vriend, in een zaaltje dus veel mensen. bedacht me dat half 11 een mooie tijd was om weg te gaan. Werd 1 uur dus (net voordat het zaaltje sloot)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nog niet alles gelezen maar wil iig zeggen: wat ben jij een dappere en sterke vrouw!! Diep respect voor!

En als ik jou zo lees, dan komt het goed met jou!
Ik woon in Assen. Mocht dit heel toevallig je huidige woonplaats zijn of in de buurt...
Ik ga graag een keer ergens wat met je drinken.

Ga zo door Puddinkje!!
Puddinkje, je bent goed bezig! Mijn tip voor jou is om "gewoon" al die enge dingen te gaan doen. Vaak wijst het zichzelf wel en anders sta je er een (1, één) keertje wat gek bij, de volgende keer weet je het.

Zelf heb ik jarenlang geen sociaal leven kunnen hebben doordat ik in een helse relatie zat en ben daardoor een hoop sociale dingen verleerd. Vroeger was ik een spontane allesdurver, daar was niks meer van over. Durfde nog net naar de supermarkt en naar het werk en dat was het.

Uiteindelijk ben ik tegen mijn angsten in sociale dingen gaan doen en het bleek dat de angst ervoor erger was dan het werkelijke doen.

Doe het dus: meegaan en kijken waar het schip strandt. Op zo'n borrel hoor je misschien ook iets van andere activiteiten. Ga behalve je werk een hobby of sport o.i.d. doen, al is het darten: het gaat erom dat je meer mensen leert kennen.

Enne, er is niks mis met mensen die niet opvallen. Die moeten er ook zijn en niemand vindt dat raar. Dus als jij er een beetje bij zit, nou, dan zit je er nog steeds bij. Succes! Overijssel hier trouwens voor het geval dat je oefenmateriaal zoekt met een medestuntel op sociaal gebied ;)
Iekx schreef:
07-02-2018 15:42
...
Ik vind de suggestie om gewoon eerlijk te zijn over je verhaal echt een goede. ...
Nou, ik niet! Je komt niet voor niets in een BvmL-huis terecht met een verhuizing naar de andere kant van het land met medewerking van de politie. Je verhaal plus je achtergrond kan zo gaan "zwerven" ("Ik heb een nieuw Eritrees collegaatje, echt niet te geloven wat die mee heeft gemaakt...") en culturele gemeenschappen met veel sociale controle hebben vaak een hecht netwerk. Ze werd wel in elkaar geslagen he!

Ik zou dus niet het risico lopen om mezelf zo kwetsbaar te maken. Je kunt ook heel goed een sociaal netwerk opbouwen zonder dat je dit soort gevaarlijke details prijsgeeft.
Daar ben ik het helemaal mee eens. "Ik ben net verhuisd en ken hier nog weinig mensen" is meer dan genoeg, en eventueel kan je er nog iets over een moeilijke scheiding achteraan mompelen en op een ander onderwerp overgaan. Mensen die dan nog doorvragen en meer info willen zijn gewoon onbeleefd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven