Verlatingsangst
donderdag 8 februari 2018 om 09:09
In een vorig topic heb ik beschreven dat ik uit een relatie kom waar een man mij zowel geestelijk als fysiek mishandelde.
Op dit moment ben ik weer pril aan het daten, maar ik merk dat hij de afgelopen dagen de boot afhoudt. Hij heeft het even moeilijk met zichzelf. Het liefst zou ik hem gewoon een tijdje laten en niet appen, maar ik merk dat ik me toch niet in kan houden en elke dag wel iets liefs stuur. Gisteren belde ik hem ( ik heb hem mijn oude tablet gegeven en wilde weten of het in orde was) en hij wilde niet kletsen. Gevolg: mijn verlatingsangst is enorm getriggerd, ik betrek alles op mezelf (mijn ex kon me daar altijd zo goed mee straffen, door heel kil te doen). Ik ben bang dat ik hem kwijtraak, doe vervolgens dingen waardoor dat inderdaad gebeurt.
Help? Hoe maak ik dit weer goed en vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik van die angst afkom?
Op dit moment ben ik weer pril aan het daten, maar ik merk dat hij de afgelopen dagen de boot afhoudt. Hij heeft het even moeilijk met zichzelf. Het liefst zou ik hem gewoon een tijdje laten en niet appen, maar ik merk dat ik me toch niet in kan houden en elke dag wel iets liefs stuur. Gisteren belde ik hem ( ik heb hem mijn oude tablet gegeven en wilde weten of het in orde was) en hij wilde niet kletsen. Gevolg: mijn verlatingsangst is enorm getriggerd, ik betrek alles op mezelf (mijn ex kon me daar altijd zo goed mee straffen, door heel kil te doen). Ik ben bang dat ik hem kwijtraak, doe vervolgens dingen waardoor dat inderdaad gebeurt.
Help? Hoe maak ik dit weer goed en vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik van die angst afkom?
donderdag 8 februari 2018 om 09:31
Je maakt het goed door nu géén contact meer te zoeken. Hij zegt duidelijk dat hij dat niet wil. Waarom respecteer je dat niet? Hij hoeft jouw verlatingsangst niet op te lossen, dat moet je zelf doen.
Waarom moet jij elke dag contact hebben? Waarom is het alles of niets? Hou je wel genoeg van jezelf? Vind je jezelf wel de moeite waard? Dáár zou ik eerst eens aan gaan werken. En niet meer daten tot je steviger in je schoenen staat.
Waarom moet jij elke dag contact hebben? Waarom is het alles of niets? Hou je wel genoeg van jezelf? Vind je jezelf wel de moeite waard? Dáár zou ik eerst eens aan gaan werken. En niet meer daten tot je steviger in je schoenen staat.
donderdag 8 februari 2018 om 09:46
donderdag 8 februari 2018 om 14:29
donderdag 8 februari 2018 om 16:22
Ben je echt al weer toe aan daten?
En dan een beetje onbevangen in het hele dategebeuren staan?
Als het antwoord nee is, wat ik denk, dan zou ik je adviseren te stoppen met daten
Omdat:
Deze meneer ook een beetje raar reageert met zijn, ik heb het even moeilijk en wil alleen zijn
Maar vooral omdat je je oude relatie aan het projecteren bent op je nieuwe relatie/verkering/date.
Dat is voor jou vreselijk onrustig
En voor de ander vreselijk claimend
En dan een beetje onbevangen in het hele dategebeuren staan?
Als het antwoord nee is, wat ik denk, dan zou ik je adviseren te stoppen met daten
Omdat:
Deze meneer ook een beetje raar reageert met zijn, ik heb het even moeilijk en wil alleen zijn
Maar vooral omdat je je oude relatie aan het projecteren bent op je nieuwe relatie/verkering/date.
Dat is voor jou vreselijk onrustig
En voor de ander vreselijk claimend
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
dinsdag 20 februari 2018 om 06:45
Deze man zat niet op een relatie met je te wachten.
En jij bent volgens mij ook niet klaar voor een relatie.
Heel vervelend wat je met je ex hebt meegemaakt, maar daar heeft een andere man niets mee te maken. Ook jouw verlatingsangst is jouw probleem, niet dat van een ander. Als het nog allemaal zo jouw leven beheerst, dan ben jij voor een man geen aangenaam gezelschap. Los eerst je problemen op, voordat je weer gaat daten.
En jij bent volgens mij ook niet klaar voor een relatie.
Heel vervelend wat je met je ex hebt meegemaakt, maar daar heeft een andere man niets mee te maken. Ook jouw verlatingsangst is jouw probleem, niet dat van een ander. Als het nog allemaal zo jouw leven beheerst, dan ben jij voor een man geen aangenaam gezelschap. Los eerst je problemen op, voordat je weer gaat daten.
dinsdag 20 februari 2018 om 07:17
+1 op wat hier geschreven word. Als je iemand ontmoet die hetzelfde voelt als jij dan word je angst lang niet zo aangewakkerd. Dan is het namelijk veel gelijkwaardiger. Trust me, ik weet uit eigen ervaring hoe verlatingsangst (en bindingsangst) werkt.lanisa10 schreef: ↑08-02-2018 14:29Geen wonder dat hij die angst bij jou triggert want hij voelt niet hetzelfde. Zoek iemand die hetzelfde voelt voor jou als jij voor hem. Dan slijt die angst wel. Zo nee dan kun je altijd weer verder kijken of je er hulp voor wil zoeken of boeken erover wil lezen etc. Succes!
Heb een paar maal mannen leren kennen die niet hetzelfde als ik voelde en waarbij ik door de grond ging van angst. Bij mijn huidige vriend heb ik (vrijwel) nergens last van. Dus het kan goed gaan!