Bewust alleenstaande moeder voor en nadelen
donderdag 8 februari 2018 om 22:17
Morgen heb ik een afspraak met mijn huisarts over het moederschap. Ik ben 30 en heb geen partner. Aan mijn moederskant komen ze vroeg in de overgang * 35-38 jaar. Ik heb een kinderwens en ben heel veel dingen aan het afwegen. Mijn grootste angst is mijn inkomen. Ik verdien gemiddeld 1500 en werk ongeveer 27u ik werk lange dagen van soms 11u. Ik werk in de kinderopvang. De bedoeling is hem/haar 1 dag in de week mee te nemen. De andere 1,5-2 dagen willen opa en oma oppassen. Ik heb een studio in het centrum van een stad. Ik heb geen auto dus daaraan ook geen extra kosten. Red ik het met 1500?
vrijdag 9 februari 2018 om 08:34
Als een kind omgroeit dan worden zijn/haar wortels steeds belangrijker. Op wie lijk ik? Van wie heb ik deze eigenschap? Ook is de inbreng van een vader niet alleen het leveren van zaad. Hij heeft een ander perspectief op ouderschap en voegt andere dingen toe in de opvoeding. Ik snap heel goed hoe intens een kinderwens kan zijn, maar om deze en vele andere reden zou ik hier nog erg goed over nadenken. Natuurlijk kán alles en zijn er tegenwoordig veel kinderen die (bijna) alleen bij hun moeder opgroeien. Het is alleen duidelijk dat dit gevolgen heeft. Nog een klein detail: genetica kunnen ook (gaan) meespelen. Mijn dochter heeft een afwijking door pech genen van mij en man. Dit weten we nu door DNA onderzoek, maar was een vraagteken gebleven zonder vader in beeld.
vrijdag 9 februari 2018 om 08:49
Uhm, ik weet niet wat voor opleiding jij hebt gedaan, maar collegegeld is zwaar gesubsidieerd hè. Als ik mijn studie zelf zou moeten betalen ben ik geloof ik iets van 35.000 euro per jaar kwijt, maar ik betaal 2000 euro.Koffiekop schreef: ↑09-02-2018 00:42Kom nou, ik durf 100% zeker te stellen dat ik in mijn leven niet of nauwelijks iets uit de staatskas heb gekregen. Studie zelf betaald (geen stufie gehad), geen hypotheekrente aftrek en ook nooit huur of zorgtoeslag gehad. We krijgen een fractie van de kinderopvang terug. Tja.. mag ik dan even mijn wenkbrauwen optrekken bij een gezonde jonge meid die een lullig 2,5 dagje werkt en straks een kinderwagen gaat aanschaffen en gratis opvang geniet van mijn belastinggeld?
vrijdag 9 februari 2018 om 08:54
Nadelen voor jou
Je kan de zorg niet delen.
Je kan heel ziek worden tijdens zwangerschap , bevalling of erna. Van bekkenistabiliteit tot postnatale depressie en dan is het verschrikkelijk om er alleen voor te staan
Je kan een zorgenkind krijgen, kind blijkt gehandicapt (ook al zag je dat niet op de echo) en je zal levenslang voor haar blijven zorgen ipv ooit loslaten
Nadelen voor kind:
Kind heeft geen vader..kent zijn donor waarschijnljk niet. En ja dat heeft negatieve impact. Als je dat bagataliseert kijk dan een paar afleveringen Spoorloos.
Al met al: dat geld dat komt wel goed. Maar denk goed na over andere dingen behalve het geld.
Daarnaast...straks ben je zwanger van een donor en je ontmoet toch de man van je dromen. Dat zou heel jammer zijn. En nodeloos ingewikkeld worden.
Je kan heel ziek worden tijdens zwangerschap , bevalling of erna. Van bekkenistabiliteit tot postnatale depressie en dan is het verschrikkelijk om er alleen voor te staan
Je kan een zorgenkind krijgen, kind blijkt gehandicapt (ook al zag je dat niet op de echo) en je zal levenslang voor haar blijven zorgen ipv ooit loslaten
Nadelen voor kind:
Kind heeft geen vader..kent zijn donor waarschijnljk niet. En ja dat heeft negatieve impact. Als je dat bagataliseert kijk dan een paar afleveringen Spoorloos.
Al met al: dat geld dat komt wel goed. Maar denk goed na over andere dingen behalve het geld.
Daarnaast...straks ben je zwanger van een donor en je ontmoet toch de man van je dromen. Dat zou heel jammer zijn. En nodeloos ingewikkeld worden.
vrijdag 9 februari 2018 om 08:56
Wij werken beiden 36 uur. Hebben een zoontje.
vrijdag 9 februari 2018 om 09:02
Dit is precies waarom een BAM-traject niet iets zou zijn waarvoor ik zou kiezen.absor schreef: ↑09-02-2018 08:54Nadelen voor jou
Nadelen voor kind:
Even over eicellen invriezen: dat roepen een aantal mensen hier. Maar volgens mij is dat nog helemaal geen optie in NL momenteel (behalve als je kanker hebt ofzo).
vrijdag 9 februari 2018 om 09:03
Ik heb beide meegemaakt, alleen zorgen en met zijn tweeën, en alleen is vele malen gemakkelijker. Je kunt zelf bepalen welke kant je op gaat, en hoeft niet over ieder wissewasje in gesprek. Mijn ex boeide het dan niet zoveel welke luiers ik kocht, en of ik wel of niet iets zou aanpassen in de voeding, maar je hebt stellen waar beide ouders daar hun eigen visie op hebben. Ik zou er niet tegen kunnen.
Keerzijde is dan ook wel weer dat je echt zelf alle beslissingen moet nemen, en ook altijd eindverantwoordelijke bent.
Keerzijde is dan ook wel weer dat je echt zelf alle beslissingen moet nemen, en ook altijd eindverantwoordelijke bent.
vrijdag 9 februari 2018 om 09:04
Ik wil toch even ingaan op de berichten wat betreft het donorschap. Echt anonieme donoren bestaan niet meer, van de een kun je meer informatie krijgen (foto, stemopname etc) dan van de ander. Daar betaal je ook meer voor trouwens. Daarnaast worden donoren goed onderzocht en wanneer een van de nakomelingen van de donor iets heeft dat mogelijk erfelijk is, dan krijgen de andere moeders van nakomelingen bericht hiervan. Wanneer een kind 16 is mag het contact opnemen met de donor.
Uiteraard is opgroeien zonder vader niet het ideaalbeeld, maar helaas hoef je daarvoor vandaag de dag geen donorkind te zijn. Genoeg mannen die niet naar hun kinderen omkijken, daarnaast ken ik ook genoeg gescheiden ouders die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en waarbij het kind continu in tweestrijd en loyaliteitsconflict verkeerd.
Uiteraard is opgroeien zonder vader niet het ideaalbeeld, maar helaas hoef je daarvoor vandaag de dag geen donorkind te zijn. Genoeg mannen die niet naar hun kinderen omkijken, daarnaast ken ik ook genoeg gescheiden ouders die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en waarbij het kind continu in tweestrijd en loyaliteitsconflict verkeerd.
vrijdag 9 februari 2018 om 09:10
Want de onderwerpen in Spoorloos zijn een afspiegeling van de dagelijkse werkelijkheid?absor schreef: ↑09-02-2018 08:54Nadelen voor jou
Nadelen voor kind:
Ten eerste: bij Spoorloos gaat het in het overgrote deel van de gevallen over kinderen die ooit afgestaan zijn, wat fundamenteel anders is dan een donorkind.
Ten tweede: in Nederland is anoniem donorschap verboden, dus de meeste kinderen kunnen hun donor ontmoeten als ze dat willen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 9 februari 2018 om 09:18
Je weet niet eens hoe je het schrijft, dus please!absor schreef: ↑09-02-2018 08:54Nadelen voor jou
Nadelen voor kind:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 9 februari 2018 om 09:28
Er zijn een heleboel kinderen die in armoede opgroeien, dus waarom zou jij dat niet kunnen met je kind? Ze worden allemaal groot en ik heb me onlangs laten vertellen hier op het forum dat ze ook allemaal gewoon op voetbal zitten.
Maar serieus, je snapt toch wel dat je kind weinig heeft aan een korte termijnbeslissing van nu 300 euro meer voor een dag minder werken? Een kind heeft meer aan het goede voorbeeld van bijdragen aan de economie, doen wat je kunt doen, niet de makkelijkste weg kiezen maar gaan voor die banaan, je oogst wat je zaait en er bestaat zoiets als carrièreperspectief, werken is leuk - en als je daar voldoende energie in steekt en er veel plezier in kunt vinden, staat je een leuk leven te wachten?
Maar serieus, je snapt toch wel dat je kind weinig heeft aan een korte termijnbeslissing van nu 300 euro meer voor een dag minder werken? Een kind heeft meer aan het goede voorbeeld van bijdragen aan de economie, doen wat je kunt doen, niet de makkelijkste weg kiezen maar gaan voor die banaan, je oogst wat je zaait en er bestaat zoiets als carrièreperspectief, werken is leuk - en als je daar voldoende energie in steekt en er veel plezier in kunt vinden, staat je een leuk leven te wachten?
vrijdag 9 februari 2018 om 09:36
Alle praktische bezwaren zijn wel te tackelen denk ik. Wat mij zou weerhouden van een bewust alleenstaand ouderschap: de kans om vroegtijdig te overlijden of zo ziek te worden dat de zorg voor een kind niet meer zou lukken.
Zelf heb ik de laatste jaren voor problemen met mijn gezondheid gehad en de wetenschap dat mijn vriend (vader van de kinderen) er was, vond ik in zekere mate geruststellend. De angst om je kind(eren) alleen achter te moeten laten, lijkt mij gekmakend.
Ik zou dus absoluut van de voren nadenken over een eventuele voogd, die ook daadwerkelijk de zorg zou willen dragen en een goede, vertrouwde relatie met het kind(eren) zou willen en kunnen aangaan.
Voorheen had ik hier nooit over nagedacht, maar op het moment dat ik ineens out of the blue ernstige gezondheidsproblemen kreeg, merkte ik hoe snel sommige zaken in het leven kunnen kenteren (en ja, ik weet dat je ook als ouders beiden kunt overlijden).
Zelf heb ik de laatste jaren voor problemen met mijn gezondheid gehad en de wetenschap dat mijn vriend (vader van de kinderen) er was, vond ik in zekere mate geruststellend. De angst om je kind(eren) alleen achter te moeten laten, lijkt mij gekmakend.
Ik zou dus absoluut van de voren nadenken over een eventuele voogd, die ook daadwerkelijk de zorg zou willen dragen en een goede, vertrouwde relatie met het kind(eren) zou willen en kunnen aangaan.
Voorheen had ik hier nooit over nagedacht, maar op het moment dat ik ineens out of the blue ernstige gezondheidsproblemen kreeg, merkte ik hoe snel sommige zaken in het leven kunnen kenteren (en ja, ik weet dat je ook als ouders beiden kunt overlijden).
vrijdag 9 februari 2018 om 09:37
Een opleiding betaalt zichzelf dik terug, hoogopgeleiden verdienen meer en betalen ook veertig jaar lang meer belasting, dus dat is wel iets anders dan jarenlang zoveel toeslagen te ontvangen, of een uitkering, zonder dat dit ooit nog terugkomt.
Ik gun in principe iedereen een fijn en zorgeloos leven, maar van sommige regelingen sta ik wel versteld. Vooral omdat (meer) werken dus in veel gevallen niet loont, dat vind ik wel kwalijk.
Dat alleenstaande moeders met 2 - 3 dagen werken meer binnenkrijgen, dan wanneer ze 4 of 5 dagen zouden werken, dat vind ik wel kwalijk. Niet dat ik het TO of welk ander individu het njet gun, maar het principe erachter (minder werken = meer geld krijgen) klopt in mijn ogen niet.
vrijdag 9 februari 2018 om 09:44
Moet ik wel die 40 jaar blijven werken en belasting betalen. Mag ook gewoon thuisblijfmoeder worden nadat de staat 2 ton in mijn studie heeft geïnvesteerd. Kun je vanalles van vinden maar dat is mijn goed recht.N00R85 schreef: ↑09-02-2018 09:37Een opleiding betaalt zichzelf dik terug, hoogopgeleiden verdienen meer en betalen ook veertig jaar lang meer belasting, dus dat is wel iets anders dan jarenlang zoveel toeslagen te ontvangen, of een uitkering, zonder dat dit ooit nog terugkomt.
Ik gun in principe iedereen een fijn en zorgeloos leven, maar van sommige regelingen sta ik wel versteld. Vooral omdat (meer) werken dus in veel gevallen niet loont, dat vind ik wel kwalijk.
Dat alleenstaande moeders met 2 - 3 dagen werken meer binnenkrijgen, dan wanneer ze 4 of 5 dagen zouden werken, dat vind ik wel kwalijk. Niet dat ik het TO of welk ander individu het njet gun, maar het principe erachter (minder werken = meer geld krijgen) klopt in mijn ogen niet.
Nou lijkt het me niks om huisvrouw te zijn, maar het gebeurt toch regelmatig denk ik, dat een student zichzelf uiteindelijk helemaal niet terugverdient.
Dat het principe niet klopt ben ik opzich met je eens, maar ja, je moet ergens een grens trekken voor die toeslagen. Dus je gaat dit altijd houden.
vrijdag 9 februari 2018 om 10:13
In mijn geval is mijn volledige studie wel zelf betaald. Het collegegeld was kostendekkend en viel sowieso niet onder de studiefinanciering.
vrijdag 9 februari 2018 om 10:15
Ja hoor, tegenwoordig kan ook een gezonde vrouw haar eicellen laten invriezen.
vrijdag 9 februari 2018 om 10:17
Want alle ouders doen net als de koning en koningin en reizen altijd apart natuurlijk.
De grootste kans is een ongeluk en dan ben je toch vaak met z'n twee.
vrijdag 9 februari 2018 om 10:23
Ik zit toch echt 9 van de 10x alleen in de auto en mijn man ook. We gaan immers met de auto naar ons werk. Alleen in het weekend zitten we wel eens samen in de auto, met kind erbij.
Ziekte is ook een groot risico en het is dan wel fijn voor een kind dat het nog een ouder over heeft en er niet helemaal alleen voor staat.
De risico's zijn gewoon veel groter als je het alleen doet, dat lijkt me vrij logisch. Ik hoor dit ook al van kinderen met één ouder, die ervaren toch een bepaalde kwetsbaarheid, zeker wanneer er verder geen siblings zijn.
vrijdag 9 februari 2018 om 10:23
Ik lees inderdaad dat het kan inmiddels, maar de kans op zwangerschap per eicel is 5% volgens deze folder:Pientjexxxx schreef: ↑09-02-2018 10:15Ja hoor, tegenwoordig kan ook een gezonde vrouw haar eicellen laten invriezen.
https://www.umcg.nl/IDocuments/Eicelvit ... cellen.pdf
vrijdag 9 februari 2018 om 10:27
En sommige kinderen worden gehandicapt geboren, sommige kinderen sterven wiegedood. En sommige mensen halen de 30 niet.Tornacense schreef: ↑08-02-2018 22:52Nadeel:
Kind op zijn 12 of zijn 16: "Mam, wie is eigenlijk mijn vader en kan ik hem ontmoeten"?"
Nee dus. Meestal lukt dat niet en willen de "vaders" (sperma-donoren) geen contact.
Wat bij sommige kinderen toch echt psychische problemen geeft.
Genoeg kinderen zonder vader in beeld die er niet zo'n probleem mee hebben hoor.
vrijdag 9 februari 2018 om 10:29
Als teveel mensen parttime gaan werken en per saldo dus meer gaan kosten (door alle toeslagen) dan dat ze opbrengen, dan zakt het systeem door zijn hoeven. Die toeslagen zijn in de geest van de wet niet bedoeld voor mensen die er zelf voor kiezen (terwijl ze gezond zijn) om korter te gaan werken en hun inkomen aan willen vullen met toeslagen. Op termijn zal het gevolg dus zijn dat het systeem van toeslagen grondig herzien gaat worden en dat het allemaal veel kariger zal worden. Dat is al met de WAO gebeurd. Als je nu arbeidsongeschikt wordt dan ben je veel slechter af dan pakweg 20 of 30 jaar geleden. De WW is ondertussen ook al aangepast.Frizz schreef: ↑09-02-2018 07:58Wat een onzin trouwens dat je als alleenstaande vrouw/moeder 'verplicht' zou moeten zijn om fulltime te werken zodat de zogenaamde belastingbetaler zuinig op z'n centjes kan zijn.
Allereerst wil de belastingdienst je perse de toeslagen uitkeren waar je recht op hebt (recht dus, het is geen kwestie als 'waar je wellicht voor in aanmerking komt' of iets dergelijks). Dat is zo afgesproken in Nederland.
Ten tweede betekent een dag minder werken ook een dag minder opvang dus een dag minder KOT.
En ten derde: als je zo een voorstander bent van fulltime werken voor iedereen, voor die discussie dan daar waar hij hoort. Dan geldt het net zo goed voor gezinnen waarvan een of beide ouders minder gaan werken.
Een verzorgingsstaat werkt alleen als de verhouding tussen werkenden en niet-werkenden in balans is en iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Van de werkenden mag je solidariteit verwachten, maar andersom geldt dat evenzeer. Als TO met haar keuze voor een parttime baan een flink bedrag aan toeslagen incasseerd dan is dat legaal, maar je kunt er dus over dicussieren of het wenselijk en sociaal is.
Ik las eerder hier een post dat een tweede baan minder oplevert (vanwege de loonheffingskorting die maar bij een werkgever kan worden toegepast). Dat klopt niet als je het op jaarbasis bekijkt. Bij de belastingaangifte worden de inkomens bij elkaar geteld en dan wordt het juiste bedrag aan loonbelasting en premies berekend.
Mijn hbo-studie is betaald ooit door mijn werkgever. Heeft de maatschappij dus ook niets gekost.Pientjexxxx schreef: ↑09-02-2018 10:13In mijn geval is mijn volledige studie wel zelf betaald. Het collegegeld was kostendekkend en viel sowieso niet onder de studiefinanciering.
Of wacht..... de Hogeschool wordt sowieso deels door de staat gefinancierd, dus zelfs mijn opleiding is gedeeltelijk door de belastingbetaler betaald.
De meeste mensen bedoelen met studie toch echt een universitaire studie. En al heb je geen stufie, dan nog wordt het grootste deel van die studie betaald door de belastingbetaler.
En naast dat maak ook jij gebruik van collectieve voorzieningen. Die we met z'n allen betalen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
Mijn vraag is meer hoe je het doet als je kind niet meer op het kdv zit. Start de voorschoolse opvang eerder dan dat jij werkt? Hoe ga je dat doen?
Ik was blij dat dat bij mij niet samen viel...
En die lange dagen: mijn smurf lag soms om 18.30 op bed. Helemaal kapot. Als je zelf tot 18.30 werkt, nog naar huis moet, eten etc. en de volgende dag vroeg moet beginnen maakt je kind veel te korte nachten.
Misschien een baan zoeken eerst met stabielere uren?
Ik was blij dat dat bij mij niet samen viel...
En die lange dagen: mijn smurf lag soms om 18.30 op bed. Helemaal kapot. Als je zelf tot 18.30 werkt, nog naar huis moet, eten etc. en de volgende dag vroeg moet beginnen maakt je kind veel te korte nachten.
Misschien een baan zoeken eerst met stabielere uren?